klachten SolarTotal bundelen

Blijkbaar zijn er toch heel wat klachten momenteel ivm SolarTotal. Ze leveren totaal andere configuraties zoals origineel voorzien, waardoor de garantievoorwaarden opeens ook sterk verschillen. Misschien kunnen we samen onze klachten bundelen en zo de druk opvoeren tav SolarTotal, want het begint echt de spuigaten uit te lopen. Ik probeer al enkele dagen de technische dienst te bereiken maar steeds wordt ik afgewimpeld indien ik telefonisch contact opneem. Er werd een afspraak gemaakt maar nooit een technieker gezien, zelfs geen telefoontje van de firma dat de afspraak niet zou doorgaan. Men moet echt aandringen en zelf het initiatief nemen om in contact te komen met de firma, en dan nog wordt men afgewimpeld. Indien nog klachten ivm ST graag jullie verhaal ...

Dus vandaag terug ettelijke telefoontjes gepleegd met ST en werd er een afspraak gemaakt dat de technieker bij mij zou langskomen. Ik zou de eerste "post" zijn morgen, nu krijg ik opeens een telefoontje dat de afspraak niet kan doorgaan omdat de technieker plots ziek is geworden. Normaliter moest hij gisteren langskomen maar toen ook zendde hij zijn kat, zonder ook maar enig nieuws te laten, van klantvriendelijkheid gesproken, deze soap wordt beslist vervolgd !!! Dus weze gewaarschuwd indien je met ST in zee zou gaan ... !!!! Ofwel is de manager gaan lunchen, zit ze in vergadering, is ze niet aanwezig, heeft ze een werkbezoek, ... Allemaal drogredenen blijkbaar ...

Momenteel heel KLANTONVRIENDELIJK daar ik nog technieker moet zien en ze steeds met verhaaltjes op te dissen de klant om de tuin leiden (technieker ziek, gewoonweg vergeten langs te komen, ...) Ik ben benieuwd naar hun volgend verhaaltje. Om de klant te helpen en raad te geven kunnen ze blijkbaar geen telefoontjes plegen niet aanwezig, gaan lunchen, ... Maar voor het geld op de rekening te krijgen konden ze wel telefoneren ... Lijkt me meer en meer op een TE MIJDEN firma !!!

vind het heel jammer dat er zulke firmas bestaan die een groen produkt verkopen aan grote winsten en zo verhinderen dat er meer mensen in deze techniek investeren!!!

er zullen toch nog meer mensen met problemen zijn

snel posten hier zodat deze zaken snel opgelost geraken!

Elke firma heeft bij mij het voordeel van de twijfel. De eerste firma die geen winst wil maken moet ik nog tegen komen. Overal heb je wel eens missers en problemen. Grote firmas hebben meer klanten dus ook meer missers...
Ik wacht gewoon af hoe het met mij bij solartotal gaat verlopen( momenteel nog geen klachten) , en hou jullie op de hoogte

Wim,

Natuurlijk heeft iedereen het voordeel van de twijfel maar als ik lees hoeveel klanten andere panelen krijgen dan ze bestelden vrees ik toch wel degelijk dat er daar iets serieus mis loopt.
Waarom blijft SolarTotal bij Suntech panelen zweren als Suntech niet kan leveren ?
Er zijn toch andere producenten die wel de bestelde panelen kunnen leveren ????
Waarom heeft SolarTotal geen grotere voorraad aangelegd.
Alle klanten moeten toch een voorschot betalen dus die voorraad prefinancieren !

Nog mensen hier die reeds een aangetekend schrijven stuurden naar SOLARTOTAL ivm niet naleven order, bestelling, configuratie, leveringstermijn, ... ?

Vreemd dat dit allemaal zolang duurt! Er is inderdaad een serieuze vraag naar panelen, maar ik ben ook installateur en na 5 weken zijn panelen geleverd en geplaatst op het dak bij de klant

Franky,
Ik twijfel er niet aan dat er inderdaad allerhande panelen verkrijgbaar zijn. Alleen kent Solar Total uitsluitend haar unieke leverancier uit Duitsland....
Niettegenstaande ze toegeven dat er reeds meer dan 200 van hun klanten niet de panelen ontvangen die ze bestelden blijven ze koppig aan 1 leverancier vasthangen.
Begrijpe wie kan.
Ik hoor alvast dat er elders wel degelijk nog volop Suntech ST 210 panelen geplaatst worden.
Welke panelen kan jij op 5 weken leveren ?

Ik diende alvast eveneens klacht in bij de economische inspectie.

Ik las het volgende op een ander forum :
Ik denk dat men zich moet houden aan de getekende bestelbon.
Ook zou ik klacht indienen bij inspectie van economische zaken.Het kan een tijdje duren vooralleer je reactie krijgt van die kant maar die klacht wordt wel degelijk genoteerd door deze instelling.Wanneer er genoeg klachten binnenkomen zullen ze de zaak zeker ter harte nemen.
Ook zou ik solartotal meledelen dat u een klacht zal indienen bij economische inspectie .Als men absoluut niet hetgene wil leveren wat overeen stemt met de bestelbon ontbinding van de verkoop eisen.
Voor juridische eerstelijnadvies kunt u vrijblijvend terecht bij een justitiehuis.Advocaten verzekeren er gratis permanenties en beantwoorden in eerste lijn al uw vragen van juridische aard Adressen van de justitiehuizen zijn op deze website tevinden: www.just.fgov.be

Daar men enkel telefonisch wil onderhandelen over de prijsverhoging is een bewijs dat men niet onderuit kan aan de originele bestelling.
Zeker niet toegeven en het been stijf houden.
Indien dit niet helpt ontbinding van de bestelling eisen daar men niet hetgene kan leveren wat is overeengekomen is Dit is een recht die u als consument heeft in zo'n geval

Kordaat maar krachtig optreden tegen zo'n firma's .

Hopelijk heeft u iets aan deze info

IK HEB NOG GEEN KLACHTEN VAN DE FIRMA SOLAR TOTAL
EN HOOP OOK NOOIT KLACHTEN TE HEBBEN MET DEZE FIRMA.

IK BEN ME AAN 'T INFORMEREN EN STEL VAST DAT DE PRIJSOFFERTE NIET SPREEKT OVER "SUNTECH PANELEN" MAAR OVER HET MERK
"TRINA" VAN CHINESE MAKELIJ.hUN GARANTIE SYSTEEM IS WEL AANLOKKELIJK, MAAR ALS JE DAAR ALLEEN DAN MOET OP REKENEN EN LEES WAT BIJ JULLIE ALLEMAAL GEBEURDE!!!!

HOE MEER IK OP DIT FORUM INFORMATIE LEES AANGAANDE DE
"SUNTECH PANELEN" EN HOE SOLAR TOTAL VELE KLANTEN BEHANDELD.
DAN HOU IK MIJN HART VAST EN BEGIN HEEL ERG TE TWIJFELEN.

MISSCHIEN MOET IK MAAR EENS EEN BEETJE DICHTER BIJ HUIS VERTOUWEN ZOEKEN EN VOOR +/- 1000€ MEER EEN VERGELIJKBAAR EN MISSCHIEN WEL BETER PRODUCT AANSCHAFFEN.

ALS IK DAAR DAN PROBLEMEN MEE HEB, KAN IK NOG PERSOONLIJK NAAR DE FIRMA GAAN. VAN MENS TOT MENS REDENEREN IS VERMOED IK NOG ALTIJD BETER DAN JE BOOS TE MAKEN TEGEN EEN TELEFOON DIE NIET OPGENOMEN WERD OF EEN TELEFONISTE DIE JE WANDELEN STUURD MET EEN SMOES EN DIE JE TOCH NIET KAN HELPEN.

Zeg, Jean-Marie, druk nog eens op je "Shift Lock"-toets, wil je? Controleer dat het "Caps Lock" of "Shift Lock" lichtje wel degelijk UIT staat!

Zwijg mij van solar total.
De grootste idioten die ik ooit gezien heb en van communicatie hebben die ook nooit gehoord volgens mij.
Bovendien zijn ze onbeschoft en agressief in hun verkoopstechnieken.

Ik heb zelfs 3 verschillende vertegenwoordigers over de vloer gehad (allemaal onafhankelijke verkopers zoals ze zelf beweren) en ze werken allemaal voor solar total.
En allemaal een verschillende prijs voor verschillend materiaal of zelfde materiaal.
Hoe kan zo iets in hemelsnaam?!?
Verschillende verkopers, verschillende plaatsers (zelfs buitenlanders), verschillend materiaal. En zij spreken maar van hun super garanties en prijzen. Dat ze die maar steken waar de zon nooit schijnt.

De ene zegt mono is beter dan poly en de andere vertellen net het omgekeerde. De ene wilt perse suntech verkopen en de andere perse trina's.
Als het dan erop aankomt om hun woorden op papier te zetten dan hoor je niks meer.
Ik heb 2 offertes ontvangen met enkel prijs, WP en aantal omvormers erop. Niks technische informatie zoals ik expliciet gevraagd hebt, geen namen van panelen of omvormer.
Verschrikkelijk gewoon.

En die zorgeloze garantie is gewoon 1 grote klucht. Als je dat tekent ben je gewoon opgelicht.
Als je een fatsoenlijke makelaar hebt en een deftige brandverzekering, dan kan je probleemloos je PV-installatie laten meeverzekeren. Dan ben je ook beschermd tegen brand en stormschade. En die verzekering van solar total dekt helemaal geen brand. Je moet alles goed lezen: zij spreken van 20 jaar "werkingsgarantie". Dit slaat terug op de werking van je systeem. Hagel, storm en noodweer valt daar helemaal niet onder.
Je betaalt met andere woorden bijna 100 EUR voor niks.
De vermogengarantie tot 25 jaar krijg je van fabrikant van de panelen en niet van je installateur.
Koop 1 keer de garantieverlenging tot 20 jaar voor je omvormer en je goed voor de komende 20 jaar.
20 jaar x 100 eur betalen = een nieuwe omvormer betaalt.

ben met SOLAR TOTAL in zee gegaan EN kan niet anders zeggen dan dat ik HEEL tevreden ben.
Een leraar zei ooi dat de grootste dommerikken de eerste zijn om anderen als dom te bestempelen.
Dus Louis...............dat van die idioten.
Blijkbaar ben jij de enige niet-idioot. allez het gedacht doet veel........

Ik heb veel leraars gekend en geloof me het waren niet allemaal geniën. Maar laten we even je logica doortrekken Zorro.
“Het zijn de grootste dommeriken die anderen als dom bestempelen” en dan volgt een link naar Louis.
Blijkbaar geldt de logica van die leraar niet voor jou ????
Ter zake. Welke panelen heb je wanneer besteld en wanneer zijn ze geleverd ?

Diego

ik heb italiaans istar solar panelen liggen van 200Wp (30 stuks in totaal)

Ik heb 2 oktober besteld, de 16de waren ze al aan het installeren. alles netjes afgewerkt op 1 dag + keuring zelfde dag nog.

Grtn Louis.

Blijkbaar overtuigen ze veel klanten met een 20 jaar lange garantie. Polis wordt ondertekend door beide partijen en zou doorgelicht zijn door testaankoop.

Dit alles beweerd door de vertegenwoordiger.

Bij Test-aankoop weten ze van niks! Men overweegt stappen.

Indien na bv. 15jaar een paneel kapot gaat wordt het vervangen, maar wel rekening houdend met een economische afschrijving! Net gehoord van hun telefoniste.

BTW er is geen enkele fakrikant van panelen die 20 jaar garantie geeft.

Mvg

Maar natuurlijk niet! Uiteraard geeft geen enkele fabrikant 20 jaar waarborg. Die mannen zijn niet gek. De enigen die in die 20 jaar geloven, zijn enkele naïevelingen op dit forum.

SUPERACTIE:

Wie binnen 5 jaar een beroep doet op die waarborg, krijgt voor elk paneel dat in het kader ervan vergoed wordt, van mij een extra paneel er gratis bij!

De administratie bij Solar Total is een ramp.
De dienst naverkoop moet zich nog bewijzen maar de juridische dienst werkt wel degelijk.
Wedden dat 1 of andere clausule in die 20 jarige garantie alles indekt, elke verantwoordelijkheid afwimpelt ?
Ik las dat de zelfstandige plaatsers zo blij zijn dat Solar Total hun die “kans” geeft.
Nu , ik weet dat schijnzelfstandigheid in België strafbaar is.
Iedere zelfstandige die ( nagenoeg) aan 1 opdrachtgever factureert wordt vroeg of laat vervolgd.
Blijkbaar zijn deze “ gelukkige” zelfstandigen vergeten dat oa cameramensen van VTM in 2003 ernstige problemen kregen.

Blijkbaar overtuigen ze veel klanten met een 20 jaar lange garantie. Polis wordt ondertekend door beide partijen en zou doorgelicht zijn door testaankoop.

Dit alles beweerd door de vertegenwoordiger.

Bij Test-aankoop weten ze van niks! Men overweegt stappen.

Indien na bv. 15jaar een paneel kapot gaat wordt het vervangen, maar wel rekening houdend met een economische afschrijving! Net gehoord van hun telefoniste.

BTW er is geen enkele fakrikant van panelen die 20 jaar garantie geeft.

Mvg

oeps 2 keer gepost!

Jeroen, dat klopt wat je zegt.
Ik heb die polis ook onder de loep genomen en ik heb het laten doorlezen door advocatenkantoor van mijn eigen zaak.

Zij beweren ook dat er dubieuze artikels en clausules instaan.
Als klant zou ik persoonlijk niet gerust zijn met zo een polis.
Ik door een andere firma laten installeren en zij hebben mij aangeraden om bij de brandverzekering te laten herbekijken.
En ze hadden gelijk ook. Mijn installatie is volledig meeverzekerd zonder dat ik iets moet bijbetalen.

En ze hadden hiervoor ook een zeer goede argumentatie:

1. De panelen en omvormer hebben aantal jaren fysieke garantie (idem met andere elektronica zoals TV etc...)
Het wil dus niet zeggen als de TV maar 2 jaar garantie heeft, dat deze daarom ook kapot moet gaan.
Voor de omvormer kan je zelfs een verlenging nemen tot 25 jaar (SMA)

2. De panelen hebben ook een GEGARANDEERD vermogengarantie van FABRIEK.
De meeste hebben 80% op 20 jaar of zelfs 25 jaar.
Ik heb het garantiedocument van mijn installateur gekregen als bewijs.
Als de panelen minder vermogen (lees slijtage van cellen) hebben na 20/25 jaar dan de garantie beweerd, worden die panelen kostenloos vervangen.

3. Waarom een aparte (dure) polis betalen voor een soort brand of andere rampenverzekering als je brandverzekering van je woning je zonneinstallatie kan meedekken?
Ik ben klant bij KBC en ik heb niets moeten bijbetalen. Enkel een kopie van factuur en foto geven en klaar is kees.

Ondertussen betalen die klanten van solar total wel lekker een X bedrag per maand of jaar voor een verzekering die mogelijk niets kost bij je eigen woningverzekering.
En dat geld gaat naar solar total!, niet naar de verzekeringmaatschappij! Dus solar total zal daar waarschijnlijk ook wel een deel van meepikken.

Grtn Louis.

op het zonstraal forum lees ik een boodschap van Jan Berden:

Geplaatst: Vr Nov 14, 2008 6:06 pm Onderwerp: Zorgeloze Werkings Garantie

--------------------------------------------------------------------------------

Heb het contract van de Zorgeloze Werkings Garantie laten controleren door de juridische dienst van "test aankoop".(waarvoor dank)
Volgens hun is het contract volledig goed, degelijk en correct opgesteld. Er zitten geen addertjes onder het gras....

Zijn er nog forumgebruikers die deze ZWG hebben?

Groeten,
Jan

Dit staat natuurlijk in schril contrast met de boodschap van Jeroen Beeckx hierboven

Piet, neem het mee naar je verzekeringsmakelaar.
Deze moet toch ook kunnen inschatten of het OK is of niet.

Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom je wil betalen voor een dure garantie, die je ook kan krijgen bij je woningverzekering.
Die ZWG is enkel een polis tegen brand, storm, ... voor 20 jaar lang.
Bij KBC hebben ze een interessante polis voor je volledige woning inclusief je zonnepanelen.
Ik heb zelfs niets moeten bijbetalen.

Grtn Louis.

Louis,

Er zijn wel meer verzekeringen die de PV installatie gratis meeverzekeren bij je brandverzekering maar gaat je makelaar op het dak klimmen met een nieuw paneel ? Elke dakwerker kan 1 of meerdere dakpannen vervangen maar waar vind je het juiste paneel binnen een redelijke termijn nadat het huidige beschadigd raakte ?
Los daarvan wil ik toch graag weten wat Test Aankoop ervan vindt dat Solar Total beweert dat zij de ZWG zo positief beoordeelt ?

kleine opmerking: wie zegt dat solartotal nog bestaat binnen 10 jaar?

staan de garanties op de firma Solar Total of op de producenten van de materialen?

denk hier maar eens over na!

Ik heb de polis, ondertussen in mijn bezit, eens doorgenomen.

Ik kan deze niet beoordelen, maar er wordt steeds gesproken over "de aannemer"...

DUS ik vermoed dat de onderaannemer/installateur achteraf alles op z'n dak krijgt. Solar Total verkoopt gewoon, installateur in onderaanneming draait op voor de garantie?!?

Jeroen

Jeroen, dat heb ik ook gelezen.
ik vermoed dat het zoiets gaat zijn dat uiteindelijk de kleine zelfstandige die ze inhuren of betalen om te plaatsen die er voor op mag draaien.

Of die Duitse plaatsers? Hoe ga je daar aan beginnen bij problemen? Solar total kan je niks maken want hun naam staat op GEEN ENKELE pagina vermeld in die polis.

Heb je artikel 7 al gelezen? Met al die uitsluitingen?
Alles wat ze "beloven" te dekken wordt volledig tegensproken in dit artikel.
Ik geloof die hele polis voor geen kloot. Pure afzetterij.
En voor de mensen die de polis willen lezen, ik stuur em met plezier door.

nog een ander punt: een buurman van mij heeft een installatie van, die is al 11 MAANDEN aan het bellen, mailen, om te vragen wanneer hij nu eindelijk het certificaat krijgt wat hij moet tekenen om die garantie te krijgen.
Het enige wat die doen zijn klanten voor de gek houden met die polis, je denkt dat je dan fijn 20 jaar garantie krijgt op alles maar een keer besteld, krijg je die documenten nooit toegestuurd.
Ondertussen ligt alles wel al op je dak en hopelijk de materialen die afgesproken zijn.
Mijn buurman is allessinds niet te spreken over hun malafide praktijken.

Grtn Louis.

Geachte,

Er bestaan veel vragen over de Zorgeloze Werkings Garantie van SolarTotal zoals blijkt uit al uw opmerkingen. Voor een heldere en duidelijke uitleg over deze overeenkomst die overigens als optie gekozen kan worden geef ik u onderstaand een korte uitleg over de ZWG en SolarTotal.

SolarTotal is actief in België, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Italië en Spanje en binnenkort ook in de US. Voor de advisering en verkoop in België heeft SolarTotal 40 adviseurs, dertig medewerkers in onze showroom en magazijn. Voor de wekelijkse installatie van de 100 projecten heeft SolarTotal 23 montageteams die uitsluitend 100% werkzaam zijn voor SolarTotal. En inderdaad zijn hierbij 4 teams van SolarTotal Duitsland. Dit mede door de enorme aantallen klanten die een installatie hebben aangeschaft. SolarTotal is een uiterst gezonde firma met al meer dan 3.000 klanten in België en sinds kort Essent en Delta als aandeelhouder..

In de volksmond is SolarTotal een aannemer en wordt in de overeenkomst aldus gesproken over de aannemer. SolarTotal staat ook geregistreerd als aannemer in België.

In het kort kunt u de ZWG opsplitsen in 4 delen:

Het 1e deel biedt de klant een inspanningsverplichting dat SolarTotal binnen 48 uur ter plekke is bij een storing of schade. Tevens zal SolarTotal binnen 7 dagen herstellen, tenzij dit door overmacht niet mogelijk zou zijn.

Het 2e deel geeft de klant 20 jaar volledige garantie op de installatie. De functionaliteit is 20 jaar gegarandeerd.

Het 3e deel biedt de klant een extra zekerheid bij schade door bijvoorbeeld bliksem, brand, hagel en storm. Zelfs diefstal is hierbij gedekt! Hiervoor heeft SolarTotal al haar klanten wereldwijd afgedekt bij een verzekeraar.

Het vierde deel is de productievergoeding die de klant ontvangt indien het herstel langer mocht duren dan de afgesproken 7 dagen.

De ZWG is optioneel en is op een investering van duizenden euro’s geen overbodige luxe. Voor het jaarlijkse onderhoud van uw alarminstallatie betaalt u al het drievoudige.

Met betrekking tot de “zekerheid” dat SolarTotal over 10 jaar nog bestaat is een vraag die geldt voor iedere firma. De klant kan alleen uitgaan van de huidige feiten en doelstellingen van een firma. SolarTotal is op dit moment de enige Firma wereldwijd die al meer dan 3.000 klanten heeft. Met onze investeerders en een eigen zonnepanelenfabriek (APA) is de visie en doelstelling de grootste speler in de markt te blijven.

SolarTotal

Ron Wansink
Zaakvoerder

Geachte heer Wansink,

Dit is geen forum om reclame te maken voor uw zaak.
Blijkbaar delen heel wat van uw klanten uw ptimistische boodschap over de levensverwchting niet.
Erger ik merk dat veel klanten klagen over het niet nakomen van afspraken en met vertrouwen staat of valt een garantie vrees ik

Is is toch straf dat een firma met zoveel klanten veel tevereden klanten heeft, onze hele wijk, hun familie en vrienden.
Dat Mr Wansink wordt afgemaakt omdat hij een "hollander" is, SO WHAT?
Hij geen reclame mag maken, anderen hierboven wel!!!
Dat hier in de buurt maandag mensen hun panelen stuk waren door de tennishagelbuien en dat ze er vandaag, donderdag nieuwe op hebben liggen, zonder meerkost maar dankzij de zorgeloze werking.
Dat het steeds dezelfden zijn die klagen, "antwerpenaars"????

Sorry maar zeur, zaag, klaag niet en koop dan elders

Trouwens welke panelen worden VOLLEDIG vervaardigd in EUROPA?

Bij ons telt geld, kwaliteit, garantie en service (ja bij hagel...)

en als iemand van de trutten van die binnendienst van Solartotal cru is,
bellen we gewoon terug tot we een vriendelijke persoon aan de lijn hebben

wat weten die telefonistjes ervan?

Hier niks dan LOF over Solartotal

tante Zina