Solarbayer Vigas houtvergasser

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Na mijn verhuis naar een oude hoeve (1850) zocht ik een andere verwarmingsbron. In mijn vorige woning had ik 1 houtkachel, maar door de vele kleinere kamers moesten er minstens 3 houtkachels komen in de nieuwe woning. Aangezien het pand beschermd is en de vergunningen voor renovatie wellicht enige tijd duren, besloot ik om voorlopig cv aan te leggen met een houtvergasser als warmtebron. Nu was de vraag, welke? Veel heb ik gelezen en dit forum heeft me toch ook wat informatie opgeleverd, hoewel, deugdelijke informatie over houtvergassers een schaars iets is. Dus ik besloot om mijn bevindingen op het forum te plaatsen zodat andere mensen er iets aan hebben.

Na enig zoeken is het dus een solarbayer vigas geworden met als hoofdreden de prijs/kwaliteitverhouding die velen aanprezen. Ik heb een 40Kw HVSe zonder lambda sonde met 2x1500l buffer (1 van 3000 was te hoog). prijs was 7650euro incl. btw dit was de prijs voor de set, dus met expansievat, ladomat, ketelbeveiligingsgroep, etc..

Na 1 winter (en dan nog niet echt winter) te hebben gestookt, kan je niet veel zeggen over de kwaliteit natuurlijk, maar de afwerking en de manier waarop alles gemaakt is, straalt kwaliteit uit.
Aansteken gaat bijzonder snel, ik doe dit steeds met een gasbrandertje dat altijd naast de ketel staat. Gewoon wat achtergebleven kool over het keramisch element duwen, daarboven wat klein hout en een 10-tal seconden de vlam erop langs de onderkant. Nog voor je iets anders hebt kunnen doen heb je een grote vlam waarop je dan de dikkere houtblokken stapelt. De rookgasventilator is wel een aanrader, want als je het vuur 'dooft' door de kamer helemaal vol te stapelen met hout, ontwikkelt er zich veel rook die dan wel eens naar buiten durft komen, dit heeft in mijn geval ook wel te maken met de kortere schouw (4m dubbelwandig inox). Deuren dicht, knopje drukken en je bent vertrokken. Sneller als een gewone kachel.
Als de ketel bij het aansteken gewoon brand rookt hij erg veel, deze rook verdwijnt echter onmiddellijk als je de ketel opzet en de vergassing begint. Het aansteken vraagt minder als 2min. daarna nog eens een paar minuten om de kamer vol hout te laden, dus dat roken is geen probleem.
Helaas gaat het volledig opbranden minder goed als verwacht, het hout wil geregeld erg slecht 'zakken', waardoor de vergassing wat ophoudt (vlam aan de onderkant van het keramisch element gaat zo goed als uit). Poken (met de bijgeleverde pook) is dan de oplossing, maar dit moet je toch een keer of 2 doen per lading hout. Anders inladen, ander hout, meer of minder inladen, ik heb het allemaal al geprobeerd, zonder veel resultaat. Op zich geen ramp aangezien ik thuis werk, maar je moet er dan toch weer af en toe naartoe. Je ziet het snel aan de rookgastemperatuur of buiten aan de schouw wanneer de vergassing ophoudt, de schouw begint dan lichtjes te roken. Blijkbaar is de ketel eigenlijk gebouwd voor rondhout in plaats van kliefhout, de vorm van de kamer zou er wat mee te maken hebben.

Het weinige as opkuisen is ook erg snel gedaan, ik heb de ketel op 4 betonblokjes gezet zodat je er een groot blik onder kan schuiven. Ik heb deze winter hooguit 4 keer het as verwijderd. De warmtewisselaar heb ik 1 keer beginnen kuisen, maar bij de 3de pijp ben ik gestopt omdat ze eigenlijk te proper waren om te kuisen. Stook momenteel wel alleen eik dat al 5 jaar lag te drogen.

Qua buffer, ik heb vele leveranciers gebeld en slechts weinigen gaven de raad de door solarbayer opgegeven buffergrootte te gebruiken. Voor 40Kw minimum 2200liter en optimaal 3000 liter wordt opgegeven en ik ben blij dat ik 3000l heb. De hoofdreden hiervoor is dat het vrij veel tijd vraagt (en dus ook veel hout) om de ketel zelf warm te stoken). Vertrekkende van 20° duurt het toch 25 tot 35 min tot de ketel zelf warm is, op een brandtijd van een lading hout van 4u is dat toch heel wat, dus als de ketel warm is, kan hij maar beter lang branden. Plus je hebt het comfort, momenteel geniet ik nog van de warmte van 3 dagen geleden. Je moet ook niet anticiperen hoeveel hout er nog bij kan nadat je 1 lading hebt gestookt, je doet hem gewoon nog eens helemaal vol. Buffers volledig warm stoken vraagt een 2 tot 3ladingen hout (als je weinig warmte afneemt)

Aangezien het een tijdelijk opstelling is heb ik een gewone CV pomp gebruikt om het water vanuit de buffers rond te pompen en dat is geen aanrader. Eigenlijk kan je met dit systeem niet zonder CV pompgroep. Je radiatoren verwarmen veel of weinig afhankelijk van de temperatuur van de buffer, dus dat is al een nadeel. Verder werkt het sls systeem in de buffers erg goed, het warme water stroomt rechtstreeks 'door' de buffer als er warmte wordt afgenomen via de cv pomp, hetzelfde natuurlijk ook aan de retoukant, maar als het retourwater vrij warm is stijgt de temperatuur van de ketel vrij sterk en de buffers niet. Een pompgroep houdt het radiatorwater op constante temperatuur en het retourwater is altijd 'fris'. Dat wil zeggen dat met een pompgroep tijdens het verwarmen van de radiatoren ook de buffer geladen kunnen worden, wat bij mij niet het geval is. In een toekomstige installatie zal ik dus zeker een pompgroep gebruiken. Wat je ook niet kan hebben met een pompgroep is een thermosifon stroom, wat ik dus (toevallig) wel heb. Radiatoren blijven warm, zelfs zonder de cv pomp. Hierdoor verlies je erg veel warmte op momenten als het niet nodig is.

Hopelijk heeft iemand iets aan mijn bevindingen, vragen zijn uiteraard steeds welkom.

Reacties

beste michiel

om met het laatse te beginnen, thermosifon kann je makkelijk voorkomen door een veerbelaste zwaartekrachtrem (kost een paar euro) in je leiding te plaatsen. 

wat de buffer betreft, de duitse norm vereist 51 lt /kw, dus in jou geval minstens 2040 lt, grotere buffers geven je meer "bewegingsvrijheid", en dat is altijd handig als je met hout stookt.

wel spijtig dat je geen lambdasonde genomen hebt, dat komt je verbranding/uitstoot zeker ten goede.

wat de rook betreft, een houtvergasser laat je dicht eens ie brandt, het is ook de bedoeling dat het hout vergast.  in je vergassingskamer krijg je houtgas, als je de deur plots opent riskeer je een steekvlam, en niet te oinderschatten risico, als je er lang van wiol genieten.  de regel is dat je eerst je aanmaakblokje(s) met wat aanmaakhout op de rooster legt en dan verder aanvult met je brandhout en nhet dazn pas ontsteekt en onmiddellijk de deur sluit en dicht houdt.  het hout moet ook niet zakken, het vergast en verast vanzelf, ook zonder jou hulp.  wel kan de duidelijk te korte schoorsteen problemen veroorzaken, daarom zou ik toch eens bekijken of je ze niet met minstens 2 meter kan verlengen.

hans d