zonnepanelen

Ik reeds op een vermeldt dat wij gaan investeren in een zonnegascombi van atag , nu ondanks alles hebben wij nog twijfels over de zonnepanelen , en het aantal m2 paneel dat er nodig is.
Mijn dak heeft een helling van 35° en is west georienteerd
Onze woning is een volledig vrijstaande laagbouw zelf gebouwd in 1988 , dus voorzien van ventilatie , regenwaterrecuperatie, dak en spouwisolatie, thermopanne glas enz,

In eerste instantie wilde ik deze installatie zelf installeren , maar wij hebben ondertussen een zeer goed kontakt met een selectdealer van Atag , vandaar dat wij besloten hebben om de installatie door deze firma te laten uitvoeren,
Deze firma opteerd voor de panelen van izen , zijn er mensen onder jullie die hier ervaringen mee hebben , of zijn er andere en betere panelen verkrijgbaar , er is ons ook voorgesteld om minimum 10m2 paneel te plaatsen,is dit wel nodig is 8 m2 niet voldoende?

Atag werkt enkel met een leegloopsysteem en buffervat, nu uit milieu overwegingen wens ik mij wel aan dit systeem te houden , maar geeft dit geen vermindering van het rendement van de installatie?volgens de installateur komt het rendement op jaarbasis gezien overeen met het rendement van een vollast systeem klopt deze redenering wel ??

Ik had graag nog een opmerking ik heb ook heel het verhaal gelezen van atag veroorzaakt woningbrandt ,nu volgens dat ik hieruit kan opmaken is dit te wijten aan een slecht afgesteld meettoestel, en niet aan de kwaliteit van de atag ketel.persoonlijk vindt ik dat men hier atag totaal ten onrechte in een negatief daglicht plaatst.
Als ik de selectdealer mag geloven biedt atag een zeer goede service naar zijn installateurs en zijn klanten toe.
Als ik de technische gegevens van andere toestellen vergelijk komt atag er voor mij als de beste ketel uit , wijzig mij aub als ik verkeerd ben,

Tot dit gezegd zijnde had ik graag jullie ervaringen vernomen ivm zonnepanelen .

hans

das wel het eerste wat ik hoor van die meer emissie bij vacuum dan bij vlakke plaat,lijkt dit niet wat onlogisch?ik heb da nog niet gezien vlakkeplaat met 3% emissie ??welke zijn da ?krypton gevulde dan ?de buizen van "ra"zijn van het type thermosfles en volgens mij isoleert dit toch beter dan enkelglas ?
wat met "heat pipe" systeem ,is dit dan beter nog dan thermos met waterdoorstroom?

arnold

dat buizen zouden langer bevroren of besneeuwt blijven vraag ik me af ,hun ronde vorm en spiegel achter hen lijken me toch niet nadelig,tenzij ze niet zo snel ontdooien doordat ze beter isoleren en tja wa is dan goe ?

Johan

De emissie is de uitstraling van het absorbervlak en die hangt af van de spectraal selectieve laag (de coating van de absorber), en die wordt nauwelijks of niet beinvloed door al dan niet vacuum. Daarvoor zijn de warmteverliesfactoren van de collector belangrijk.
Wat de cijfers betreft, moet je maar eens rondneuzen op het internet. De cijfers die ik opgaf zijn die van de CPC vlakkeplaatcollector van Solarfocus. Om volledig te zijn: K1 3.3 W/m²K en K2 0.12 W/m²K².
Ik heb ook even bij Wagner gekeken, die geven voor hun C20AR 95% absorbtie op, en 5% emissie, voor hun vacuumbuizen vind in niet direct gegevens.
Bij Latento vacuum vind ik een optische werkingsgraad (dus de optische prestatie) van 63%, en K1 1.00 W/m²K en K2 0.002 W/m²K².
Bij Viessmann:
vlakkeplaat Vitosol 100 optisch 83% * K1 3.68 W/m²K * K2 0.013 W/m²K²
vacuumbuis Vitosol 200 optisch 84% K1 1.75 W/m²K * K2 0.008 W/m²K²
vacuumbuis Vitosol 250 optisch 77.6% K1 1.97 W/m²K * K2 0.047 W/m²K²
heatpipe Vitosol 300 optisch82.5% * K1 1.19 W/m²K * K2 0.009 W/m²K²
Consolar:
vlakkeplaat optisch 81.8% * K1 3.29 W/m²K * K2 0.0134 W/m²K²
vacuum optisch 66% * K1 0.6 W/m²K * K2 0.0019 W/m²K²

Aan deze cijfers kan je duidelijk zien dat vacuum optisch bijna altijd slechter scoort, maar dat wordt goedgemaakt door de betere isolatie (factor 10 ongeveer). Ook heatpipe komt er niet beter uit dan gewone vacuumbuizen op het eerste zicht.

Ik zie dus echt geen punt voor vacuum, heatpipe of niet, behalve als verkoper dan, want ze kosten duurder.

Hans

Hans, Johan

Uit duitse onderzoeken blijkt in praktijksituaties ook dat vlakke plaatcolelctoren daar bij een zelfde oppervlak bijna hetzelfde opleveren soms zelfs meer, ook s winters. En dat voor de halve prijs. Kijk maar eens bij wagner op de site bijvoorbeeld. Als je consolar e.d. advies vraagt geven ze ook in bijna alle situaties vlakke platen als advies.

Vwb de spiegels, hans, ik zit aan 2mm dik vlak blank aluminium te denken, is ook bijna een spiegel en niet erg corrosief, aluzink is goedkoper en ook niet corrosief maar minder reflectie.

Ik zit op 52 graden noorderbreedte; in december komt de zon om 12 uur s middags hier niet boven de 15 graden uit dus zou 75 a 80 graden optimaal zijn! In januari en november is dit 17 graden (dus 73), in october en februari is dit 26 graden om 12 uur! dus gemiddeld is 70 graden ook dan nog optimaal.

Pas in september en maart komt de zon tot 37 graden (21 maart), dus dan moet ik platter naar 55 graden. Daar kan hij dan inderdaad blijven staan omdat in de zomer anders te teveel warmte opvangt.

Bij 70 graden voor de collector en -10 graden voor een even grote reflector krijg ik 50% extra watts (bij 100% reclectie) op mijn collector, dus 150 watt ipv 100 watt maar dat is wel een verdubbeling aan rendement in laagseizoen (de eerste pakweg 100 watt is onbruikbaar doordat een minimale temperatuur bereikt moet worden.

Ik hou jullie op de hoogte

Mvg Arnold

Ik las hierboven het bericht om naast zonnepanelen eventueel ook spiegels of reflectoren te plaatsen.

Mochten er nog mensen zijn die zelf met verstelbare hoeken experimenteren, dit interesseert mij in hoge mate. Zelf staan al mijn resultaatbevindingen met zonnepanelen op de site http://bellegoed.be of http://zon.logocom.be - rubriek derating of rendement.

Op de vraag om de juiste hellingshoek te hebben, raad ik de gratis software Stellarium aan (te vinden op internet, zelf heb ik het uit een gekocht boek met software gehaald), waarin alle sterrebeelden staan, maar je ook voor elk moment van de dag de hoogte van de zon kan bepalen (de software werkt aan de hand van je tijdsinstelling om te zien waar u zit) en dus weet ik dat de zon nu om 13:35 voor de streek van Brussel bijna op zo'n 8 graden voor het Zuiden zit, en op een hellingsgraad van zo'n 55 graden (centerpunt van zon). Dus mijn zonnepanelen van 40° helling zitten op 180° minus 40° = 140°, hoek met zonnepanelen is dus 140° minus 55° is 85° dus wordt dat een paar uren binnen het maximale vermogen (als er geen wolken zijn, natuurlijk). Pas op deze wijze is driehoeksmeetkunde het leukste spelletje voor een man of blijvend kind dat er is...

Jean Marc VAN BELLE
info@logocom.be

Een 2 assige tracker voor ca 20 m2 zonnepanelen (PV weliswaar) kost in VS circa 3000$; theoretisch kun je je opbrengst er bijna mee verdubbelen.

Overigens zijn er ook 1 assige trackers die op zwaartekracht werken (water warmt op, loopt naar de ''hoge'' zijde en laat de tracker kantelen, niks geen electronica, maar is met name interssant voor landen met zeer hoge zonnestand (spanje etc)

mvg Arnold

marc

tijdens het lezen van uw bevindingen (het zoeken naar), las ik over uw probleem met derating van één omvormer.
welke temperatuur wordt de koelplaat ?
nog niet overwogen om de koelplaat STERK te vergroten om zonder ventilator te kunnen werken en dus geen extra verbruik meer te hebben .
is deze omvormer al naar het fabriek terug geweest voor nameting of kontrole ? misschien is er iets mis met instelling of eindtrapmontage want normaal gezien moeten die trapjes wel tegen heel wa temperatuur kunnen(op voorwaarde dus dat de thermische geleiding tussen heatsink en eindtor goed is )
als ge ne goeie kontakt- of infraroodthemometer kunt gebruiken is da snel gekontroleerd.
succes
johan

Hans

Consolar:
vlakkeplaat optisch 81.8% * K1 3.29 W/m²K * K2 0.0134 W/m²K²
vacuum optisch 66% * K1 0.6 W/m²K * K2 0.0019 W/m²K²

Volgens mij heb je nog oude documentatie van consolar

Voor de nieuwe Plano 26 (die ook groter is qua opp) geven ze (op het apperturopp gemeten) op voor de vlakke plaat:

optisch 78.3% * K1 3,018 * K2 0,013

Komt op ongeveer hetzelfde neer maar ter info.

Is er hier iemand op het net met vacuumcollectoren die praktijkervaring kan geven?

Mvg Arnold

Arnold

Mijn dokumentatie van Consolar is inderdaad niet recent. Wat me wel verbaast is dat hun nieuwe collector optisch slechter is. Tenzij deze volgens de nieuwe norm gemeten zijn. Ik heb daar onlangs iets over gehoord.

Hans

arnold

heb je al eens gekeken naar de vlakkeplaat vacuumcollectoren van ineltrasystems,heliostar h400 v,van thermosolar ?
optisch 81% c1:2.6100 c2:0.0008

voordeel van deze tov vacuumbuizen is dat hij niet zo fragile is en dat het vacuum te kontroleren en op peil te houden is nadien terwijl bij biuzen het niet direkt zichtbaar is als het vacuum zou verdwenen zijn.
zou ook graag eens met iemand praten die vacuum liggen heeft en nog liever iemand met de twee ,die dan kan vergelijken.

johan

Johan

Vacuum vlakkeplaat scoort zeer goed (als ze nieuw zijn). Maar meestal ben je na een paar jaar dat vacuum kwijt, en dan moet je ofwel om de paar jaar gaan controleren (ik weet niet of daar iets voor voorzien is) en terug vacuum trekken, ofwel gaat je collector langzaam achetruit, en krijg je na X jaren problemen met condens in je paneel.
Maar ik heb er zelf geen ervaring mee, ik heb deze commentaren gehoord op seminarie's in Duitsland en Oostenrijk.

Hans

Johan

Vacuum vlakkeplaat scoort zeer goed (als ze nieuw zijn). Maar meestal ben je na een paar jaar dat vacuum kwijt, en dan moet je ofwel om de paar jaar gaan controleren (ik weet niet of daar iets voor voorzien is) en terug vacuum trekken, ofwel gaat je collector langzaam achetruit, en krijg je na X jaren problemen met condens in je paneel.
Maar ik heb er zelf geen ervaring mee, ik heb deze commentaren gehoord op seminarie's in Duitsland en Oostenrijk.

Hans

Johan

Vacuum vlakkeplaat scoort zeer goed (als ze nieuw zijn). Maar meestal ben je na een paar jaar dat vacuum kwijt, en dan moet je ofwel om de paar jaar gaan controleren (ik weet niet of daar iets voor voorzien is) en terug vacuum trekken, ofwel gaat je collector langzaam achetruit, en krijg je na X jaren problemen met condens in je paneel.
Maar ik heb er zelf geen ervaring mee, ik heb deze commentaren gehoord op seminarie's in Duitsland en Oostenrijk.

Hans

Johan

Soort van het beste van 2 werelden?

Ik vind het probleem toch wel met al die verschillende merken en bouwtypes dat iedereen wonderen beloofd maar ik maar van zeer weinig mensen (positieve) gebruikservariingen hoor over vacuumcollectoren.

Voor de duitssprekenden onder ons, lees een het forum op haustechniekdialog.de , je zult zien dat zelfs de gebruikers vaak niet erg positief zijn en de ''experts'' helemaal sceptisch.

Voor mij, ik heb het niet aangedurft en 10 m2 vlakke plaat collectoren aangeschaft. Na deze winter weet ik of de beslissing juist was...

Mvg Arnold

Johan

Soort van het beste van 2 werelden?

Ik vind het probleem toch wel met al die verschillende merken en bouwtypes dat iedereen wonderen beloofd maar ik maar van zeer weinig mensen (positieve) gebruikservariingen hoor over vacuumcollectoren.

Voor de duitssprekenden onder ons, lees een het forum op haustechniekdialog.de , je zult zien dat zelfs de gebruikers vaak niet erg positief zijn en de ''experts'' helemaal sceptisch.

Voor mij, ik heb het niet aangedurft en 10 m2 vlakke plaat collectoren aangeschaft. Na deze winter weet ik of de beslissing juist was...

Mvg Arnold

hans

wel bij de vlakkeplaat vacuumcollectoren van ineltrasystems zou er inderdaad een voorziening zijn om het vacuum in het oog te houden ( manometer ) en eventueel na enkele jaren dan terug op peil te zuigen en terug te voorzien van een klein beetje kryptongas om het kleine beetje lucht die nog overschiet te binden en stil te houden.voor mij lijkt dit zeker geen probleem,ik kan dat zelf met mijn compressor om koelsystemen te vacuumeren.het kryptongas moet ik nog eens prijs van vragen.
ik denk dat ik me het ga wagen ...als het prijsverschil niet TE groot is .

arnold

ken je mensen die ze liggen hebben ?welk type dan en wat vinden ze niet goed eraan ?
tja tzal gokken en hopen worden zeker hé.
jij hebt 10m2 gelegd ,is dit voor verwarming ook dan of enkel voor sanitair water ?

allen

ik ga een boiler van 350 L plaatsen (had ik liggen)maar heb niet zoveel water nodig,dit is toch geen nadeel hoop ik .
weet iemand hoe die "gelaagdheid" van de watertemperatuur in een boiler is ?
wat is het temperatuurverschil per ? meter hoogteverschil?
is het nuttig om ,wanneer de sanitaire boiler op temperatuur is en de panelen leveren nog warm water,deze warmte in een groot buffervat te steken en dit te gebruiken voor verwarming ?
enig idee hoe groot zoeen vat dan moet zijn ?

johan , aalst B

Hoi,

Moet weldra een beslissing maken voor de bouwaanvraag. Ik heb nog geen prijzen aangevraagd bij aannemers daarom even jullie raad vragen.

Voor sanitaire verwarming gaat mijn voorkeur nu uit naar VI....SS condensatieketel met een externe Boiler van 350L. Aangezien wij met 4 zijn zou ik volgens de simpele regel 6m2 panelen moeten kopen. Als ik V...SOL 100 bekijk bestaan die uit 2,7 en 5,4 m2. Wat doe ik best? Een van 5,4 of meerdere van 2,7? Wat is grootorde van prijs verschil? Is dat honderde of duizende euro verschil?

Dak is ZO georienteerd, 45 graden.

Tnx, Pierre

Sinds enkele maanden zoek ik informatie bijmekaar ivm. de keuze van ofwel vlakke plaatcollectoren of vacuumcollectoren. Ik kan alleen zeggen dat geen enkel onderzoekscentrum (universiteit,techn. hogeschool,officiele instantie, vakliteratuur) in Duitsland,Oostenrijk, Zwitserland het ene of het ander systeem prefereert. Gezien de prijs en levensduur krijgen vlakke plaatcollectoren (tussen de regels gelezen)een beetje meer voordeel.
Mon

Johan

10 m2 is ook voor verwarmingsondersteuning. Gekoppeld aan een 800l buffervat met warmwaterverwarming in doorstroom

In de winter ga ik boven en onder het (in hoek verstelbare tussen 45 en 75 graden) paneel een spiegel plaatsen van 4800x800mm onder 54 graden waardoor er nog (netto) 4 m2 bijkomt.

Al met al denk ik dat onder een lage hoek die 10 m2 toch wel aardig de verwarming kan ondersteunen van oct tot maart. Het is namelijk lage temp. verwarming (vloer)

Pierre,

350 L is geen probleem, kun je een bewolkte dag toch zonnewarmte ''tappen'', heeft eigenlijk geen nadelen mits goed geisoleerd

Mon,

Exact, tussen de regels door is dat wel de toon, zelfs ook in de winter presteren vlakke plaat collectoren soms even goed of beter.

Mvg Arnold

Arnold,
Wat bedoel je met ,,aardig ondersteunen,,?
Geruime tijd zoek ik ook naar de effectieve opbrengst van deze teilsolare heizung versus jouw gegevens (10m2 +850l= standaardformule).
In de algemene literatuur spreekt men 20% a 30% ondersteuning op jaarbasis, zelfs bij woningen met een verbruik van meer dan 75kwh/m2 tot 20%. Men gaat zelfs gemakkelijk tot 30% in passivhauser. Lees ik dan op verschillende forums van gebruikers en vaklui met een niedrigenergiehaus 15 a 40kwh/m2 verbruik op jaarbasis, een winst van max. 10% a 15%. Heeft solarkritik dan toch gelijk? Of zie ik het verkeerd? Wie weet er meer?
Mon

Hi Arnold,

wat zou jij dan in mijn plaats doen 5m2 voor 4 personen of moet het een groter oppervlakte zijn?

Tnx, Pierre

Pierre

Met 5 m² kan je een redelijk deel van je warm water met zonne-energie maken. Maak je de installatie groter ga je wel meer warm water kunnen maken, maar je efficentie gaat wel achteruit, in de volle zomer zal je installatie meer stilstaan. Ik opteer toch snel voor 7.5 m², maar puur economisch gezien is dat meestal teveel, tenzij je erg veel warm water verbruikt.

Hans

Hans,

klopt, onze 4,12 m² stoppen dikwijls voor 11 uur op heel zonige dagen.

Over onderhoud : vacuüm is een probleem, maar plaat, moet je deze onderhouden? afwassen aan buitenzijde?

Stefan

Pierre,

5,4 moet volstaan, ik heb toch een vermoeden dat je een zuinig man bent (zonnecollector)?

de panelen moeten niet precis worden weergegeven op bouwaanvraag, je mag ze zelfs helemaal weglaten, zijn niet vergunnigsplichtig tot 20 % van je volledige dakoppervlakte.

als je denkt ze toch te plaatsen kan je ze schematisch weergeven.

Stefan

Bedankt,

het wordt dus 5,4 m2, geen vacuum

Gtx, Pierre

allen

als 5m² in de zomer reeds veel overschot heeft ,hoe zit het dan in de winter ?
is het dan geen mogelijkheid om ietsje minder opp te leggen in vacuum(vlak of buis).deze zouden dan maar evengoed scoren in de zomer ,als je toch overschot hebt maar dan meer geven in de winter ?
weet iemand het prijsverschil tussen gewone- en vacuum vlakkeplaat ?
heeft een grote boiler nadelen ?

johan

Stefan,

Als je om 11 uur er al uit ligt, vind ik dat uw buffer te klein is.
Best kiezen voor zo groot mogelijk, dan kun je sombere dagen ook overbruggen. Neem het voorbeeld van Dirk A.

Hans V.

Johan,

ik was ook nieuwsgierig naar de prijs. Even op het internet gesurfd en deze site tegengekomen

http://www.loebbeshop.de/viessmann/solar-technik-kollektoren.htm?categoryId=2

Daar heb je prijzen, en bij dat merk is de vacuum 2x zo duur. 750 tov 1500 euro ongeveer.

Ik ken die site niet en weet ook niet of die duur is of niet. Maar de grootorde zal wel hetzelfde zijn, niet?

Mvg, Pierre

Stefan

Ik moetmij naamgenoot bijtreden, buffer te klein. Ofwel een probleem met je regelaar (zou me niet verbazen, heb daar ook een hoop ellende mee gehad). Welke orientatie, welke inhoud en welke t°?

Kan nooit geen kwaad als je om de paar jaar het glas een schoonmaakt, maar ik durf niet zeggen dat dat een verschil uitmaakt naar opbrengst.

Hans

Johan

" als 5m² in de zomer reeds veel overschot heeft ,hoe zit het dan in de winter ? "
Wel, in de winter zal je dat "probleem" niet hebben. En daar help verder niks aan, in de winter heeft de zon nu eenmaal veel minder kracht (5 keer?), en is het daglicht ook twee keer korter. Dus, theoretisch zou je dezelfde opbrengst kunnen hebben in de winter als je je collectoroppervlak 10 keer groter neemt (of zoiets). Maar dat lijkt mij overkill.
Het enige wat je kan doen is wat Arnold al aangehaald heeft, richten naar de winterzon.

Prijzen voor vacuumbuizen liggen inderdaad gemiddeld twee maal hoger dan die van vlakke plaat, van vacuum vlakkeplaat heb ik geen flauw benul van prijzen, maar ik geloof daar niet in. Ze kunnen theoretisch in de winter iets meer opbrengen, maar veel kan dat niet zijn, zoveel verliest een vlakkeplaat nu ook weer niet.

heeft een grote boiler nadelen ?
nee, waarom zou dat, integendeel zou ik zeggen? Tenminste als ie goed geisoleerd is.

Hans

hans

heeft richten van de collectoren dan zoveel winst ?
als er in de zomer toch overschot is kan je dan niet gewoon direkt op "winterhoek" monteren of heb je het hier over het zogenaamd tracking ,is dat dan kompleet en constant richten 90° naar de zon ?
hoe gebeurt dit eigenlijk dan ?motorgestuurd ?moet dit dan geen extra zware constructie zijn om windbestendig te zijn ?
ik zou eventueel als ik overtuigd geraak van het nut de panelen op de hoek van het dak leggen en die hierover laten draaien,kan dan de zon volgen van zuid-oost tot west.
rendabele winst hieruit?
euh,waarom geloof je niet in vacuum-vlakkeplaat ?vacuum is toch vacuum qua isolatie en een vlakkeplaat heeft steeds meer nuttige oppervlakte toch ?
http://www.thermosolar.com/k400v.htm
is het verlies aan afkoeling dan zo beperkt ?
ik las op het forum hier iemand met 2 boilers ,is dit dan beter als één grote ?
is het temperatuurverschil maar een paar graden tss boven en onderkant of is dit afhankelijk van het type(constructie)van de boiler ?
ja kga stoppen me vragen want anders krijg ik maar op de helft antwoord ;-)

dank johan