Stoken met frituurolie

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Op school heb ik en enkele medestudenden de opdracht gekregen om een manier uit te werken om energie te besparen. Een idee dat in ons op kwam was een huis te verwarmen met frituurolie i.p.v. mazout.

Aangezien we dit ook moeten kunnen realiseren zou alle raad welkom zijn.

* Op welke manier moeten de ketel en brander worden aangepast?
* Hoe groot moet de inspuitdruk zijn? (bij een bep. grootte van een ketel)
* Hoe hoog mag (moet) de temp zijn?

Als iemand mij hiermee zou kunnen helpen zou ik dit appricieren

Wim

Reacties

beste

toevallig zag ik vandaag dat er reeds zulke ketels bestaan.
type eens frituurolie in op www.koopjeskrant.be en je zal een announce zien van de fabrikant

mvg

peter

Zie thread verwarmen met plantaardige olie

je bedoelt mischien koolzaad olie ?

-beste

toevallig zag ik vandaag dat er reeds zulke ketels bestaan.
type eens frituurolie in op www.koopjeskrant.be en je zal een annonce zien van de fabrikant

mvg

peter-

Nou, Dat is wat!
Dat heb ik dus gedaan, die koopjeskrant opgezocht.

En tot mijn meer dan stomme verbazing blijkt dat met deze draad begon het ontwarren van de knoop van onaangename integriteiten en mengeling van zakelijke belangen:

http://www.bblv.be/agora/view.php?bn=bbl_lag&key=1137606107&replies=39
(omlooppomp, 25-01-2006)

De aanleiding lag in deze draad, simpele technische overweging waar een installateur later inhoudelijk technisch en onderschreven incorrect reageert, en vooral wenst te hakken op het feit dat een non- vakbroeder (i.q. ik) soms ook wel eens wat weet. Dit resulteerde naar nu voor overige foristen ook aanschouwelijke informatie, dat sommige participanten binnen dit forum heel vreemd bezig kunnen zijn. In onderhavig geval betreft het Hans Valke. Waardoor denk ik Hans Delannoye, buiten de aantasting in zijn vakgebied, toch ook aantoonbaar te kort door de bocht ging in allerlei overige debiteringen naar mijn persoon.

De volgende draden maken slaan op de betreffende materie, de eerste geeft de ware aard van Hans Valke weer. Hier druk op het forum met het vragen, naast het forum aan publicisten via direct e-mailcontact zoals met mij.

http://www.bblv.be/agora/view.php?bn=bbl_lag&key=1127926871&replies=2
(stoken met frituurolie, 28-09-2005)

http://www.bblv.be/agora/view.php?bn=bbl_lag&key=1138360526&replies=5
(huis verwarmen met plantaardige olie, 27-01-2006)

Welaan, door naar die advertenties te kijken valt Hans Valke fantastisch door de mand. Hij is dus inmiddels systemen aan het verkopen voor het verstoken van plantaardige oliën. Onderwijl heeft hij wel in de draad van de omlooppomp gesteld dat ik niet op directe e- mails reageer. Dat was niet de waarheid, en ik heb hem daar ook persoonlijk op aangesproken, met het verzoek dit op het forum te verduidelijken. Hans Valke komt niet verder dan hier te publiceren dat CP uiteindelijk toch gereageerd heeft…

Na mijn eerdere kwalificaties aangaande Hans V. moest Hans D. ook nog een ethische duit qua omgangsvormen in het zakje doen…

Gezien het verloop van de gebeurtenissen, en mijn primaire beleving van beide heren en de onwil van Hans V, om eerlijk te reageren, zal ik hierbij de intern gevoerde correspondentie ook publiceren. Hans V maakt wel zijn excuses naar mij in persoon, en doet op het forum wat anders. Hiermee verspeeld hij zijn recht op verdere mail, dit in relatie tot het geneuzel van Hans D. Geen verhaal van een klok zonder klepel, dit is gewoon het luiden van de klok. Dan weet je hoe laat het is… .

Valt trouwens op, Hans V is in afwachting van stukken, echter hij moet nog afwachten wat de leverancier kan bieden. Hier in Holland heb ik het idee dat er dan nog gewoon niks besteld is….

En die Hans V. is dan al ketels aan het verkopen op het internet. Kan niet anders dan blijven bij de door mij eerder gedebiteerde stellingen aangaande deze persoon ( flauwen hond en joker).

Wordt knap wederom knap lastig voor die andere Hans…..

Vervolgens hier het 1e en 2e fraais van Hans V.:

Geachte CP

In een bericht op het forum van bblv schrijf je dat de Hans niet reageert, ook niet Hans valcke in een rechtstreekse mail.

Kun je dit nader verklaren, want dit is niet mijn gewoonte. En met Hans D heb ik niets te maken, laat dat duidelijk zijn.

Vriendelijke groeten

Hans valcke

Sorry dat ik u nog een antwoord schuldig ben, maar stel de vraag aub.

CP,

Waarom ik je nog niet heb geantwoord is omdat ik nog geen stap verder sta.
Ik moet mijn ketel verkleinen naar een 18 kw en wacht op de nodige stukken.
Ook de sturing moet gekoppeld worden en daarom moet ik percies weten wat ik
wil. Ben nu met de leverancier aan het praten hoe ik het eigenlijk zie
zitten, hij zal dan een voorstel doen ivm materiaal.

Het was van mij wel onbeleefd u in de waan te laten, sorry daarvoor. Maar
het was zeker niet mijn bedoeling u links te laten liggen.

U hoort nog van mij als ik het probleem heb opgelost.

Ik kan ook een toestel kopen die gemaakt is voor op olie, maar de prijs is
een beetje aan de dure kant, 9923 euro excl btw voor een 43 kw. Kleiner
hebben ze niet, groter (102 kw) wel. En als je goed rekent heb je kleine
vermogen nodig, niet die grote.

Groeten, en tot later,

Hans

Jaja, wat een mannen!

Groet, CP

Hans V

Dit vind ik toch ook ongehoord, ketels verkopen om afvalolie en transmissieolie te verbranden? En dat voor een deelnemer aan het energieforum, het forum van de vlaamse milieubeweging?
Besef jij waar je mee bezig bent? Ze kunnen jou weliswaar niet veel maken, maar wie afval verbrand maakt zich wel schuldig aan overtredingen van onze toch al povere milieuwetten. En jij promoot zoiets?
Diegenen die zo'n onding bij jou kopen zijn strafbaar als ze olie e.d. verbranden. En dan wil ik het nog niet hebben over de uitstoot, mogelijk dioxines en dergelijke. En met zulk een advertentie geef jij wel aanleiding.

Hans

hallo ik denk persoonlijk dat motor olie verbranden nog slechter is dan hout verbranden

hihi

blijkbaar heb ik hier - onschuldig uiteraard door mijn onwetendheid over deze heer valcke - een oorlogje ontketend???

nu had ik H valcke een mailtje gestuurd of ie verstand had van auto's ombouwen om op frituurolie te rijden en hij heeft daar anders wel positief op gereageerd... ik mag hem morgen bellen..... doch moet ik nu uit deze hele heisa nu verstaan dat dit heerschap niet te betrouwen is? graag effe een reactie, tenslotte, als ik mijn wagen laat ombouwen, wil ik dat in goed vertrouwen laten doen, tegen eerlijke prijs, en met de zekerheid geen probs te hebben, he

vriendelijke groet

p

Peter

Oorlogje ontketend, nee hoor, ik wou Hans V maar even wijzen op mogelijke gevolgen van wat hij gepubliceerd had. En het feit dat motorolie e.d. heel wat milieuproblemen stellen als je ze opbrand.
Weet dat ook jij, als je je auto laat ombouwen illegaal bezig bent en het je een pak centen kan kosten als je opgepakt wordt, zonder dat je met de heren van de akzijzen een akkoord hebt afgesloten.
En naar het schijnt ben je makkelijk op te sporen, daar hoef je helemaal niet zo'n goeie neus voor hebben.

Hans D

Beste Hans

zo slim was ik nou ook wel

het is dan uiteraard ook niet mijn bedoeling illegaal te handelen!

ik had enkele dagen vrij wegens ziekte en heb heel wat opzoekingswerk verricht omptrent ppo etc.

als ik het goed begrijp moet je maandelijks een aangifte doen bij de douane en je verbruikte liters opgeven waarna je gewoon de verschuldigde accijnzen (ongeveer 36 eurocent per liter?) betaalt. Mocht deze info niet correct zijn, mag u deze uiteraard verbeteren. Ik veronderstel dat u al langer met dit onderwerp bekend bent?

gebruikte frituurolie zou makkelijk te vergaren zijn via vrienden en kennissen en enkele resto's waar je goede klant bent..... en het filteren schijnt ook niet zo een probleem te zijn?

rijdt u op ppo??

groetjes
p

Peter

Meer info heb ik hier ook niet over, daarvoor moet je naar het plaatselijk kantoor, zij kunnen je exact zeggen hoe het zit, want er is geen echte wetgeving voor zover ik weet, iedere dienst regelt dat op eigen houtje.
En nee, ik rijd (nog) niet op ppo's.

Hans

Peter,

Eerst de techniek van het rijden met andere dan minerale brandstoffen. De volgende sites zijn het meest gekend in het uitwisselen van de technische en fiscale aspecten:

http://www.f27.parsimony.net/forum67032/index.htm

http://www.ppo.nu

http://www.vwcaddyforum.nl/forum (deelforum groene brandstoffen en alternatieven).

Het oorlogje valt wel mee hoor, het is niet anders dan constateren en confronteren wanneer een soort van ‘onwetende’ charlatan de boel een aardig beetje bij de neus aan het nemen is. Wat dat betreft is er geen verschil van inzicht tussen mij en Hans D. Maar die Hans V staat zo vaag in de pot te roeren dat Hans D. dat ook niet kon zien. Dat heb ik gelukkig met jouw hulp kunnen verduidelijken, waarvan acte!

Ook toont dat maar weer eens aan dat er geen verschil zit of je nu aangevallen wordt door een alias, of een 'traceerbaar' persoon, al dan niet met een zakelijk mailadres. Het gevoel van onrechtvaardigheid is gelijk. Waar er een strijd zou zijn kan die in beide gevallen met open vizier, de inhoud van het forum is van belang. Niet de naam van de participant.

Nogmaals dank.

Waar het afvalolie betreft is er natuurlijk wel een nadere nuancering te maken, we blijven wel bij de les!

Gebruikte plantaardige olie is natuurlijk wel wat anders dan transmissie- of thermische olie, die zeer persistente PCBs kan bevatten. En afgewerkte plantaardige olie is zeker niet ernstig fouter dan gebruikte in relatie tot die vorige olie.

Het maakt juridisch echter wel een verschil, zit het eenmaal onder de noemer afval, dan ben je de klos. Terwijl je het ecologisch gezien zeer nuttig en verantwoord kan verwerken.

Op voornoemde site kun je ook de fiscale verschillen zien tussen Nederland en België, bij ons mag het ook niet maar onze wetgeving en accijnstarieven gaan alleen uit van minerale brandstoffen. Hier zijn wij als landje die normaal Roomser zijn dan de Paus, ernstig te kort geschoten. We voeldoen van geen kanten aan het protocol van Kyoto… .

Groet, CP

CP

mijn hulp was uiteraard toevallig:-)))))

er is heel wat (tegensprekelijke )info te vinden over rijden op ppo en reeds gebruikte olien en uiteraard ist mijn bedoeling met gebruikte plantaardige olien te werken, doch door alle heisa over de heer hans v vraag ik me wel af of het verstandig is hem te contacteren, morgen, laat staan aan mijn auto te laten knoeien?????

groeten

p

Peter,

Dat was het zeker, toevallig.

Maar om de heer V te consulteren over het rijden op PPO, ik wist niet dat hij daar ook al in deed. Ik ken hem niet van de fora die ik voornoemd heb.

Lees die eerst goed om je de materie theoretisch eerst eigen te maken, dan ben je veel minder beinvloedbaar door allerlei verkoopspraatjes.

Ga dan een orienterend gesprek aan, en doe geen toezeggingen. Verifieer op die fora door aanbieder gedebiteerde stellingen, prijsopgaves, uitvoeringsvormen, garanties e.d.. Genoeg oprechte deelnemers zonder winstoogmerk, al dan niet onder alias.

In een ander draadje beweerd betrokkene; "Ge moet tegenwoordig wel oppassen wat ge schrijft, het wordt langs alle kanten omgedraaid. Hopelijk heb je er iets aan."

Wel, na mijn publicatie lijkt dit toch wel een beetje op een standaard reactie op de verborgen camera... .

Groet en succes!

CP

toch nog eventjes meegeven dat het ombouwen van een wagen om op PPO te rijden NIET illegaal is.
het enigste dat je moet doen is op het einde van de maand het formulier ACC4 invullen met daarop de aantal liters die je gaat verstoken de volgende maand.
met dit document in je wagen ben je 100% legaal aant rijden.
meer info kan je verkrijgen op http://www.ppo.be
of mail me gewoon en dan help ik je verder

vegamobiel

Dankje Vegamobiel,

Die fijnere en meer correctere overweging had ik ook al mee willen geven, maar er loopt hier een gepassioneerde heethoofd rond die erg veel weet, en vaardige handen heeft, en denkt dat hij daarin bijna de enige is en anderen niets weten. Gezien de doorgedreven isolatie van dat hoofd wellicht nu een heel klein beetje afgekoeld. Beetje gemis aan diplomatie, extremistisch geloof in eigen opvatting en de zon niet in het water van een ander kunnen zien schijnen. Ik wilde derhalve geen, al dan niet Pure Plantaardige Olie op het vuur gooien.

Dat heb jij aardig opgevangen, dank.

Peter,

Vegamobiel is een gekende en oprechte participant in de door mij genoemde fora, en veel beter bekend met jullie fiscale systeem. Vraag hem gerust.

Ook al is Vegamobiel een alias!

Groet, CP

Jan

" toch nog eventjes meegeven dat het ombouwen van een wagen om op PPO te rijden NIET illegaal is. "
Heb ik ook helemaal niet beweert, maar wat ik ook zeg, mijn woorden worden altijd omgedraaid door slimme kippenboeren. Fatsoenlijk schrijven kanie niet, lezen blijkt ook al een probleem.
Voor het geval dat ie het niet terugvindt zet ik hier nog eens mijn opmerking:
" Weet dat ook jij, als je je auto laat ombouwen illegaal bezig bent en het je een pak centen kan kosten als je opgepakt wordt, zonder dat je met de heren van de akzijzen een akkoord hebt afgesloten. "
Ik heb dus enkel gezegd dat zonder je aangifte je niet op de openbare weg mag rijden! Dat is wat mij verteld werd, of klopt dat niet?

Een gepassioneerd heethoofd

-Weet dat ook jij, als je je auto laat ombouwen illegaal bezig bent-

Hier is noch in Nederland , noch in België ook maar iets illegaals aan.

Groet, CP

CP

Eigenlijk ben je een antwoord niet waard.
Als je stukken van mijn zinnen eruit haalt, kan je altijd je gelijk halen.
Maar ja, zal wel typisch Hollands zijn zeker.

Allen

Ik probeer enkel de mensen er op te wijzen, betweterig als ik ben, dat je niet zomaar kan ombouwen, dat daar administratieve verplichtingen bijhoren.

Hans

allemaal bedankt voor alle info , ik verdiep er mij verder in en jullie horen nog van me, maar doe me nou es allemaal een lol: ipv te ruzien over banaliteiten, steek es de koppen samen, we gaan dan veel rapper op frietolie rijden:-)))

groetjes

P

btw, best een goed telefonisch onderhoud gehad, gisteren, met Hans V

op ;www.neoweb.nl forum ; staat ook info over biodiesel

heel leuk die biodiesel
maar wel afteraden
ten eerste is het giftig
ten tweede zeer agressief
ten derde enkel kwalitatief te maken door grote bedrijven

dus hou het op PPO
pure planten olie
en iedere streek heeft zijn eigen oliehoudende planten
zodat we het weer niet over heel de aardbol moeten zitten verhuizen

natuurlijk is er NU niet genoeg voor iedereen
maar dat gaat ook op als morgen iedereen op benzine zou rijden -
eerst zou je er voor moeten zorgen dat je brandstofverbruik zo laag mogelijk is
en dan liggen er mogelijkheden genoeg open als alternatief

ps alternatief = de enigste optie naar de toekomst toe!

Wout en de rest van “wij” niet verder lezen, gewoon overslaan, veels te moeilijk, niet over zeuren!

Maar first things first.

-CP

Eigenlijk ben je een antwoord niet waard.-

Dit is een persoonlijke beleving van jou, en heeft niets van doen met het delen van concrete informatie op een forum. Ik hoef mijn gelijk niet te halen of er wat aan te verdienen, een zin als “Eigenlijk ben je een antwoord niet waard” is in mijn beleving een van de meest denigrerende vormen van benadering. Meer als een halve eeuw geleden iets dat opgeld deed, maar vandaag de dag toch niet erg gezond. Hieruit blijkt een zeer ongepast superioriteits- gevoel, wat met een stukje tekstverklaring misschien helder wordt.

Helaas moet ik constateren dat dergelijke ontsporingen in andere draden ook plaats grepen. Zelfs Peter, fris van lever in deze draad heeft dat al ervaren.

Het inbrengen van zeer on- welgevoegelijke termen in een inmiddels onder het tapijt geveegde draad , en ander kleuterachtig/knorrig gedrag werkt in mijn beleving daar zeker niet aan mee (beschouwing over die boeg uitsluitend op aanvraag).

Maar in het kader van de eerlijkheid, ter zake:

-Als je stukken van mijn zinnen eruit haalt, kan je altijd je gelijk halen.-

Je blijft weinig consequent, eerst keer ik je woorden om (?), nu is het weer dat ik “stukken” (meervoud) van je zinnen eruit haal (?). Ik deed niets anders dan intergraal het eerste gedeelte te citeren, die een aperte onjuistheid bevat.

Nog even de gehele zin, plus naschrift dan:

-" Weet dat ook jij, als je je auto laat ombouwen illegaal bezig bent en het je een pak centen kan kosten als je opgepakt wordt, zonder dat je met de heren van de akzijzen een akkoord hebt afgesloten. "

Het is een zin, met twee stellingen; eerstens dat ombouw illegaal zou zijn, en tweedes dat ingeval van constateren door de rechterlijke macht dat een hoop geld kan kosten.

-Ik heb dus enkel gezegd dat zonder je aangifte je niet op de openbare weg mag rijden! Dat is wat mij verteld werd, of klopt dat niet? –

Hier laat je dus zelf dat stuk van die zin weg waar ik aan refereerde. Je hebt het misschien niet zo bedoeld, maar je hebt echt die twee dingen gesteld. De eerste klopt aantoonbaar niet, en de tweede bijgevolg maar half. Opgepakt worden wegens ombouw kan niet, uitsluitend vanaf het moment na tanken en rijden op de openbare weg. Dan klopt het wel. Maar dat voorbehoud maak je pas in je naschrift.

-Maar ja, zal wel typisch Hollands zijn zeker.-

Niet dat ik weet.

-Allen

Ik probeer enkel de mensen er op te wijzen, betweterig als ik ben, dat je niet zomaar kan ombouwen, dat daar administratieve verplichtingen bijhoren.

Hans-

Daar zit nu net de crux die je in je kippendrift niet ziet! Ombouw mag en kan altijd en geeft geen accijns- technische administratieve verplichtingen (wel andere fiscale zaken als BTW en dergelijke).

Na ombouw is de motor evengoed geschikt gebleven voor minerale diesel. Altijd handig ingeval geen PPO voorhanden of bruikbaar is bij b.v. extreem lage temperaturen, bezoek in buitenland (alhoewel er nu twee op weg naar Peking zijn met een Landrover op koolzaadolie), het nog ontbreken van een PPO tankstation, of voor vervanging te staan en de aanpassing in afwachting van PPO beschikbaarheid af fabriek uit te laten voeren.

Je hebt dus een onjuiste verwijzing gegeven; je kunt zonder enig probleem ombouwen.

De conclusie over je andere stelling in die zin, laat ik graag aan anderen over, mij is het helder.

Excuus voor de overlast bij sommigen, ik heb nu heel wat staarten gelezen, maar ik ben nog nergens tegengekomen dat het op gepaste wijze van repliek dienen slechts aan enkelen, op basis van welke voorspraak dan ook, is voorbehouden.

Derhalve is mijn reactie dan ook ingegeven op basis van een normaal democratisch principe, en niet op het appelleren aan misplaatste superioriteit, ongeacht erkende kennis, inzicht, expertise of inzet.

Het is zeker niet bedoelt als ruzie, maar ik hoop dat je inziet dat een dergelijke benadering van anderen geen positieve bijdrage levert datgene wat jou zo lief is, al krijg je zeven ministers over de vloer.

Groet, CP

CP,
Je hebt dus leren lezen. Proficiat!
De meeste mensen hebben gewoon automatisch de tekst leren interpreteren (uit Van Dale: uitleggen, verklaren naar de innerlijke bedoeling).
Voor jou was dit duidelijk een vak apart.
Ik zal proberen helpen, lees langzaam, denk, lees nog een keer, denk , denk, probeer positief te denken en reageer dan.
Veel geluk!

euh..... misschien een nieuwe tread starten met als onderwerp "intermenselijke communicatietechnieken" en daar de discutie verder zetten, heren?????
want hier wordt niet met frituurolie , doch met het aanmaak van innerlijke stoom, energie gemaakt (lees verspilt)...

misschien kunnen we ons ondertussen ook eens op iets anders focussen? wie heeft ervaring met de ophaling van gebruikte olieën bij winkels, resto's en particulieren? wat zijn de gangbare methodes?

vriendelijke groeten en alvast bedankt voor de bijdrage...

P

Peter,

Jammer genoeg is het niet anders, jouw appel is een juiste. Maar er is nog geen staart om die communicatie op te starten. En het is ook nog maar eens de vraag of die specifieke participanten daar ook nog eens oprecht door het stof willen gaan. Klein voorbeeldje:

(markie)-CP,
Je hebt dus leren lezen. Proficiat!
De meeste mensen hebben gewoon automatisch de tekst leren interpreteren (uit Van Dale: uitleggen, verklaren naar de innerlijke bedoeling).
Voor jou was dit duidelijk een vak apart.
Ik zal proberen helpen, lees langzaam, denk, lees nog een keer, denk , denk, probeer positief te denken en reageer dan.
Veel geluk!-

Als je alles eens goed doorleest, is dit niet anders dan de behindering van een juist begrip en adressering van repliek van betrokken stellingnames.

Automatisch tekst te leren te intepreteren... Dat is nog wat anders dan begrijpen. Daar zijn ze bij die extremisten blij mee, van die figuren die niet meer zelf nadenken.

Eigenlijk een erg cartooneske reactie van in het kruis geraakte mannekes....

Groet, CP

Hello Heren,

Na een stille periode pikken we de draad weer op.... vandaag ga ik iemand bezoeken die eigenhandig zijn wagen heeft omgebouwd om op gebruikte frituurolie te rijden.... ik ben benieuwd....

toch nog enkele boeiende vragen: zoals jullie welicht weteten heeft de reering de accijnzen afgeschaft op ppo, welteverstaan koolzaadolie. betekent dit nu dat we ongegeneerd friturolie in onwe tank kunnen kappen???

alle tips voor het perfect zuiveren van frituurolie is welkom..... kennissen van me willen een zuiveringstation voor gebruikte olien opzetten in de caraiben... iemand suggesties????

greetz en veel zuiveringsgenot!!

peter

de accijns vrijstelling is enkel voor PPO (Koolzaadolie) die door de boer zelf wordt geperst en rechtstreeks wordt verkocht aan de particulier.

de uitvoering van dit, staat nog steeds niet in het staatsblad
nog afwachten hoe het zal omschreven worden

voor frituurolie nu nog steeds accijnzen betalen
en misschien in de toekomst ook!

vegamobiel

Eigenlijk isppo (of koolzaadolie,planttaardige olie etc) veel te duur om zomaar te verstoken

Door een kleine wkk te kopen kun jeje stroom zelf maken en warmte als ''gratis'' bijproduct

Bijv. de raptor 4, levert 4 kw electrisch en 7 kw thermisch rendement ca 89% op de verbrandingswaarde,kost 8200 euro ex btw

mvg arnold

hey Vegamobil,

ja ik vreesde wel dat gratis rijden uitgesloten was:)

Ik lees hier één en anderr over toevoegen van aceton. waar is dat goed voor?
ik wil binnnkort eens gan experimenteren met mengen want ik krijg nu wekelijks 25l gebruikt frituurolie. Ik rij met een opel omega 2.5TD bj 1998. wat voor een mengverhouding raad je aan en bij welke weersomstandigheden?

heb je geen interesse om een ombouwgarage en filterunit op te starten op de bahamas?? ik heb de nodige connecties en terrein ginder.

greetz

peter

aceton doen sommige bij de olie om de oppervlakte spanning van de olie te verlagen en alzo een betere verstuiving te krijgen
ik zou dat niet doen wegens te veel gevaar voor schade aan de motor.

Aceton lijkt me inderdaad niet gezond.

vandaag was ik op bezoek bij iemand die aan het experimenteren is met het rijden op frituurvet. zijn installatie is eenvoudig: hij heeft een vat in de koffer staan, waarin hij het vet schept. dit wordt opgewarmd door een aftakking van de koelvoeistof, en als hij een tijdje op diesel gereden heeft schakelt hij over op het vet..... héérlijk om achter te rijden: geen hoofdpijn en het rijdt dus best hoor.....

greetz
p

Allé ik zal dan ook maar eens een steen in kikkerpoel (of oliepoel?) gooien.

Afval zuiveren en nuttig hergebruiken 100% akkoord, maar...
Ik huiver er van als we producten zoals koolzaadolie en andere plantaardige olie, of anders gezegd waardevolle voedingstoffen, gaan opstoken in onze auto's. Wat denk je dat de prijs van onze voedingswaren zou doen als men op grote schaal eetbare olie in onze auto's gaan gebruiken?
(Een fles van 1L koolzaadolie 2000-2001: 22 tot max 27 BEF nu, 2006, rode prijs in een welbekende keten: meer dan 2,50 Euro!)

Als men al het houtafval, snoeihout, en bermmaaisel uit Belgie zou composteren tot metaangas en omzetten naar methanol, of beter inneens vergisten tot metanol, dan zou men een berg afval nuttig kunnen gebruiken.
Giftig! Inderdaad metanol is heel giftig, maar onze groene Eurosuper ook (bevat benzeen en een hele reeks homologen, methylbenzeen, ethylbenzeen, xylenen, enz...)
Methanol kan mits men geen aluminiumlegeringen gebruikt in het motorblok als perfect vervangmiddel dienen voor onze klassieke autobenzine (enkel de compressieverhouding ligt een ietsje anders). Men kan het zelfs mengen met klassieke benzine. Sterker: De chemische industrie en de banken zou hier een pak prachtige goed opbrengende investeringen kunnen doen en we zouden er bovendien een heleboel werklozen een vaste job mee kunnen aanbieden. Maar dat is natuurlijk geen boodschap voor de petroleumlobby.

Zoals in vorige antwoorden reeds is gezegd blijken die mensen de wet niet te kennen.
-Je moet toelating/vergunning hebben om afvaltstoffen op te halen, te stockeren, te verwerken (Ovam...).
-Altenatieve brandstof gebruiken zonder accijns te betalen kost je tegen de 10.000 Euro bij de eerste de beste controle.
-Auto's ombouwen... waarschijnlijk het eenvormigheidsattest vergeten zeker...

De euforie over het goedkoop rijden (want daar gaat het blijkbaar bij hen vooral om) zou wel eens snel bekoelt kunnen zijn als ze tegengehouden worden voor een controle.

Beste,

op nivid.be vind je hoe je perfect legaal op frituurolie kan rijden... ombouwen kan ook perfect elsbett.de of eenvoudig zelf, hierboven beschreven, daar er niks aan de moter wordt gewijzigd 100% legaal.

verder volg ik uw redenering

groeten

Peter schreef:
héérlijk om achter te rijden: geen hoofdpijn en het rijdt dus best hoor.....

Ik ben alle dagen op de baan, ik heb WEL al enige tijd achter zulke mensen gereden! Het is ZO heerlijk dat je geen analyse moet doen op wat je voorganger rijd.
Heerlijk???? Je bent stapelgek man, sorry voor mijn agressief schrijven maar ik voel dat ik hier sterk op moet reageren.

Als iedereen op deze zelf gerecycleerde afval overschakelt stinkt ons milieu nog erger dan het nu al aan de gang is.
Ik daag je uit om een half uur op een stoel achter zo'n wagen die draait op jouw vernoemde brandstof te gaan zitten, en met meewind hé, zodat je verplicht bent van de uitlaatgassen in te ademen.

Ik denk dat je dan wel wel een pitje lager zult zingen, als je dat tegen die tijd dan nog wel zal kunnen!

Tevens wil ik er de nadruk op leggen dat ik recyclage op een heel deskundig niveau van frituurolie een aanverwante van ganser harte toejuich, maar zeker niet van 'jan met de pet' die frituurolie en ander spul niet professioneel kan zuiveren en dat dan als goedkope brandstof gaat gebruiken, EN daarmee zijn medemensen een hoop vergif gaat laten inademen.

Van de verbranding (lees: oxidatiereactie) van benzine weet men veel, heel veel, en van de nevenproducten die daardoor ontstaan ook, maar... idem dito van natuurolie is officieel nog weinig of niks gepubliceerd. Je zou er wel eens héél raar van kunnen opkijken!

Nogmaals, het is niet mijn bedoeling om hier de agressieveling te gaan uithangen maar ik hoop dat somminge mensen die met die dingen bezig zijn zich eens even gaan bezinnen waar zij mee bezig zijn.

Groeten,
Rudy

Bedankt Jeroen voor de link naar het intervieuw met Humo.

Voor diegene die het (nog) niet gelezen hebben hieronder enkele fragmenten uit dat intervieuw die duidelijk laten blijken dat er onverantwoordelijk tewerk gegaan wordt. Het zal dan ook duidelijk worden waarom ik hier zo heftig op reageer.

Groeten,
Rudy,

Enkele fragmenten (ik raad aan om zeker het volledig artikel te lezen waarvan Jeroen de link gegeven heeft).
Guy:
Er zit alleen vijftien procent meer stikstofoxide in dan bij gewone diesel. Dat prikkelt de ogen en de luchtwegen, maar voor je daar iets van merkt, moet er al een hele stad op koolzaadolie rondrijden. Van die twintig man in België ga je dat niet voelen.

HUMO: We hebben ook niet genoeg landbouwgrond. Een hectare koolzaad levert 'amper' 1.500 liter olie op.
(Rudy: Waarzijn we dan mee bezig????)

Guy:
Sommigen zullen dat misschien geurhinder noemen, maar ik vind het redelijk oké dat je als Belg met een frietgeur kan rondrijden (lacht).
In de auto ruikt het naar auto, maar bij de uitlaat ruikt het naar gebakken vis. Al vindt Guy 'barbecue' een betere omschrijving.
(Rudy: deze man lapt heeft geen respect voor zijn medemens en het milieu!)

HUMO: Is het wel milieuvriendelijk om die gebruikte frituurolie door een verbrandingsmotor te jagen?

GUY: Daar bestaat discussie over. Je hebt de 'zuivere mannen' die alleen maar op verse en ongebruikte koolzaadolie willen rijden. En je hebt gasten zoals ik, die ook op gebruikte olie willen rijden. De effecten daarvan op het milieu zijn nog weinig onderzocht, en daarom hebben de 'zuiveren' liever niet dat wij te veel aandacht krijgen. We zijn in hun ogen iets té ongeregeld.
GUY: … maar ik kan niet bewijzen dat het compleet gezond is.

Guy:
Let op, ik ben geen allesbrander. (Commentaar Rudy: Maar hij neemt wel ‘alles’ aan wat zijn vrienden hem komen brengen).

Rudy: Onderstaand volgt dan het het einde van dit artikel, wie het goed leest en interpreteert weet voldoende:

HUMO: Wat denk je als je over de snelweg rijdt: daar heb je die kudde stinkerds?

GUY: Oei, nee. Zo denk ik niet. Ik zal nooit zeggen dat ik beter ben! In mijn schuurtje staat mijn crossmotor, en af en toe haal ik die van stal om eens flink loos te gaan op een gesloten terrein. Terwijl ik wéét: zo'n uurtje crossen, dat is benzine zuipen!

Ik ben niet perfect omdat ik op plantaardige olie rijd. Ik heb alleen een ecologische oplossing voor mijn autogebruik gezocht. En ik wil die oplossing niet voor mij houden, zo van: hèhè, nu heb ik een lekker profijtje. Ik heb een paar mensen geïnspireerd, en die mensen inspireren op hun beurt weer andere mensen. Meer is het niet.
En dan gaat hij zijn kinderen van school halen. Met de fiets, 'de properste diesel die er is!'

aldus hebben we een heethoofd (Rudy) die vind da frietvet gebruiken als alternatieve brandstof te ongeregeld is.....
ach ja, iedereen z'n mening...
feit is: brandstof is té duur
feit is: huidige brandstoffen verpesten het milieu
feit is: frietolie ruikt héérlijk
feit is: frietolie kost niks
feit is: het werkt
feit is: we moeten recycleren om het milieu te beschermen.
feit is: frietolie naar het containerpark doen= verbranden; zelfde uitstoot als wanneer ik het in mijn auto doe

feit is: deze site is voor diegenen die pro zijn... bevalt het je niet, scheer je dan weg!
ùorgen doe ik een test en laat ik een chauffageketel op frietuurolie draaien. als het werkt lach ik iedereen uit die 2000l mazout koopt......

"feit is: frietolie naar het containerpark doen= verbranden; zelfde uitstoot als wanneer ik het in mijn auto doe"

-> ik denk niet dat je in de motor van je auto frituurolie even zuiver kan verbranden als in een grote (afval)verbrandingsoven zoals die in Houthalen. Het ding is er gewoon niet voor ontworpen.
Een verwarmingsketel is misschien zuiverder in dat opzicht.

Ik durf dus te twijfelen aan het 'feit'-gehalte van die uitspraak.

Peter,

Rudy beweert toch niet het tegendeel? Hij zegt alleen dat we voorzichtig moeten zijn....

Rudy,

Die Guy heeft hier ook ooit iets gepost, dat hij testen ging laten doen bij de KU Leuven. Misschien weet hij al iets meer.

Nu vermoed ik wel, daar er minder gevaarlijke stoffen zitten in plantaardige frituurolie, dat er ook minder kan uitkomen. Die redenering gaat tenminste op voor benzine<>LPG.

groeten

JB

effe iets gecopieert en geplakt van een site:

p.o. is een milieuvriendelijk alternatief tegenover fossiele diesel:

zwavelvrij

er komt Co2 vrij bij de verbranding maar deze Co2 is dan ook eerder door de plant opgenomen geweest waardoor je een nul effect van Co2 krijgt.

Bij transport of opslag van p.o. wordt geen gevaarlijk milieu onvriendelijk product

vervoert maar een natuurlijk product dat niet milieu belastend is bij lekkage of dergelijke.

Indien je p.o. tank zul je ook minder last hebben op de technische keuring, heb het zelf meegemaakt :

Mijn wagen werd afgekeurd toen ik 100% diesel reed bij de roettest een waarde van 540 kwam op het schermpje te staan. Toen diesel met plantaardige olie getankt in een verhouding 25/75 (was zomer en lekker warm) toen ik na de 14 dagen die ik van de keuring gekregen had terug ging stond er nog maar een waarde van 175 op het schermpje, wat dat al niet doet die p.o.

hopelijk heeft rudy er een boodschap aan

Ik ben niet tegen het gebruik van kundig gerecycleerde frituurolie wel tegen de cowboymanier waarop sommigen dit zelf gaan gebruiken. PO onvoldoende zuiveren en dan gaan verbranden in hun motor dan weten ze echt niet waar ze mee bezig zijn.

Onvoldoende gezuiverde frituurolie bevat allerhande troep die je niet op een eenvoudige manier kan verwijderen. Als er zelfs maar sporen van zout bij zijn maak je zelfs dioxine. Zout dat tesamen met afval wordt verbrand is/was nu net één van de grote problemen die bij huisvuilverbranding (deels oorzaak van dioxine in de verbrandingslucht, er zijn nog andere oorzaken...).

De PO die professioneel gezuiverd wordt daar heb ik niks tegen. Die wordt eerst héél grondig gezuiverd van wateroplosbare producten (zout o.a.).

Voor biodiesel wordt die natuurlijke olie chemisch verder gesplitst (maar dat weten die 'gasten' natuurlijk niet).
Chemisch is natuurlijke olie een tri-glyceride of anders gezegd een chemische verbinding van glycerol en oliezuren.
Voor 'gezonde' of milieuvriendelijke biodiesel wordt die natuurlijke olie verder gesplitst in zijn oorspronkelijke oliezuren. Als ik mij niet vergis worden daarbij ook de verzadigde (of een deel ervan) oliezuren verwijderd of verminderd in percentage.
Dan krijg je een heel ander spul om in de chaufage of in de auto te gebruiken.

Recycleren en hergebruiken, 100% akkoord maar het moet wel héél grondig uitgevoerd worden of we zijn terug bij af!

Hoe zou jij het dan filteren, rudy? Want filteren is inderdaad belangrijk en tot op heden voor mij nog steeds dé struikelblok om het in mijn omega 2.5TD te gieten.
Zelf filteren vereist een milieuvergunning, daar heb ik al over gelezen, doch ik weet niet vanaf hoeveel liter. ben jij daarvan op de hoogte?

op http://www.alternatievebrandstof.be/ staan vage tips voor het zuiveren van frituurolien. wat is jullie mening??

Peter

Ik ben er niet van overtuigd dat dit de goed manier van aanpakken is. Zouten haal je er met bezinken en filteren alleen niet uit. En als wat Rudy verteld klopt (ikzelf weet hier nauwelijk iets van) zit je nog wel met een problematische brandstof. Dioxines is niks om mee te lachen, en als milieubewuste gebruiker kan met zoiets dan niet rondrijden.

Hans

In frituurolie worden niet alleen aardappelen gebakken maar ook vleeswaren en andere bereidingen. Deze zijn zowieso altijd gekruid en meestal ook gezouten. Dat is dus een eerste maar zekere bron van een hele reeks ongekende deels verbrande rest-chemicalien EN zoutbevuiling in frituurolie.

De enige manier om die er grotendeels (perfect bestaat niet) uit te halen is deze olie te verwarmen, grondig en voldoende lang mengen met heet water en laten bezinken. Soms meerder malen na elkaar!

Ik weet niet zeker waar en waarom men ergens methanol gebruikt in die oliebehandeling maar vermoedelijk is het om een deel andere afvalstoffen te kunnen extraheren en om tegelijkertijd waterresten te verwijderen.
Indien dit laatste klopt dan kan het metanol op zijn beurt weer door destilatie herwonnen en herbruikt worden in het procédé.

Enkel filtreren door fijnmazige filters zoals in een vorige repliek vernoemd is dus bijlange niet voldoende. Als je echt een door en door zuiver gerecycleerd product wenst zal men genoodzaakt zijn om het hele zaakje te mengen met absorberende kool en terug filteren.
Dan pas kan je zeggen dat je vrij zuiver gerecycleerd spul hebt.

Afval of geen afval:
Daar kan ik u beroepshalve met 100% zekerheid van zeggen dat elke afvalstof van welke aard deze ook mag zijn moet verwerkt worden door vergunde en erkende bedrijven. Dan spreek ik nog niet over de opslagvergunning en het vervoer ervan. Kijk maar eens op de website van Ovam. Zelfs een trapmaker die beschikt over zuiver zaagsel van beukenhout en dit tot pellets wil persen als kachelbrandstof moet hiervoor een vergunning hebben.
Gebruikte frituurolie ondanks haar natuurlijke oorsprong valt dus wel degelijk onder de afvalwetgeving.

De repliek die men hier gaf 'van het is van natuurlijke oorsprong... dus ik mag het vervoeren', klopt niet in die zin dat men hier het woord natuurlijk als synomiem gebruikt dat het milieu-onschadelijk of milieuveilig is, en dat het dus daarom WEL zou mogen. (Ergste voorbeelden daarvan zijn: Asbest en radioactief uranyloxide, dat zijn ook natuurproducten!)

Ik blijf dus hardnekkig bij mijn standpunt. Frituurolie grondig recycleren tot een veilig verbrandingsproduct is echt professioneel werk.
PO als brandstof moet tevens goed gecontroleerd, gezuiverd en bewerkt worden om als 'gezonde' alternatieve dieselbrandstof te kunnen dienen.

Groeten aan allen,
Rudy

Rudy

Daar ben ik het absoluut mee eens. Trouwens, aardolie en uranium zijn ook natuurlijke producten

Hans

Heren,

Even een korte reactie, deze staart is ondertussen aardig gegroeid. En zoals bekend wordt mijn primaire vakgebied aardig in de greep gehouden door de vogelgriep wat zeer veel aandacht vraagt.

Van daar even een opsomming van een aantal zeer ondeskundige interpretaties en broodje aap verhalen.

Als je een gebruikte plantaardige olie hebt die dioxines bij verbranding geeft, vermijdt als je blieft dat frietkot! Dan hebben ze er echt absoluut andere dingen mee gedaan, die niet in overeenstemming zijn met gebruik als levensmiddel. Niet onmogelijk natuurlijk in België.

Dioxines komen overwegend voor uit minerale koolstofverbindingen (cyclische), en waar het voortkomt uit plantaardige producten, dan zijn die niet aanwendbaar voor levens middelen toepassingen. B.v. slecht verbrand en behandeld hout. Ik denk dat hier dioxines verward worden met stikstofoxides. En mag inderdaad derhalve genegeerd worden in deze discussie als onbekendheid van schrijvers met deze materie.

Dat zagemeel van de trappenbouwer is waarschijnlijk wel behandeld (zoals bijna alle timmerhout), mag de slager (beenhouwer) het wel gebruiken om zijn hammen (hespen) te roken?

Afval is afval, akkoord. Maar gebruikte plantaardige olie is niet primair afval. Het moet vervangen worden voor het gezondheidsschade toebrengt. Dat het daarna veelal in het afvalcircuit terechtkomt, is handel voor de afvalboeren. Op grotere schaal is het zeker geen afval maar een goede grondstof voor bijv. de zeepindustrie. Dat gaan ze ons echt niet vertellen, en de aanbieder al helemaal niet. Die mag gewoon betalen…

Voorts is er toch wel een heel elementair verschil tussen natuurlijke producten van plantaardige- of minerale oorsprong! De meeste mensen hebben ook al geen begrip van het verschil tussen de anorganische chemie en de koolstof chemie.

Het verschil tussen plantaardige olie en biodiesel is alweer een dankbaar onderwerp wat men maar niet wil begrijpen!

Plantaardige olie is gemengd met minerale dieselolie prima te verstoken in een dieselmotor. Mengverhouding afhankelijk van de buiten temperatuur en type inspuitpomp/systeem.

Onvermengd alleen bij een twee- tank systeem, starten op diesel, en wanneer op bedrijfstemperatuur overschakelen naar plantaardige olie, die dan door het koelwater voorverwarmt wordt.

Bij het juiste inspuitmoment en druk, zul je echt maar heel weinig kunnen ruiken! Veel beter dan het stinken van dieselolie, met de gekende cyclische koolwaterstofverbindingen met carcinogeene eigenschappen.

Biodiesel is de verzamelnaam van getransesterificeerde oliën en vetten van plantaardige en dierlijk oorsprong. Hierbij wordt de driewaardige alcoholgroep (het glycerine component) onder invloed van een katalysator (natrium of kalium hydroxide) afgescheiden en vervangen door een enkelvoudig (methanol) of dubbel (ethanol) alcohol. Daardoor wordt de “spin” achtige structuur ontward, de koolstof keten verkort, met als gevolg een meer dunvloeibare en beter ontbrandbare brandstof.

Het mag duidelijk zijn dat dit proces meer energie vergt dan directe verbranding.

Methanol is idd giftig. Water ook. Het wordt dus zeker niet gebruikt om vuildelen te extraheren! Het maakt deel uit van de nieuwe verbinding. Ecologisch is het zeer verantwoord, ondanks de giftigheid in pure vorm. Een andere triviale naam voor dit goedje is naar het oude productieproces: geest van hout. Prima te winnen uit biomassa!

Zout in gebruikte olie is alleen in kristallijne vorm, is er makkelijk uit te wassen/ op te koken. Even zo goed als eiwitten en suikers. In het zelfde traject ontzuur en ontgom je de olie. Doe ik niet thuis, ok (beetje op zn Bels), maar wel zelf. In batches van 50 tot 200 liter.

Dat wassen is zowel voor biodiesel als gebruikte olie van eminent belang. Wat ik als te harde vetten overhoud, daar maak ik biodiesel van en meng ik met de pure oliën. Niks cowboys aan, en het blijkt dat commerciële biodiesel minder vaak aan de standaard voldoet dan wat ik zelf fabriek.

Aceton: Moet je zo je neus niet insteken, maar als het verbrand levert het alleen warmte, CO2 en waterdamp op. Het vernevelende positieve effect op de verbrandingen en derhalve rendement zou in alle klassieke verbrandingsmotoren (welk een brandstof ook) een positieve bijdrage leveren. Juist gedoseerd zeker geen schade aan de motor, je moet wel goed lezen.

Verse zonnebloem olie kost in Nederland 69 Eurocent de liter bij de ALDI en de Lidl.

Ik constateer een verschil tussen een echte link en een verwijzing; bij de echte link zie ik niet eens de vage filtertechnieken… .

Ik ben gister begonnen met tikken van dit artikel, en lachen. Het zomaar kappen van plantaardige olie in een chauffageketel geeft hem in elk geval een vette dag, haha. Hans V de 2e!

Allen weer een beetje bij en begrepen ?
Groet, Cp

Zeg Chick,
Ik had de fut niet om op sommige onwaarheden in deze staart te reageren. Maar ik ben het roerend met je eens (dit keer dan, soms denk ik: was je maar opgehokt). Ik maakte vroeger in de nachtdienst wel eens biodiesel van frituurolie (hebben we hier in overvloed) inclusief FFA meting om de hoeveelheid benodigde NaOH te bepalen. exclusief wassen, bleek niet nodig.
Alleen 1 extra waarschuwing: Methanol+ natronloog is zwaar giftig, maar dat zul je wel weten.
Ik ben gestopt met biod en terug naar puur slaolie vanwege de rompslomp.
Groeten, Hans van Andel

Zeg Chick,
Ik had de fut niet om op sommige onwaarheden in deze staart te reageren. Maar ik ben het roerend met je eens (dit keer dan, soms denk ik: was je maar opgehokt). Ik maakte vroeger in de nachtdienst wel eens biodiesel van frituurolie (hebben we hier in overvloed) inclusief FFA meting om de hoeveelheid benodigde NaOH te bepalen. exclusief wassen, bleek niet nodig.
Alleen 1 extra waarschuwing: Methanol+ natronloog is zwaar giftig, maar dat zul je wel weten.
Ik ben gestopt met biod en terug naar puur slaolie vanwege de rompslomp.
Groeten, Hans van Andel

Dag Cp,
In de eerste plaats wil ik vermelden dat ik helemaal niet tegen biodiesel ben maar wel tegen het ondeskundig zuiveren van gebruikte frituurolie door Jan met de pet die dan denkt dat hij op de biologische toer gaat maar die in princiep meer euforisch is over het feit dat hij goedkoop kan rijden.

Technisch ben ik het grotendeels eens met je repliek, behalve:

Cp schrijft:
“Dioxines komen overwegend voor uit minerale koolstofverbindingen (cyclische), en waar het voortkomt uit plantaardige producten, dan zijn die niet aanwendbaar voor levens middelen toepassingen.”

Het verwonderd me sterk dat ondanks je blijkbaar vrij goede chemische kennis je niet weet dat in gebruikte frituurolie WEL aromaten aanwezig zijn. De meeste in gebak en gebraad gebruikte kruiden en kleurstoffen zijn aromatische of cyclische verbindingen! En in een frituur bakt men toch niet alleen fritten! Die cyclische verbindingen krijg je met de vernoemde procédés er NOOIT uit, die blijven mooi opgelost in de oliefractie. (Met héél speciale chemische en fysische behandelingen kan dit wel maar daar zou een onaardig prijskaartje aanhangen)
In die zin ben ik het dan 100% met je eens dat dit afvalproduct best gerecycleerd wordt tot detergent en aanverwante. Of er daar iemand veel of weinig aan verdiend maakt hier niet direct iets uit. In de eerste plaats moet het een milieuveilige optie zijn.

Cp schrijft:
Dat zagemeel van de trappenbouwer is waarschijnlijk wel behandeld (zoals bijna alle timmerhout)

Of dit hout behandeld is of niet, is hier niet het doel van mijn betoog. Zelfs als het gegarandeerd onbehandeld natuurhout is, zelf dan zou die trappenmaker een vergunning moeten hebben. Idem voor het recycleren van frituurolie. Terloops, maar dan wijk ik ook af van het onderwerp: Timmerhout… Wie behandeld timmerhout verkoopt voor onbehandeld weet niet goed wat hem boven het hoofd hangt. Dit valt onder dezelfde zéér strenge normen en reglementen als de pesticiden in de landbouw. Beroepshalve weet jij best dat handelen tegen die wetgeving nefaste gevolgen kan hebben. Dat riskeert geen enkele erkende Belgische houthandel!

Cp schrijft:
Biodiesel is de verzamelnaam van getransesterificeerde oliën en vetten…
Klopt 100%
Maar het bewijst tevens dat dit enkel voor gespecialiseerde bedrijven is weggelegd. Om-esteren van deze oliën is een chemische behandeling die je niet zo maar in de achterkeuken gaat uitvoeren.

Ik zou willen besluiten met: “Schoenmaker blijf bij uw leest!”
Je kan veel doen voor het milieu EN tegelijkertijd een flinke duit op je uitgaven besparen maar het moet binnen de grenzen van je kunnen (en de wet) blijven.

Groeten,
Rudy