euro 95 of 98?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

't Is misschien een domme vraag, maar deze welde gisteren spontaan bij mij op toen ik mijn corsa 1000cc gisteren aan het voltanken was: welke brandstof is het minst milieubelastend? Euro 95 of 98? Gewoonlijk tank ik de 95 variant aangezien deze de goedkoopste is, maar hoe zit het met de vervuiling rekening houdend met meer of minder verbuik van de ene of de andere?

Reacties

Toch zo geen gemakkelijke vraag precies

Lennie,

hetgeen ik daar van weet, is dat de prestaties iets beter zijn van euro 98. Verder denk ik niet dat dat zoveel verschil maakt naar milieubelasting toe.

Indertijd in mijn BMW raadden ze aan van min. 92 octaan te tanken, meer was beter.

Greetz,

David

Prestaties (acceleratie, topsnelheid, ...) zijn niet zo belangrijk zoals je kan merken aan de inhoud en het vermogen (54pk) van de motor.
Zo laag mogelijk verbruik en vervuiling echter wel.

Een beetje randinfo inderdaad... maar eigenlijk geen antwoord op de vraag. Maar alvast toch bedankt! De vermeldde literprijzen op de site zijn niet echt up-to-date meer , doch dit slechts terzijde.

Wat ik mij nog herinner uit mijn kursus “verbrandingsmotoren” :

Bij een benzinemotor moet de brandstof worden aangestoken door de bougies. De benzine mag niet uit zichzelf ontbranden, want daardoor beschadigt de motor.

De neiging van een brandstof om uit zichzelf te ontbranden hangt samen met het octaangetal. Hoe HOGER het octaangetal, hoe MINDER de brandstof geneigd is uit zichzelf te ontbranden.

Wat ook belangrijk is, is de compressieverhouding van de motor : hoe sterk de gassen in de cilinder worden samengedrukt. Hoe hoger de compressieverhouding, hoe meer de temperatuur in de cilinders stijgt tijdens de compressie, en hoe MEER de brandstof geneigd is uit zichzelf te ontbranden.
Anderzijds, een motor met een hogere compressieverhouding heeft ook een hoger rendement. (haalt meer energie uit dezelfde hoeveelheid brandstof).

Zodus.

Als ge een motor hebt met een hoge compressieverhouding, dan moet ge benzine tanken met een hoog octaangetal (Euro 98).

Als ge een motor hebt met een lagere compressieverhouding, dan kunt ge benzine tanken met een lager octaangetal (Euro 95). Ge kunt dan ook Euro 98 tanken, maar volgens mij levert dat geen winst op.

Besluit :

Milieubelasting hangt samen met het soort motor, niet met de brandstof.

Brigitte,

het zal wellicht wel klopen dat de milieubelastendheid ook afhankelijk is van de motor. Maar, in mijn wagen in kwestie mag ik zowel euro 95 als euro 98 gieten. Dus de motor veranderd niet. Welke van de 2 is dan minst milieubelastend? Of is er gewoon geen verschil?

Lennie,

Heb ooit over die problematiek een (amerikaans) artikel gelezen maar het zit ver. In de states gebruiken ze een andere standaard dan de europese RON-rating voor benzine (namelijk de MON) maar het principe blijft gelijk.

Om een lang verhaal kort te maken, de uitleg van Brigitte klopt: je krijgt optimale resultaten met de brandstof waarvoor je motor geoptimaliseerd is. Het is ook verkeerd te denken dat 98 RON per definitie een betere motorprestatie of kracht produceert dan 95 RON, dat hangt van een heleboel variabelen af.

Op ecoloisch gebied denk ik dat 95 of 98 qua verbrandingsproducten weinig of niet zullen verschillen en in elk geval zal het intrinsieke verschil niet significant zijn in vergelijking met andere factoren zoals afstelling en onderhoud van de motor, rijstijl e.d.

Ik zou er 95 ingooien maar ja, wie ben ik? (heb zelfs geen wagen).

Werner