WC met flusher op regenwater?

Vraag:
onze WC's hebben geen vergaarbak, maar een "flusher" van Benkiser.
Is dit te gebruiken met een normale pomp of moeten we hiervoor een extra zware pomp voorzien?
Iemand ervaring mee?
Dank bij voorbaat.

Markie,

Een goede pomp kan meer debiet geven dan de watermaatschappij bij u thuis...

VOORAL een voldoende diameter voorzien voor de aanvoerleiding naar de WC, bv. 20mm, tenminste de afstand niet te lang is.

jeroen

Zo'n pomp van de MAKRO met een automatische droogloopbeveiliging (geen hydrofoor dus) verbriukt 800 W en dat is meer dan voldoende. Gebruik leidingen van 25.4 mm.
(duim).Ik geloof dat dit de aansluitingsdiameter is van die fluschen. Hou er rekening mee dat die pompen reageren op het kleinste drukverlies en dus vaak aanslaan als je flusch lekt. Plaats dus een "grote" waterfilter na de pomp om fijne deeltjes die de dichting zou verstoren tegen te houden.(dit geldt ook voor vlottersystemen)
Flush en filter jaarlijks nakijken/reinigen.
Aanzuigleiding ook diameter duim. Voetklep voorzien!!!

En of die pompen van MAkro goed zijn? een verkoper van DAB pompen van een zeeeer grote (sanitaire-) firma in het Antwerpse heeft me gezegd dat die pompen heeeel goed zijn.

Bedankt voor de reacties!

Afstand WC / pomp is ongeveer 22m waarvan 3.5m omhoog. De flush is 3/4".
ik dacht aan PE-leiding 25x2.7, wat maar 19.6mm binnenin is. Zou dit voldoende zijn?
Ik zie dat er ook PE van 25*1.9 is (niet gekeurde), dus 21.2 mm binnenin. Sterk genoeg of riskant?
De volgende maat is 32*2.8, dat wordt al moeilijk om weg te krijgen...

In mijn vorige woning zat er 20m koper van 22*1 tussen en 6 haakse koppelingen, op de stadswaterleiding (2 bar) en 7.5m omhoog. Dit gaf maar net genoeg debiet.

Ik ben geen specialist, (zoals de meesten op dit forum het niet zijn) maar haakse bochten, dwz korte koperen of messing bochten houden veel tegen. Lange geleidelijke bochten met een grote straal zijn uiteraard veel beter als je de plaats hebt om ze te leggen natuurlijk. Maar in jouw plaats zou ik het toch proberen met die dunwandige of kiezen voor 5/4duim. Laat eventueel dikke koperen leiding plooien voor de bochten en dan gemengd werken. Je kan ze makkelijk in de PE leiding brengen door deze laatste geleidelijk op te warmen. Overlap +/- 4 cm.

Je zei dat de leidingdruk vroeger maar net voldoende was, maar misschien was die sowieso al laag of bevond Uw verbruiker zich niet op het gelijkvloers. Het is geen rariteit om op de tweede etage nog amper 2.5 KG/cm² te meten. Een goede pomp levert toch 3 kg/cm².

Een flusch verbruikt volgens mij veel minder draaitijd van de pomp om door te spoelen dan spoelbakken met vlotter.
(Als Uw fluschen goed afsluiten). De toevoer door de wand van een reservoir is erg eng waardoor het lang duurt er die vol is.(2 per bak maar dat moet mogelijk zijn + zo'n vlotter kost al gauw 25 à 30 €, als't niet meer is)

Heb je er ook al eens aan gedacht om de flusch weg te laten en de pomp te starten met een drukknop in de toiletruimte welke een tijdsgestuurd relais (220v) start die de pomp gedurende 5 à 10 seconden onder stroom zet? Hierdoor spaar je nog eens extra standby-verbruik van het relais in de pompregelautomaat (70mA geloof ik). Geen 24 V relais gebruiken omdat je daar een transformator voor nodig hebt die ook weer stroom verbruikt! Het 220V relais mag in rust niets verbruiken, enkel wanneer je de drukknop bedient.
In deze opstelling kan je die pomp natuurlijk enkel voor je toilet gebruiken natuurlijk. Een minuterie is meestal niet geschikt om pompen te starten vanwege het te grote vermogen van pompen.

Patrick,
ik wil een hydrofoorgroep met drukvat en gewone mechanische drukschakelaar gebruiken, geen sluipverbruik dus. De flusch weglaten is niet zo 'n goed idee, daar zit namelijk een systeem in om meer "jacht" achter het spoelwater te zetten (met een soort venturi of zoiets), zonder flusch heb je veel meer water nodig om hetzelfde te bereiken.
Gr, Mark.

Mark,

Aan dat venturi had ik niet gedacht.goeien bal.

ter info:
Een hydrofoor werkt natuurlijk goed maar mijn ervaring leert me dat die "blaas" die in dat drukvat zit nogal vlug verslijt. Die blaas zet uit, het drukvat begint binnenin te roesten (condens)na een tijdje, je moet ook regelmatig lucht bijsteken. Het is ook zo dat bij hydrofoors met een pressostat( zo'n mechanische)de druk redelijk veel schommelt wanneer je afname niet maximaal is.(aan/af pomp tijdens gebruik).Bij zo'n presscontroll (elektronisch) is de druk gelijkmatiger.

Een goede hydrofoor met een inox drukvat en hoogwaardig membraan kost ook veel poen.

Wanneer men het aanbod bekijkt van kant en klare pompen heb Ik heb de indruk dat klassieke hydrofoorgroepen met een drukvat meer vermogen hebben dan de modernere (bostelloze) presscontroll pompen.

Na het stoppen van de afname duurt het bij een klassieke pomp met vat veel langer om opnieuw de max druk te bereiken dan met een presscontroll gestuurde.