enorm prijsverschil electriciteit VREG >< factuur

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Vanavond heb ik voor mijn ouders even de berekening gemaakt op de www.vreg.be website adhv de jaarlijkse electriciteitsafrekening Electrabel... in de hoop hen te kunnen overtuigen om naar het op 1 na goedkoopste verantwoord ecologisch alternatief over te stappen, bvb Ecopower.

Ik heb exact de dag- en nacht KwU hernomen die op de factuur stonden en op de vreg-site ingevoerd.

Resultaat: Electrabel factuurbedrag 490 Euro incl BTW
ligt hier voor mijn neus.

VREG-site: Standaardleverancier (Electrabel dus) bedraagt slechts 423 Euro (ofwel zijn de prijzen plots enorm gedaald, ofwel geeft Electrabel onjuiste berekeningsinfo aan VREG door?)

Ecopower 385 Euro > vraagje aan de huidige afnemers van Ecopower, kan je bevestigen dat het factuurbedrag dat voor je ligt overeenstemt met het resultaat dat je via de VREG-site bekomt ?

Conclusie: als het Ecopower bedrag klopt, sparen ze bij een overstap niet +/- 40 Euro uit (423 vreg standaardleverancier -385 Ecopower) maar 105 EURO uit! (490 Electrabel factuur nu -385 Euro Ecopower)

Benieuwd naar jullie bevindingen :-)

Reacties

Ecopower is het slachtoffer van zijn eigen succes, met als gevolg:
1.ze zitten hopeloos achterop met hun facturatie, en
2.de wachttijd bedraagt momenteel iets van een 9 maand, geloof ik.
Voor de rest niks dan goeds over Ecopower .
In tegenstelling tot Nuon, tot voor kort mijn gasleverancier. Absoluut te mijden .

idem hier. Ik ben al een tijdje klant, en Ecopower = OK, maar ik geloof dat ze momenteel (Okt 2005) een wachtlijst van 6 maanden hebben.

De laatste keer dat ik de VREG test deed, een maand of twee geleden, kwam de prijs exact overeen met wat ik betaal.

Het verschil tussen de VREG prijs en de prijs die jij op de factuur ziet staan, heeft waarschijnlijk te maken met het type contract. Ik vermoed dat jouw ouders nooit zijn veranderd, dus ze zijn klanten met een contract dat nieuwe klanten niet meer krijgen. De opzegperiode voor zulke nieuwe klanten zal waarschijnlijk een stuk langer zijn. (ik geloof dat je tekent voor minimum 1 jaar)

Kan iemand deze vermoedens bevestigen?

In dat geval zou natuurlijk ook kunnen 'veranderen' van Electrabel naar Electrabel

Misschien ook leuk om te vermelden dat het aandeel Ecopower meer opbrengt dan een spaarrekening.

mvg,

Karel.

Ik voer zelf ook af en toe de berekening uit op de website van de VREG, en ervaar hetzelfde. Volgens mij zijn er meerdere oorzaken voor dit verschil:

1. De tarieven van E'bel zijn gebaseerd op de parameters Ne en Nc, die maandelijks bepaald worden op basis van de Explotatiekosten (oa loonkost) en de brandstofkosten (combustibles). Een hoge olieprijs resulteert in een hoge Nc.

Volgens deze redenering zou de prijs van de VREG eerder hoger moeten zijn. E'bel berekent de tarieven immers op basis van de gemiddelde waarde van het voorbije jaar, de VREG baseert zich op de parameter van de laatste maand.

2. Ik zie aan (gedetailleerde) facturen van hoogspallingsverbruikers dat de distributie -en transportkosten in maart 2005 gedaald zijn. Ik veronderstel dat dit ook voor laagspanningsverbruikers het geval is.

3. De vrijgemaakte markt maakt dat de leveranciers hun tarieven verlagen ???????

Ik denk persoonlijk dat het weinig zin heeft de factuur van het vorig jaar te vergelijken met de calculator van de vreg, de berekeningen zijn gebaseerd op andere parameters, veranderde tarieven, ...

Ook de rekenmodule van E'bel en die van de Vreg kan je niet vergelijken. De VREG baseert zich op de meest recente brandstofparameters, E'bel gebruikt de gemiddelde waarde van het laatste jaar. Je zal dus met de simulator van E'bel een goedkopere prijs uitkomen.

Volgens mij kan je de prijs van Ecopower zeer snel berekenen: verbruik x 15 ct/kWh

Ik zit ondertussen bijna 2 jaar bij Ecopower (weggegaan bij Electrabel na mijn verhuis en nog veel moeite moeten doen om van hen af te raken ook...).

Ben zeer tevreden over Ecopower: ecologisch, de prijs zit zéér goed als je een laag/matig verbruik hebt, vriendelijke mensen en vooral: een zeer transparante prijsbeekening: aantal KWh x 0.15= prijs in euro, alles in. Bij electrabel en consoorten komen er zoveel variabelen kijken bij de berekening dat je algauw een uur bezig bent en maar moet vertrouwen op de overheid die een oogje in 't zeil houdt wan tot in de details kan je het zelf niet meer narekenen.

Een klein minpuntje: ik denk net zoals Luc dat de administratie/facturatie bij Ecopower een beetje achterloopt. Zo heb ik tot op heden nog geen echte jaarafrekening ontvangen en ligt het voorschot dat ik 3-maandelijks betaal in feite een stuk te hoog. Ik vertel er wel bij dat ik hen nog niet expliciet gewezen heb op het probleem of gevraagd heb er iets aan te doen. 't zal uiteindelijk wel in orde komen.

Voor gas zit ik bij Nuon en in tegenstelling tot de negatieve ervaring van veel mensen kan ik niet klagen. Ze voeren hun contract correct uit en de facturatie is ok. Ik zg er wel bij dat ik absoluut geen rekening hou met al hun verkoopspraat (besparingsgarantie....). Essent zou iets goedkoper zijn maar die hun algemene voorwaarden lijken wel door Scooge opgesteld + heb geen zin om weer eens aangetekend op te zeggen zodat ik 20 euro kan besparen.

wat betreft de eindfacturen van ecopower:

het is zo dat wij tot op vandaag geen eindfacturen hebben afgeleverd en wel om deze redenen:

-de metergegevens die wij 'en masse' binnenkrijgen moeten met een softwareprogramma worden verwerkt. De software die wij aangeboden kregen was wat 'de groten' gebruiken. Peperduur voor een kleine coöperatie zoals de onze. Een kanon om een mug dood te schieten.
- We hebben er daarvoor geopteerd om een aangepaste software te laten ontwikkelen ... en dat duurt wat langer dan verwacht/gepland.
Het blijft onze intentie om voor het jaareinde eindfacturen beginnen buiten te sturen. Maar het is zoals sommigen het hier al zeiden: je weet bij Ecopower perfect wat je moet betalen: elke kWh kost 15 eurocent alles inbegrepen. Wel rekening houden met de gratis kWh waar je recht op hebt. Als je teveel betaalt voor je voorschot volstaat om ons dit telefonisch te melden en wij passen die voorschotten meteen aan aan je reële verbruik.
Niet vergeten dat je bij ecopower coöperant bent en niet louter een klant. We bouwen samen aan iets moois. Met de nadruk op samen en bouwen en moois.
Vanaf nu mag het waaien en regenen.

Hallo iedereen,

Zeer juist wat jullie schrijven over de prijzen.
Heb mij er ook al een paar avonden over gebogen en kom steeds andere waarden uit.

Wat betreft mijn huidige leverancier Essent is mijn boodschap duidelijk: buiten die rommel.
1. hun verkoopsstrategie: Ze leuren de straat af met een paar verkopers en blijven komen totdat je uw deur open doet, al duurt dat langer langer dan een week.

2. ze doen altijd of dat zij de goedkoopste zijn. volgens hun site wel, volgens andere niet.

3. Ze dringen zich op.

4. Noteren jaargemiddelden die het dubbele zijn van uw huidige verbruiken.

5. Maandfacturen verschillen van maand tot maand zonder uitleg.Als je eral krijgt,moet je zelf voor gaan leuren.

6. Eindfactuur en maandfacturen zijn een toonbeeld van het hoe het niet moeilijker kan. Veel getallen vanwaar je niet weet waar men ze van heeft.

7. grootste ergernis : je moet lang wachten voor je ze buiten mag gooien met die contracten.

Veel geluk bij het kiezen, maar mijn keuze staat vast geen e'bel en zeker geen Essent.

pluxy

Ik zag dat jullie de wachttijd voor het overschakelen van Electrabel naar Ecopower schatten op 6 à 9 maanden. Gelden deze wachttijden ook voor nieuwe klanten (lees: nieuwbouw)?

Edco,

die wachttijd geldt voor iedereen. Nieuwbouw of niet. Groot aandeelhouder of niet.

Groeten,
Stef

Al sinds aan half jaar klant bij Ecopower. Ook dikke 6 maanden of wat langer mogen wachten. Facturatie lijkt idd een beetje achterop te hinken. Heel content over Ecopower.