CV of electrisch bijverwarmen ?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Wij huren sinds vorig najaar een huis dat is uitgerust met een Centrale Verwarming op gas. De thermostaat hiervoor staat in de woonkamer maar eigenlijk brengen wij het grootste deel van onze tij door in de slaapverrekken en bureau boven en keuken beneden. Vermits we huren kunnen we geen structurele veranderingen doorvoeren.De woonkamer is altijd heerlijk warm- ik vermoed dat deze radiatoren het eerst in de ketting staan- boven warmt alles zeer traag en niet echt voldoende op. Bovendien gebruiken we de vertrekken waar het het warmst is amper. Voor dit jaar overwegen we nu om een aantal extra electrische radiatoren te kopen (met olie) en deze in de vertrekken bovenaan te installeren als bijverwarming. We zijn ook van plan om de CV dan op een minimum te gebruiken. Of we voor dit laatste kiezen zal vooral afhangen van het feit of dit ons energie kan besparen. Op zich is het bekend dat het verbruik van electrische erwarming een behoorlijk stuk hoger ligt dan van CV. Het is wel zo dat we nu veel minder de CV zullen aanzetten en dat de electrische verwarming slechts in een paar vertrekken aan zal staan (bovendien zijn we van plan hier timers tussen te zetten).
Veel hangt af van de volgende vraag: Bij Centrale verwarming, is er een groot meerverbruik naarmate er meer radiatoren openstaan of is dit eerder marginaal? MAW, vermits de verwarmingsketel toch stookt, maakt het veel verschil uit of dit voor drie of voor 6 radiatoren is?

Zijn er tips om de temperatuur in de laatste radiatoren hoog genoeg te houden. (Bijvoorbeeld: Is men economisch beter uit door de temperatuur op de ketel eerder hoog in te stellen, zodat het water misschien warmer blijft en er dus minder vaak gestookt moet worden?

Alvast bedankt

Reacties

Dieter,

Ik vermoed niet dat probleem niet is dat de laatste radiatoren in de kring te weinig warm water krijgen (meestal zijn er ook meerdere kringen). De meeste verwarmings installaties zijn overgedimensioneerd en derhalve is er wel steeds voldoende vermogen om het huis warm te krijgen.
Ik vermoed eerder dat ofwel 1)de thermostaat in de woonruimte afslaat voordat de andere ruimtes op temperatuur zijn gekomen ofwel 2)dat er enkele radiatoren te klein zijn gedimensioneerd.
Heb je thermostatische kranen op de radiatoren in de woonruimte, dan kan je in de woonruimte de temperatuur enkel op de thermostatische kranen laten werken. De woonkamer thermostaat (de de ketel doet afslaan), zet je af (of op maximum, zodat hij geen invloed meer heeft op de ketel).
Zodoende zou je heel je woning moeten kunnen warmen onafhankelijk of de temperatuur in de woonkamer is bereikt of niet.
Heb je geen thermostatische kranen, vraag aan je huurbaas of hij die wil installeren.

Elektrische ververwarming zou ik ten alle tijden proberen te vermijden.

Walter

Klinkt misschien stom, maar..
Zit er geen lucht in de radiatoren/leidingen?

Er zit geen lucht in de radiatoren, behalve in de vermoedelijk laatste in de lijn die we zowat elke twee weken moeten 'purgeren' (na twee weken klinkt ie als een waterval).

We zullen de radiatoren beneden voortaan dichtdraaien wanneer we daar niet zijn , want er zijn geen thermostaatknoppen op geinstalleerd. Hopelijk helpt dat.

Als je iedere 2 weken moet ontluchten zit er dus veel lucht in de leidingen.
Je zou een automatische opntluchter kunnen plaatsen.

Keine opmerking van iemand die niet veel weet van CV-systemen:

Als je elke 2 weken moet ontluchten zit je volgens mij met een probleem. Voor zover ik weet is een CV-systeem in principe een gesloten circuit.

Dus: van waar komt die lucht? of misschien beter: hoe komt het dat er steeds lucht in je systeem raakt? Een lek? Hoe is de druk?

Werner

Te veel lucht betekend te weinig water. Je moet water bijvullen of dit laten doen door je huisbaas. Je bent dan gelijk ook van je problemen boven af. Er bevind zich vaak een vul opening bij de cv-ketel

Dit ontluchetn en bijvullen kan wel een tijdje duren omdat je steeds vers water toevoegd. (Ontlucht eerst je vulslang!)
En als je slecht gelegde leidingen hebt kan het zelfs nodig zijn om de luchtprop er door te duwen door op de radiator af te tappen en aan de ketel te vullen.
(een luchtprop kan jaren op dezelfde plek blijven zitten)

Zorg dus altijd als je een cv-leiding aan legt dat deze oploopt naar een punt dat je kunt ontluchten.
(bijv. een radiator)

Heel interessant deze vragen, want ik heb eigenlijk precies dezelfde
problemen in mijn huis van 1957: als de verwarming aanstaat een (te) warme
woonkamer en boven blijft het kil, en ook ik zit heel veel tijd op een te koude
werkkamer.
De antwoorden tot nu toe zijn niet echt bevredigend. Ik ben benieuwd wat
hier no op volgt en hou me aanbevolen voor antwoorden/oplossingen!

nog een mogelijkheid voor te weinig warmte boven: (heb ik gehad)

de pomp draait niet op max toerental en geeft niet voldoende opvoerhoogte

een gewone cv-pomp voert niet zo hoog op: normaal maar 4 tot 6 m afh v h type

succes

Het enige juiste antwoord , op de gestelde "beginvraag"

is dit van WALTER

dit is werkelijk hun probleem ...
Oplossing , thermostatische kranen met/zonder weersafhankelijke regeling

CV pomp continu doen draaien , of TH kranen living "snoeren"

Thomas

Bij mij hetzelfde probleem boven krijg ik het niet zo warm.
De installatietechnieker heeft mij wel verteld,dat er een bypass moet worden gestoken als ik overal thermostatische
kranen wou. Weet iemand waarom?

THkranen sluiten het water af naar de radiator als de omgevingstemp.de ingestelde temp. heeft bereikt. Wat gebeurt er met de ketelpomp als alle THkranen dichtgaan en de ketel(waarvan de temp. hoger moest staan)niet afslaat omdat die de temp. nooit bereikt. Gaat de circulatiepomp niet kapot als die blijft verpompen en het water nergens naartoe kan(bv. oververhitting of dichtingen die springen). Dient daar die bypass voor en waar wordt die geplaatst?

Weet iemand de prijs van zo'n bypass en van Buderus THkranen toevallig?