U bent hier

Warmtepomp

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

21/08/2002 - 15:17

Dag iedereen,

In een vorig onderwerp (warm) heeft Mon het over zijn warmtepomp.

Wie heeft een warmtepomp en wil graag zijn gegevens delen met mij of beter de volledige groep.

Nodige gegevens : jaar van indiesntstelling, verbruik, type, vermogen, ...

Dank U

Stefan

4 Reacties

Reacties

17/08/2005 - 16:09

Kathleen,

Walter vertelde je al wat de prijs is van een verticaal leidingnet (in de tuin). Dit moet inderdaad diep genoeg zitten (> 1,5 m) en het moet onder het grondwater zitten(alleszins in de winter) om genoeg verwarmingsvermogen te realiseren. Als je tijdens de zomermaanden passief wil koelen, dan moet het captatienet ook in de zomer onder grondwaterniveau zitten.
Dit is dus erg afhankelijk van de regio waar je verbouwt !
Je moet ook iemand vinden die je het vermogen van een verticale wisselaar garandeerd dat hij stabiel blijft voor devolgende jaren ! Niet zo evident ! Kijk maar naar de systmen met directe expantie ! De kosten voor graafwerk van een horizontaal net worden soms ook nog verhoogd wanneer een droogzuiging nodig is voor waterpeilverlaging; eigenlijk altijd als je er van uitgaat dat het captatienet winter en zomer onder grondwaterpeil moet zitten !
Een verticale wisselaar geeft doorgaans wel een stabiel vermogen. Hierover kan je bij NOVEM en VITO wel gegevens vinden, soms zelfs per streek. Als je bijvoorbeeld voor een woning van ca. 200 m² uitgaat van een verwarmingsvermogen van 12 kW, en je WP draait tegen een SPF van 400 % bij 0°C wisselaartempratuur en een CV-vertrektemperatuur van 35 °C, dan heb je 9 kW uit de bodem nodig.
Globaal haal je zo'n 50 W/m met een fatsoenlijke verticale wisselaar waardoor je met 2 wisselaars van 80 m diep voldoende zou hebben. Met een 5000 € kom je hiervoor al een heel end ! Let wel, de prijzen en dieptes zijnafhankelijk van uw verbouwlokatie en soms is het wel interessanter om uit een (mono)bron water te pompen en te injecteren !

Ik weet dat bij moderne WP's met moderne milieuvriendelijke koelmiddelen de COP voor het verwarmen van het warm tapwater zeer goed is. Een WP heeft inderdaad een lagere COP bij 55 °C, maar vergeet niet dat je vertrekt van koud water van ca.10 °C. Het eerste opwarmingstraject tot 25 °C heeft zelfs een spectaculair hoge COP. Je moet dus de gemiddelde COP nemen van de opwarming van het water van ca. 10 °C tot 55 °C en deze is voor de meeste (gekeurde) WP-merken goed !!! (cfr. norm EN255)

K-waardes kan je best door je architect laten bepalen en door een installateur, en door een WP-deskundige, en...
Mijn ervaring leert dat je soms spectaculaire berekenings-verschillen ziet waar je een globaal gemiddelde kan uithalen ! Echt 100 % zal het volgens mijn gevoel bij renovatie nooit zijn.
Ik ken echter iemand uit Mol die zeer goede ervaringen heeft met een WP in een deels gerenoveerd huis met nieuwbouw. Hij heeft in het oude gedeelte zelfs niets veranderd omdat er al grote radiatoren waren.

Een andere kennis uit Retie heeft een warmtepomp toegepast in zijn tijdelijke woongarage die binnenkort op de nieuwbouw wordt uitgebreid.
Pendelen werd geminimaliseerd door voldoende buffer door inertie te voorzien. Bijvoorbeeld: vloerverwarmingsslang 10 m/m² met een goede (dikke) chappe waarin produkt voor densiteit-verhoging.
Zaak is ook je warmtepomp zo juist mogelijk te dimensioneren !

Succes met je (duurzaam) (ver)bouwproject !

19/08/2005 - 18:02

Yves,

toch een paar opmerkingen :
Ik denk je een paar keer horizontaal en verticaal door elkaar gehaald hebt, maar los daarvan:
- Het is niet zo dat een horizontale collector onder het grondwater moet zitten om genoeg verwarmingsvermogen te realiseren. Het is wel een voordeel moest je collector in het grondwater zitten, daar je dan een stabielere ingangstemperatuur hebt, en dus idd een beter vermogen/m2 kan realiseren.
- Waarom je een droogzuiging zou doen is me een raadsel. Is dit omdat het praktisch moeilijk is de buizen te leggen wanneer er grondwater bij de uitgraving op komt?
- Ivm systeem met directe expantie. Bedoel je dat bij deze systemen over meerdere jaren problemen ontstaan omdat ze niet diep genoeg gelegd worden?
- Voor een LEW woning reken eerder met een nodig vermogen van 30 to 35 watt/m2. Dus voor 200m2 maar een 7KW. Is wel wat moeilijker bij verbouwing te halen, maar zeker niet onmogelijk.

Walter

19/08/2005 - 21:09

Yves,

Zit je in de handel ;-)

Dat verhaal van de cop voor warm water is een verkooppraatje,

omdat een warmtepomp nooit 'in doorstroom' kan verwarmen zul je altijd een boiler op stel 50 a 55 graden moeten houden. Op het moment dat je gaat tappen gaat de warmtepomp direct aan het werk om dit boilervat op temperatuur (proberen ;-) ) te houden. Als je extreem lang doordoucht zal je boiler misschien de 45 of 40 graden gaan halen maar onder die 40 komt ie echt niet.

Je warmt dus NOOIT het hele traject vanaf 10 op maar altijd op +/- 50 graden. Je Cop is dus net zo beroerd als iedereen vreest maar de verkopers je nooit vertellen.

Niet meer doen dus dat verhaaltje vertellen :-(

Mvg Arnold

03/02/2009 - 21:06

Hoi,
Misschien kan iemand me verder helpen. We moeten verlicht een nieuwbouwhuis bouwen met warmtepomp. We hebben een offerte van een aannemer waarbij de warmtepomp geen stelpost is, maar dit is exclusief de wisselaar. De boring zit wel in de kavelgrond.

Wat is de functie van de wisselaar en wat kunnen de extra kosten van wisselaar zijn van aanschaf en installatie?

Verder nog tips waar op te letten?

Met vriendelijke groet,
Anne

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.