brandstof auto wat kiezen?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Beste forumers

Ik heb hier al zeer veel en zeer goed info gevonden over bouwen en wonen, maar wat betreft de energie keuze voor een auto kan ik hier niet veel opsnorren.
Daarom volgende vragen.

Diesel of benzine of toch maar een LPG-installatie?

Diesel was tot voor kort de slechtste brandstof qua milieu en gezondheid maar daar kon door de nodige filters en de nieuwste euro4 motoren verandering in komen. Is dat reeds zo of nog niet?

Ben bij een garage gaan navragen om een lpg installatie te laten inbouwen in de (mogelijk) nog te kopen nieuwe wagen. Dit werd mij ten zeerste afgeraden. De verbrandingstemp. zouden hoger oplopen waardoor de kleppen doorbranden enz.... Uw moter na 100.000 km op de vuilhoop moeten gooien is ook niet milieuvriendelijk.
Andere merken bouwen de installatie bij de aanschaf direct in, hebben die daar dan geen probleem mee? Ik weet het niet meer. Dus gooi ik het bij deze in de groep.

Groeten
Tom

Reacties

DIT GAAT MIJ ECHT TE VER!!!

Ging bij OPEL informeren voor een proper wagentje. Ik dacht een 13CDTi met roetfilter. Toen ik ernaar informeerde werd duidelijk dat ze nog nooit zo'n idioot over de vloer hadden gekregen. Na een kwartier had de hoofddealer van OPEL een antwoord.

Namelijk : "Als we dat daar moeten insteken is daar toch niks meer aan verdiend!" "T'is wel nen EURO4 Meneer, daar komt bekans niks meer uit!"

En dan die fiscale voordelen voor CO² arme wagens?

Indien ik hiervan wil genieten kan ik bijvoorbeeld een zuinige EURO3 diesel kopen. (U leest het goed!)

Ik kan u vertellen dat onze OPEL vectra benzine uit 1996 een EURO4 is.

Ik ga dus een benzine wagen 1.O benzine kopen.

Geen haar op m'n hoofd die eraan denkt een nieuwe gesubsidieerde EURO3 DIESEL te kopen! (tot 3800EUR)

Een "grote" diesel is dus tegenwoordig gezonder dan een kleine zuinige! Begrijpe wie begrijpe kan!

De levensverwachting in onze contreien is al verkort met 36 maanden door stofpartikels...

Langleve de Diesel!

Jeroen

Jeroen

Wat die partikelfilters betreft, is er een probleem. Voor het onderhoud hebben de garage's blijkbaar een speciale uitrusting nodig. Daarom verkopen ze die filter hier niet, de vraag is zo klein, dat de investering nooit kan afgeschreven worden. Als Ford (daar heb ik het gevraagd) de partikelfilter op de markt brengt, moeten zij al hun verdelers met de nodige apparatuur uitrusten.
En welke Belg vraagt er nu naar een roetpartikelfilter?
Maar wees gerust, ooit komt het er wel eens van, als we allemaal om zeep zijn (en voor de slechte verstaanders, dat is geen leedvermaak, want ik ben mee slachtoffer).

Hans

Waarom hier wel een relatief lage dieselprijs (t.o.v. de buurlanden) maar geen roetfilters (en in de buurlanden wel)?

Omdat apen ons land besturen.

In Duitsland leggen ze hun dieselmotor af als ze stilstaan. In Vlaanderen hebben vele blijkbaar niet door dat een stationair draaiende dieselmotor stinkt en ongezond is voor de omgeving.

Het volk krijgt de leiders die het verdient. Arm Vlaanderen.

Wim Pauwels

Effe een kleine verduidelijking bij mijn bovenstaand bericht:

Grote diesels zijn properder omdat zij wel een partikelfilter meekrijgen, daar ze anders niet voldoen aan de EUR04 emissienorm. Kleine diesel vallen binnen de norm, maar houden het partikel-probleem met alle gevolgen vandien.

Hans,

Bij Volvo zijn ALLE diesels van 08/05 voorzien van onderhoudsvrijpartikelfilter. We zullen eerst moeten afwachten hoe dat zal lopen in de praktijk. Defecte filters zouden wel eens er tussen uit worden gegooid. Gebeurt ook met katalysators.

In Nederland wordt de inplanting van nieuwe industrieterreinen afgekeurd omwille van stofvervuiling langs snelwegen.

Eén stad heeft dieselwagens alvast gebannen in NL. Bij ons krijg je tot 3800EUR bonus???????????

jeroen

Jeroen

Welke stad in NL? weet ik niets van?

En welke industrietrreinen worden geweerd? Ik houdt me dagelijks en landelijk bezig met de bouw van bedrijfsterreinen in NL maar heb hier nog nooit van gehoord.

Van welke ''groene'' website komt jouw foute informatie?

Mvg Arnold

PS

In nederland worden schone diesels ook gesbubsideerd (€ 600,--)

mvg arnold

beste jeroen

kan jij me soms zeggen welke kleine diesel er belastingvoordeel krijgt op dit moment?

volgens mijn informatie is enkel de toyota prius de enigste wagen die dit krijgt
een hybride benzine wagen met een verbruik van meer dan 5l/100km

daarentegen ben in in contact om mijn Audi A2 1.2 TDI 3L die omgebouwd is en op zuivere koudgeperste koolzaadolie rijd te laten voorzien van een roetfilter.

daar kan geen enkele diesel-benzine en of lpg wagen tegen op.

en wat betreft de levensduur vermindering die jij aanhaalt heb ik mijn twijfels zeker als de trend is dat we allemaal langer leven.

stof moet tegen gehouden worden maar om dan te zeggen dat we maar benzine of lpg moeten gaan gebruiken is een brug te ver
laten we nu eens ophouden om grondstoffen te gebruiken als brandstoffen en deze gebruiken voor nuttigere zaken.

jan bekaert
(sorry hans ik weet dat ik geen nicknaam mag gebruiken maar dan doe ik het zo maar )

ARNOLD, jan,

ivm bedrijfsterreinen, ik dacht in Tilburg : Donderdagavond gezien op nederland3! Ook over de 36 maanden levensverwachting verkorting.

Jan,

op website van EMIS staat de VW lupo 1.2TDi in de EURO3 cat. tot 3800EUR belasting voordeel.

proficiat met de ombouw van uw wagen! ivm roetfilter, heb daar ook naar geïnformeerd, werd afgeraden omdat de elektronica (motormagament) ook moet aangepast zijn.

jeroen

Persbericht Bond Beter Leefmilieu 2 september 2005

Auto krijgt drie maal meer dan hij geeft
Vraag naar verlaging accijnzen onterecht

Door de verhoging van de benzineprijzen stijgen ook de inkomsten van de staat. Touring wil dat de staat een deel van dat geld terugstort. Dat is de wereld op zijn kop! Alle belastingen, accijnzen en heffingen op autorijden samen, dekken maar een derde van de kosten die het wegverkeer veroorzaakt. De huidige meerinkomsten uit accijnzen op benzine en diesel compenseren deze kloof maar voor een heel klein deeltje. De vraag is niet of de accijnzen omlaag moeten , maar wel of de samenleving moet blijven opdraaien voor de enorme kosten van het wegverkeer.
Een evenwichtig debat is hier op zijn plaats. In dat debat moet ook gekeken worden naar de rol van de automobielconstructeurs. Zij hadden toch beloofd zuiniger auto's te bouwen?

Het wegverkeer veroorzaakt heel wat kosten die niet aan de automobilist worden doorgerekend. Gezondheidskosten door luchtvervuiling, economische kosten door tijdsverlies in de files, milieukosten . De Vlaamse overheid heeft berekend dat een gemiddeld voertuig voor 28 euro/km schade veroorzaakt. In totaal zo'n 30 miljard euro. Nauwelijks een derde van de kost wordt via diverse taksen aan de automobilist doorgerekend: 8,5 euro/km. Als de verkeersbelastingen alle kosten van het wegverkeer zouden moeten dekken, dan zouden die belastingen moeten verdrievoudigen. De auto als melkkoe van de staat voorstellen, is dus minstens ongenuanceerd. Het is in tegendeel de overheid die als voornaamste sponsor van de individuele automobilist of vrachtvervoerder optreedt. Bond Beter Leefmilieu vindt de vraag naar het verlagen van de accijnzen dan ook onterecht. Door de prijs te verlagen, wakker je de groei van het verbruik verder aan, zodat we nog kwetsbaarder worden voor hoge olieprijzen. Dat is ook de boodschap die de OESO regelmatig geeft.

De echte oplossing moeten we dus zoeken in een lagere afhankelijkheid van olie. Wat het wegverkeer betreft, betekent dit een combinatie van minder kilometers en zuiniger wagens.

Daar hebben de autoconstructeurs een zware verantwoordelijkheid. Om aan bindende wetgeving te ontsnappen, sloten zij met de Europese Commissie een overeenkomst waarin ze beloofden de nieuwe modellen voortdurend zuiniger te maken. Ondertussen blijkt dat de constructeurs hun beloften niet naleven. Zij beweren dat ze technisch niet haalbaar zijn. Maar volgens een uitgebreid recent onderzoek klopt die stelling niet. Het niet halen van de normen ligt vooral aan de voortdurend stijgende verkoop van steeds zwaardere en grotere wagens. Het zijn ook die wagens die de grootste maatschappelijke kost met zich meebrengen.

We moeten de automobielconstructeurs aan hun engagement houden. Zo nodig via bindende normen, eventueel gekoppeld aan een handelssysteem tussen constructeurs. Het is aan de regering om daar werk van te maken.

Meer info: Bram Claeys, Bond Beter Leefmilieu, 0474 59 46 70, bram.claeys@bblv.be

""Jan,

op website van EMIS staat de VW lupo 1.2TDi in de EURO3 cat. tot 3800EUR belasting voordeel.

proficiat met de ombouw van uw wagen! ivm roetfilter, heb daar ook naar geïnformeerd, werd afgeraden omdat de elektronica (motormagament) ook moet aangepast zijn.""

dat is juist wat er staat op de site van emis
maar de vw lupo wordt niet meer gemaakt en het zelfde lot is het de audi A2 ondergaan
op 30-06-2005 zijn de laatste van de band gerold en is het gedaan!!
dus eindelijk kan je een belastingvoordeel krijgen van de regering en paar maand later stoppen ze met de productie!
ik denk wel dat als ze het hadden geweten bij de VAG groep ze deze beslissing niet hadden genomen.

ivm de roet filter heb ik enkel nog maar een foldertje gekregen van die firma
de technische persoon is op vakantie
dus nog ff wachten, en dan zullen we wel te weten komen of het nu gaat of niet hé

jan bekaert

Ach, wat een luxe om te kunnen kiezen tussen al die soorten auto's. Alleen de keuze werkt al op mijn zenuwen. We zijn allemaal luxebeesten !
In Zweden rijden ze hun Volvo's OP, is het chic om met een Volvo van 20 jaar oud rond te rijden.
Hier in Belgïe wil iedereen altijd het laatste model. En die firmawagens : een echte pest : om de 3 jaar een nieuwe en zo veel mogelijk kilometers rijden want de baas betaalt !
Ik blijf met mijn Volvo op dure benzine rondrijden tot hij in elkaar zakt.
Een bedenking over LPG : waarom breekt dit niet door als het dan toch zo goed is ?

Dirk

Er zijn meerdere aspecten aan dit verhaal, enerzijds vervuilen nieuwe auto's merkelijk minder dan die van 20 jaar geleden, eender welke brandstof je gebruikt, maar anderzijds verhoog je de afvalberg met dat voortdurend veranderen van wagen. Maar er is nog een aspect, de wagens die hier van de hand gedaan worden gaan naar Afrika en de voormalige Oostbloklanden, en dar vervangen ze nog veel oudere auto's, die nog veel meer uitstoten.
Wat de uiteindelijke ecobalans is weet ik niet, want het produceren van al die wagens brengt natuurlijk ook weer vervuiling mee.
Maar de diskussie op zich is niet onzinnig, want ooit zakt ook jou wagen in elkaar en ben je aan vervanging toe. En dan moet je ook die keuze gaan maken.

Hans

Boeiende discussie maar kan die gevoerd worden zonder dat ik alle berichten steeds in mijn mailbox krijg aub.

@ Jeroen,

ga dan eens langs bij Fiat voor hun 1.3 JTD. Ik veronderstel dat je misschien bent gaan kijken naar de Meriva van Opel. Bij Fiat heet deze de Idea en is volledig dezelfde.
Vergeet niet dat Opel gebruik maakt van de JTD motoren van Fiat, vandaar hun huidig succes.
Bij Fiat is het echter wel een Euro4 motor met oxydatiefilter.

Het is dus wel mogelijk.

Greetz,

David Pittomvils

Dirk, de bedrijfswagens met alle zonden van Israel overladen is niet helemaal terecht.
Ook ik heb een bedrijfswagen en voor mijn werk (projectvoorbereiding industriële renovaties) moet ik nogal wat kilometers doen (40 à 50.000 per jaar). Inderdaad: deze wagens worden gewoonlijk op 150.000 km of 3 à 5 jaar -economisch- afgeschreven. Wat je lijkt te vergeten is dat deze wagens hierna zelden op de schroothoop belanden maar meestal een 2de leven krijgen bij een partikulier die hiermee nog heel wat jaren verder kan.
Overigens stel ik me de vraag wat het meest milieuvriendelijk is: met een wagen rijden tot ie ècht OP is (en daar stel ik me van die walmende rammelkasten bij voor) of regelmatig een nieuwere, zuinigere en zuiverdere wagen aanschaffen.
Ik denk dat ik met mijn Passat Variant (ja het is een grote wagen, maar daar moet dan ook regelmatig nogal wat materiaal in), met een gemiddeld verbruik van 5,5 liter voor 100 km een redelijke zuinige rijstijl hanteer.

Lennie,

5,5 is redelijk zuinig, maar de 50.000 km zijn deze echt nodig?

Ik vermoed dat je nu vlug in de auto stap om een werf te bezoeken, indien je echter zelf alle kosten, auto + verbruik zou moeten betalen zou je dat misschien proberen oplossen met een paar ritten minder.

zo zie ik het

Stefan

Stefan, als ik die kosten zelf moet betalen, dan kan ik beter thuis blijven en op de dop gaan. Helaas die 50000 km zijn eenmaal "part of the job", doe ik ze niet dan doet iemand anders ze wel. Ik kan je alvast zeggen: voor de lol rij ik zoveel niet rond want met het huidige verkeerdrukte is daar echt geen lol meer aan.
Ik besèf maar al te goed dat ikzelf op deze manier ook bijdraag aan de vervuiling en verkeersdrukte, maar voor sommige beroepen is er gewoon geen alternatief. Een werf ligt nu eenmaal waar ie ligt.
Je kan nu natuurlijk zeggen: het staat je vrij om een andere job te zoeken, maar je beseft zelf ook wel dat dit zo simpel ook niet meer ligt tegenwoordig.

Over de firmawagens gesproken... firmawagens zijn OK voor degenen die voor het werk veel de baan op moeten MAAR hoeveel firmawagens rijden er niet rond omdat dat "goedkoper" is voor de baas dan loonopslag??? Zoals reeds veel gezegd : apen regeren ons land...

Wat met iemand met firmawagen die slechts op 5 km van het werk woont (=max. 15 minuten fietsen) en die voor de rest de baan niet op moet??? Van deze ben ik zeker dat ze ook in de wagen stappen om om brood te gaan bij de bakker op de hoek... Redenering : hoe meer km's ik doe, hoe goedkoper het is voor mij! Of nog erger snel naar huis want ik moet gaan sporten. Astamblieft pakt dan direct uwen velo hé!

Ik verwacht serieus wat reacties, dus ga je gang!

PS Ben autoliefhebber (oudere wagens) maar die blijven meer en meer op stal staan. Redenen (kies zelf de volgorde) : goedkoper met de fiets, gezonder met de fiets, minder stress met de fiets, ja zelfs sneller met de fiets... Oh ja er staat een fietsstoeltje op:) en er worden goeie afspraken gemaakt tussen ons.

Christ,

idem voor mij, ik heb er ook ene staan van ruim 40 jaar geleden.

stefan

Heren, lekker makkelijk!

Ik rijdt zelf ook 50 a 60 dkm per jaar en als ik niet zeer kritisch zou plannen en zo veel mogelijk digitaal zou doen zou dit gemakkelijk 80 of 90 zijn!

En ook ik pak de fiets voor alle ritjes tot ca 5 km, geen haar op mijn hoofd die er aan denkt onnodig in dat verrekte ding te gaan zitten.

Besef wel dat mensen die 50000 km per jaar in een auto zitten dus ruim 1000 km per week rijden, dat is 16 uur!

Dan ga je echt niet voor je lol meer met de auto naar de bakker.

PS ik rijdt gemiddel 6,1 l/100km met de airco aan en als ik goed doorrijdt (130). Maar soms heb ik een weekje wat minder haast (gelukkig), dan rijdt ik de hele week niet harder dan 95, goed uitrollen, airco uit; zo heb ik 3 weken terug 1200 km gereden met een gemiddelde van 4,9 l/100km met een 2 ltr citroen c5 diesel.

Dus de rijstijl heeft veel meer invloed dan je denkt!

..."30/09 Citroën brengt auto op aardgas op de markt

Citroën brengt samen met het gasbedrijf Gaz de France (GDF) een auto op aardgas op de markt.

Met een compressor kunnen bezitters thuis in de garage tanken. Na een proefproject in de buurt van Toulouse zal de auto vanaf 2007 in heel Frankrijk aangeboden worden, zo maakten de initiatiefnemers vrijdag bekend.

Aardgas is milieuvriendelijker dan benzine. De uitstoot van CO2 zal een vijfde lager liggen. Omdat er nog maar weinig tankstations bestaan, verwachten Citroën en GDF dat de eerste klanten vooral thuis, via een eigen gasaansluiting, zullen tanken. De hiervoor noodzakelijke compressor van 500 euro wordt gratis ter beschikking gesteld.

Warenhuisketen Carrefour zal aardgastankstations inrichten. Een gastank volstaat voor 200 kilometer en wordt naast de benzinetank ingebouwd die brandstof voor ongeveer 500 km bevat...."

Bron : hbvl

dirk

Ik kon niet alle reacties doorlezen bij gebrek aan tijd, maar ik heb nare ervaringen met LPG.

Je moet vooral nagaan of de kleppen van de benzinemotor zelfregulerend zijn!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Zoniet moet je deze geregeld (sprake om de 20.000km) afstellen bij je garagist. Dit kost een smak geld. De technische keuring is ook wat duurder dan diesel. Je verbruik stijgt ietwat en je dient een aanvullende LPG-taks te betalen. Vergeet niet regelmatig op (dure) benzine te rijden ter smering. Je verliest plaats in de koffer. Je kan in Spanje geen LPG tanken. Het vullen van de tank kan je enkel als er een uitbater aanwezig is. Je dient om te tanken constant een rode knop in te duwen. Bij slecht weer is dit niet zo leuk. Enz....

Noch mijn LPG-installateur noch mijn Peugeot-verkoper zeiden me dat mijn 1600cc benzinemotor geen zelfregulerende kleppen had.
Na 65000 km was de motor een puinhoop. Ik verkocht de wagen met serieus verlies.
Tenzij je eens graag stilvalt temidden een spoorwegoversteek, raad ik je aan om niet onbesuisd LPG aan te schaffen. Mijn vrouw vond het welletjes en het is het angstzweet en de adrenalinestoot niet waard.
Positief: Ik ondervond nagenoeg geen vermogensverlies bij LPG tov benzine. Het was plezant om de tank te vullen aan zo'n lage prijs.

Als je persé op gas wenst te rijden kies dan voor gecomprimeerde lucht. De aircar bestaat werkelijk en is goedkoop in aanschaf, ruim voldoende voor 4 à 5 personen en valt qua elektriciteitsverbruik heel goedkoop uit.

Wel spijtig dat hij in België geen licentie krijgt. Andere landen als Frankrijk, Zwitserland, Luxemburg, ... gaven wel de toelating.

Nadelen: Carosserie is in carbon-kunsstof en de opties zijn gering, dit om het gewicht te drukken. Hoe zit het dan met de veiligheid?
Actieradius is beperkter dan met LPG.
Snelheid bedraagt maximum 110 km/uur.

Ideaal zou een hybride-motor zijn: deels van gecomprimeerde lucht voor stadsverkeer en een andere brandstof voor snelwegen.

Luc,
fantastisch goeie informatie omtrent LPG
weet hier dan iemand of een Volvo S40 classic 1.6 een motor met zelfregulerende kleppen heeft ?
Dirk

Beste Luc,
Met ongeduld volg ik de ontwikkeling van de Air Car, ik zou graag zo'n ding willen kopen. Maar ik ruik toch iets van zwendel. Al jaren lang publiceert de heer Negre enthousiaste verhalen over de produktie maar er rijdt er fysiek nog niet een op de weg.
Ik vermoed dat er problemen zijn met de expansie in de cilinders. Het motorblok zal steeds verder afkoelen waardoor je op laatst in een blok ijs rijdt.
Ik herinner me een foto te hebben gezien uit eind 19e eeuw van een bus in Parijs op perslucht. Er brandde constant een vuur (op kolen) ergens achterop de bus om invriezen tegen te gaan.
Onderhand wil ik eerst dat autootje zien rijden (en meer dan 1 km) voor ik geloof dat het concept levensvatbaar is.
Groeten, Hans

beste David en anderen,

Uiteindelijk hebben we een benzine wagentje gekocht, daar roetfilters enkel verkrijgbaar zijn op grotere modellen. De kleine halen zo de EURO4 norm.

Geen haar op ons hoofd dat eraan dacht een diesel te kopen zonder roetfilter!

Trouwens WAANZINNIG welke reacties je krijgt wanneer je informeert naar een roetfilter. In duitsland koopt, volgens een recente enquete, 70% enkel een nieuwe diesel met roetfilter. Van een mentaliteit gesproken!

jeroen

Over LPG:

Luc, Dirk,

Zelfregulerende kleppen worden praktisch niet meer gebruikt. LPG rijden impliceert VOORAL een klepsmering. En inderdaad niet elke wagen is geschikt voor LPG.

Over VOLVO, de nieuwe volvo's (V70 vanaf 2000) hebben geen zelfregulerende kleppen meer. (kostprijs) Nochthans rijden deze probleemloos honderduizenden!

Luc, bij mijn weten rijden alle volvo's zeer goed op gas. Mijn garage heeft een klant met 800.000km! Ik kan mijn LImburgse LPG inbouwer mailen als je wil.

jeroen

volgens mijn garagehouder is de nieuwe citroen picasso 1600 16 V ( editie 2006 )ideaal voor een LPG tank
ik overweeg sterk om deze aan te schaffen volgend jaar
zijn er al mensen met ervaringen op dit model ?

Mijn ervaring met LPG.
Nieuwe wagen(fiat marea) laten omzetten op LPG. Eerste jaar geen probleem, maar dan kwamen ze. Het ene na het andere, elke 1à2 maanden naar de garage, en de zwarte piet van de LPG-installateur naar de autofabrikant. Blijkt achteraf dat de boordcomputers van de motorsturing tilt slaan bij LPG/benzine wagans. Kijk maar eens op de site van vtb-vab. Toen ik na 5 jaar ook nog eens alle leidingen moest vervangen + tank laten nazien was de lol er helemaal af. (verplicht door autokeuring)
Auto na 5jaar buitengekiepert en nog 1/10 van de niewprijs gekregen(100.000km)
Voordelen; milieu?, goekope brandstof, geen motorverlies bij injectie
Nadelen; Geen verhaal bij problemen, geen ondersteuning van de overheid (extra taks, extra kosten autokeuring, garantie)extra zorgen in het algemeen.

Mijn ervaring met LPG.
Nieuwe wagen(fiat marea) laten omzetten op LPG. Eerste jaar geen probleem, maar dan kwamen ze. Het ene na het andere, elke 1à2 maanden naar de garage, en de zwarte piet van de LPG-installateur naar de autofabrikant. Blijkt achteraf dat de boordcomputers van de motorsturing tilt slaan bij LPG/benzine wagans. Kijk maar eens op de site van vtb-vab. Toen ik na 5 jaar ook nog eens alle leidingen moest vervangen + tank laten nazien was de lol er helemaal af. (verplicht door autokeuring)
Auto na 5jaar buitengekiepert en nog 1/10 van de niewprijs gekregen(100.000km)
Voordelen; milieu?, goekope brandstof, geen motorverlies bij injectie
Nadelen; Geen verhaal bij problemen, geen ondersteuning van de overheid (extra taks, extra kosten autokeuring, garantie)extra zorgen in het algemeen.

Beste Filip,

"Het ene na het andere, elke 1à2 maanden naar de garage, en de zwarte piet van de LPG-installateur naar de autofabrikant."

Altijd de garage de LPG laten inbouwen die je de wagen verkoopt. Alleen doen wanneer de garantie behouden blijft.

" Blijkt achteraf dat de boordcomputers van de motorsturing tilt slaan bij LPG/benzine wagans. Kijk maar eens op de site van vtb-vab."

Je reinste onzin!

"Toen ik na 5 jaar ook nog eens alle leidingen moest vervangen + tank laten nazien was de lol er helemaal af. (verplicht door autokeuring)"

MOEST voor nieuwe reglementering die de systemen veiliger maakt. Sindsdien ook toegang tot ondergrondse parkings.

Misschien heb jij een goedkoop systeem laten inbouwen of een motor die niet geschikt is voor LPG. Ik heb mij ook ooit laten verleiden voor een LPG-systeem van 1000EUR.... Problemen tot en met joint-culasse! Een goed systeem betaal je toch al snel 2000EUR en meer.

groeten

Jeroen

Beste Jeroen,

Op een aantal punten heb je natuurlijk gelijk. Het was inderdaad een goedkoop systeem, maar volgens de verkoper een goed systeem, zeggen ze toch allemaal dus,..En met het mechanische gedeelte van de moter heb ik ook helemaal geen problemen gehad, juist met de sturing. En daar licht tegenwoordig het grote probleem. De nieuwe wagens hebben zo een complexe motorsturing, ontwikkeld voor benzine, dat ze niet zomaar te omzeilen zijn voor LPG. Vele automerken geven geen garantie meer als de wagen op LPG wordt gezet o.a. BMW en honda, toyota niet toevallig de meest vooruitstrevende motoren. Dus, als je al een installatie laat plaatsen, moet je de modernste en dus duurste nemen, goed op papier laten zetten wat nog je garantie is, en eigenlijk alleen een wagen kopen die LPG fabriek-af is. Tot slot vraag ik me dan ook af wat de totale winst is, als je de meerprijs (2000 euro of meer, het verschil met diesel is meestal minder) + om de vijf jaar een deel van je installatie laten vervangen, extra taks betalen t.o.v. benzine, extra taks bij autocontrole en het gegven dat een groot deel van de LPG rijders met een minder goede of slecht afgestelde LPG-auto rondrijdt.

Mvg filip

Beste Filip,

De winst (financieel) is inderdaad gering tov zuinige Diesel.

De winst die je haalt is vooral die van de gezondheid.

Tenzij je een diesel kan kopen met roetfilter, blijft deze een aanslag op onze gezondheid.

Kleine wagens (weinig CO2=ecologisch) zijn NIET te vinden. Meestal standaard op nieuwe modellen vanaf 2liter motoren omdat deze anders de EUR4 norm niet halen.

Weet dat er al 2 jaar HOnda's bestaan met EUR5 (morm 2009) benzine-motoren.

groeten

jeroen

Aan Hans Van Andel

bedankt voor de tip over het bevriezen van de motor bij de aircar. Ik dacht ook dat er al verschillende wagens circuleerden in Frankrijk.

Dit weekend had ik toevallig een discussie met een luchtvaarttechnicus (en tevens pilootinstructeur) en die haalde direct het probleem van de motorbevriezing aan.
Evenwel voegde hij eraan toe dat rijden op gecomprimeerde stikstof beter zou zijn omdat stikstof inert is en ook volop voorradig in de lucht. Stikstof is dus niet onderhevig aan temperatuurschommelingen. Vandaar dat ze stikstof gebruiken in vliegtuigbanden teneinde temperaturen van +45 tot -50° heelhuids te doorstaan.
Lucht bestaat uit zo'n 70% stikstof en de overige gassen zijn zuurstof en enkele edele. Via centrifugale kracht zouden ze stikstof kunnen produceren. Waar wachten ze op?

Filip,

Je hebt 100 % gelijk maak ik vind dit HEEEEEL kortzichtig.

Wat denk je hoeveel PV-panelen, LEW en PH, A-label koelkasten, ... er worden gemaakt indien je enkel rekening houdt met de kostprijs ???

Vertel mij eens hoeveel de milieuschade kost van alle dieselwagens in B, mag in € zijn, hoeven geen €centen te zijn, je mag er zelfs 10 % naast zitten.

Stefan

Wat er kortzichtig is? Als je een auto koopt voor 600.000 BF en je kan er 6j. en 110.000km mee rijden, op het laatst met veeel miserie, en je verkoopt hem dan voor 60.000BF aan oud ijzer, terwijl hij 10 liter LPG verbruikte, wat was daar dan ecologisch aan? Hoog verbruik, veel energie en grondstoffen om de wagen te produceren en dit voor een korte levensloop.
Hier nog even een link die ik vandaag tegenkwam.
http://moneycentral.msn.com/content/SavingandDebt/P132552.asp?GT1=7162
Mijn voorkeur gaat uit naar ofwel een Toyota D4 CAT, een Saab lpi fabriek-af of één van die zuinige Honda's.

Mvg Filip

SAAB : OK

D4 : nooit

Stefan

de milieu verbetering van een aardgas wagen zou 20% op de CO2 balans
als je rijdt op koolzaad ben je 100% neutraal
50% vermindering van de uitstoot van roetdeeltjes
en vooral ben je bezig met NIET mineraal !!
jongens toch hou dat vooral in het achterhoofd!
je bent dan bezig met biobrandstoffen
die minerale olie hebben we echt nodig voor andere dingen
ik kijk er bv naar (mijn pc) dat mag je echt niet gebruiken als brandstof enkel als grondstof !!!

vegamobiel

Wel vegamobiel,

Ik dacht er vroeger ook zo over: minerale olie als grondstof voor de industrie, en biobrandstoffen voor transport en energie.

Sinds een congres enkele weken geleden over 'Renewable resources and biorefineries' ben ik toch wel van gedacht veranderd.

Het potentieel aan mogelijkheden met 'bioresources' overtreft dat van de minerale olie. Bioplastics is één van de weinige toepassingen waar we ons nu al een beeld van kunnen vormen. Vraag mij dan ook serieus af of we onze biogrondstoffen niet beter voorbehouden voor deze hoogwaardige toepassingen.

Filip,
je hebt blijkbaar pech gehad, maar je dramatiseert (c q overdrijft) de zaken ook wel.
Alle leidingen vervangen om de 5 jaar ? Is NOOIT zo geweest. Enkel de vulleiding naar de tank moest om de zes jaar vervangen worden, en de tank zelf moest om de zes jaar herkeurd worden.
Die termijn is nu opgetrokken tot 15 jaar. Tegen die tijd zal je karretje wel ver afgeleefd zijn, vrees ik.

Het moderne motormanagement vormt geen enkel probleem voor de nieuwste LPG installaties, die maken gebruik van de boordcomputer voor de benzineinjectie om de lpg injectie te berekenen, van omzeilen is geen sprake.

Een goede installatie is verkrijgbaar vanaf zo een 2000 euro voor klein wagentje, maar kan natuurlijk oplopen als je een turbo, vijf, zescilinder hebt.
Zelf rij ik al sinds jaar en dag op lpg, en heb de technieke alsmaar zien verbeteren. Mijn laatste auto's probleemloos 300 tot 350 duizend km op de teller.

LPG blijft zeker, in afwachting van beter, een valabel alternatief voor de roetbraker.

Hoi luc,

Als ze ook 5 jaar volledige garantie geven op een wagen met LPG, zoals bij niet-roetbraker Toyota D4 cat, overweeg ik het direct.
Anders in nog geen 15 jaar. Kan ik mijn geld beter aan andere milieuvriendelijke toepassingen geven. (zoals m'n centrale wtw luchtverversing) Ieder moet het maar voor zich uitmaken, maar doe het NOOIT zonder voorgaande raadgevingen op te volgen.

p.s. Ik werk in de industrie, en als ik zie wat daar met eenvoudige middelen aan besparingen zou kunnen opleveren, vraag ik me af wat we liggen te sukkelen. Ik weet wel, alle beetjes helpen maar toch..

Het is heel nobel van je dat je kiest voor een diesel met roetfilter, maar de meeste mensen redeneren enkel van uit hun portemonnee, en het milieuargument komt dan als laatste. Als die diesel met filter meer moet kosten dan een zonder, als er al een te krijgen is, zoals hier al gesteld werd, is voor de meesten de keuze vluggemaakt.

Dan is lpg wel een valabel alternatief. De huidige prijs van is zowat 1.1 euro, lpg rond 0.37 euro. Ieder kan wel berekenen na hoeveel km je je investering terugverdiend hebt.

Zeggen dat lpg rijden en en al gesukkel en miserie is, ben ik niet mee eens. Ik rij al mijn auto's gewoon op, op lpg en zonder gesukkel, ik mik nu met mijn laatste (Peugeot 806) op 500 000 km. Toch niet slecht, dacht ik ?

Kan je mij dat adres eens geven waar je nog LPG aan 0.37 euro kan tanken? ik heb net 0.472 euro betaald.
Is nog altijd goedkoper dan de rest gelukkig.

Oei, dat was een lelijke tikfout; 0.47 is helaas een iets meer actuele prijs.
Zal het nooit meer doen !

jammer dat het een tikfout was. tzou wel mooi geweest zijn

Heren,

Voordat je plantaardige olie in je dieseltank gooit eerst acijns betalen anders:

Eerste bekeuring voor slaolierijder

28 oktober 2005, 14:35

SINT NICOLAASGA (NL)- Een slaolierijder is gisteren betrapt bij een verkeerscontrole langs de snelweg A6 bij Sint Nicolaasga. De automobilist had slaolie in de tank van zijn voertuig in plaats van de duurdere dieselolie. Het is voor de eerste keer dat de Friese politie een automobilist hiervoor bekeurt. De pakkans voor slaolierijders is klein.

Slaolie is een goedkoop alternatief voor diesel. De overtreding zit in het feit dat slaolierijders geen accijns over de brandstof hebben betaald. Hiervoor alleen al kan de bestuurder een fikse boete verwachten: €453 als er sprake is van opzet, minimaal €226,50 als er geen sprake is van opzet.

Beste Marnix,

Uiteraard moet je dit aangeven! Die man was een domme Hollander. (grapje!!)

Op www.nivid.be kan je douane-formulieren downloaden.

Hierop vul je het geschatte verbruik in. Bij controle ben je in orde.

Jeroen

Beste Jeroen,

Ik heb even gekeken bij Nivid. Klopt het dat als je plantaardige olie in Duitsland tankt je dan geen acijns hoeft te betalen? Dan zeg je tegen de politie dat je in Duitsland getankt hebt.

Als je een wagen op LPG wil laten zetten is het best eerst eens te informeren bij verschillende installateurs welke wagen geschikt is om op LPG te laten zetten. Zij hebben immers ervaring genoeg. De ene motor is al geschikter dan de andere om met LPG te rijden.
Ik heb een BMW 520i (150 pk) en rij al jaren op LPG. Mijn wagen heeft nu 180.000 km en ik heb nog nooit problemen gehad met de installatie.
Ik vul mijn tank voor 37 euro en rij daar 800 km ver mee. En bovendien milieuvriendelijk. En dan rij ik nog met een zware wagen die relatief veel verbruikt. Als je bijvoorbeeld een BMW 316 op lpg zet zul je nog een stuk goedkoper rijden.
Men kan discussiëren zoveel men wil maar voor mij is de keuze al jaren gemaakt. Nooit komt er een stinkende diesel in mijn garage binnen. Leve LPG