ATAG Q-serie

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Hoi,

Atag heeft blijkbaar sinds september hun nieuwe Q reeks gelanceerd.
Wij moeten onze ketel net bestellen, er was een blauwe engel 5005 met boiler CBS150 voorzien, is het zinvol om over te schakelen op een model van de nieuwe serie?
Wat zijn de belangrijkste vernieuwingen aan de nieuwe serie?
Wij verwarmen met vloerverwarming (met weersafhankelijke sturing) op het gelijkvloers en radiatoren elders ...

Jurgen

Reacties

Vraag misschien eerst eens , hoe het komt dat ze moeten veranderen...

en of ze reeds van hun bijna faling , bekomen zijn ?

En hoe het zit met de lange wachttijden (tot 3weken) , bij problemen...

Thomas

Om, in tegenstelling tot anderen, op een constructieve manier te antwoorden:
buiten de omkasting ligt de grootste wijziging in het fabricageproces van de warmtewisselaar; de algemene opbouw is identiek gebleven, en de BrainQ regeling werd ook al toegepast op de laatse atags.
De warmtewisselaar wordt nu met laser gelast, omdat, zoals in een ander draadje gemeld, er toch wel wat problemen geweest zijn met de tot hiertoe gefabriceerde warmtewisselaar. Al moet hierbij dan ook gezegd dat een correcte plaatsing en een goede waterdoorstroming hier heel veel problemen vermijdt - en niet iedere plaatser is hier zorgvuldig bij.
Tegelijkertijd heeft atag ervan geprofiteerd om de verschillen in vermogen tussen de ketels beter te spreiden.
Zelf vind ik het jammer dat het kleinste vermogen in hun gamma naar omhoog gaat, vooral op laag vermogen.
Ook vind ik jammer dat de Honeywell driewegkraan voor de productie van warm water behouden is, vermits deze toch niet altijd hermetisch afsluit, zeker niet op langere termijn.
In eerste instantie zou ik voorstellen dat je goed nakijkt of je die 32 kW van een 5005 wel echt nodig hebt, zeker in combinatie met een boiler van 150 l. Vergeet niet dat jouw ketel het grootste deel van zijn tijd dient om te verwarmen; een te grote ketel leidt tot pendelen. Zelf heb ik een huis waar ik 4000l stookolie verbruikte; mijn huidige atag van 24 kW werkt bij lichte vriestemperaturen aan 30% van zijn capaciteit. Reken dus zelf maar na.

Indien blijkt dat je effectief dergelijk vermogen benodigt zou ik effectief overschakelen naar de nieuwe ketel, zoniet, is het misschien nog de moeite om een (eindereeks) 5002 te overwegen, vermits deze op een kleiner vermogen kan moduleren. En uiteindelijk is dit toch een ketel die over de jaren continu veranderingen ondervonden heeft en dus vrij uitgerijpt is.
Wel schijnt de Elco Thision zeer goed te scoren, al is zijn rendement, voornamelijk bij hoge temperaturen iets kleiner als de atag.

Succes!

constructief is het volgende

veel problemen , bron mijn groothandel = verkoopt zéér veel atag , met alle gevolgen vandien

zéér slechte service Atag
wat binnen 10 à 15 jaar ??
als ze nu al problemen hebben met lekkende warmte wisselaars?

Das constructief , en hetgeene dat telt

Thomas

wat die slecht service betreft ben ik het toch niet met je eens.
Ik had vorige week zaterdag een gescheurde wisselaar, dit is idd een zwak punt.
Maar binnen 2 uur stond er een monteur die deze netjes onder garantie heeft vervangen.
En aangezien ik in een geografische uithoek woon (Zeeuwsch-Vlaanderen vanuit NL gezien) is dat snel.
Dat kan ik toch niet van alle ketel fabrikanten zeggen, zeker niet van het Thomas zijn favoriete merk.

Arthur

constructief kan enkel indien men geen oogkleppen opheeft en openstaat voor andermans meningen en ideën en dat is niet aan u gericht

Wat spijtig aan de nieuwe ketelserie is het feit dat elke solo ketel nu uitgerust is met een driewegklep die men niet altijd nodig heeft, wat hun afsluitcapaciteit betreft zijn alle kleppen in hetzelfde bedje ziek na verloop van tijd sluiten zij niet meer perfekt, by the way, hoeveel modellen heeft viessmann al uitgeprobeerd na klachten van slechte werking en niet sluiten en wat thomas zijn opmerking betreft omtrent veranderen kan hij ons eens vertellen waarom de inhoud van de warmtewisselaar van de vitodens 200 van 2.2 liter naar 5 liter is gebracht? Ontluchtingsproblemen, pendelen?

lucien

Wat die drieweg klep betreft, honeywell heeft een nieuw model ontwikkeld. Ik geloof dat Nefit het in zijn nieuwste serie gebruikt. hij zou niet meer mogen lekken , blijven hangen en klapperen.
K ben benieuwd.

Tuurlijk is het geen goede klep. De naam alleen zegt het al " t ga nie well"

Allen

We weten dat onze vriend Thomas nu eenmaal niks van Atag moet hebben. En er zijn inderdaad problemen met Atag ketels, zoals met elke ketel. Met hun service heb ik egenlijk geen slechte ervaring tot nogtoe, al kan die niet mee met Thomas z'n favoriete merk. Maar de problemen met Vaillant en consoorten overstijgen ruimschoots die van Atag.
En al ben ik geen vriend van Atag, ik heb heel wat mensen in de vriendekring met een Atag, en meestal valt dat wel mee.
In hun nieuwe ketel zou het probleem met de WW's opgelost zijn, ik mag het hopen. Want daar is toch nogal wat ellende mee geweest. De toekomst zal het uitwijzen.

Hans

koop een atag ketel bij een atag select dealer zie www.atagverwarming.be . Deze dealers beschikken over een koffer met bijna alle onderdelen in en kunnen jullie ook zo snel mogelijk helpen.
Ik plaats condensketels van ATAG , VIESSMANN en ACV en voor mij is ATAG wel de top.

Dani

Da's heel tof een koffer vol onderdelen, nog handiger is als je die niet nodig hebt.

" Ik plaats condensketels van ATAG , VIESSMANN en ACV en voor mij is ATAG wel de top. "
Tja, van ACV kan je dat zeker niet zeggen. En een ketel waar toch nogal wat problemen mee zijn de top noemen, vind ik toch ook wat overdreven.

Verder nog dit, wij zijn geen commercieel forum, en vragen dan ook aan de deelnemers zich van commerciële tussenkomsten te onthouden. Wil je reclame maken voor je zaak, zoek dan a.u.b. een ander kanaal.

Hans

Hans,

Ik begrijp wel dat het hier geen commerciële bedoening moet worden, maar langs de andere kant is het soms wel interessant om te weten vanwaar mensen hun ervaring of kennis vandaan halen.
Die zal natuurlijk soms wel een beetje gekleurd zijn of soms zelfs niet helemaal correct, maar als er een evenwicht is tussen voor en tegen kan het nog steeds waardevolle informatie bevatten voor iemand.

Anyway, ieder zijn mening ...

mvg

Jurgen

Jurgen

Het soort tussenkomsten als diegene waar ik op reageerde was volgens mij gewoon platte reclame.

" koop een atag ketel bij een atag select dealer zie www.atagverwarming.be . Deze dealers beschikken over een koffer met bijna alle onderdelen in en kunnen jullie ook zo snel mogelijk helpen.
Ik plaats condensketels van ATAG , VIESSMANN en ACV en voor mij is ATAG wel de top. "

Ik mag hopen dat jij dat toch geen interessante informatie vindt of dat je daar uit kan halen waar de betrokkene z'n mosterd haalt? Veel evenwicht tussen informatie en reclame zit daar volgens mij ook niet in.
Ik heb meerdere fora daar aan zien kapotgaan, en ik vind het energieforum veel te belangrijk om dat dezelfde weg te zien opgaan. Als de meerderheid vindt dat het toch kan, wil ik me daar (ongraag) bij neerleggen, maar ik mag hopen dat de meesten zich met mijn visie kunnen vinden.
Er zijn genoeg deelnemers op het forum die beroepshalve bezig zijn, maar zij zijn niet steeds gekend, omdat ze zich op de vlakte houden. Maar er zijn er altijd een paar die proberen er commercieel voordeel uit te halen, en dat is erg unfair tegenover diegenen die zich belangeloos inzetten en zich gedeisd houden.
Hier worden trouwens genoeg voor- en tegens gepost, en daar is geen bezwaar tegen, intgendeel.

Hans

p.s. ik zou graag weten wat de andere deelnemers hier van denken, misschien een nieuwe vraagstaart over dit onderwerp opstarten?

helemaal mee eens.
En ondanks dat wij geen atag dealer zijn hebben wij daar ook eenservice koffer van. Net zolas vele andere merken die wel zelf niet plaatsen.

Ik heb uit diverse vraagstaarten al begrepen dat de problemen met Atag ketels vaak gebeurden met installateurs die geen select dealer waren, maar deze ketel eens occasioneel verkochten.

Dani zegt ook dat hij meerdere merken verkoopt, dus is zijn mening niet zozeer reklame maar wel een persoonlijke voorkeur. Het wordt pas reklame als je maar één merk verkoopt.

Reaktie op bericht van Hans (20-11-2005):
Allereerst, welke Hans ben jij? Ik weet dat je mij niet bent. Er zijn ca. 4 miljoen Hansen in Europa dus schrijf ff je achternaam erbij!
Wat verkapte reclame betreft: Ik volg met argusogen de discussie, aangezien mijn ketel ooit vervangen moet worden. Alle reclame, en de bijbehorende kritiek, hoe subjectief ook, is welkom. De mening van Hans (ehh... Delannoye !) laat ik hierbij zwaar wegen. En de service vind ik ook belangrijk zolang de volmaakte ketel niet is geproduceerd!
Groeten van Hans (van Andel)

Bob

1. Ik heb al een hoop ellende gezien met Atagketels geplaatst door "select dealers", waarmee ik niet wil zeggen dat er geen goede selectdealers zijn. Onlangs kwam ik op een werf waar een selectdealer een Atag had geplaatst met w.a.r. maar de eigenaar had een paar vraagjes bij de regeling (ketel stond bij een buitent° van 15° op z'n maximale t° te draaien). We gingen even naar de stookruimte kijken, en hij nam een doosje van de ketel en liet me dat zien. Hij zei erbij dat de installateur hem had gezegd dat ie dat goed moest bijhouden, maar hij wist niet waartoe het diende. Wat zat er in dat doosje? De buitenvoeler!

2. Dus jij vindt het goed, dat als een installateur meerdere merken verkoopt, hij wel voor z'n zaak reclame mag maken? Wel, het spijt me maar ik ben het daar niet mee eens. Profesionelen mogen graag deelnemen, maar worden verondersteld zich op de vlakte te houden wat hun commerciele aktiviteiten betreft. En de meesten doen dat ook. Maar er zijn overal opportunisten.

Hans VA

Dat was ik, maar om een of andere reden was m'n familienaam verdwenen.
Maar ik ben het met jou visie op reclame niet eens.

Hans Delannoye

Beste mensen

Het kan zijn dat ik een favoriet merk heb , die ik dan ook het liefste verkoop ...
ik denk dat bij iedereen zo is... dat moet nu eenmaal
Alle merken verkopen , én een goede service verlenen is onmogelijk !!

Ik blijf erbij , ATag is misschien niet slecht , MAAR
zij bieden geen of weinig service punten aan
wat anders is in Nederland...

Lees eens goed , alle recencies
dan lees je duidelijk over problemen met warmtewisselaars , driewegkeppen , WAR , enz ...
Ik denk dat dit duidelijk is ?

Beste mensen , wat ben je met een servicekoffer , als de modellen steeds veranderen ??
NIETS , oftewel koop je van iedere nieuwe versie een nieuwe service koffer
Atag probeerd hun probleem , de service (=garantie)
door te schuiven aan installateurs ,
en gebruikt mooie namen 'selectdealer' , alsjeblieft he zeg!!! ? , en geeft bijgevolg een "mooie" service koffer!
ONGELOOFELIJK zou eddy wally zeggen , daar zijn alle problemen met opgelost...

Kijk eens naar wat Hans zegt , over die 'selectdealer' - dat biedt geen enkele garantie op zijn werk... iedereen kan dit zomaar worden ... hetgeen telt is ... VERKOOP !

Ik weet , bij mijn favoriet merk
zijn er ook vele problemen , maar ze worden opgelost
en er is een 30jarige beschikbaarheid van onderdelen...
Ik ga ook niet de problemen uit de weg , beschikbaarheid onderdelen (enkele dagen soms), vroegtijdige defecten aan toestellen = elektronica , warmte wisselaar verstopt ... ed.

Wie nog eerdere recensies van mij gelezen heeft , kent mijn mening over gaswandketels
Bij mijn merk is de vertegenwoodiger (30jaar ervaring) hier ook heel eerlijk in en stelt duidelijk de waarheid :
"AL WAT AAN DE MUUR HANGT IS BROL"
En dat is de enige droevige waarheid ... geloof het of niet
Zoals beschreven bij ieder merk , zijn er volgende problemen:
- elektronica
- verstopte , lekkende warmtewisselaars
- speciale toestelgebonden pompen
- speciale toestelgebonden drieweg kleppen
- speciale toestelgebonden , veiligheden

Ikzelf plaats , vanaf nu , meer en meer
terug staande ketels , vooral van het condenserde type (stuk duurder natuurlijk) , maar geen problemen mee
- grote waterinhoud = grote warmtewisselaar = verstopt niet
- keuze vrij in circulatiepompen , liefst natuurlijk automatische kiezen
- geen ingebouwde expansievaten
- geen veiligheden nodig (min druk,min doorstroming) door grote waterinhouden

Dat is de waarheid ! , en dit is bij alle merken zo...

Thomas

Beste Thomas,

Dan nog vind ik dat men zich in een draadje bij het thema moet houden, en het niet systematisch moet (ik ga beleefd blijven) storen met ongepaste commentaar. Dat kan niet de bedoeling zijn van de vraagsteller, en indien Jurgen een vraag stelt over wat er veranderd is aan een ketel, moet niet per se onmiddellijk van de gelegenheid gebruik gemaakt worden om 1) geen antwoord te geven, 2) ongenuanceerde kritiek te geven en 3) klankbord te spelen voor allerlei geruchten. Je zou nog schrik krijgen om als leek een vraag te stellen.
En ik weet het, met dit berichtje ga ik wel in op dit spel; beter ware om hierover een nieuw draadje te starten.

Arthur

Thomas,

uit uw betoog ga ik er een item uitlichten en dan ga ik hier niet meer op reageren daar ik " stilaan " de indruk krijg dat u tot die mensen behoort die maar een waarheid als de echte herkennen de hunne namelijk en onze wereld gaat naar de haaien door mensen die HUN waarheid aan anderen willen opdringen zonder alternatieven naar voren te brengen

Beste mensen , wat ben je met een servicekoffer , als de modellen steeds veranderen "

en hoeveel koffers heeft uw favoriet merk al op de markt gebracht te rekenen vanop het moment van hun eerste koffer?
Als er nu een merk is dat om de haverklap verandert dan is uw merk bij de gele truidragers

lucien

Lucien ,

Dit is bij alle merken , dat ik ken
eenzelfde probleem !!

Concurrentie volgt mekaar op de voet ....

Renova,Vaillant,Buderus,Viessmann ... veranderen allemaal constant en spelen in op de vraag van de markt
nieuwe / nieuwere / verbeterde toestellen , veranderende toestellen ...
Het komt erop aan , dat de onderdelen vlot beschikbaar blijven, en daar blijkt nogal wat verschil tussen de fabrikanten ...

Met service koffers ben je niet veel... of het moeten héle grote koffers zijn...
Das ook de reden waarom vele installateurs beroep doen op de technische dienst van de fabrikanten , om zelf geen stockage te moeten vormen van dure onderdelen.

Ikzelf heb , van de laatste modellen , de meest courante (maar ook niet allemaal) onderdelen op stock.
Maar dit probleem stelt zich alleen bij gaswandketels , zoals ik al aangehaald heb.

Het merk , verzekerd mij wel van één ding (wat vele andere niet kunnen) , zelfs na 30jaar hebben zij een passend onderdeel ... wat niet kan zegezegd worden van bv. merk met A..

Het merk , wint trouwens al 30 jaar de meeste koersen
Wij verkopen vlot op "het merk" zijn reputatie...,door de degelijkheid die de voorbije 30jaar bewezen is , ook iets wat van sommigen niet kan gezegd worden...

Thomas

Allen,

Ik heb inderdaad nog maar weinig relevante antwoorden op m'n vraag ...
Jullie maken er blijkbaar een sport van; de ene zegt iets positief over een merk, de ander maakt dat dan met de grond gelijk en verhemelt tergelijkertijd een ander merk.
Alhoewel ik nog niet weet welk merk Thomas zo super vindt, profileerd hij zichzelf inderdaad als de kenner terzake ...
maar deze keer vindt Hans D dat blijkbaar OK?

Anyway, wat ik al begrepen heb ...
Atag heeft wat problemen gehad met hun warmtewisselaar en de nieuwe reeks zou daar vermoedelijk verbetering in hebben ...
Ik zal onze 'select' dealer dan ook die vraag stellen.

goeienavond

Jurgen

Die allernieuwste snufjes... Ik zeg daar altijd van laat de advocaten en de specialisten en de architecten dat maar allemaal uittesten, als zij als proefkonijn willen dienen... Ik koop die dingen liever met 5 of 10 jaar vertraging, tegen dan zijn de kinderziektes eruit en kost het ook een stuk minder...
Een warmtewisselaar die verstopt is, moét kapot (INOX of ALU speelt geen rol), het ding moet de warmte ook tijdig kunnen kwijtworden aan het water. Zoniet krijg je puntverhitting en interne spanningen in het metaal die uiteindelijk een scheur veroorzaken. Hierin moet ik Thomas bijtreden, dat een vloerketel met grote waterinhoud (een ruim bemeten warmtewisselaar in feite) veel minder storingsgevoelig is.

vr gr

Pluto

Jurgen

Je hebt het antwoord dat je vroef toch gehad? Wij hebben geen glazen bol, en kunnen dus niet veel meer zeggen dan wat Atag zelf zegt over de nieuwe WW.

En meningen verschillen nu eenmaal, dat is geen sport maar heeft te maken met verschillende inzichten en benaderingspunten.

En ik ben ook niet gelukkig met tussenkomsten als die van Thomas, en ik ben het er ook niet altijd eens met z'n commentaren, maar als je het forum een beetje volgt, weet je dat.
Ik ben ook maar een vrijwillige deelnemer, en het is voor mij niet mogelijk om op elke reactie terug te reageren. Velen van jullie beseffen duidelijk niet hoeveel tijd hier allemaal inkruipt, en ik moet daarnaast ook nog proberen mijn boterham te verdienen.

" Atag heeft wat problemen gehad met hun warmtewisselaar en de nieuwe reeks zou daar vermoedelijk verbetering in hebben ... "
zoals je terecht zegt: ZOU, de toerkomst zal het uitwijzen.

Pluto

" Ik koop die dingen liever met 5 of 10 jaar vertraging, tegen dan zijn de kinderziektes eruit en kost het ook een stuk minder... "
Dan moet je nooit niks kopen, want de meesten wachten geen 10 jaar om hun toestellen te veranderen, de techniek verandert nu eenmaal te snel.

Wat die WW betreft, groot gelijk, als ie verstopt krijg je problemen. Daarom plaats je bij vervanging van een ketel door een wandketel best een vuilfilter.
Maar ik ben het daarom nog niet met Thomas z'n visie eens, bij sommige merken zitten dezelfde WW's in vloer- als in wandketels. En dan blijft er enkel nog de grotere waterinhoud over, wat zeker een voordeel is. Maar de realiteit is dikwijls tegen de vloerketel, te weinig plaats. En tot voor kort waren er bijna geen gesloten vloerketels op de markt.

Hans

Thomas,

Wij hebben ook een atag ketel maar je opmerking

>En hoe het zit met de lange wachttijden (tot 3weken) , bij problemen...

kan ik absoluut NIET bijtreden:

2 weken geleden zaten wij plots zonder cv of ww. Een reset bracht geen soelaas en op aanraden van onze installateur effe de stekker uitgetrokken. En inderdaad: het zaakje trok weer in gang. Dag erna terug hetzelfde verhaal, en de installateur kwam 's avonds langs. Bij nazicht bleek er een meesje aan de luchtinlaat ingezogen te zijn. Mijn eigen schuld: de roosterkap stond niet op de aanzuigbuis omdat ik thermowood gevelbekleding aan het zetten geweest was en die kap nog niet teruggeplaatst had. De vogel werd verwijderd en de ketel startte terug maar maakte een hels kabaal en hing serieus te daveren. We hebben de ketel dus uitgeschakeld gelaten en m'n installateur heeft onmiddellijk van bij ons uit een fax gestuurd naar ATAG met de vraag om assistentie. Omwille van garantie kon ie de ketel immers zelf niet verder demonteren. 's Anderendaags stond er bij ons een technieker van ATAG aan de deur, die onmiddellijk toen ie het lawaai hoorde wist waar de klepel hing. Inderdaad: er bleek nog een tweede meesje IN de ventilator te zitten. De nodige onderdelen werden onmiddellijk vervangen en de ketel draait terug perfect.

Een lang verhaal om maar te zeggen dat ik zeker niet de ervaring heb dat je 3 weken moet wachten op service!

Lennie

Ocharme die meesjes.
Maar, ook al ben ik zeker geen grote Atag-fan, ik heb toch ook eerder goede ervaringen met hun techniekers, wat ik niet altijd kan zeggen van hun installateurs.
Ik vrees dat Thomas een beetje een te overijverige Viessmann-fan is.

Hans

Hans,

Momenteel beklaag ik de meesjes ook nog... als ik de factuur krijg vrees ik dat ik het vooral mezelf ga beklagen

Iemand een idee wat die ventilatormodule (de volledige blok is vervangen, enkel ventilator zou volgens de technieker binnen de kortste keren terug voor problemen zorgen wegens het in onbalans geraakt zijn van de as) mij gaat kosten. Tijdens de reparatie was mijn schoonvader thuis en die heeft dat natuurlijk niet gevraagd.

ik ben zeker geen overdreven viessmann fan , er zijn bij Viessmann ook problemen ...
Maar , ik vindt er meer gehoor dan bij andere merken

hou je maar vast voor de rekening :

ik gok ; prijs onderdeel +/- 280€ (Viessmann)
prijs uurloon , bvb.Viessmann 55€/h + verplaatsing 55€

hou je dus maar vast , ben benieuwd of je dan nog zo tevreden zal zijn...

Ik dacht dat die 'selectdealers' zulke goede service gaven,waarom deed uw installateur deze vervanging niet ?
Hij kon toch op voorhand weten dat dergelijke zaken geen garantie was ?

Van wie krijg je de rekening ; Atag ? of je installateur?

Thomas

> ik ben zeker geen overdreven viessmann fan , er zijn bij Viessmann ook problemen... Maar , ik vindt er meer gehoor dan bij andere merken

Ik geef ze voor wat ie waard is, maar mijn baas heeft daar een "filosofie" over: als je ergens geen gehoor krijgt wil dat niet zeggen dat ze niet luisteren maar is dat een teken dat je niet overtuigend overkomt.

>hou je maar vast voor de rekening :
>ik gok ; prijs onderdeel +/- 280€ (Viessmann)
>prijs uurloon , bvb.Viessmann 55€/h + verplaatsing 55€
>hou je dus maar vast , ben benieuwd of je dan nog zo tevreden zal zijn...

Nee, ik zal niet tevreden zijn... maar wat heeft dat met die ketel te maken? Had dit bij een Viessmann niet kunnen gebeuren misschien???? Jij grijpt echt wel alle mogelijkheden aan om Atag zwart te maken hé? Kijk ik ben geen aandeelhouder ofzo, dus ik heb er feitelijk geen belang bij, maar zomaar wat in het wilde weg schijnargumenten (3 weken wachten op service, bijna faillissement, 't zijn hollanders, ik vind blauw niet mooi, ...) als een wit konijn uit de hoed toveren vind ik geen stijl.

>Ik dacht dat die 'selectdealers' zulke goede service gaven, waarom deed uw installateur deze vervanging niet?

Straks is het nog de schuld van de ketel dat de dealer slecht is....
Mijn installateur (die overigens NIET in de lijst van selectdealers staat, hoewel hij toch zeer regelmatig Atag plaatst, ook Viessmann overigens) is een zeer verstandig man, die ik op dat vlak voor 100% vertrouw (ik werk er al jaren mee samen) en die zijn capaciteiten -en vooral zijn beperkingen- kent. Ik was er niet bij, maar blijkbaar moest er om verder te kunnen demonteren ergens een verzegeling verbroken worden, en dat deed hij liever niet bij een ketel van nog geen jaar oud.

>Hij kon toch op voorhand weten dat dergelijke zaken geen garantie was ?

Dat wist ie inderdaad, heeft hij me ook gezegd. Wat is je punt?

>Van wie krijg je de rekening ; Atag ? of je installateur?

Maakt dat iets uit?

Lennie

Trek het je maar niet aan, Thomas heeft blijkbaar een "blauw" complex en heeft dan z'n emotie's niet in bedwang. Hij wil nu eenmaal absoluut vloerketels van Viessmann verkopen, en heeft geen goed woord over voor wandketels. Beetje het oude verhaal, niet iedereen evolueert mee met z'n tijd.

Sukses met je Atag

Hans

Ik ben inderdaad , tegen alle gaswandketel in het algemeen

Ook de 'oude' rotten bij Viessmann , anders gezegd de mensen met 30jaar ervaring...
Wat heb je aan die nieuwe ingenieurs... ze kunnen het goed uitleggen.. maar voor de rest

Wij hebben gaswandketel waar na enige jaren reeds zware kosten aan zijn (200-350€) , dan kan ik dit niet promoten als zijnde degelijk...
sorry zo ben ik niet... ik weet wat ik zie , en ik krijg het gezaag van de klanten als ze in panne liggen

Wat mijn punt is ? waarom de installateur dit niet deed...
inderdaad hij kent z'n beperkingen , net zoals iedere installateur (ik ook)
wat maakt , dat je voor dergelijk problemen (gaswand) steeds vaker beroep moet doen op de service fabrikant - bijgevolg zéér duur
55€/h werk , 55€ verplaatsing
wie snel kan rekenen wil dit zeggen , 110€ van zodra hij begint - zonder onderdelen...

Allemaal problemen , die zich niet stellen bij vloerketels , doch denkt de markt momenteel daar anders over.

Ik heb niets tegen Atag , ik hoor alleen véél klachten van mijn groothandel kwestie van problemen en service + het bijna faling gaan van Atag was een feit (geen veronderstelling)
Maar ik hoop inderdaad dat je van verdere problemen gespaard blijft...
Maar ik vrees ervoor , zoals bij alle gaswandketels
Ik persoonlijk , heb geen enkele gaswandketel van meer dan 8 jaar oud , die nog niet in defect gegaan is - zelfs niet van Viessmann.
Vloerketels daarintegen , gisteren nog bij iemand geweest
33 jaar oud - die man deed z'n onderhoud zelf (en thermokoppel) - maar voor de rest nooit geen installateur bijgeweest.
Zet nu bij zo'n mensen eens een gaswandketel

Thomas

Vandaag offerte gehad voor een ATAG Q 25 km en 150 l boiler, buitenvoeler: 6700 euro alles incl. Vind dit veel geld, is dit een gangbare prijs?

Joachim,

Vandaag offerte gehad voor een ATAG Q 25 km en 150 l boiler, buitenvoeler: 6700 euro alles incl. Vind dit veel geld, is dit een gangbare prijs?

Waar staat die offerte voor? juist leveren , dan is dat inderdaad overdreven daar de bruto prijs van genoemde produkten respectievelijk 1.849 en 1.199 euro bedraagt plus buitenvoeler 42.91 (ja atag heeft gouden buitenvoelers)
plus eventueel brain Q 167 euro dat maakt alles samen 3257 euro maar waarschijnlijker is leveren en plaatsen hier van toepassing en lijkt mij ,afhankelijk van nieuwbouw of vervanging vermelde prijs niet buitensporig

lucien

het is een vervanging en de plaatsing is inbegrepen

Kijk Thomas,

Dat is nu al een veel genuanceerder antwoord van jou.

>Ik ben inderdaad , tegen alle gaswandketel in het algemeen

Natuurlijk heeft niet iedereen de plaats voor zo'n vloermodel hé.

>Ook de 'oude' rotten bij Viessmann , anders gezegd de mensen met 30jaar ervaring... Wat heb je aan die nieuwe ingenieurs... ze kunnen het goed uitleggen.. maar voor de rest

Nauw.... die oude zijn ook ooit jong geweest, en de jonge zullen (hopelijk) ook ooit oud worden.

>Wij hebben gaswandketel waar na enige jaren reeds zware kosten aan zijn (200-350€) , dan kan ik dit niet promoten als zijnde degelijk... sorry zo ben ik niet... ik weet wat ik zie , en ik krijg het gezaag van de klanten als ze in panne liggen

Weet je: bij mijn ouders staat er een 30-jaar oude mazoet gestookte Viessmann in de kelder. Een ding van 2 x 1 x 2 meter. Het zal wel duidelijk zijn dat zo'n ding degelijker is dan een keteltje van 0,8 x 0,4 x 0,8 meter. Dat ding is wel een paar keer onverklaarbaar in panne gevallen, maar inderdaad: een beetje peuteren en prullen en dan schiet ie wel terug in gang... 't is niet meteen high-tech. De technologie zou het ons gemakkelijker moeten maken, maar ondertussen weet iedereen dat dit niet zo is!

>Wat mijn punt is ? waarom de installateur dit niet deed...
inderdaad hij kent z'n beperkingen , net zoals iedere installateur (ik ook) wat maakt , dat je voor dergelijk problemen (gaswand) steeds vaker beroep moet doen op de service fabrikant - bijgevolg zéér duur 55€/h werk , 55€ verplaatsing wie snel kan rekenen wil dit zeggen , 110€ van zodra hij begint - zonder onderdelen...

Inderdaad... je zal sneller de fabrieksgebonden technieker nodig hebben. Maarja, er zijn ook installateurs die zo'n bedragen tellen voor depannages.

Overigens, toevallig zat gisteravond de factuur van Atag in de bus. Blijkbaar zijn ze bij Atag goedkoper dan Viessmann Rekening was 218 euro. Inclusief btw, voorrijkost, uurloon, milieubijdrage (recupel veronderstel ik bijna 7!! euro voor dat onderdeel) en de prijs van de ventilatormotorunit.

>Ik heb niets tegen Atag , ik hoor alleen véél klachten van mijn groothandel kwestie van problemen en service + het bijna faling gaan van Atag was een feit (geen veronderstelling)

Ik had ook van die problemen met ondermeer de lekkende ww gehoord. Mijn installateur had er nog geen enkele gehad, en heeft toch al een hoop BEII ketels draaien. En hij heeft daar geen voordeel bij om te liegen: ik werk regelmatig met hem samen, en zoals gezegd plaats hij desgevraagd ook Viessmann.

Het bijna in faling gaan, kan wel een feit zijn, maar dat zegt toch niets over de kwaliteit van de produkten hé.

>Vloerketels daarintegen , gisteren nog bij iemand geweest
33 jaar oud - die man deed z'n onderhoud zelf (en thermokoppel) - maar voor de rest nooit geen installateur bijgeweest.

Zoals gezegd: bij mijn ouders thuis ook 30 jaar oud, maar toch al regelmatig een technieker aan te pas gekomen hoor. De bovenopstaande boiler is al vervangen geweest door een nieuwe occasie dat weet ik zeker, maar vroeger volgde ik dat niet zo hé. 'k Weet wel dat we verschillende keren zonder cv gezeten hebben

Een wandketel zou moeten elk jaar onderhouden worden en daarbij moeten steeds de sonden ,thermokoppel vervangen worden het expantievat moet steeds opgepompt worden ,ventilator gereinigd worden en de sanitaire warmtewisselaar ontkalkt worden ,het veiligheidscircuit moet uitgemeten worden.
Natuurlijk kost dit onderhoud meer dan voor een standaard gasketel en het duurt ook ongeveer 2 uur. De meeste doorsnee installateur is weg op minder dan een 1/2 uur.Als het onderhoud goed uitgevoerd wordt zullen de defekten bijna nihil zijn maar ja wanneer laten we een onderhoud uitvoeren ! als het toestel niet meer werkt of totaal verkalkt is.

Dani

Elk jaar sondes en thermokoppel vervangen?
Ten eerste hebben het soort ketels waar wij de voorkeur aan geven geen thermokoppel, en bij ons gaan die 10 jaar en langer mee. Elke jaar je klanten daar mee afzetten, vind ik ongehoord. En als jou expansievaten elk jaar moeten opgepompt worden, zou ik je aanraden eens een fatsoenlijk merk te proberen.
Ventilator mag nu en dan eens gereinigd worden, al hoeft dat niet alle jaren, dat is er m.i. ook wat over.
Ook het jaarlijks ontkalken van de sanitaire warmtewisselaar is veelal niet nodig, hangt af van de hardheid van het water.
De meeste condensatietoestellen werken trouwens met boilers, en dan is dat zeker niet nodig. Het jaarlijks ontkalken zal trouwens ook de levensduur van de WW verkorten!

Hans