Hoe laad je je elektrische auto op aan je zonnepanelen? | Ecobouwers.be

U bent hier

Hoe laad je je elektrische auto op aan je zonnepanelen?

Wie duurzaam renoveert heeft er alle belang bij om, indien mogelijk, zijn dak vol te leggen met zonnepanelen. Ze leveren niet alleen elektriciteit voor je dagdagelijkse bezigheden, je kan ze ook inzetten om je warmtepomp aan te drijven. Of: om je auto op te laden. Hieronder vind je een lijstje met wat je allemaal moet voorzien en doen om je zonnepanelen aan te sluiten aan je elektrische wagen.

Ons advies

Installeer je een mode 3 thuislaadpunt, dan kost het je geen extra moeite om je elektrische auto op te laden met je zonnepanelen. Het laadpunt wordt aangesloten op je elektriciteitsnet, dat automatisch voorzien wordt van energie uit je PV-panelen.

De oplaadmode

De eerste generatie elektrische wagens hadden niet veel nodig: je stopte de kabel letterlijk gewoon in het stopcontact. Dit wordt mode 1 laden genoemd. Uit veiligheidsoverwegingen werd deze methode echter al gauw afgevoerd, en in sommige landen zelfs verboden. Mode 2 laden werkt iets gesofisticeerder: je sluit de stekker nog steeds rechtstreeks aan, maar in de kabel wordt voor de veiligheid een doosje met differentieelschakelaar en stroombeperking ingewerkt. Zo is er geen kans dat de batterij beschadigd geraakt bij het voeden. 

Onze huishoudelijke stopcontacten zijn echter niet gebouwd om langdurig belast te worden met een hoge stroom. Daarom moet de laadstroom steeds beperkt blijven (10A), wat zorgt voor een lange oplaadtijd. Daarom wordt er tegenwoordig bij de aanschaf van nieuwe elektrische wagens bijna altijd een thuislaadpunt voorzien: mode 3 laden. Soms zit dit mee in de prijs van de wagen, soms kost het extra. Het voordeel van een laadpunt bij je thuis (tegenover een kabel die je gewoon in de stekker steekt) is dat je er sneller en vooral veiliger mee kan laden. Het installeren van het thuislaadpunt gebeurt door een professional en verloopt meestal via je autoverdeler. Is het niet mogelijk om een laadpunt bij je thuis te installeren, dan kan je altijd nog een publieke laadpaal aanvragen bij Eandis. Zij plaatsen dan gratis een publieke laadpaal zo dicht mogelijk in je buurt. Om je wagen op te laden parkeer je dan op de parkeerplaats bij de paal, dus niet in je garage.

Mode 4 laden, ofwel snelladen, kan helaas niet aan een thuislaadpunt: door de hoge kostprijs en het hoge laadvermogen zijn dit soort laadpunten niet geschikt voor een gewone elektrische installatie. Je vindt ze alleen in de publieke ruimte, bv. aan bepaalde tankstations. Het is dus niet mogelijk om te snelladen met stroom van je eigen zonnepanelen, maar je kan wél snelladen met groene stroom als je voor een leverancier kiest die dit aanbiedt.

Laadmodes

Wat?

Oplaadtijd batterij

Geschikt voor thuis?

Mode 1 Opladen aan stopcontact 6 à 10 uur Af te raden, in sommige landen verboden
Mode 2 Opladen aan stopcontact met beveiligde kabel (ICCB) 6 à 10 uur Ja
Mode 3 Opladen via een thuislaadpunt (enkelfasig) 4 à 6 uur Ja
  Opladen via Eandis-oplaadpunt 1 à 2 uur Nee
Mode 4 Snelladen Op een half uur is de batterij 80% gevuld Nee

De laadkabel

Koop je een elektrische auto, dan wordt de laadkabel normaal altijd meegeleverd. Koop je hem tweedehands, controleer dan zeker even of de vorige eigenaar de kabel wel degelijk heeft meegegeven. Je weet nooit. Afhankelijk van de oplaadwijze krijg je een kabel die je rechtstreeks in een gewoon stopcontact kan steken, of een kabel die connecteert met je thuislaadpunt. Worden er twee kabels meegeleverd, dan dient de ene om te laden, en de andere om te snelladen.

De zonnepanelen

Om je auto op te laden met zonne-energie heb je uiteraard eerst zonnepanelen nodig. Aangezien het thuislaadpunt in principe wordt aangesloten op je eigen elektrische installatie, komt de elektriciteit van je zonnepanelen bij zonnig weer sowieso in je laadpunt terecht. Laad je op aan een publieke laadpaal, dan moet je zelf bij je leverancier de keuze maken voor groene stroom.

De keuring

Omdat het installeren van een thuislaadpunt meteen ook een verzwaring van je elektrische installatie betekent, is het verplicht om daarna je elektriciteit te laten keuren. Zo ben je zelf ook gerust dat alles in orde is.

Meer technische info het opladen van een elektrische auto en over de vereisten van je elektrische installatie vind je in de brochure van Eandis.

Zelf een elektrische wagen testen? Via het project Testrijders van Bond Beter Leefmilieu huur je een elektrische Nissan LEAF aan een voordelig dagtarief via autodeelplatform CarAmigo. Meer info op www.testrijders.be.

 

Elektrische auto opladen
Jasper Léonard
Zonne-energie om je elektrische wagen op te laden

Reacties

afbeelding van André32

Solaredge heeft 'n EV Charging Single Phase Inverter die uw zonnestroom rechtstreeks gebruikt voor het opladen van uw batterij.
Afhankelijk van uw zonneproductie tot maximum 7.4kW 32A@ 230Vac 
https://www.solaredge.com/products/ev-charger#/

afbeelding van maartenvt

Quote: "Het installeren van het thuislaadpunt gebeurt door een professional en verloopt meestal via je autoverdeler."

Dat is niet zo!  Dit verloopt best via een elektrotechnisch bedrijf dat verstand van laadpunten heeft (is voor sommigen nog vrij onbekend terrein).

In de meeste gevallen zal ook de autoverdeler een contract met een (vaak groot) elektrotechnisch bedrijf hebben afgesloten om de installatie te komen doen.  Je kan je dan ook de vraag stellen of je dus bij je garage goedkoper gesteld gaat geraken voor een laadpaal,  dan bij een degelijk lokaal elektrotechnisch bedrijf,  wanneer zowel de autoverdeler als de elektricien er moet aan verdienen.  Ik wil graag zelf controle wie er in mijn elektrisch bord komt werken.  En zeker voor zulke delicate zaken als een laadpunt. 

Ook wil ik niet dat de garagist gaat bepalen welk laadpunt er komt.  Er zijn vele merken op de markt en ook hierin zijn producten van betere en minder goede kwaliteit.  Er moet bekeken worden of een differentieel schakelaar type B moet worden geplaatst,  en kijken of die dan niet achter een diff type A staat stroomafwaarts.  Dat kan niet eender welke elektricien zomaar weten. 

Ook zit er tussen de merken veel verschil in de mogelijkheden voor wat betreft dynamisch laden.  Met zonnepanelen wil je dat het laadpunt enkel het vermogen trekt van de overschot van je zonnestroom bijvoorbeeld die je anders injecteert in het net.  Of kan kiezen om naar een hoger vermogen te schakelen en daarbij nog een deel netstroom te gebruiken.  Of je wil je elektrische aansluiting niet te hard verzwaren om een laadpunt te installeren,  en dan wil je een tweede vorm van dynamisch laden en dat is dat het laadpunt enkel het vermogen trekt dat over is van het "normale" verbruik van de woning, en daarbij niet hoger gaat dan de hoofdschakelaar toelaat. 

Die instellingen, meet- en stuurmogelijkheden zijn misschien soms vandaag niet helemaal relevant,  maar binnen een paar jaar wel.  Je kan daarom best een merk kiezen dat die dynamische regeling reeds aan kan ipv nu een dom laadpunt te laten installeren en later kosten te moeten maken.  Als het capaciteitstarief er komt zit je binnenkort misschien al met hogere kosten wanneer je nodeloos je aansluitwaarde laat verzwaren ipv dynamisch laden te gebruiken en hierdoor een lagere aansluitwaarde kan behouden.  De meeste wagens thuis laden 's nachts en dan heeft de woning vaak ook een dalverbruik waardoor je met een aansluitwaarde van 40A al een laadpunt op 32A kan laten werken.  Overdag, wanneer er meer verbruikers actief zijn, kan het vermogen worden afgeremd om de wagen te laden.  Als het laadpunt een vast vermogen trekt,  dan moet de elektrische huisinstallatie worden verzwaard naar bvb 63A met kosten als gevolg.