spanningsval

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

hallo allemaal,

ik heb een vraag aan iedereen die een antwoord weet op mijn vraag. Ik ben namelijk laatste jaars elektricien en doe mijn eindwerk over een tuinverlichting op zonne-energie. Maar nu is mijn vraag, weet iemand hoe het komt dat er een spanningsval over de draden zit(om de meter zou er 1V verlies zijn) en hoe je dit kunt oplossen????

groeten steve

Reacties

Steve,

>ik heb een vraag aan iedereen die een antwoord weet op
>mijn vraag. Ik ben namelijk laatste jaars elektricien en
>doe mijn eindwerk over een tuinverlichting op zonne-
>energie. Maar nu is mijn vraag, weet iemand hoe het komt
>dat er een spanningsval over de draden zit(om de meter zou
>er 1V verlies zijn) en hoe je dit kunt oplossen????

Ik weet nu niet waar jij naar school gaat, maar normaal leer je zulks in het 3de leerjaar van de A3.

U=IxR

R=(lxRho)/A (lengte x soortelijke weerstand) / oppervlakte

Dus U is te verkleinen door R kleiner te maken (I is meestal vast). Maw, neem een dikkere draad.

Ik hoop dat men tegenwoordig toch nog een beetje theorie geeft op school. Het is saai, maar dan weet je wat er gebeurd als je teveel stroom door een draad wil jagen...

Wim Van Goethem

Wim

Ik moet je bijtreden, een laatstejaars die niet weet wat spanningsval is en hoe deze te minimaliseren? Of erger nog, die meent spanningsval te kunnen vermijden?????

Ik erger me dagelijks aan het niveau van afgestudeerde techniekers, en dit soort vragen bewijst maar eens te meer dat het met ons onderwijs zienderogen achteruit gaat.

Steve

Wees blij dat Wim je op weg helpt, van mij had je geen antwoord gekregen, een eindejaars die dat niet weet, zou van mij sowieso geen diploma krijgen, het spijt me.

Hans

De student zelf kan daar volgens mij weinig aan doen.

De meeste scholen hebben geen geld om te investeren in de laatste technieken en als je dan nog de pech hebt om weinig gemotiveerde leerkrachten te hebben dan heb je zelfs problemen om de echte basiskennis te vatten.

Ik ben zelf nog maar enkele jaren van school af en ik heb in het eerste jaar dat ik werkte meer geleerd dan in mijn hele schoolcarrière (A1).

Mvg,

De student zelf kan daar volgens mij weinig aan doen.

De meeste scholen hebben geen geld om te investeren in de laatste technieken en als je dan nog de pech hebt om weinig gemotiveerde leerkrachten te hebben dan heb je zelfs problemen om de echte basiskennis te vatten.

Ik ben zelf nog maar enkele jaren van school af en ik heb in het eerste jaar dat ik werkte meer geleerd dan in mijn hele schoolcarrière (A1).

Mvg,

Mathias

Dat is geen argument, je hebt geen cent nodig om de essentie van spanningsval aan een student uit te leggen. En eerlijk gezegd, volgens mij heeft de student in kwestie geslapen, ik kan me echt niet voorstellen dat dat niet in de kursus zou staan. Of het is een wel heel uitzonderlijke school.
Ik hoop alvast dat jij ook geen electriciteit gestudeerd heb, want spanningsval verbinden met moderne technieken?

Dat je meer leert in de praktijk dan op school is logisch, je staat nu in de dagelijkse praktijk. Maar als je op school je basistheorieen niet geleerd hebt, wordt het niks.

Hans

Dat is nu net mijn punt: de student heeft de theorie wel gezien in de les maar kan die niet toepassen in een praktische toepassing zoals een relatief moderne techniek als verlichting op zonne energie, met de nadruk op relatief natuurlijk. Het inzicht onbreekt en dat inzicht krijg je volgens mij maar door in de praktijk te staan of door het geluk te hebben les te krijgen van goeie leerkrachten die niet zomaar en lesje theorie aframmelen, natuurlijk is de wet van ohm niet moeilijk.

En ik ben van opleiding A1 electromechanica en werk momenteel als service-technieker aan lasersnijmachines (duits merk) voor de metaalindustrie (reparatie, onderhoud, installaties).

Mvg,

Mathias,

>Dat is nu net mijn punt: de student heeft de theorie wel
>gezien in de les maar kan die niet toepassen in een
>praktische toepassing zoals een relatief moderne techniek als
>verlichting op zonne energie, met de nadruk op relatief natuurlijk.

Lees het eerste berichtje van deze thread nog eens. De vraag gaat puur en alleen over de spanningsval over een draad. Zelfs het onderwerp van deze thread heet zo.

Vind jij het normaal dat een laatstejaars electricien niet weet wat die spanningsval veroorzaakt? Van een laatstejaars slachter of latijnse kan ik dat aannemen, maar niet van een elektricien.

Ik vraag mij af hoe hij de rest aan de jury gaat uitleggen, als hij nog niet eens de wet van ohm kent. Een zonnecel zit wel iets moeilijker in elkaar, of hoe het komt dat zulk een verlichting aangaat als het donker word. Of leer je tegenwoordig op school alleen maar hoe je de dingen moet aansluiten/installeren?

>Het inzicht onbreekt en dat inzicht krijg je volgens mij
>maar door in de praktijk te staan of door het geluk te
>hebben les te krijgen van goeie leerkrachten die niet
>zomaar en lesje theorie aframmelen, natuurlijk is de wet
>van ohm niet moeilijk.

Daarom krijg je ook lessen praktijk. Om de theorie te toetsen aan de praktijk (en omgekeerd).

Wim Van Goethem

Dan moet je je toch afvragen hoe zo iemand in het laatste jaar is geraakt en een eindwerk mag doen.

Of er veel veranderd is?
Ik hoor het mijn vader nog altijd vertellen.
Hij is afgestudeerd als technisch ingenieur elektronica.
Op een bepaald moment moeten de leerlingen voor een jury een huisbelschakeling opbouwen op een houten plaat, compleet met 2 zekeringen, belknop en transfo.
Spotgemakkelijk dus, maar er zat een flinke adder onder het gras. De aangeboden beltransfo was er eentje op 127V! Slechts 35 van de 75 leerlingen hadden dit gezien.
Komt daarbij nog dat er een 15-tal leerlingen de belknop in de primaire kring van de transfo geplaatst hadden.
Dit was in 1955! Is er veel veranderd?
Gewoon gebrek aan interesse, en dat is blijkbaar van alle tijden.

Inderdaad moest je deze opdracht voorleggen aan de leerlingen in 2005 (2006) dan zouden de resultaten niet veel anders zijn denk ik, je hebt gelijk.

Voor mij persoonlijk durf ik ook wel zeggen dat ik maar toen ik aan het werk ging een soort van aha-gevoel had, van dat ik eigenlijk maar na mijn studies het echte inzicht kreeg. De theorie inzag in de dagdagelijkse praktijk.

Wim Van Goethem schreef:
>
> Ik hoop dat men tegenwoordig toch nog een beetje theorie geeft op school. Het is saai, maar dan weet je wat er gebeurd als je teveel stroom door een draad wil jagen...
>

Correct, maar weet je wanneer hij nooit meer zal vergeten wat er gebeurd als je teveel stroom door een draad wil jagen?
Inderdaad, als hij het ziet roken omdat de draadisolatie aan het smelten is.

Hans schreef:
>
> Wees blij dat Wim je op weg helpt, van mij had je geen antwoord gekregen, een eindejaars die dat niet weet, zou van mij sowieso geen diploma krijgen, het spijt me.
>

Hans, gelukkig zijn er nog leraars die daar anders over denken en de moeite doen om de leerling te begrijpen en om het desnoods vijf keer uit te leggen, want mochten ze met jouw attitude in het onderwijs staan dan had je geen enkele student meer die iets afweet van spanningsval. Denken dat je de wijsheid in pacht hebt is één, ervoor zorgen dat je die wijsheid op een zodanige manier overbrengt dat ze aanvaard wordt door iedereen is iets anders. Ik vraag mij af wat jij zou denken als één van uw leveranciers zegt dat ge zelf maar het antwoord moet zoeken op uw vraag omdat hij het je al twee keer uitgelegd heeft en omdat hij geen tijd en moeite meer in je wil steken?

PDewulf of raad eens

Ten eerste, ik ben geen leraar, maar een belastingbetaler die flink wat mag neertellen (net als iedereen) om o.a. ons onderwijs draaiende te houden. En als ik dan zoiets lees wordt het me soms te machtig, want ofwel zit er iemand z'n broek te verslijten, ofwel deugt het onderwijzend personeel in die school niet.
Mijn attitude zal dan wel niet zijn wat ze moet zijn, daarom sta ik dan ook niet in het onderwijs.
Het gaat niet om een eerstejaars, daar zou ik nog begrip voor kunnen opbrengen, maar om een eindejaarsstudent die tot dan nodig heeft gehad om in te zien dat zoiets als spanningsval überhaupt bestaat. Daar heb ik toch nogal wat moeite mee, en grote twijfels dat daar ooit iets kan uit groeien. Om te beginnen had hij dan al eens aan 'n leraars kunnen vragen.
Als ik lees dat hij zich afvraagt " hoe het komt dat er een spanningsval over de draden zit ", heeft ie er toch geen bal van electriciteit begrepen, en al jaren zijn tijd en onze belastingscenten verkwist. En de idee dat straks misschien zo iemand aan onze spanningsvoorziening zit te klooien, stelt mij niet echt gerust. Ik zie liever die kabels niet opsmoren.

" Denken dat je de wijsheid in pacht hebt is één, ervoor zorgen dat je die wijsheid op een zodanige manier overbrengt dat ze aanvaard wordt door iedereen is iets anders. "
Ik heb nooit beweerd dat ik de wijsheid in pacht heb, want dat is zeker niet waar, ik ken echt wel m'n beperkingen. En ik denk dat ik wat betreft het overbrengen van wat ik weet, ik zeker niet zo slecht scoor.

" Ik vraag mij af wat jij zou denken als één van uw leveranciers zegt dat ge zelf maar het antwoord moet zoeken op uw vraag omdat hij het je al twee keer uitgelegd heeft en omdat hij geen tijd en moeite meer in je wil steken? "
Laat ik hierop dit antwoorden, ik ben geen leverancier van gratis informatie, ik doe gewoon wat ik kan, en ik denk dat er niet veel mensen zoveel tijd in het forum steken als ik. 't Is trouwens makkelijk kritiek geven maar zelf verder geen bal doen.
Trouwens, ik heb dat soort antwoorden van leveranciers al gehad hoor, zij het niet zo expliciet!

Hans