kostprijs om een wisselstroom motor te laten draai

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Wat is de kostprijs om 1 uur lang een 3 fase wisselstroommotor te laten draaien van vb 1KW. Wat is de juiste formule om dit te bereken en wat is het tarief?

Reacties

Wel,

In in principe is het verbruik:

1 kW x 1 uur = 1 kWh

In de praktijk echter, draait een elektrische motor enkel bij het opstarten op zijn vol vermogen. Daarna zakt dit vermogen. Welk vermogen de moter nog vraagt eenmaal hij op toeren gekomen is kan moeilijk zomaar ingeschat worden. Op basis van metingen kan je dit bepalen.

In de praktijk zal de formule voor het verbruik er dus als volgt uitzien:

1 kW x 50% x 1 uur = 0,5 kWh (verbruik voor 1 uur draaien)

Hoeveel u betaalt voor 1 kWh elektriciteit kan u bepalen door het totale bedrag van uw elektriciteitsfactuur te delen door het verbruik. Als u dit resultaat vermenigvuldigt met 100 dan bekomt u een prijs in ct/kWh.

In de praktijk ligt deze prijs voor particulieren tussen 12 à 15 ct/kWh, voor kmo's tussen 7 en 12 ct/kWh.

Luc

Vermogen voor 3fase motoren is

P = wortel van 3 * U * I * cos phi.

Spanning kan je meten
Stroom kan je meten
cos phi zou op het naamplaatje moeten staan

Mvg

Benny

hallo,benny
oke p=wortel 3*u*i*cos phi
maar om het vermogen per uur te weten dat is wat ik wil weten bedankt.

hallo benny ,
eenmaal het vermogen berekend te hebben
kun je dan zeggen dat je het vermogen per uur berekend hebt of niet ,
hoe zit het precies.
alvast bedankt.
marco

Het vermogen is de energie die de motor gebruikt per tijdseenheid.

Als je het vermogen P (in Watt) vermenigvuldigd met de tijd dat de motor draait t (in seconden) bekom je de energie in Joule (J)
E = P.t
Meestal wordt kW (kiloWatt = 1000 Watt) gebruikt voor P en uur voor t
dan heb je de gebruikte energie in kWh

normaal staat het vermogen op het plaatje, heel simpel te meten verbruik met een 3 fasige kw uur meter, dan kun je zelfs testen doen om de motor te belasten of niet. als je test kijk je enkel naar de tijd die je test en met de regel van 3 reken je dan om naar een uur.of laat je hem een uur draaien zo heb je geen rekenwerk.

Zal een belaste motor niet meer verbruiken dan een los draaiende?
In een toestel zal men een motor voorzien die de belasting van dat toestel aan kan. Maar (normaal) wordt die niet maximaal belast.

Luc, wat is prakisch jou eigenlijke bedoeling zonder theroretisch te blijven?

Van een koelkast, diepvriezer, vaatwas enz, kan ik het begrijpen en ligt het voor de hand. Je kan hiervoor bij je electriteitsmij een verbruiksmeter in leen krijgen.

Beste,

Een wisselstroommotor van 1 kW verbruikt bij zijn nominale belasting 1000 Watt. Hoe zwaarder je de motor belast hoe meer stroom (vermogen) hij trekt.
Waarschijnlijk heb je een asynchrone motor,dit zie je aan het toerental, staat op het motorplaatje en zal wsl rond de 1450 tr/min liggen. Dit type motor zal dalen in toerental wanneer je hem zwaarder belast, het rendement daalt en de motor zal opwarmen (joule-effect).

Een onbelaste motor van 1 kW zal veel minder verbruiken, ik schat iets van een 200 à 300 Watt.

Het totale vermogen in wisselstroom wordt altijd uitgedrukt in VA of kVA.
Het nuttig of actief verbruik in kWh. Het nuttig verbruik in kWh wordt gemeten door uw kWh meter, en meet slechts het grootste deel van het totale werkelijke verbruik.
(1kWh verbruik = 1kW of 1,36 pk actief of nuttig vermogen gedurende een uur) .

Het actieve of nuttig vermogen uitgedrukt in kW plus het blind (reactief) vermogen in kVA geven samen het werkelijke vermogen in VA of kVA.
Dus het blind verbruik is de verbruikte energie die jou kWh meter niet aangeeft als ongewenst neveneffect van bv vooral onbelaste asynchrone motoren , ballast TL lampen ea. Dit blind vermogen is gelijk aan het werkelijke vermogen (gemeten met volt en ampére meter) in kVA x (1- cos phi ).
P blind (3fazig) = U x I x1.73 x (1-cos phi)
P nuttig (3 fazig) = U x I x 1,73 x cos phi in kW
P werkelijk ( 3 f) = U x I x 1,73 in kVA , en zonder die x 1.73 bij enkelfazige motoren.

Neem nu een motor met 1250VA of 1,25kVA gemeten werkelijk vermogen met een cos phi van 0,8 dan geeft dit (1- 0,8) x 1,25kVA = 0,25 kVA (250W equivalent) blind verbruik dat je kWh meter niet aangeeft alhoewel je deze wel hebt verbruikt , in totaal verbruik je echter nuttig 1000W of 1kW. Daarom worden de grootverbruikers beboet als hun cos phi lager ligt dan 0,8 , dit wordt dan ook gemeten met bijkomende blindvermogen meters.
Zo kun je theoretisch een ernorm verbruik hebben met een cos phi van 0,0 zodat je leidingen doorsmelten of je zekeringen doorslaan zonder dat je kWh meter maar iets beweegt !

De cos phi kun je opdrijven door het blind vermogen te neutraliseren met condensatoren bij te schakelen hetgeen ook wordt gedaan.
Het blind vermogen van de kleine verbruikers wordt gedeeltelijk geneutraliseerd in de onderstations van de hoogspanningsposten met hele groepen condensatorenbatterijen teneinde zo het getransporteerd stroomverbruik te reduceren. Men tracht daar de cos phi steeds minstens boven de 0,9 te brengen, veel hoger vereist een relatief veel te grote investering in condensatorbatterijen.
Alleen elektrische apparaten met een weerstand zoals electroboilers, gloeilampen, cv op electriciteit, kookvuren met weerstand (geen inductie!) hebben een cos phi van 1.
Er bestaan (toch vroeger) ook de weinig gebruikte synchrone motoren die zelfs een cos phi groter dan 1 geven bij nullast (deze werden dan als industriele groepsaandrijving gebruikt en ook om de cos phi te verbeteren ). Synchrone motoren zijn zeer moeilijk op te starten en hebben steeds een vast toerental, veelvoud van 50 hz , exact 3000 , 1500 tr/min bv . Voor de opkomst van het digitale waren vele wekkers er mee voorzien.

Uiteraard, hoe groter de belasting hoe hoger de cos phi (0.85 en meer bij vollast) en groter verbruik en hoe lager de belasting hoe lager de cos phi (soms maar 0,5 bij nullast) en kleiner verbruik.
De toegelaten max. waarden staan op het kenplaatje.

Dus belangrijk voor diegenen die hun electriciteit zelf willen produceren.

Koen,
Het rendement stijgt naar mate je de motor meer belast.
Max. rendement bij vollast.