Bonkende brander ATAG HR33

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Heb een lastig probleem met een van mijn Atag ketels. Die het overigens prima doen.

Het betreft een HR 33 uit 1995, met externe boiler. Afgelopen februari onderhoudsbeurt laten geven door een select dealer. Schoongemaakt en nieuwe cartridge erin, evenals ionisatiepen en ontsteekelectrode. Geen rookgasmetingen o.i.d. Ging nogal simplistisch...

Heb nu het probleem dat ketel in geblokeerde storing valt, code 9 knipperend.

Reset levert normale opstart, echter in vollast (code 6) begint de ventilator te resoneren en een onregelmatig vlambeeld aan het branderbed. Vlamgrote veranderd mee met de resonantie.

Rubbertje in de aanvoer van de verbrandingslucht ligt eruit, hierdoor kon ik voelen dat er in de cadans van de resonantie overdruk optreed in de aanzuigleidig van de verbrandingslucht. Het heeft een stoterig effect.

Heb zowel aanvoer als afvoer van verbrandingskanalen losgenomen, verbeterd ietsje, maar klinkt niet gezond. Ook syfon losgenomen, en gereinigd. Was toen kennelijk niet gebeurd...

Heb tevens het gas/ luchtzijdig gedeelte doorgeblazen met perslucht.

Helpt dus allemaal niet, in midden- en laaglast (4 en 3) geen problemen.

Rara, wat is dit?

En wie helpt?

Bij voorbaat dank!

Groet, CP

Reacties

Hmm ik DENK dat uw ventilatormotor moet vervangen worden.
Na 10 jaar kunnen de kogellagers (rollementen) versleten zijn.

Daar deze ketels modulaair draaien, draait de motor (ventilator ) veel langer dan bvb bij een mazoutbrander.

Dus is de motor vlugger versleten.

Eens bellen naar uw installateur .

De luchttoevoer staat te ver open ! Als ge deze iets verder dicht draait stopt het bulderen en brandt de brander terug ok. Als ge té veel lucht hebt blaast ge de vlam weg van de branderbuis, als ge té weinig lucht hebt verbrand de brandstof niet goed. Té veel lucht = kleine vlam , te weinig lucht grote gele vlam.

Lijkt mij eerder dat het lucht/gasmengsel niet OK is. Dit leidt tot een onstabiele vlam, die niet aan het branderbed blijft 'plakken'. Laat er maar best een vakman bijkomen die de brander juist afregelt, MET de juiste meetapparatuur. Zeker niet zoals sommige durvers hier beweren op zicht aan het lucht/gasmengselprutsen, je weet niet of je mengverhouding in orde is, met gevolg teveel CO, wat voor een gedeelte reageert tot koolzuur, of extreem zelfs roetvorming, met alle kwalijke gevolgen van dien.
Natuurlijk kan bij het terug monteren ook ergens een luchtlek aanwezig zijn, zodat de luchtverdeling over het branderbed niet klopt.
Besluit: ZEKER de selectdealer en liefst ASAP op het matje roepen, en zelf nergens aankomen.

Allen, en dank aan de beperkte reactie’s, thans even de stand van zaken:

“Hmm ik DENK dat uw ventilatormotor moet vervangen worden.
Na 10 jaar kunnen de kogellagers (rollementen) versleten zijn.

Daar deze ketels modulaair draaien, draait de motor (ventilator ) veel langer dan bvb bij een mazoutbrander.

Dus is de motor vlugger versleten.

Eens bellen naar uw installateur.”

Johan, ook al bedacht, kan niks vreemds vinden aan as en lagers, zit stabiel in elkaar. Gaat alleen fout in hoogste belasting.

“De luchttoevoer staat te ver open ! Als ge deze iets verder dicht draait stopt het bulderen en brandt de brander terug ok. Als ge té veel lucht hebt blaast ge de vlam weg van de branderbuis, als ge té weinig lucht hebt verbrand de brandstof niet goed. Té veel lucht = kleine vlam , te weinig lucht grote gele vlam.”

Alois,

Dat was een goede optie, dec 2004 gaf ketel ook dergelijke problemen. De ATAG selectdealer heeft toen op voorhand van een grote onderhoudsbeurt als enige actie de luchttoevoerklep laten zakken, waarna het gebulder/ gezwoeg minderde. Bij die onderhoudsbeurt in feb. 2005 is die klep niet terug gedraaid…

“Lijkt mij eerder dat het lucht/gasmengsel niet OK is. Dit leidt tot een onstabiele vlam, die niet aan het branderbed blijft 'plakken'. Laat er maar best een vakman bijkomen die de brander juist afregelt, MET de juiste meetapparatuur. Zeker niet zoals sommige durvers hier beweren op zicht aan het lucht/gasmengselprutsen, je weet niet of je mengverhouding in orde is, met gevolg teveel CO, wat voor een gedeelte reageert tot koolzuur, of extreem zelfs roetvorming, met alle kwalijke gevolgen van dien.
Natuurlijk kan bij het terug monteren ook ergens een luchtlek aanwezig zijn, zodat de luchtverdeling over het branderbed niet klopt.
Besluit: ZEKER de selectdealer en liefst ASAP op het matje roepen, en zelf nergens aankomen.”

Arthur,

Lees je niet, of ben je ook ATAG selectdealer? Alois gaf al aan dat er iets met het lucht/gas mengsel aan de hand zou kunnen zijn.

Ik laat je bij deze weten dat mijn originele ATAG selectdealer zich niet op het matje laat roepen, mij is bewezen dat die term helemaal niks inhoud. En ga mij niet kwalificeren als durver, dat doen die select mannen wel.

Heb 5 van die ketels hangen, door mij geselecteerd als het beste technische concept (4 maal hr 27 t en een hr 33).

Oudste installatiedatum 1996, kon dus wel eens naar gekeken worden door specialist. Had overigens prima vlambeeld en prestaties. Dat hou ik altijd bij.

Na eerste vermelde storing service beurt door select dealer in feb 2005. Ik in hoge verwachting van hoogstaande technische acties, die mijn capaciteiten als durver vele malen zouden overstijgen.

Was mij al aangegeven dat het van elementair belang was de cartridges van de drieweg klep dringend aan vervanging toe waren, dat zou op zeker gebeuren als wel een goede reiniging…

Afijn, monteur komt, hele simplistische schoonmaak van ketel met kwastje, niet eens perslucht…

Cartriges worden er met grof geweld uitgehaald ipv met de meegeleverde sleutel die ik erbij kreeg toen ik ze bestelde bij de groothandel voor mn overige ketels, dat kunstje kan ik nu beter, en voor al met meer respect en liefde naar techniek.

Vervolgens door technieker nieuwe ionisatiepennen, ontsteek elektrodes en afdichtingen geplaatst en de delen weer terug gemonteerd.

Dat was al, geen testprocedure, geen CO2 meting, geen CO meting, geen rendementsmeting, geen ionisatie stroom meting, nada niks nie, nako.

425,- euro voor twee ketels.

Het schijnt dat je voor 900,- al een aardige nieuwe hebt.

Maar het ergste komt nog, de 33 ging na zijn service beurt dus dat gezwoeg karakter vertonen, waarschijnlijk dus door het niet terug stellen van de luchtverhouding. En het niet controleren van de verbrandingsgassen.

De 27HR T ging fout met de Honeywell vc 8610…

In zomerbedrijf werden de radiatoren in enen ook 80 graden plus…

Niet een klein beetje door het schakelen van de klep, maar gewoon vet heet!

Recommandatie bij de gecertificeerde prutser levert als reactie op dat er vervuiling in het systeem zit door het gebrek aan inblok afsluiters! Ik heb het zelf gebouwd, alles afgebraamd en zeer goed doorgespoeld. Daar kan ik een aardig bergje officiëlen wel eens op afrekenen of ze dat net zo intens gedaan hebben als ik. Noem een bedrag per fitstuk, en ik heb voor het eerst een zwembad, verwarmd en wel, m’n hypotheek is afbetaald, bla bla

Blijkt dat er ook een cartridge is met specifieke regelkarakteristiek voor Vaillant en Radson…

Heb ik als kippenboer zelf uit moeten vinden, het ging trouwens om een verhuurd appartement met klein kind in huis. Kon het niet langer velen, bestelde dus complete nieuwe klep met actuator bij reguliere groothandel. Blijkt na levering dat buitendraad standaard 22 mm knel is, alleen via ATAG de benodigde duimse buitendraad…. Cartridge was wel goed.

Knip..

Allen, en dank aan de beperkte reactie’s, thans even de stand van zaken:

“Hmm ik DENK dat uw ventilatormotor moet vervangen worden.
Na 10 jaar kunnen de kogellagers (rollementen) versleten zijn.

Daar deze ketels modulaair draaien, draait de motor (ventilator ) veel langer dan bvb bij een mazoutbrander.

Dus is de motor vlugger versleten.

Eens bellen naar uw installateur.”

Johan, ook al bedacht, kan niks vreemds vinden aan as en lagers, zit stabiel in elkaar. Gaat alleen fout in hoogste belasting.

“De luchttoevoer staat te ver open ! Als ge deze iets verder dicht draait stopt het bulderen en brandt de brander terug ok. Als ge té veel lucht hebt blaast ge de vlam weg van de branderbuis, als ge té weinig lucht hebt verbrand de brandstof niet goed. Té veel lucht = kleine vlam , te weinig lucht grote gele vlam.”

Alois,

Dat was een goede optie, dec 2004 gaf ketel ook dergelijke problemen. De ATAG selectdealer heeft toen op voorhand van een grote onderhoudsbeurt als enige actie de luchttoevoerklep laten zakken, waarna het gebulder/ gezwoeg minderde. Bij die onderhoudsbeurt in feb. 2005 is die klep niet terug gedraaid…

“Lijkt mij eerder dat het lucht/gasmengsel niet OK is. Dit leidt tot een onstabiele vlam, die niet aan het branderbed blijft 'plakken'. Laat er maar best een vakman bijkomen die de brander juist afregelt, MET de juiste meetapparatuur. Zeker niet zoals sommige durvers hier beweren op zicht aan het lucht/gasmengselprutsen, je weet niet of je mengverhouding in orde is, met gevolg teveel CO, wat voor een gedeelte reageert tot koolzuur, of extreem zelfs roetvorming, met alle kwalijke gevolgen van dien.
Natuurlijk kan bij het terug monteren ook ergens een luchtlek aanwezig zijn, zodat de luchtverdeling over het branderbed niet klopt.
Besluit: ZEKER de selectdealer en liefst ASAP op het matje roepen, en zelf nergens aankomen.”

Arthur,

Lees je niet, of ben je ook ATAG selectdealer? Alois gaf al aan dat er iets met het lucht/gas mengsel aan de hand zou kunnen zijn.

Ik laat je bij deze weten dat mijn originele ATAG selectdealer zich niet op het matje laat roepen, mij is bewezen dat die term helemaal niks inhoud. En ga mij niet kwalificeren als durver, dat doen die select mannen wel.

Heb 5 van die ketels hangen, door mij geselecteerd als het beste technische concept (4 maal hr 27 t en een hr 33).

Oudste installatiedatum 1996, kon dus wel eens naar gekeken worden door specialist. Had overigens prima vlambeeld en prestaties. Dat hou ik altijd bij.

Na eerste vermelde storing service beurt door select dealer in feb 2005. Ik in hoge verwachting van hoogstaande technische acties, die mijn capaciteiten als durver vele malen zouden overstijgen.

Was mij al aangegeven dat het van elementair belang was de cartridges van de drieweg klep dringend aan vervanging toe waren, dat zou op zeker gebeuren als wel een goede reiniging…

Afijn, monteur komt, hele simplistische schoonmaak van ketel met kwastje, niet eens perslucht…

Cartriges worden er met grof geweld uitgehaald ipv met de meegeleverde sleutel die ik erbij kreeg toen ik ze bestelde bij de groothandel voor mn overige ketels, dat kunstje kan ik nu beter, en voor al met meer respect en liefde naar techniek.

Vervolgens door technieker nieuwe ionisatiepennen, ontsteek elektrodes en afdichtingen geplaatst en de delen weer terug gemonteerd.

Dat was al, geen testprocedure, geen CO2 meting, geen CO meting, geen rendementsmeting, geen ionisatie stroom meting, nada niks nie, nako.

425,- euro voor twee ketels.

Het schijnt dat je voor 900,- al een aardige nieuwe hebt.

Maar het ergste komt nog, de 33 ging na zijn service beurt dus dat gezwoeg karakter vertonen, waarschijnlijk dus door het niet terug stellen van de luchtverhouding. En het niet controleren van de verbrandingsgassen.

De 27HR T ging fout met de Honeywell vc 8610…

In zomerbedrijf werden de radiatoren in enen ook 80 graden plus…

Niet een klein beetje door het schakelen van de klep, maar gewoon vet heet!

Recommandatie bij de gecertificeerde prutser levert als reactie op dat er vervuiling in het systeem zit door het gebrek aan inblok afsluiters! Ik heb het zelf gebouwd, alles afgebraamd en zeer goed doorgespoeld. Daar kan ik een aardig bergje officiëlen wel eens op afrekenen of ze dat net zo intens gedaan hebben als ik. Noem een bedrag per fitstuk, en ik heb voor het eerst een zwembad, verwarmd en wel, m’n hypotheek is afbetaald, bla bla

Blijkt dat er ook een cartridge is met specifieke regelkarakteristiek voor Vaillant en Radson…

Heb ik als kippenboer zelf uit moeten vinden, het ging trouwens om een verhuurd appartement met klein kind in huis. Kon het niet langer velen, bestelde dus complete nieuwe klep met actuator bij reguliere groothandel. Blijkt na levering dat buitendraad standaard 22 mm knel is, alleen via ATAG de benodigde duimse buitendraad…. Cartridge was wel goed.

Knip..

Plak...

Puur toeval, thermosstatisch mengventiel van sww ook net naar z’n grootje, is beste te bekomen via Vegro.

Heb van de HR 33 de luchtklep maar eens een paar slagjes terug gedraaid, tis nu veel rustiger. Is verdeling in 1/8 delen wie wet meer?

Resumé:

Allen dank voor jullie inbreng.

Maar die select dealers, ze kunnen me ni eens meer de kont kussen !

Ik kan dus zeker het advies niet onderschrijven als je over een gezond technisch inzicht beschikt, je verder maar over te geven aan zulke installateurs!

Groet, CP

In weerwil van andere draadjes, uiteindelijk blijft het moeilijk voor die instellateurs... .

Groet,CP