koolzaad en auto's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Er wordt veel gesproken op het forum over het ombouwen van motoren, en deze dan te laten rijden op koolzaad- of raapzaadolie.

Ik vind dit een super idee; juist heb ik een vraag bij de haalbaarheid: hoe zit het precies met de brandstof?
Moet je dan een tank laten steken bij jouw thuis? Want ik ben nog geen enkel 'benzine' station tegengekomen waar je koolzaadolie kan tanken..
Of hoe zit het bijvoorbeeld als je met de auto naar Spanje, of de Alpen wil? Kan je dan ook diesel tanken? Of is het door de beperkte aanwezigheid vandaag op de markt enkel mogelijk de auto lokaal te gebruiken?

mvg

Frank

Reacties

Frank,

kijk eens op onderstaande link, vindt je alles wat je moet weten.

http://www.ppo.be/

mvgr,

RonnyR

veel dank Ronny,

ziet er uiterst interessant uit...

maar wat ik niet vind is hoe je nu moet tanken..
maakt men in België gebruik van persoonlijke tankplaatsen thuis? Want in stations is er niet echt zoiets te krijgen (buiten de diesel).

mvg

Frank

Ronny,
in Gentbrugge is een tweetal weken geleden het eerste tankstation voor koolzaadolie geopend, info staat ook op de website www.ppo.be (onder actueel).
Ik vrees wel dat het alleen een officiële opening was omdat der een hoop politici in de buurt waren; als ik het goed begrijp is het tankstation nog niet echt in werking...

Ik denk ook dat je in Duitsland al een hoop stations hebt waar je koolzaadolie kan tanken, maar heb hier geen concrete informatie over
succes,
Jos

Bericht hierboven is fout 'geadresseerd': Frank ipv Ronny!

Bericht hierboven is fout 'geadresseerd': Frank ipv Ronny!

Je kan al op verschillende plaatsen ppo kopen in belgie,of haal het gewoon in de supermarkt.In Nederland is die nog goedkoper maar voor hoelang weet ik niet.de beste olie is zonnebloemolie omdat die het vloeibaarste is.Ik heb mijn auto zelf omgebouwd en dit is ook het veiligste.Met een Bosch pomp in de auto kan je tot 50% mengen,maar met een nieuwe wagen zou ik niet gaan experimenteren.Kijk ook eens op ebay.de en tijp eens rapsöl of plantzenöl in,daar vind je nog veel informatie terug over leveranciers en ombouwonderdelen

Koen

In de makro kost ne liter koolzaadolie (slaolie) 0.88€/l. Ze kijken wel eens raar waneer ge daar zo'n 20 van die busjes in uw karreke hebt but who cares?

Ik rij met ne Mercedes 190 D die niet omgebouwd is maar hij lijkt geen probleem te hebben met een aandeel van 10-20% koolzaadolie bij zenne normalen diesel.

Gij zult wel eens raar opkijken als ze langs de baan controle op de inhoud van uw tank doen.
Dan krijgt ge een factuur in de buurt van 10.000 Euro in uw bus wegens het niet betalen van accijnsen op uw brandstof.

maar indien je een omgebouwde motor hebt zullen ze u dit wel laten doen? (koolzaadolie en diesel vermengen) En zullen ze u geen accijnzenboete aan uw broek lappen...

oneerlijk toch... of zie ik het terug verkeerd?

greetz

Frank

Inderdaad, da snap ik ook ni goed dan... BTW eerste maal gepakt worden met rooie mazout kost u 500€, voor PPO zal da wel hetzelfde zijn zeker? En ik vraag me af hoe ze 10-20% kunne zien. OK, rooie mazout heeft een zeer hardnekkige kleurstof die ge erg lang blijft zien. Maar slaolie heeft amper een kleurke (licht geel), dan nog eens vermengd met gewone diesel.

Ze zijgen met een dun buisje mazout uit uw tank en als die niet goed door die buis loopt(dikker door menging met ppo)dan vermoeden ze wel iets en sturen ze een staal op ter kontrole.Kijk eens op www.ppo.nu , daar is ales te vinden over ombouw, wetgeving enz. begin er niet te rap aan want als je geen bosch pomp in je motor hebt kan het wel eens verkeerd aflopen,met een bosch pomp kan je ongeveer tot 50%procent mengen,ombouw is echter aante raden.ik henb zelf al onaangepast rondgereden met 50% gemengd zonder problemen.Zonnebloemolie is aan te raden omdat die het vloeibaarst is , slaolie zou zuurder zijn en dus iets minder goed voor je motor.

maar als je dus omgebouwd hebt is het volledig legaal... dus en kost van 600€ ombouw en je kan gemengd rijden zonder dat ze iets kunnen maken van de accijnzen... (en kleine kost om gemiddeld 0.4€ per liter minder te betalen)

En nog iets: op de PPP.be stond dat de accijnzenregeling enkel wegviel indien het koolzaad van eigen productie kwam.. maar als je de zonnebloemolie uit de winkel haalt (vb. aldi-lidl-colruyt) dan betaal je toch geen accijnzen... Hoe kunnen ze dat dan chekken of je het nu van een officiele verdeler of van een winkel haalt?

groetjes

Frank

Hetgeen je aan de pomp koopt is chemisch gewijzigd.
Hetgeen je koopt als eetbare olie is het normale natuurproduct.
Je zou inderdaad het kunnen wagen om (nog tijdelijk???) wat te foefelen en wat bij te mengen van wat je ergens in grootwarenhuizen koopt.
De vraag is hoe snel de overheid zal reageren met aangepaste test (voor zover ze die al niet hebben).

Waar men wel in alle talen over zwijgt zijn de onvolledige verbrandingsproducten die zullen ontstaan bij het gebruik van deze plantaardige dieselolie vooral bij gebruik in oudere dieselmotoren.
We zouden wel eens van de regen in de drop kunnen komen.

Men gaat altijd uit van volledige verbranding, en zoals men dat vroeger ook altijd bij de normale dieselolie vooropstelde. Inmiddels weten we wel beter welke troep dat oplevert.

"maar indien je een omgebouwde motor hebt zullen ze u dit wel laten doen? (koolzaadolie en diesel vermengen) En zullen ze u geen accijnzenboete aan uw broek Lappen...

oneerlijk toch... of zie ik het terug verkeerd?"

ja dat zie je verkeerd!
één dag na dat ik vorig jaar op het nieuws kwam (vrt) stonden de mannen van de accijnzen bij mij aan de deur
om te zien of ik wel alles had betaald (ja natuurlijk)
ik kon al mijn documenten laten zien waarmee ik elke maand mijn accijnzen betaal bij de douane.

enkel als de boer zelf heeft gezaaid-geoogst-geperst (of in coöperatie) en van Belgische oorsprong is kan men accijns vrij aankopen en dan krijg je bij aankoop een factuur die je moet kunnen voorleggen .

al de rest bv koolzaad uit Duitsland of zonnebloemolie uit den aldi daarop moeten accijnzen betaald wworden
die op de site www.ppo.be hoe je dat juist moet doen.

denk er wel aan dat als je enkel wat bijmengt bv 40% de uitlaatgas slechter is dat op 100% diesel of 100% ppo

bijmengers zijn MEESTAL mensen die financieel voordeel als prioriteit hebben en niet het milieu
want indien anders zouden zij hun voertuig laten ombouwen om op 100% te kunnen rijden en zouden zij de accijnzen betalen.

Vegamobiel

I dno, zoveel financieel voordeel doe ik er toch ni aan door bij te mengen. Scheelt amper een paar € per bak van 50 liter. Ik doe het meer voor de kick van 'tiens, het werkt nog ook' en een beetje met het idee dat ik dan toch een paar liters fossiele brandstof heb uitgespaard. Maar nu ik dit hier lees kap ik er maar mee, 'k zal wel zien da'k mennen bak tank bij de Makro met gewonen diesel, da's ook iets goedkoper dan aan een andere pomp en scheelt zelfs wa meer denk ik.

Ik vraag me trouwens af hoe de Belgische regering alternatieve brandstoffen wil promoten terwijl ze er wel evengoed accijnzen op heft waardoor het uiteindelijk amper goedkoper wordt. OK, nen idealist zal dat er voor over hebben en aanvaarden dat er op die manier nog wa van zijn inspanningen wordt geprofiteerd (want da is't enige woord ervoor). Maar Jan Modaal die wel wa om het milieu wil geven maar waarvoor zo nen ombouw naar LPG of koolzaad al ne serieusen hap is uit z'n budget, die pikt da ni en zal dan wel met meer vervuilende brandstoffen blijven rijden.

Ik denk dat dit wel het meest duidelijke teken is dat voor onze huidige beleidsmakers hun inkomsten een pak meer doorwegen dan een beter milieu. Het is dan ook erg om vast te stellen dat ze dan nog zowa de enigen zijn in Europa (samen met de Hollanders) die er zo over denken.

"Ik denk dat dit wel het meest duidelijke teken is dat voor onze huidige beleidsmakers hun inkomsten een pak meer doorwegen dan een beter milieu. Het is dan ook erg om vast te stellen dat ze dan nog zowa de enigen zijn in Europa (samen met de Hollanders) die er zo over denken. "

in Duitsland is de ppo volledig vrijgesteld maar op de biodiesel gaan ze terug wat accijnzen heffen

in nederland mag je wel op ppo rijden en is er een hoeveelheid (ik dacht 3.000.000l ppo ) vrijgesteld maar daarvoor moet je in een project ingeschreven zijn de rest betaald gewoon accijnzen

in België kan je accijnsvrij aankopen onder welgekende omstandigheden de rest betaald gewoon de accijnzen

in frankrijk is het verboden om op ppo te rijden
daar mengen ze alle ppo die ze hebben verwerkt naar biodiesel in de normale diesel

zo gaat ook nederland en België de quota halen

de bedoeling is watt meer onafhankelijk te geraken van de olieproducerende landen maar niet van de petrochemische nijverheid

vegamobiel

Hoe zit het eigenlijk met ppo en verwarming?
Een micro wkk kan je wel met ppo voeden, maar naar't schijnt gaat de onderhoudskost te duur worden...
En hoe zit dat met de standaard stookoliebrander?

hallo bart...

had juist dezelfde vraag...
heb er een nieuwe vraag van gemaakt:)

frank