hoog olie verbruik

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Hoi , ik heb een gas instalatie in mijn auto laten bouwen i.v.b met de km die ik jaarlijks rij maar nu heb ik in één keer een zeer hoog olie verbruik wat ik voor die tijd niet had , heet dit te maken dat ik nu op gas rij?
En waneer moet ik de kleppen laten stellen?
HOPEND OP EEN ANTWOORD

Martin

Reacties

wa noem je hoog olieverbruik?

en met wa merk rij je?

indien dit een nieuwe wagen zou zijn en je zou aan fabrikant waarborg vragen dan zou die zeggen dan 1 liter op 1000 normaal is en gaan ze motor niet open doen

dus dan spreken we van 14liter

ikzelf zou je motor eens behandelen met een oil saver van marly en eventueel slick 50 behandelen

opmerking:het is niet nodig je oliepijl op max te zetten

enkel hem boven min houden en je zal zien da je verbruik zal dalen

Beste Martin,

De enigste direkte relatie welke verband houdt tussen olieverbruik en LPG is het hard worden van de klepsteelrubbers.

Doordat de verbranding van LPG zorgt voor hogere uitlaatgassentemperaturen kunnen deze uitharden. Deze rubbers verliezen dan hun afdichtingsfunctie waarna hier olie langs lekt naar de verbrandingsruimte.

Voor nieuwe rubbers te plaatsen zal de cilinderkop eraf moeten ! dus geen simpele klus.

Fiat motoren hebben normaal geharde klepzetels en zullen dus met rijden op LPG niet hard inslijten.

Zover mij bekend werkte Fiat toen met opvulplaatjes om de klepspeling in te stellen en is dus controle van de klepspeling noodzakelijk. Ook bij het rijden op benzine zullen de kleppen gesteld moeten worden om een bepaalde service interval.

Deze service interval kan u gewoon bij uw Fiat concessie houder opvragen.

Beste Martin,

Hetgeen hierboven door René gesteld wordt ivm de klepsteelrubbers zal wel
kloppen (lijkt mij iemand die er wel iets van kent). Ikzelf ben helaas geen
specialist in die dingen, maar ik kan wel mijn eigen ervaring effe meedelen.
In 2001 heb ik een splikspinternieuwe Saab 9-5 laten ombouwen op het LPI-
systeem (niet via de Saab-invoerder, maar rechtstreeks bij de mensen waar
zij dit laten doen, Rutten in Houthalen-Helchteren. 500 EUR marge van
Beherman uitgespaard...). Na 11 maanden en ongeveer 40.000 km had ik
geen compressie meer...Blijkt dat één van de eerste besparingen die General
Motors invoerde na zijn overname van Saab een verandering was van de
metaallegering van de klepzittingen. Dit werd in mijn geval gelukkig nog net
binnen de garantie kosteloos opgelost, dus inderdaad vervanging van de
cilinderkop door een versie met geharde klepzetels. Aangezien ook Fiat sinds
een aantal jaren nauw samenwerkt met General Motors qua motoren, zou ik
in jouw geval eens duidelijk navragen of er wel degelijk geharde klepzetels in
je motor zitten. Als de cilinderkop er toch afmoet voor het vervangen van de
rubbers : meteen de klepzetels laten vervangen door geharde exxemplaren.
Zo ben je echt zeker, en de meerkost ervan zou nogal moeten meevallen...
Succes ermee !

PS : wij hebben ondertussen 220.000 km op de teller staan, maar hebben
vorige maand wel alle kleppen en de hele cilinderkop moeten laten vervangen
(factuur van 3000 EUR all-in, slik). Dit probleem zou echter niks te maken
hebben met het al of niet op gas rijden, maar "gewone" slijtage...

Beste Martin,

Als uw olieprobleem nog niet bestond tijdens het benzine rijden en nu gelijk na de LPG inbouw wel, ligt het voor de hand dat het uw klepsteelrubbers zijn, maar uiteraard kan het toevallig ook dat een ander probleem zich net heeft aangediend wat olieverbruik kan veroorzaken. Dus vanaf een afstand valt dit onmogelijk te beoordelen. Wat u wel kan doen is uw kleppen laten stellen(eerst verifieren of dit inderdaad met de opvulplaatjes gebeurd) en als dit toch gecontroleerd wordt gelijk vragen of ze uw klepsteelrubbers visueel kunnen beoordelen(terwijl de cilinderkop nog op de motor zit!) Als kleppen vervolgens gesteld zijn kan u dmv een compressietest nog uitsluitsel krijgen over evt olieverbruik langs de zuigerveren. Soms kan je compressieverlies al zien langs de peilstokopening. Als je de peilstok verwijderd en het gaat via de opening flink dampen dan heeft u zeer waarschijnlijk compressieverlies via de zuigerveren.

Tav samenwerking GM-Fiat is het volgens mij zo dat GM de diesel van Fiat gebruikt, en mischien is het nu zo dat bepaalde benzine motoren nu van GM komen, maar in 1996 was dit nog niet het geval. Wil trouwens niet zeggen dat een Fiat cilinderkop geen problemen met klepzetels zou kunnen hebben, want bij alle merken kunnen zich vreemde verschijnselen(lees produktiefouten) voordoen.

Overigens is wat Pol hierboven verteld juist: als u gaat bijvullen omdat u olieverbuik heeft, niet bijvullen tot aan het maximum van de peilstok. Zet het olienivo halverwege de peilstok en controleer het nivo een keer extra.

ALs het nivo elke keer op max zet bestaat de kans dat de motor het teveel aan olie gelijk op consumeert. Als dit een aantal keer is gebeurd is de kans groot dat dit fenomeen blijvend schade heeft aangericht aan het zuigerverenpakket
en dat de motor olie blijft verbruiken.