Zonnepanelen fietsenstalling

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Beste mede ecobouwers

Hier hebben we een carport met daaraan een fietsenstalling (een fietsenhok zoals je wel eens vaker ziet bij carports). We zijn aan het uitkijken naar e-bikes. Het zou handig zijn als we die konden opladen met groene stroom, het liefst niet te duur, dus dacht ik aan zonnepanelen. We hebben echter een probleem. We hebben al het maximum aan vermogen aan zonnepanelen op het dak liggen en nog dekken die ons verbruik niet. Op zich is er nog plaats op het dak van het huis zelf, maar daarbij hebben we het dak van de carport en fietsenstalling die we nog zouden kunnen benutten. Vandaar enkele vragen:

- Mag men extra zonnepanelen op het dak leggen indien dit een autonoom systeem is?
- Hoeveel oppervlak moet ik gemiddeld rekenen per e-bike wetende dat ze zowel in de zomer als winter zullen worden gebruikt (ze komen ter vervanging van versleten oude fietsen) maar de zonnepanelen dus wel horizontaal op het dak gelegd zouden worden (volgens de wetgeving dat er geen vergunning nodig is voor zonnepanelen indien ze de helling van het dak volgen) en/of beperkt verticaal tegen de muur (enkel de zuid-muur van de fietsenstalling is bruikbaar, maar door struiken en de woning van de buren is ook die beperkt in opbrengst)?
- Wag zou het beste autonome systeem zijn? Ik zou het namelijk nogal onlogisch vinden om de gelijkstroom van de zonnepanelen met verlies op te slaan in een batterij, om die dan met verlies om te zetten in wisselstroom om die dan weer met verlies om te zetten in gelijkstroom om die dan weer met verlies in de batterij van de e-bike op te slaan. Maar langs de andere kant zou het wel handig zijn als bijvoorbeeld de verlichting van de carport en fietsenstalling ook kunnen worden aangesloten op de zonnepanelen.

Waar ik zelf aan dacht was aan een systeem waarbij er 1 centrale vaste batterij is die de stroom buffert voor de verlichting van de carport en fietsenstalling, en daarnaast allemaal laadstations voor de batterijen van de e-bikes. Dan zou ik elke batterij van de e-bike dubbel moeten hebben, zodat de ene oplaadt terwijl de andere gebruikt wordt voor de e-bike. Natuurlijk het nadeel hiervan is de milieuvervuiling van de extra batterijen. Maar ik weet niet of dit systeem mogelijk is.

Alvast bedankt en vriendelijke groeten,
Brecht

Reacties

Brecht,
2 zaken vallen me op.
- Je zegt al maximaal aan pv panelen liggen te hebben en nog niet toe te komen. Versta ik dat je meer dan 10kwp liggen hebt?
Dan lijkt je me in de eerste plaats veel besparingspotentieel te hebben.
- Je schrijft veel tekst maar geen extreem weinig cijfers. Hoeveel km ga je rijden? In de zomer in de winter? zonder hier veel indicatie te geven is alle advies weinig zinvol.
Ik zou je zeker aanraden eens zelf te berekenen hoeveel energie je nodig hebt op dag, maand,.. Jaarbasis. Dat kan je al ver brengen om zelf te begrijpen wat oplossingen kunnen zijn.

Walter

1 paneel per e-bike

en je kan panelen leggen zo groot als uw aansluiting aankan, als ze begrensd is op 16A is dat 16A kun je max 5000Watt leggen , als ze trifaze is kun je max 10.000W leggen

Autonoom kun je leggen wat je wilt, je bedoelt als de piek in uw batterij gaat, ik weet wel niet precies of dat allemaal wel te sturen is ... Maar mijn gedacht zul je vlug uw batterij gevuld hebben, zal in de zomer uw stroom uitslaan omdat je gewoon geen blijf weet met uw stroom. Concreet gaat uw spanning boven de 260V gaan , en zal er één uitslaan, een kwestie van fijntunen volgens mij. Zorgen dat uw batterij leegloopt snachts, en uw tellers doet terugdraaien, en in de zomer terug opladen. Dus puur virtueel buffercapaciteit gebruiken om uw meter doen terug te spoelen

Nog nooit gezien natuurlijk in BE dat het werkt...

Mijn beide ouders hebben elk hun praktijk hier (dokterspraktijk en kinesistenpraktijk) want ze zijn elk zelfstandig in bijberoep (naast hun voltijdse baan). Deze vragen veel elektriciteit. Zeker al de apparaten vanuit de kinesistenpraktijk. We hebben al veel op besparing gelet: LED verlichting overal, koelkast met A label, diepvries met A+ label... Verdere besparing op elektriciteit is vooral nog mogelijk door zaken af te koppelen. We hebben op meerdere plaatsen een centrale knop om de stroom naar bepaalde zaken uit te zetten (voor de TV en daarmee verwante elektronica, voor het centrale bureau in onze living) om zo ook sluipverbruik te stoppen. Voor de rest is er niet echt veel potentieel op vlak van besparen. De en-bikes zouden eerst en vooral voor mijn ouders zijn, voor het woon-werk verkeer. Mijn moeder doet lange afstanden die niet altijd met de gewone fiets te doen zijn, maar met een elektrische fiets geen probleem zou zijn. Voor mijn vader is het vooral met zijn spierproblemen dat de e-bike handig zou zijn. Ikzelf doe bijna alles met de fiets (zelfs al van Gent naar Aalst en terug op een dag, te fiets van Gent naar een avond/nachtfeest in Torhout) en overweeg om mijn fiets up te graden naar een elektrische. Voor mij zijn dagelijkse afstanden al snel boven de 20 km, met soms pieken tot 60-70 km op een dag. Bij mijn moeder gaat het om afstanden die soms oplopen tot 40 km op een dag, bij mijn vader zal het ook rond de 20 km zitten zonder echt veel extra piekbelasting.

 

Ik had expres geen cijfers gebruikt omdat ik vooral eerst wil weten of het wel wettelijk mag om een autonoom systeem bovenop de 10kwp te installeren. En daarnaast welk systeem het meest bruikbaar zou zijn voor dus de elektrische fietsen en eventueel de verlichting van de fietsenstalling en carport. Eenmaal de elektrische fietsen van mijn ouders er zijn kan ik beginnen met te berekenen hoe het zit met de elektriciteitsvraag.

Bij autonome sets hebben ze vaak een laadregulator van de batterijen en ergens iets om het teveel aan stroom kwijt te raken. Met autonoom systeem heb ik het over een circuit zonder het stroomnet erbij te betrekken. Ik kan niet opmaken uit uw reactie wat u dacht dat ik bedoelde (uw deel over wat de aansluiting aankan is nogal verwarrend). Ik zou gaan voor het minimum dat nodig is om in de winter te voorzien van stroom voor de fietsen en de verlichting van het fietsenhok en de carport. Tegen de muur heb ik een zekere piek aan opbrengst in de winter, dus een combinatie van horizontale en verticale zonnepanelen kan zorgen dat ik de piek aan opbrengst het meest relateer aan de piek aan vraag.

Autonome systemen zijn niet aangesloten op het net en daar mag je dus mee doen wat je wilt.

 

Als je echter uw e-bike zijn batterij er mee wil gaan opladen, puur off grid, ga je ook eerst moeten kijken naar de specificaties van de batterij en in functie daarvan een geschikte batterijlader moeten zoeken. Of je moet een klein off -grid 230V systeempje maken en eerst bufferen in een andere batterij en dan met uw gewone 230V lader werken. Dit zal echter opbrengstverlies hebben omdat je teveel omzettingen moet doen.

 

Best is dan ook dat je 2 batterijen voorziet zodat je altijd ene in lading hebt als je weg bent met de fiets anders doe je ook de helft van de dag niets met uw installatie.

 

Om te weten hoe groot uw off-grid Pv installatie moet zijn moet je kijken hoeveel lading je nodig hebt om een lege batterij op te laden. Stel dat je een 36V x 11Ah batterij hebt, dat is bijna 0.4 kWh als deze mot leeg is.

 

Met 1 paneel van 250W zal je in december (gemiddeld) 0.22 kWh per dag halen. Dit is gemiddeld, dus op donkere dagen ga je bijna niets hebben. Je gaat dus als je in de winter uw fiets zeker ook wil opladen meer panelen moeten voorzien maar dan ga je in de zomer een grote overcapaciteit hebben.

De overcapaciteit die je nodig hebt om de winter door te komen zorgt ervoor dat het systeem zowel ecologisch als economisch onrendabel wordt (als je ook in de winter autonoom wil zijn).

 

Persoonlijk vind ik het halen van 0.22 kWh gemiddeld uit één panneel in december al veel. Mijn installatie is misschien minder gunstig georiënteerd, maar zelfs op een zonnige decemberdag haal ik minder uit één panneel. Gemiddeld zal dit nog een stuk lager liggen: op veel dagen in december haal ik niets of zo goed als niets.

 

Bij een kleine off-grid installatie zal dit in december nog vaker voorkomen: veel omvormers / zonnebatterijladers beginnen pas te werken vanaf de pannelen een bepaald vermogen halen. Dit minimumvermogen daalt slechts beperkt mee met de daling in grootte van de omvormer. Concreet: een kleine installatie van enkele pannelen zal waarschijnlijk al aardig wat zon nodig hebben voor de omvormer in gang schiet. In december zou dit kunnen betekenen dat er nauwelijks vermogen komt. Controleer dit zeker voor een eventuele aankoop en vergelijk systemen!

 

Stel dat je ook in de winter grotendeels autonoom wil blijven, dan vermoed ik (uit de losse pols) dat je tien keer meer vermogen moet installeren dan wat je gemiddeld nodig hebt. Een winteroriëntatie (zuid maar ruwweg 60 graden helling) kan dit cijfer, beperkt, gunstig beïnvloeden. Als je het teveel aan vermogen in het tussenseizoen en de zomer niet nuttig kunt gebruiken, dan betekent dit dat de energetische terugverdientijd van de installatie met een factor tien verhoogt. Voeg daarbij nog de extra milieu-onvriendelijke batterijen die naast vervuiling ook energie kosten om te produceren, en je zit met een energetische terugverdientijd van de installatie die ver de levensduur ervan overschreidt. M.a.w.: naast de fysische vervuiling bij de productie zal de installatie ook meer CO2 uitstoten dan een gewone netaansluiting. Ook economisch zal dit hoogst onrendabel zijn.

 

=> Als je niet een nuttige toepassing hebt voor het grootste deel van het geleverd vermogen het jaar rond, dan is dit economisch en ecologisch niet aan te raden. Zelfs als je een groot deel van het vermogen nuttig kunt gebruiken durf ik te twijfelen daar dit waarschijnlijk een relatief hoog aantal batterijen met beperkte levensduur zal vergen.

 

Groeten,

Jurgen

 

 

 

 

 

Dat gemiddelde van 0.22 kWh komt uit de berekening van JRC met een paneel 0.25 kW/piek http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php# , daar kan je het gemiddelde zien per maand. Ik weet niet of je dat veel kan noemen.

 

Mijn installatie had in december nog een stuk meer. Ik kwam op 39.52 kWh/ kWpiek. Omgerekend zou ik dan met een 250Wp paneel 0.31 kWh halen.

 

Uiteraard zijn dit gemiddelden en zal je soms hele dagen niets hebben, daarom dat het ook moeilijk is met gemiddelden te rekenen.

 

Voor de rest klopt wat je zegt. Als je in de winter autonoom gaat willen blijven (hoe klein de installatie ook is) zal je serieus moeten overdimensioneren en is het economische en milieutechnisch niet te verantwoorden.