Syst D-leidingen in dakgebinte?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Ik verbouw mijn rijwoning tot een zo energie-zuinig mogelijke woning.
Ik heb ook gekozen om een systeem D-ventilatie te plaatsen.
Bij de vernieuwing van het dak zijn er dakdoorvoeren geplaatst en ik zal binnenkort de Lindab-buizen plaatsen. De aansluiting tussen de dakdoorvoeren en de unit zal door het dakgebinte lopen.

Ik maak mij nu echter zorgen voor het condensatierisico in het dakgebinte. Er wordt 20 cm isolatie ingeblazen. De Lindab's zijn 12 cm diameter en rusten op de gordingen. Op de plaatsen waar de buizen de kepers kruisen, zal er op de maximale diameter quasi geen isolatie zijn. Is er hier een condensatierisico in de dakconstructie?

De alternatieve ligging van de buizen is in de balkenlaag voor de toevoer en een gemetselde schouw voor de afvoer. Nadeel van de toevoer in de balkenlaag te plaatsen is dat er minder toevoer van verse lucht is op de gevel (WNW-georiënteerd). Bijkomend voordeel is dat er minder bochtenwerk in de installatie zal zijn.

P.S. De diameter van de installatie is beperkt, de installatie valt niet onder EPB en moet eerder enkel een basisventilatie garanderen. Het is een klein rijhuis, oppervlaktes en debieten zijn beperkt (ook al omdat de keuken niet mee geventileerd kan worden). De diameter staat dus niet ter discussie.

Reacties

Vreemd verhaal:

Je plaatst een systeem D en je beschouwt dit enkel als basisventilatie? Voorzie je dan nog bijkomend een ander systeem? Hoe?

Waarom wordt de keuken niet mee geventileerd? Hoe wordt ze dan wel geventileerd?

Over welke totaaloppervlakte gaat het? Welke capaciteit heeft uw toestel?

Een systeem D kost volgens mij te veel om het maar half en half te laten functioneren. Bovendien werkt het systeem daardoor ook niet effectief. 

Ook die toevoer van verse lucht voor de gevel begrijp ik niet goed, die (buiten?)gevel krijgt verse lucht genoeg en heeft die zelfs niet nodig of toch niet in die mate dat je daar zelf moet voor zorgen.

 

Met uw beperkte diameter voor de buizen heb ik geen moeite, gezien het eveneens beperkte debiet. Maar ik zou ze niet in het dakgebinte steken.

 

Maar volledig eens met Charel uw D kost genoeg om het ineens goed te maken dus probeer ook een buisje tot in de keuken te krijgen.

Wat ik wou zeggen is dat ik niet de debieten uit EPB moet halen. Opp. = 135 m2, volume volgens Belgische norm = 200 m3.

Basisventilatie: als er veel mensen aanwezig zijn en er is nood aan meer ventilatie, zal het via de open ramen moeten gaan.

Toestel is nog niet beslist. 

De keuken is een bijgebouw en onmogelijk aan te sluiten op het ventilatiecircuit (tenzij alles via platte kanalen op een ongeïsoleerde vloer en een hoop bochtenwerk). Voor de keuken zal ik waarschijnlijk een aparte kleine unit voorzien.

 

De Ventilatiegids van WTCB raadt aan om de afvoeren enkel in het dak te plaatsen, net onder de nok, en liefst nog aan de loefzijde. Dat is aan mijn achtergevel helemaal niet het geval.

Als vervolg op de reactie van Patrick

Temeer omdat het systeem het beste werkt op de manier dat in de droge leef- en slaapruimtes de verse lucht binnenkomt, zich verplaatst door de woning om vervolgens vooral in de badkamer, de wc en de keuken afgevoerd te worden.

Dus de keuken is eigenlijk een belangrijke schakel in het systeem, ook zeker in verband met de warmterecuperatie.

ja de loefzijde, wat is dat weer ? onroerend erfgoed kent dat niet

je maakt dus een koude brug..maar één buis is nu precies wel niet het probleem. Je zorgt dat die buis rondomrond geisoleerd is hé

Om te beginnen moet uw dak één isolerende schil zijn van 20cm dik en moet daar het meest noodzakelijke pijp door gaan en nothing more nothin gless

Ik plaats ook een 'gecasteerd' ventilatie systeem.D

Dus een voudigweg: 75m3 in de living en 75m3 afzuigen in de keuken  2 badkamers 50m3 afzuigen en inblazen via de gang. En nog 25m3 in de hoofdslaapkamer inblazen en afzuigen in één WC. En daarmee is de kous af voor mij

Het verschil is dat ik verse lucht niet in blaas in elke slaapkamer bij gebrek aan mogelijkheid om mijn kanalen te leggen



Ik begrijp die werkwijze totaal niet Paul. Voor mij is dit half werk.

Als het in de ene slaapkamer nodig is (en dat is het) dan is het evengoed nodig in een andere slaapkamer.

Er niet geraken met een buis lijkt mij geen voldoende excuus om dan onvolwaardig te ventileren met een volwaardig systeem, je geraakt overal met een buis van pakweg 90 mm. Zeker als je nog aan het renoveren bent.

 

 charel om u gerust te stellen, in mijn huis kunnen alle vensters OPEN op kipstand... dat is de natuurlijke ventilatiemethode bestaat bij  mij nog altijd. Ik heb dus niet beweerd dat ik van plan ben om nooit meer mijn ramen open te zetten.

Wat ik wel van plan ben is zorgen dat er in een paar kritische kamers geen condens ontstaat, en zorgen dat het huis blijft ventileren op een energiezuinige manier wanneer de ramen allemaal dicht zijn.

Waar ik ook voor gezorgd heb is dat de warmte wordt geextraheerd en ingeblazen zodat het circuleert, ik doe dus inderdaad de lucht circuleren in het huis. Dus op die manier is het niet zo dom gedaan. De living is één ruimte met de keuken, dat is een U vorm dus ik blaas in een been van de U en extraheer in het andere been van de U.

Dus ja dat is een gecastreerde versie. In feite heb ik een gebalanceerde systeem C , waar de extractie uit de natte ruimtes de warmte wordt gerecupereerd, die extractie wordt volledig gebalanceerd, maar een hoofdmoot komt in de gang ipv in de slaapkamers terecht. Mijn gang is een soort schoorsteen in mijn huis en ontvangt van alle ruimtes een deur, en is als een evenwichtsvat of corridor die zorgt dat vanuit alle ruimtes naar alle ruimtes een flow mogelijk is. Sowieso vanaf de deur opengaat ventileert die ruimte weliswaar minder efficient met de die gang

En inderdaad mijn poezelige echtgenoot zweert bij raamtjes openzetten en zal dat ook met plezier doen. Vanaf ze ook maar één nachtje die ventilator zal horen blazen (ik heb de stilste gekozen) zal ze mij terroriseren om die ventilator af te leggen. Zoniet zal ze dreigen om te verhuizen etc... Toen ze die buis zag in de slaapkamer op haar verjaardag notabene, heb je die donderwolk niet zien passeren ? Dus ja voor de vrede doe je veel. Ik heb gezegd we gaan het testen, en zien of het teveel lawaai maakt. Zo het teveel lawaai maakt kan het nog losgekoppeld worden. 

Een Vasco D300E type II heb ik gekozen, met vochtsturing vanuit de badkamers en een RF zender vanuit de keuken te bedienen.Op elk ventilatiemondje nog een dempertje, en volgens mijn sanitairman heb ik geen dempin gnodig voor de vasco'"s die zijn zodanig stil dat je ze niet hoort beweert hij

 

 

 

 

Paul,

Wat je verder in je huis ook doet, als je in de slaapkamers geen toevoer van verse lucht hebt dan heb je daar geen ventilatie.

Zelfs niet als je het raam op kipstand zet, omdat in de rest van het huis een balans heerst en die verse lucht dus niet wordt binnengetrokken. Moest er toch door het systeem verse lucht in de slaapkamers via de ramen binnenkomen dan zou dat weer ten koste zijn van de balans en dus ook ten koste van de luchtverversing in de living en die ene slaapkamer.

Trouwens, sowieso zullen die ramen in de winter worden dichtgezet, kan je vergif op innemen.

Ofwel kies je voor  het systeem D en dan doe je het zoals het moet, zoals het is geconcipieerd, ofwel kies je voor systeem C met overal roosters in de ramen, ofwel kies je voor natuurlijke ventilatie. Kiezen voor iets dat vis nog vlees is, is in mijn ogen weggegooid geld. Je gaat nog altijd hier en daar condensatie hebben, nog altijd slecht of niet geventileerde plaatsen, nog altijd geen warmterecuperatie.

Zo'n gecastreerde versie werkt niet, net zo min als je van een gecastreerde stier nakomelingen kan verwachten.