roetfilter dieselwagens

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

5 april 2006!

O.a. bij Volvo hoor ik het volgende vertellen:

Bij een diesel wagen met partikelfilter worden de partikels opgeslagen. Wanneer het filter heet staat (lees na lange rit) dan worden de partikels verbrand én zie je even een zwarte pluim.

De partikels die dàn vrijkomen zouden nog fijner zijn én nog gevaarlijker. Dat laatste was nog niet bewezen volgens Volvo?

Wie kan dit bevestigen of ontkrachten?

Ik,
die mijn gas Volvo wou vervangen door een diesel met partikelfilter, maar het nu niet meer weet!!!

JB

hey jeroen,
ik had ook al zoiets gevreesd ...
ik ben zo vrij een nieuwe vraagstaart op te starten hieromtrent ,
vriendelijke groeten,
bart humbeeck

Reacties

wees gerust,
de meeste fijnstof in NL en Belgie wordt veroorzaakt door in de eerste plaats door de scheepvaart ( - ) en industrie.
De enkele procenten van de autos wegen in mijn ogen niet bijzonder zwaar.....
Alle beetjes helpen, ok, maar welke maatregen worden er getroffen naar scheepvaart en industrie toe?

Beste Paul,

Ik ben helemaal niet gerust!

Trouwens jou stelling klopt niet echt... een zéér groot deel (heb ooit de cijfers gezien) komen van autoverkeer en wegtransport.

Ik hoop nog altijd op iemand die aan de correcte info kan komen!

JB

NB Kom net terug van mijn garage; klepspeling (zogezegd delicaat bij LPG) is na 170000km nog steeds binnen de fabriekspecificatie!! Ga het beestje dan maar, met een gerust hart, verslijten én de aankoop van de diesel uitstellen.

het ligt toch allemaal een beetje genuanceerder denk ik...

http://www.mnp.nl/mnc/i-nl-0128.html
80% van het fijnstof van autos is van dieselmotoren.

http://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/500037008.pdf

Beste Paul,

Dat weet ik. In België worden er de laatste jaren praktisch alleen diesels verkocht.

Vandaar mijn bezorgdheid. Daarom wil ik weten of mijn bovenstaand bericht juist of onjuist is.

mvg

Jeroen

beste bart, ff serieus,

als jij een andere auto wilt, diesel met partikelfiler, dan moet je dat gewoon doen.

Er is gewoon een leuke discussie nu, omdat t een hot item is.

Het rapport van de RIVM is naar mijn bescheiden mening een geod rapport, met alle argumenten en feiten op ee rijtje.

Je mag er vanuit gaan dat de personen-autos bijzonder goed geevolueerd zijn, en qua milieubelasting goed presteren. Vergelijk daarmee een vliegtuig, dat op een enkele vlucht net zo veel rotzooi ( belasting vrij ) de lucht inpompt als jij in jaren niet voor elkaar krijgt, of binnenvaartschepen met motoren die dik 60 jaar meegaan, en dus nogal mileuibelastend rondvaren, vergelijk vrachtvervoer es, die ook maar achteraan hobbelen qua milieuwetgeving omdat ze een lange arm hebben.
Men wil nu fijnstof onderverdelen in van nature fijnstof, ook bijna de helft, en niet natuurlijk fijnstof, de andere helft. En de conclusie wordt gelijk gemaakt, natuurlijk fijnstof is dan niet schadelijk.......??

de discussie leeft en je kan een klein steentje bijdragen, maar dat steentje is wel heel erg veel klein. Erg klein hoor.

PAul,

wat je schrijft weet ik ook wel...(natuurlijk stof, luchtvaart)

Maar je antwoord niet op m'n vraag...

Jij minimaliseert het wel wat, sinds de komst van de Tdi, nu zo'n twintig jaar geleden, is er een groot probleem met fijn stof.

Als inderdaad een partikelfilter geen oplossing is dan wil ik geen diesel.

90% van de bevolking wijgert na te denken over dit soort problemen. Moest dit wel het geval zijn, dan waren er al lang zeer propere wagens.

De consument reguleert de markt. Als 10% à 15% van de consumenten geen diesel of benzine meer willen, dan zal er heel snel een alternatief zijn...

JB

NB én ik weiger trouwens het vliegtuig, voor m'n plezier althans...

daarom kies ik ook GEEN diesel, 2 wagens op benzine en we proberen zo weinig mogelijk te rijden

Stefan

beste bart, ff serieus,

als jij een andere auto wilt, diesel met partikelfiler, dan moet je dat gewoon doen.

Er is gewoon een leuke discussie nu, omdat t een hot item is.

Het rapport van de RIVM is naar mijn bescheiden mening een geod rapport, met alle argumenten en feiten op ee rijtje.

Je mag er vanuit gaan dat de personen-autos bijzonder goed geevolueerd zijn, en qua milieubelasting goed presteren. Vergelijk daarmee een vliegtuig, dat op een enkele vlucht net zo veel rotzooi ( belasting vrij ) de lucht inpompt als jij in jaren niet voor elkaar krijgt, of binnenvaartschepen met motoren die dik 60 jaar meegaan, en dus nogal mileuibelastend rondvaren, vergelijk vrachtvervoer es, die ook maar achteraan hobbelen qua milieuwetgeving omdat ze een lange arm hebben.
Men wil nu fijnstof onderverdelen in van nature fijnstof, ook bijna de helft, en niet natuurlijk fijnstof, de andere helft. En de conclusie wordt gelijk gemaakt, natuurlijk fijnstof is dan niet schadelijk.......??

de discussie leeft en je kan een klein steentje bijdragen, maar dat steentje is wel heel erg veel klein. Erg klein hoor.

Mag ik jullie erop wijzen dat de nieuwste dieselwagens wagens minder vervuilen dan de huidige benzinewagens.

Reden in dieselmotoren is veel meer mogelijk dan in benzine motoren.

Nieuwe diesels verbruiken veeel minder dan benzine motoren

Dieselmogens hebben tegenwoordige een beter rendement dan benzine motoren, lees als meer kracht en koppel met minder verbruik.

alvast voor discussie vatbaar neem ik aan

laat maar komen

allen,

we hoeven HIER niet de disccussies over dieselmotoren versus andere motoren te voeren, daarvoor hebben we de vraagstaart "brandstof auto: wat kiezen" ...
DEZE vraagstaart is enkel bedoeld voor discussie en info over ROETFILTERS !
iets waar blijkbaar weinig mensen info over hebben ?

vriendelijke groeten,
bart humbeeck

Erwin,

heb jou bericht indd. in de juiste thread geplaatst!

mvg

JB

Vergelijk daarmee een vliegtuig, dat op een enkele vlucht net zo veel rotzooi ( belasting vrij ) de lucht inpompt als jij in jaren niet voor elkaar krijgt,

pas op met beweringen
de laatste nieuwe vliegtuigen hebben een verbruik van
+- 3l/persoon/100km in volle bezetting
met mijn wagen met volle bezetting 0.75l/persoon/100km het probleem is dat we met zen alle te veel km vliegen

" ... het probleem is dat we met zen alle te veel km vliegen ..."

en rijden

Stefan

" ... het probleem is dat we met zen alle te veel km vliegen ..."

en rijden

en dat de chinezen staan te popelen om ons na te apen

vr gr

Pluto

Kan er nu iemand mij vraag bevestigen of tegenspreken?

NAMELIJK:

De opgevangen roetdeeltjes in het partikelfilter worden geregeld verbrandt om het filter te ledigen.

Zijn deze deeltjes dan minder schadelijk of schadelijker? Met andere woorden: zijn deze NOG fijner en dus schadelijker?

Heel graag een antwoord!

JB

Hoi

ik zou zeggen lees er eens de volgende website pagina's op na

http://www.technogamma.nl/Unikat/algemeen.htm

Uit ervaring kan ik uw vraag als positief beantwoorden maw minder gevaarlijk

Ik wil dan wel spreken over een optimale verbranding.

maar met de huidige motorelektronica in de wagens (als deze goed werkt) kan ik je garanderen dat de uitlaatgassen prober zijn;

Tuurlijk zullen er stoffen inzitten die niet milieuvriendelijk zijn;

verder kan ik je vertellen dat roetdeeltjes die een roetfilter zijn gepasseerd meestal gebonden worden met een andere stof zodat ,wanneer ze toch in het milieu komen ze bijna onmiddelijk neerslaan en dus niet zweven.

hierbij ook de opmerking dat 100% niet bestaat

Als je moet kiezen dus een volvo diesel en een volvo op gas dan kan ik je eigenlijk beide aanraden.

op gas zal het natuurlijk goedkoper rijden zijn en dit zijn bij volvo's heeeel degelijke wagens zonder veel problemen;

De diesel zijn meestel heel krachtige wagens en de nieuwste ervan beschikken over de nieuwste roetfilters (die je normaal niet meer hoeft te vervangen tijdens de levensduur van je wagen) en zijn tevens heel prober.

Hou er wel rekening mee als je vergelijkt met andere merken dat volvo meestel met zwaardere motoren werkt

mvg

erwin

Jeroen,

(voor zover ik er iets van weet, geen garantie dus)

Roet is onverbrande koolstof, als dat nogmaals verbrand wordt heb je CO²

vr gr

Pluto

Pluto

Klopt, maar zouden die dingen zo goed werken dat ze alles in CO² omzetten?
Dan zou zo'n filter direct verplicht moeten worden, wetende wat de gevaren van kleine roetdeeltjes zijn.

Hans

Op een vraag van Ecolo-volksvertegenwoordiger Kamerlid Muriel Gerkens antwoordde minister van Financiën Didier Reynders dat hij aan zijn administratie heeft gevraagd om de budgettaire gevolgen van dergelijke maatregel te onderzoeken. Reynders stelde ook dat hij van minister van Mobiliteit Renaat Landuyt ,,concrete voorstellen rond het gebruik van dergelijke filters'' verwacht.

In Duitsland moeten alle dieselwagens vanaf 2008 uitgerust zijn met een roetfilter. Bestuurders die voor een filter kiezen (met een kostenplaatje van 600 tot 800 euro), krijgen een vergoeding van 250 tot 350 euro. Nederland kunnen zelfs rekenen op een premie tot 600 euro.

Berichtje Europees Parlement (van enkele weken geleden)

Blijkbaar is de nieuwe EURO5-norm (2009) gestemd...

Roetfilters zouden verplicht worden.

SUV en andere 4*4 zouden uitstel krijgen!!!!!!!!!!!!!

BEGRIJPE WIE BEGRIJPE KAN!!!

Stel je voor die dikke bakken van 60000EUR en meer, krijgen uitstel....

JB

Geachte

Het verschil in eisen tussen euro 4 en euro 5 is niet alleen de roetdeeltjes. Ook de NOx uitstoot moet bij euro 5 flink naar beneden. Deze Nox uitstoot is eigenlijk alleen laag te krijgen door bij dieselmotoren additieven te injecteren in de uitlaat(ad bleu) welke reageren met de Nox.

Heel de automobielindustrie is op dit moment aan het experimenteren hiermee(ad bleu)en met wisselende resulaten.
D.w.z. de techniek is er al wel, maar er zijn nog kinderziekte's.

Ik begrijp echter niet waarom voor SUV een uitzonderingssituatie gecreeerd wordt ??? Op de grotere auto's kan je natuurlijk veel makkelijker een duurder systeem verkopen als op de kleinere auto's. Ook zijn natuurlijk de grotere auto's juist de vervuilende diesels.

Beste Rene,

http://www.transportenvironment.org/index.php?name=News&file=article&sid=306

http://www.amt.nl/web/show/id=46077/contentid=8905/Nieuwe-euronorm,-wie-snapt-%E2%80%98m%3F.html

Redenering voor vrjstelling van SUV's zou zijn dat deze een sociaal dienen. Maw als je een BMW X5 met 7 zitplaatsen koopt krijg je 3 jaar uitstel om aan de EURO5 emissie te voldoen. Het zou teveel gaan kosten indien men roet én NOx tegelijkertijd zou gaan aanpakken.

Grof! Anders kan je dit toch niet noemen?

Bedankt voor je uitleg! Helaas weet ik dat de EURO-norm meer inhoudt dan alleen maar roet. Zo is het ook dat een diesel minder "proper" moet zijn dan een bezine voor dezelfde categorie, pas in bij de EURO6 zou dit verschil verdwijnen.

Het roetfilter-verhaal BLIJFT dus zeer duister... Ik neem het zekere voor het onzekere en blijft nog wat bollen op LPG. Op CO2 vlak zal een diesel wél beter scoren vermoedelijk.

Mvg

Jeroen Beeckx

Als LPG onstaat tijdens de raffinage van diesel/benzine dan onstaat dit in een bepaalde verhouding. Dwz er wordt dus automatisch butaan en propaan geproduceerd. Om dit niet af te hoeven te fakkelen zou er dus een de verbruikerszijde hetzelfde afgenomen moeten worden als er geproduceerd wordt.

Ik heb altijd begrepen dat propaan duurzamer is dan butaan en dat vooral butaan afgefakkeld werd.(situatie 10 jaar geleden.) Dit maakt de situatie nog complexer want dan is de hoeveelheid propaan bepalend.

Waar ik naar toe wil is dat er dus schijnbaar een hoeveelheid LPG is te maken van afvalstoffen en dat deze
ingezet zouden kunnen worden als brandstof van auto's.

Als we dus de hoeveelheid hiervan weten zouden we kunnen stellen dat er om dit op te maken een x aantal wagens op LPG dienen te gaan rijden in Europa.

Het lijkt mij dat dan het milieuvoordeel het grootste is in de huidige situatie van verbruik diesel-benzine etc.