Houdbaarheid van diesel en bezine...

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Hoe lang is benzine en diesel houdbaar

Reacties

Benzine alleszins maar enkele jaren bij blootstelling aan zuurstof: heb m'n brommers op die manier +- om zeep geholpen: na drie jaren stilstand zware corrosie van de tanks en carburators, benzine alleszins onbruikbaar

veel minder lang dan je zou denken, heb je het over een tank 2 à 5000 L of een keteltje?

Een dom voorbeeld misschien maar -> M'n auto rijdt op LPG en men heeft mij aangeraden m'n tank aan benzine vol te houden om condensvorming tegen te gaan. En da klopt; condens vormt druppels en druppels water laten zich niet mengen met brandstof. Gebeurd dit wel dan komen die druppels in je verbander terrecht (in mijn geval m'n motor) en heb je gegarendeerd zware kosten.

Denk ook aan het feit dat alle brandstoffen een percentage aan vocht of water bezitten en die kunnen ook verdampen.

Besluit ; lang bewaren kan maar dan in een bomvolle tank!

Veel plezier ermee!

rijd al 10 jaar met tank op 20%.

mvg
jeroen

"Benzine reageert met de zuurstof uit de lucht, "veroudert" zeer snel en ondergaat binnen de 4 à 8 weken een ontbindingsproces."

Iets gelijkaardigs heb ik gehoord van een kennis die in een raffinaderij werkt.

Ook toen ik onlangs een nieuwe kettingzaag kocht, werd ik hierop gewezen. De standaard benzine degradeert vrij snel en is bovendien uiterst aggessief. Het is blijkbaar zelfs zo erg dat Stihl een eigen brandstof heeft laten ontwikkelen. (extreem duur, maar veel lange houdbaar, Biologisch afbreekbaar en minder aggressief)

Karel.

Hoe zit het met diesel? Hoe lang kan bijvoorbeeld diesel en huisbrand olie bewaard worden?

Vooral in contact met de lucht gaat de ontbinding snel. Van machines die lang hebben stilgestaan kan je best de benzine uit de carburator verwijderen en er verse laten inlopen vanuit het reservoir. Dit zal startproblemen voorkomen. Daarnaast gaan tanks die lange tijd onbewweglijk staan roesten op de plaats waar geen benzine aanwezig is. Alle vetten worden immers weggenomen door de benzine zodat de plaat ook daardoor niet is afgeschermd. Gevolg daarvan zijn roestpartikeltjes die leidingen en carburator gaan verstoppen.
Bij diesel zal ditr minder zijn omdat die vettiger is.