Superzuinige (betaalbare) wagens

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Hoi, ik heb hier al wat gelezen over de Volkswagen Lupo 3L die slechts 3 liter diesel zou verbruiken. Nu vroeg ik mij af of er nog van die wagens bestaan met een vergelijkbaar verbruik. Welke types van welke merken?

Een vraag waar ik ook mee zit is of de motoren van zulke wagens wel lang meegaan (300.000km of meer) want het zijn toch maar lichte motortjes heb ik de indruk en 'k ben altijd van gedacht geweest dat een zwaardere motor meer garantie geeft om ettelijke km's mee te gaan. Mijn vorige auto was ne Volvo 740 (op LPG) die zo'n 450.000km gebold heeft, mijn huidige is ne Mercedes 190 D en die staan ook bekend om 400.000km of meer te kunnen doen. Ik rijd namelijk wel redelijk wat km's af op een jaar en om nu 5000€ of meer uit te gaan geven aan zo'n 2de hands auto'ke maar met grote kans te zitten dat het na een paar jaar al kompleet opgereden zou zijn da zie'k ni zitten.

Reacties

VW Golf 3 - 1.9 TDi. Ik zit nu aan 235.000km, en als er één ding is waar er bij ne VW diesel absoluut niks aan komt, dan is het de motor.
Dat is uiteraard geen garantie voor de Lupo, aangezien het een compleet andere motor is. Maar ik zou er toch op durven rekenen dat dat wagentje een lange levensduur heeft.

En neen, ik ben geen VW dealer

Ikzelf heb een 4 1/2 jr oude citroen c5 hdi, gemiddeld 5.8ltr/100km

Mijn moeder een hagelnieuwe mercedes C220d, in de stad niet maar gemiddeld 6 ltr/100km

Uiteraard kun je ook 8 ltr bverstoken door wat agressiever te rijden

Ik heb ook wel eens een tank leeggereden (1300km!) met 4,8lt/100km maar dan moet je niet ver boven de 90 komen.

Waarmee maar gezegd, je hoeft geen EXTREEM zuinige auto te kopen, aks je maar zuinig rijdt!

Arnold

smart cabrio diesel , verbruikt gemiddeld 3liter
en kost niet veel in aankoop/verzekering !

Ik Heb nu een Ford Fiesta, die gemiddeld 5L/100km verbruikt. Een Citroën C2 zit rond de 4.5L/100km.

Aangezien ik zelf ook wel wat km maak ben ik altijd geïntereseerd in een wagen die minder dan 4L verbruikt, en die toch zeker 250K km maakt.

Aankoopprijs van een kleine zuinige wagen is ook lager dan bv een mercedes, dus voor de prijs van één grote, koop je gemakkelijk 2 kleine.

Tweedehands is er ook nog de Audi A2. Iets duurder, maar voor langere afstanden wellicht geschikter.

ik heb momenteel een lupo 3l
Ik ben ZEEEEEEEEEEEEEEEER angenaam verrast van het rijden .
Je kan kiezen tussen eco (40pk) maar toch meer dan genoeg trekkracht om snel efkes ergens tussen te schieten .
of zonder , dan wacht hij wat langer om te schakelen en beschikt hij over 60 pk .
efkes vooraf , mijn vorige wagen was een partner 2.0 hdi
Deze wagen draaide op de autosnelweg 2800 tr/min aan 120km/uur
De lupo draait op de autosnelweg 2200 tr/min aan 120km/uur
kwestie van slijtage weet je het dan wel ....
Als ik met de partner wou versnellen van 120 naar ...140 duurde dat een eeuwigheid !!!!!
Als ik met de lupo versnel dan is dat onmiddelijk !!
wat kan ik er nog meer over zeggen , het wagentje is TOP !!
EN...Ik zou niks anders meer willen !!

Smart haalt ZEKER geen 3l gemiddeld !!! ik heb al 2,5 gehaald en er is iemand die met zijn lupo 3l 1500km doet met 35l mazout!

Smart haalt ZEKER geen 3l gemiddeld !!! ik heb al 2,5 gehaald en er is iemand die met zijn lupo 3l 1500km doet met 35l mazout!

Iemand ervaring met een Citroen C1 1000cc benzine of een Twingo 1.2 Eco??
Die twee kan je nu nieuw kopen en zijn betaalbaar. Je kan ook nog kinderen
meenemen, wat niet kan in een Smart. Wel benzinewagens, maar beiden
zouden zo rond de 4 liter moeten gebruiken.

Tis dat we een autooke moeten bijkopen wegens verandering van
omstandigheden. Voor diesel doet de wagen te weinig kilometers denk ik
(ongeveer 15000 per jaar).

vw komt met de nieuwe polo bleu motion op de markt

De Polo BlueMotion beschikt over een 59 kW/80 pk sterke dieselmotor die slechts 3,9 liter per 100 kilometer verbruikt

http://www.volkswagen.nl/index/home/actueel/nieuws/laatste_nieuws/0,9995,13682_D0Lnl,00.htmlikt.

en dan een zuinige rijstijl aanhouden

vegamobiel
A2 1.2 TDI 3L 100% ppo

Ik kan Arnold's bewering beamen.
'k Heb de proef op de som genomen gedurende mijn laatste 4000km die ik reed:

"Sportief" rijden: 6.6 l/100km
(= 130km/u op autosnelweg, veel optrekken en inhalen)
Rustig rijden: 5.5 l/100km.
(= 110km/u max, rustig mee met het fileverkeer van tegenwoordig)

(Toyota Carina 2.0TD, dus een oude tank en niet bekend voor de zuinigheid. Zuinig rijden scheelt snel 20% in je verbruik !!)

Stijn

geplukt uit de Standaard :geeft te denken !

Auto kost overheid vier keer meer dan hij opbrengt

BRUSSEL - Een personenwagen kost zo’n twee tot vier keer meer aan de samenleving aan milieu- en andere schade dan hij opbrengt aan accijnzen en belastingen. Dat blijkt uit een vraag van Eloi Glorieux (Groen!) aan Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt.
Glorieux ondervroeg Van Brempt over de milieukost van het autoverkeer. Bij de berekening van de zogenaamde ,,externe kosten'' van het wegverkeer wordt onder meer gekeken naar de schade door luchtvervuiling, klimaatverandering, geluidshinder, files, ongevallen en schade aan het wegdek.

De gemiddelde ,,opbrengst'’ (brandstofaccijnzen, verkeersbelasting, belasting op inverkeertelling, btw,...) bedraagt 6,9 euro (per 100 km) voor dieselwagens en 11,6 euro voor benzine wagens.

Deskundigen berkenden dat dieselvoertuig goed was voor 25,9 euro externe kosten per honderd kilometer Een benzineauto kwam op 24,4 euro per honderd kilometer. Voor bussen en vrachtwagens was dat respectievelijk 54,9 en 52,5 euro per 100 voertuigkilometer.

,,De externe kosten van een dieselwagen liggen dus vier keer hoger dan zijn opbrengsten. De bewering dat we de auto als een melkkoe moeten beschouwen, klopt niet als je oog hebt voor de kosten'', aldus Glorieux.

File

Kanttekening daarbij is wel dat in 2002 80 procent van de totale externe schade toe te schrijven was aan kosten door files en dat wanneer die kost buiten beschouwing wordt gelaten, de huidige belastingen voldoende hoog zijn om de milieukosten van het verkeer te vergoeden, zo verduidelijkte Van Brempt.

Indien je echt op zoek bent naar een milieuvriendelijke oplossing ter vervanging van een tweede wagen, kijk eens op
http://www.elektrischefiets.be/ Met de kits die ze hier aanbieden kan je zelf in een handomdraai elke fiets ombouwen tot een fiets met hulpmotor waardoor je actieradius plots veel groter wordt en een superieur alternatief biedt voor milieuonvriendelijke voertuigen...

Het fiets hulpmotortje van BionX kan ook omgeschakeld worden als generator om de batterij op te laden. Misschien iets voor de creatieve die-hards op dit forum die niets moeten weten van de electriciteitslobby

Hoe dan ook, vroeg of laat plaats ik zulk een motor op mijn zit/ligfiets om dagelijks een 2x25 km te pendelen naar het werk
in een aanvaardbare tijd.
Voor diegenen die op zoek zijn naar milieuvriendelijke vervoermiddelen, hier een link naar mijn fiets:
http://www.hpvelotechnik.com/produkte/spirit/index_e.html

Dag eric,
leuke fiets, houd nog zo 'n beetje het midden tussen een "normale" en een echte ligfiets. die zou ik wel eens graag proefrijden.

Wat die elektrische fiets betreft, het grote probleem is de dure accu en zijn levensduur.
Zie ook http://www.bondbeterleefmilieu.be/agora/view.php?bn=bbl_lag&key=1139397626&first=&last=
Spijtig genoeg komen er niet veel langere termijn positieve ervaringen uit de bus, dat die fietsen prettig rijden weet ik ook al.
Ik volg dit ook met argusogen...

Dirk,

Die zit/ligfiets van HPvelotechnik was een openbaring voor mij. Vanaf de eerste seconde proefrijden wist ik dat ik hem zou kopen. Dit is een totaal andere fietservaring dan op een ouderwetse klassieke fiets. Je kan hem altijd gratis proefrijden bij de verdeler in Kapelle. Ik heb hem nadien nog 4 dagen gehuurd en uitgetest op alle tereinen vooraleer hem te kopen...

Het zijn de ligfietsen (waaronder deze fiets) die zich ook veel beter lenen voor electrische hulpmotor omdat er veel minder luchtweerstand is en ook door hun laag gewicht tegenover een bromfiets.
Op deze zitfiets kan je de iets hogere luchtweerstand verbeteren met een streamer (een soort spoiler) vooraan gemonteerd.

Ik heb nog wel enkele bemerkingen over die batterij maar ik stel voor dat ik dit op de thread plaats die je reeds gestart had over electrische motorfietsen...

En nog eentje (met een normale prijs):
http://www.evstart.be/producten/autos_townlife.html

Of

http://www.revaindia.com

Ik ben al zo vrij geweest te informeren wat een containertje met 6 reva eco's kost dus als er geinteresseerden zijn hoor ik t wel. Ik vermoedt dat we ze voor onder de 7500 euro hier hebben staan,

;0)

Arnold