vochtige kelder

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Hallo allemaal!
Ik heb een immense eeuwenoude kelder, een toffe ruimte maar helaas ook vocht. Volledig vochtvrij zal dit niet te krijgen zijn, maar ik wil toch eens zien of ik het niet sterk kan verminderen met een aantal maatregelen.

Mijn eerste probleem is eigenlijk: waar kan ik een fatsoenlijke vochtmeter kopen waarmee ik het verschil tussen echt nat, vochtig, licht vochtig en droog kan meten??Ben al op het internet vochtmeters tegengekomen die tussen 0% en 40% of 0% en 80% kunnen meten.

TIA!

Reacties

Je kan eens horen bij Bercu. Zij verdelen vochtigheidsmeters van onder meer Gann.

Nooit van gehoord maar nu gevonden! Bedankt

in een dierenwinkel waar ze artikelen verkopen voor broeikasten vind je zeer goede en nauwkeurige meters.
De vochtigheid is zeer belangrijk tijdens het broedproces.

als het vocht is zal het best in orde te krijgen maar is het water dat ergens door komt ligt het moeilijker
een ex schoonbroer van mij heeft zijn kelder eens volledig geschilderd met wegen verf waar men lijnen mee trekt, had er eerst een zeergoede ontvochtiger geplaatst
geen last meergehad is al wat jaartjes geleden in de winkels vele doe het zelfvers verkoopt men zo een soort verf tegen vocht problemen maar is redelijk van prijs,
tegen insijpeling is het wat anders,maar dat is niet het geval bij u volgens ik lees
maar nog iets u heeft toch geen verluchtingsgaten die in verbinding staan met fundering waar water onder komt te staan want bij mijn zoon hebben wij dat dicht moeten maken
moest voor iets anders dienen is er niet van gekomen maar was een probleem

Nee, het is inderdaad een allegaar van allerlei problemen, maar voornamelijk doorslag vanbij een ander perceel, maar ook opstijgend vocht bvb. de bakstenen vloer blijft voor het grootste deel droog, behalve in één hoek, die vreemd genoeg net wat hoger ligt. De muren zijn gekaleid maar dat mag wel eens opnieuw of met zo'n speciale verf.

Wat je ook op een keldermuur plaatst, of het nu een verfproduct is, of bv. een sterk afsluitend cementgebonden product, dan krijg je onder die laag een osmotische druk die kan oplopen tot 40-50 bar!

Van deze bewering bezit ik een tekst van een 20 jaar oude maar nog altijd niet achterhaalde studie van een gekende universiteit.

Om ofwel een verfproduct ofwel een cementgebonden product goed te laten hechten is de voorbereiding van de ondergrond even belangrijk, zoniet belangrijker dan het product dat je erop gaat plaatsen.

Vroeger deed men dat wel eens met speciale zeer dunne solvent gebaseerde diep indringende impregneermiddelen. In kelders werken met solventproducten is zowel qua gezondheid en andere veiligheidsnormen geen sinecure en zeker niet zonder gevaar (verstikkingsgevaar, explosiegevaar...).

Enkele firma's maken silicaat en/of siliconen gebaseerde impregneermiddelen die opgelost zijn in water. Die maken ofwel: een soort hydrofobe vochtzone, ofwel verglazen ze de eerste millimeters van de cement en steenlaag.
(Ook met deze producten moet je héél voorzichtig zijn want die zijn soms héél sterk alkalisch en dus gevaarlijk voor huid en ogen!).

Daarbovenop kan je dan een topkwaliteit cementbezettingslaag en/of aangepast verfsysteem plaatsen.

Dit systeem met een speciale witte cement als afwerklaag wordt o.a. in Duitsland (door de Duitse overheid goedgekeurd) toegepast voor het saneren van oude ondergrondse drinkwaterreservoirs.

Dit is voor mij na 30 jaren activiteit in de bouw nog altijd het enige systeem dat qua technische zekerheid en ook voor het gezondheidsrisico (relatief veilig en niet schadelijk voor het milieu) nog niet van zijn voetstuk is gehaald.

Ik heb een oude kelder , bouwjaar 1890.De muren staan vochtig dorr contact met de grond aan de buitenzijde.
Dit geeft een hoge luchtvochtigheid in de kelder en condensatie problemen in de hall die ermee in verbinding staat.
Stel dat ik op de muren aan de binnenzijde een ciment gebonden produkt opstrijk in meerdere lagen. Is het dan mogelijk dat, daat het vocht in de muur niet kan verdampen, dat ik problmen krijg in het appartement op het gelijkvloers? wat is hier de beste oplossing?

hallo

Heb in mijn vroeger huis gelijkaardig probleem gehad.
De zijkant het meest vocht doorliet grensde aan een open terrien.Met goedkeuring van die eigenaar heb ik langs de BUITENKANT de zijgevel volledig opengegraven tot op de fundering, de muur dan laten drogen.Eens droog heb ik de muur langs de buitenkant bestreken met een vochtwerende cement, dan een teerlaag en dan een NOPPENfolie.Aan de voet van de fundering en die over de ganse lengte heb ik een drainagebuis gelegd met-goed ingebed in argexkorrels en de afvoer vzn die drainagebuis liep dan naar een sterfput.De noppenfolie "stond op" de drain.En daarna heb ik degreppel weer toegegooid.Sindsdien geen druppel water meer door de muren en ook geen opstijgend vocht meer.

ludo

Dank voor de info.
Dit lijkt me een prachtige oplossing, maar de woning ligt in stad Gent en is gebouwd tegen het trottoir.
Het trottoir opgraven is helaas niet mogelijk.
Daardoor kan er alleen aan de binnenzijde iets aangedaan worden. De luchtvochtigeheid in de kelder geeft bij de momenteel lage temperaturen, condensatie in de hall, met schimmelvorming naast de ramen tot gevolg.
Dank voor de info.

Het systeem dat Ludo/Wallonie hier verteld is de meeste logische aanpak.
Met namen het probleem aanpakken langs de kant waar het komt (hier letterlijk de buitenzijde).

Bij het probleem dat forumlid 'de pooter' aanbrengt kan je dit 'bijna' niet toepassen (onder een voetpad zitten meestal een pak nutsleidingen die verhinderen dat je breed en diep kan uitgraven om de ideaale oplossing die Ludo/wallonie aangaf uit te voeren.

Normaal wordt er hier op het forum geacht om geen reklame voor firma's (en zeker niet voor eigen winkel te maken) maar nu ga ik die regel overtreden om de reden dat ik de laatste twintig jaren nog geen andere firma's ontdekte die in Belgie deze producten met enorme effectiviteit voor dit doel aanboden.

Dus voor het probleem 'de pooter' stel ik voor:
-Maak de binnenzijde van uw keldermuren en vloeren proper met alle mogelijke mechanische middelen die je hebt.
(met zgn. 'bik'-hamers, beitels en hamers, hakbeiltjes, pneumatische of electrische drilbeitels, enz. enz.)
Doel: Alle rommel van oude cementpleisters, witsel en dergelijke grondig te verwijderen.
Eindresulaat: Tracht zoveel mogelijk tot op de rode oude bakstenen ondergrond te komen.

Met producten van het Remmers Nv (tel 015 24 19 68) kan je een verglazer (een silicaatproduct in water) op de ondergrond aanbrengen.
Binnen de dertig minuten daarna moet je een cementgebonden product aanbrengen dat de uiteindelijke waterdichting waarborgt.
Daarbij heb je dan twee types nodig:
- 1 product om tussen de muur en de vloer als het ware de hoek af te ronden, zodat je tussen de aanzet muur-vloer geen waterdoorsijpeling meer kan krijgen.
- Een tweede cementgebaseerd product om de muur zelf definitief waterdicht te houden (daar bestaat een grijs en ook een wit product in.
(Beide producten worden eenvoudig met een blokbostel of witselborstel in een dikte van maximum 3 mm aangebracht).

Dan is de vloer EN de wand perfect waterdicht. (In Duitsland is de 'wit' gekleurde cementversie goedgekeurd om oude drinkwaterbekkens te saneren tegen insijpeling van vocht van buitenaf).

Maar: Dan zit de forumlid 'de pooter' nog met het probleem van het opstijgen vocht in de muur boven de keldermuur.

Daar ken ik maar 1 veilig en effectief watergedragen product en dat is injectie of zelfs simpel in boorgaten ingieten van een siliconen-micro-emulsie (in water!) in de muur tussen het kelderniveau en de eerste verdieping.
Hiervoor worden vanop het gelijkvloers op een hoek van 45 graden gaten geboord in de muur. Deze moeten zowel tot in de eerste laag boven de pas als in de eerste laag onder de pas uitgevoerd worden.
Daarna wordt via deze boorgaten (met darpmjes, met flessen of met hoogdrukinstallatie) siliconen micro-emulsie ingebracht.
(Soms doet men het wel eens door gedurende twee uren doorlopend deze vloeistof met een gietersysteem in de boorgaten aan te brengen).

De siliconen-micro-emulsie hard in de muur uit tot een perfecte blijvende hydrofobe barriére tegen opstijgend vocht. (fabricant Metaldo Bvba 03 771 05 04)

Producten van beide firma's vond ik na 20-30 jaren nergens identiek terug (vandaar het vernoemen van de firma-gegevens)
Idem voor de aard en kwaliteit vond ik na 30 jaren geen enkel chemisch identiek vervangtype voor de producten van beide firma'.

Hopelijk krijg ik niet te veel verwijten van firma-reklame op mijn hoofd maar dat neem ik er in dit geval dan maar bij.

Groeten aan allen,
Rudy