fijnstof? vrachtwagens aan de kant!

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

bizarre maatregel tegen fijnstof, de grote veroorzakers van fijnstof zijn dieselrijders, de meeste fijnstof in belgie komt uit het ruhrgebied.

Oplossing, sluit de grens voor fijnstof uit duitsland he.
En alle dieselrijders aan de kant.

Reacties

die vrachtwagens vervoeren anders wel de producten die JIJ uiteindelijk koopt !
consuminderen, dus ...
en ook een vervangingsinkomen voor de chauffeurs ?
alle vrachtwagens die belgië als transitland gebruiken (de nederlandse en duitse op kop) weren dan maar ? NIMBY ?

fijnstof is IEDERE DAG een probleem, die pieken in de metingen veranderen daar niets aan .

ach, hoeveel vrachtwagens er zijn hangt maar nauw samen met hoe wij willen leven ...

korte, gemakzchtige oplossingen helpen niet echt ...

Wat jij dus bedoelt bart, is dat we moeten stoppen met dat zinloos en gedachteloos gebler en geroep over CO2 en fijnstof, zonder na te denken over oorzaken en gevolgen.

Een beetje constructiever zou zijn om in EU verband een groep verstandige wetenschappers, laten uitzoeken wat ECHT helpt, op lange termijn.

Als de vliegtuigindustrie roept dat t tegen 2030 motoren ontwikkelt heeft die de helft minder uitstoot hebben, das erg leuk als je bedenkt dat tegen die tijd het vliegverkeer meer dan verdubbelt is!

Vrachtwagen moeten echt van de weg, althans, dat gedeelte dat rondrijdt met containers in transit, die mogen wat mij betreft per schip of spoor een weekje langer onderweg zijn, maar das persoonlijk en gevoelsmatig gedacht, en niet echt gefundeert op deugdelijke feiten.

In NL is de grote veroorzaker van de constante aanwezigheid van fijnstof, dus niet de lokale pieken, veroorzaakt door......het scheepvaartverkeer over de noordzee! Daar helpt dus 90 kmh voor een paar dagen niet bijzonder veel....

Een duits rapport zegt dat een 100 kmh limiet op alle duitse wegen slechts 0,6 % minder CO2 uitstoot zal teweegbrengen, er moeten betere en effektievere oplossingen zijn.......

En zo kan ik wel blijven doorgaan. effektieve oplossingen met gezond verstand, duurzame oplossingen, daar staat iedereen achter, niet die kortzichtige onzin van afgelopen week. Jammer dat er zoveel schapen zijn.....

0,6% minder uitstoot in Duitsland daar zou ik voor gaan hoor, dit is een heel pak! Waarschijnlijk is dit 30% van de uitstoot van de wagens. Er zal overal geknabbeld moeten worden.
Dat er veel te veel vrachtwagens zijn heeft ook te maken met de centralisatie van de industrie de afgelopen 20 jaar. Yoghurt, konfituur worden in bvb Portugal gemaakt een moeten binnen enkele dagen in de winkelrekken in Zweden en Griekenland liggen. Wat is de oorzaak van die centralisatie. De kosten van het transport per vrachtwagen wegen niet op tov de voordelen van centralisatie.
In een vorig leven heb ik af en toe moeten samenwerken met de logistiek van een grote firma. Het aantal gereden kilometers wordt niet beschouwd als een belangrijke kost. Het draait enkel om snelheid. Af en toe liet men een opligger naar het zuiden van Frankrijk rijden om 1 pallet op te halen. De volgende dag was er transport voorzien, maar het stak zogezegd wel op die ene dag!

Kortom brandstof is te goedkoop.

maarten, je hebt helemaal gelijk! Uit een duits boek heb ik een tekening van de gereden kilometers doorheen heel duitsland voor het maken van een potje yoghurt, glas, deksel, grondstoffen, distributie.

Dat zijn daar een pak lijnen op de kaart van heel duitsland voor dat potje yoghurt zeg.

Terug naar een lokale economie? dat lukt en willen we denk ik niet meer. Toch zou t voor een flink aantal produkten mogelijk moeten zijn, onze kip hoeft nu toch echt niet uit taiwan en china te komen, en dat de koeien uit nederland eerst naar italie gaan om daar geslacht te worden en dan weer terug naar nederland komen, das economie zeker? Ik snap daar toch niks van.

Wel moest die kip hier vandaan komen zou je meer betalen, net als voor die youghurt ed .

Het zou dus perfect kunnen voor een heel aantal producten het probleem zou enkel de prijs zijn, die zou enkele %'en stijgen tot verdubbelen. En dan nog zou het niet zoveel verschil maken wegens meer fabrieken hier, dus moet je nog meer maatregelen nemen (vrachttransport via trein of binnenschip ipv vrachtwagen of groot transportschip, fabrieken strengere normen opleggen) met als gevolg nog grotere prijsstijgingen .

Voor goederen zouden ze de zgn " voedselkilomters" op de ene of andere manier extra in rekening moeten brengen ( Wervel houdt zich met die problemen bezig..). Als je weet dat nu al veel appels uit Nieuw -Zeeland komen, en dat er binnenkort appels uit China op onze markt komen, tja, waar zijn we dan mee bezig hé!
Boycotten die producten! En terug naar de bewaarappels...
Men heeft berekend dat de afgelopen 10 jaar de hoeveelheid voedsel dat getransporteerd wordt in de wereld verviervoudigd is....
En wij maar isoleren hé?
Voor personenvervoer : neem de fiets of het openbaar vervoer ( de meeste bussen hebben al een roetfilter die op zijn minst een deel van de fijne stofdeeltjes tegenhoudt)
en anders, overkoepelen die autowegen, zodat de niet autobezitters die met de fiets rijden om het milieu te sparen tenminste niet verkankeren....

zo, missschien es een gefundeerd onderzoek naar fijnstof:

http://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/500037008.pdf

bestaat er voor belgie ook zon rapport?

waar maken we ons eigenlijk druk om?

geluidshinder is veel erger dan fijnstof.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/58657121/_Lawaai_schadelijker_dan_fijn_stof_.html?p=21,1

dat dieselrijders wel degelijk de oorzaak zijn valt hier te lezen.

http://www.fd.nl/ShowKrantArtikel.asp?Context=N%7C10&KrantArtikelId=505977

blij dat ik geen diesel rij................

dieselrijders, camionchaufeurs...

je kan deze mensen toch moeilijk de schuld geven...

zoals iemand hier al aanhaalde, de maatregel van de groenen om LPG te promoten (20500Bef premie) werd nooit verlengd (indd. ook niet door de zogezegde groene SPa)

MAAR door deze maatregel rijd ik al 11 jaar met een EURO4 motor mét LPG, terwijl EURO4 slechts 1 jaar de emissiestandaard is én de meeste recente diesels (2 à 3 jaar oud) dus allemaal EUR03.

BTW: LPG wagen= 0 roetuitstoot!

Groeten

Jeroen

NB En eigenlijk zou LPG ook al lang voorbij gestreefd moeten zijn...

jeroen t zijn niet de mensen die de schuld hebben, t is het systeem dat de regering in stand houdt.
Vanuit de regering moeten er eens seriuze maatregelen getroffen worden, ipv tijdelijke onzinmaatregelen.

Je zou bijna denken dat de regering dit alles in scene gezet heeft, eerst volgens de EU es een keerjte een paar dagen alles op 90 per uur, en dan een mooie conferentie en nieuwe ( belasting ) maatregeleen aankondigen.

Maar nog ff, vrachtwagens rijden altijd al 90 km/u, die hebben dus niks bijgedragen aan de vermindering van het fijnstof, terwijl ze wel veel grotere vervuilers zijn dan de personenwwagens, die opeens moesten langzamer rijden.

HEt komt erop neer dat de regering niet gedurfd heeft om echt iets te doen tegen de piek van fijnstof, uit angst voor scahdeclaims vanuit de vervoersector?? Wie weet.

Een zuinige diesel van 5 of 8 liter op 100 kan toch echt niet meetellen tegen al die vrachtwagens die 1 liter op 2 0f 3 verbruiken!

Misschien bestaat er een goed een neutraal rapport over, zodat tenminste de jusite beslissingen genomen zouden kunnen worden.

Paul,

"jeroen t zijn niet de mensen die de schuld hebben, t is het systeem dat de regering in stand houdt."

schreef ik toch?

Vrachtwagens vervoeren wél tonnen produkten die WIJ consumeren. EN wat vervoeren wij in de file, meestal onszelf?

DAN ziet het plaatje er net iets anders uit.

Mvg
Jeroen

dat plaatje KAN heel anders ingevuld worden hoor.

Ik ga namelijk op vakantie naar een italiaans dorpje dat geen vrachtwagens in het centrum toelaat, die mannekes lopen allemaal met hun steekkarretje naar de winkels toe. Maar t zou efficienter kunnen ,als er aan de rand van de grote steden een vorm van distributiecentrum zou komen, die kan voor de verdeling in de stad zorgen, geen tientallen vrachtwagens meer die uren door de stad crossen om een paar pakketjes af te leveren. Die distributiecentra dienen bevoorraad te worden voornamelijk per trein/schip, wat jij voor 9 uur savonds besteld hebt hoeft in mijn ogen niet de volgende morgen bij jou op de stoep afgeleverd te worden, uitzonderingen daargelaten.

EEn recent rapport in NL heeft uitgewezen dat de files miljarden kosten aan tijd, brandstof, en flink milieubelastend zijn, hoewel de wegen duur zijn om te bouwen zouden het stukken beter zijn en het milieu sparen, dus meer wegen voor een beter milieu! eigenlijk.

ER moet gewoon es met gezond verstand gedacht worden over al zulke zaken.

paul,
sorry voor u maar als je in zo een dorpje je vakantie doorbrengt vind ik dat je er zelf voor zorgt dat er onderweg mensen problemen hebben met je uitlaatgassen en lawaai en terplaatse de mensen met nog meer steekkarretjes laat werken.beter dat je,je vakantie thuis doorbrengt,want ik heb een vermoeden dat die vrachtwagen die dit dorp bevoorraad juist vol is en nu zouden ze voor jou een tweede op de weg moeten laten gaan.
het is zoals steeds,een ander verplichten maar zelf moet ik niets...
ja er moet iets gebeuren maar niet te kortzichtig a.u.b.
er zijn genoeg mensen die er een 2 of 3 maand overdoen om een bepaalde t.v. te kiezen met dat bepaald kleurtje en na 10 winkels afgelopen te hebben,na hoeveel km.,het besloten hebben dat ze die moeten hebben en dan zo snel mogelijk(gisteren)moet geleverd worden,maar ja deze moet wel nog van den oostblok komen

Tja maar als er minder toeristen naar het dorpje gaan dan valt de economische activiteit daar terug en dan heb je weer meer werkloosheid.

marc, gelijk heb je, sommigen reizen stad en land af voor een broek die 5 euro goedkoper is dan om de hoek.

Thuisblijven is geen optie voor heel erg veel mensen marc, reizen zit in ons. Zelf ben ik net zo lief thuis maar t vrouwtje en de kids zijn superblij op vakantie, dus ik ook.

Ik denk dat je t punt mist, ik begrijp je opmerking niet over het anderen verplichten en zelf niets doen.

Zelf zal ik komend jaar een passiefhuis bouwen en hopelijk met een hoge zonne-dekkingsgraad. We vliegen niet, we gaan per auto. het kantoor is net over efficienter verlichting.

Het punt is dat een aantal slimme koppen zich eens SERIEUS zouden moeten buigen over alle aspecten die te maken hebben met milieu en duurzaam leven. Het voorbeeld van een distributiecentrum aan de rand van steden wordt al toegpast hoor. of er nou 50 vrachtwagens naar een dorpje rijden en daar moeten lossen, of 1, misschien 2, maakt nogal een verschil.

Kortzichtig is de snelheid 3 dagen op 90 kmh zetten, het effect is te betwijfelen, de werkelijke vervuilers van fijnstof worden niet aangepakt en t probleem is er over een aantal dagen weer opnieuw.....Ik ben dus ook gewoon doorgereden, als niet dieselrijder vond ik dat ik het me kon veroorloven om 140-160 naar huis te rijden.

Het gaat hem in de industrie niet om het miieu maar nog altijd om het geld.

In Duitsland worden chemische stoffen gemaakt maar opgeslagen in Belgie omdat hier de kosten veel lager liggen. Daarna worden ze terug naar Duitsland gedistributeerd. Zo hebben de Belgen ook werk denkt dan onze minister.

En waarom moet voor enkele produkten een uitzondering gemaakt worden om morgen op uw stoep te staan?

Als we alles goed organiseren moeten de vrachtwagens niet voor elk pakje op en neer rijden. Maar ze lokken de klanten met het verhaal dat alles dadelijk geleverd wordt en de boot is aan het rollen.

Vroeger kochten mijn klanten 10 paletten in 1 keer tot de concurrenten kwam en zeiden dat hij dezelfde prijs kreeg per palet. Nu verkoop ik ook elke week 1 palet tegenover vroeger 10 paletten om de 10 weken. Dus hadden die dommerikken daar weg gebleven had in maar om de 10 weken moeten rijden, nu elke week.

Roetfilter mogelijk kankerverwekkend

Het Nederlandse ministerie van Volksgezondheid onderzoekt of de gesubsidieerde roetfilters in personenauto's met een dieselmotor schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid. Dat staat zondag te lezen op nrc.nl, de website van de Nederlandse krant NRC Handelsblad.

Volgens verscheidene deskundigen en onderzoekers kunnen de roetfilters leiden tot de vorming van fijne roetdeeltjes die kankerverwekkend zijn en genetische beschadigingen kunnen veroorzaken. Het Nederlandse ministerie neemt de waarschuwingen ernstig heeft het kennisinstituut TNO gevraagd een onderzoek in te stellen.

De filters zijn van het zogenaamde retrofit-type en zijn bestemd om achteraf in personenwagens met een dieselmotor gemonteerd te worden. Het ministerie subsidieert ze sinds juli vorig jaar met 500 euro per exemplaar in de hoop de uitstoot van fijn stof terug te dringen. Tot nu toe zijn in Nederland bijna 9.000 retrofit-filters geïnstalleerd.

Volgens dr. ir. Michiel Makkee, universitair hoofddocent bij de sectie Industrial Catalysis aan de Technische Universiteit Delft, houdt een achteraf gemonteerde filter wel een deel van de grotere roetdeeltjes tegen, maar zijn de omstandigheden in zo'n filter "ideaal" voor de vorming van zeer fijne, giftige deeltjes die kanker en genetische beschadigingen kunnen veroorzaken. Die deeltjes ontstaan juist in de roetfilter en worden er niet door tegengehouden.

In België maakte Bosal, de producent van uitlaatsystemen voor voertuigen met hoofdzetel in het Limburgse Lummen, twee weken geleden bekend als eerste in België een retrofit-filter te hebben ontwikkeld voor dieselauto's. (belga)

"jeroen t zijn niet de mensen die de schuld hebben, t is het systeem dat de regering in stand houdt."

de mensen krijgen de politiekers die men zelf regelmatig zelf gaat kiezen, dus kijk in de eerste plaats naar uzelf

MVG
Stefan