kostprijs roetfilter

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Weet iemand wat de kostprijs van een dieselroetfilter is bij de aankoop van een nieuwe wagen/vrachtwagen?

Alvast bedankt!

Reacties

Hallo Frederik,

Voor een personenwagen zal dat gemiddeld 600€ zijn
Voor een vrachtwagen makkelijk 5000€

Er zou een fiscale aftrek komen waardoor je de helft van het bedrag zou kunnen recupereren.

Heb de minister voor leefmilieu (of moet ik zeggen tegen leefmilieu) Tobback onlangs horen zeggen dat hij een premie voor de installatie van dergelijke filters maar niks vond.

(In nederland krijg je de volle 600€ terug ! )

Gisteren op het journaal zei meneer tobback dan weer dat de luchtvervuiling, en het extreem gevaarlijke fijne stof waar we nu mee geconfronteerd worden, vooral afkomstig is van onze buurlanden.

Alle excuses lijken goed om zelf maar geen maatregelen hoeven te nemen...

dirk

Het is nochtans eenvoudig: Europese richtlijn met een verplichting vor alle nieuwe wagens vanaf 1/1/2007, geen gezever meer. De industrie lokt liever klanten met airco en andere toeters of bellen, milieumaatregelen moet je helaas steeds afdwingen.

Het is nochtans eenvoudig: Europese richtlijn met een verplichting vor alle nieuwe wagens vanaf 1/1/2007, geen gezever meer. De industrie lokt liever klanten met airco en andere toeters of bellen, milieumaatregelen moet je helaas steeds afdwingen.

Frederik,

Ik was de link al een poosje kwijt maar ik heb hem weer gevonden!

Misschien niet helemaal het antwoord op je vraag, maar ik kon niet goed duiden wat je feitelijk bedoelde.

De kostprijs is nog iets anders dan de aanbiedingsprijs.

Maar met onderstaande link kom je er achter wat markt conforme prijzen zijn voor het apparaat op zich.

http://www.roetfilter.nl/new/roetfilter.nl/

Hoe simpel zo iets kwijt te raken...

En nadere info over het apparaat op zich.

Groet, CP

Bedankt voor de info!

Het is inderdaad beschamend dat ze superstreng zijn om het aantal ongevallen te beperken. Bij milieuvervuiling kijken ze gewoon de andere kant op en doen ze alsof hun neus bloedt.
Voor de jaarlijks meer dan 10.000 vroegtijdige sterftes verdienen de beleidsmakers nochtans op zijn minst een deftige schop onder hun achterste. Ongeloofelijk dat ze zo hun kop in het zand steken voor zo'n effectieve maatregel. De constructeurs zijn hier volgens mij ook mee schuldig aan want voor hen is de meerkost toch verwaarloosbaar maar ze kiezen liever voor mooiere snufjes zoals abs, gps, tdi en andere drieletterwoorden.

Geachten,

Toch nog even over fijnstof, Tobback heeft gelijk het fijnstof wat we hier meten wordt niet hier geproduceerd !
Fijnstof zijn namelijk alle vaste deeltjes gemeten in de lucht niet alleen roetdeeltjes.

Roetdeeltjes zijn echter kankerverwekkend en zouden als zodanig ook niet meer uit de uitlaat mogen komen, maar de discussie rondom fijnstof is de verkeerde ! Zand en zout zijn ook vaste deeltjes welke we meemeten.

De auto industrie heeft niet direct belangen bij de het plaatsen van roetfilters. Roetfilters verhogen namelijk sterk de complexiteit van de motortechniek:

1. Roetfilters dienen voorzien te worden van een actief systeem als back up voor de regeneratie anders verwacht men teveel garantieproblemen. Een voorbeeld van een actief systeem is dieselinjectie in de uitlaat. Deze systemen maken het roetfiltersysteem veel duurder dan het roetfilter alleen.

2. Roetfilters worden verontreinigd door motorlie assen dwz olieverbuik leidt tot vervuiling en verminderde werking van het roetfilter.
Om het garantiepotje zo laag mogelijk te houden, houden ze op dit moment grenzen aan van 1 ltr/1000 km. Echter met het gebruik van roetfilters kan je stellen dat je problemen kan verwachten bij deze olieverbuikscijfers.

3. Motoren worden schoner o.a. door het wijzigen van het zuigerverenpakket op de zuiger. Hierdoor komt blow by langs de zuigerveren van de uitlaatgassen veel makkelijker voor.
Als bij een roetfilter door een niet goed werkend roetfilter de tegendruk toeneemt zal de blow by langs de zuigerveren sterk toenemen en de motorolie veel eerder verzadigd zijn met roetdeeltjes. Gevolg hiervan is kortere service intervals en evt motorschade bij het niet op tijd vervangen van de motorolie.

Kortom voor de auto industrie nemen de garantie risico's enorm toe met het plaatsen van roetfilters. Waren deze risico's veel kleiner geweest dan was het plaatsen van deze filters waarschijnlijk reeds lange tijd een feit geweest.