(r)enovatie steeghuis uit 1888 in de stad

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

beste mensen,

Ik zit met een aantal vragen bij m'n verbouwingsplannen. Veel van de vragen heb ik al zien terugkomen en sterke antwoorden gezien. Graag jullie licht, ervaringen,... over m'n recente aankoop en m'n bouwplannen:

Het huis dat ik gekocht heb ligt pal in de seefhoek in Antwerpen en heeft een hele geschiedenis. Het huis bevindt zich achter een voorhuis en loopt langs een steeggang.

- In 1888 waren het vier arbeiderswoningen in een steeg.
- In 1909 werd achter de vier woningen een diamantfabriekje gebouwd.
- In 1942 werd het voorhuis weggebombardeerd
- In 1951 werd het voorhuis heropgebouwd. Van de drie eerste steeghuizen één huis gemaakt. Het vierde werd een deel afgebroken en geïntegreerd in het fabriekje wat ondertussen een werkplaats van een timmerman was.

Nu hebben we dus een stevig langwerpig achterhuis ca. 22 meter lang en 3, 5 meter breed met ramen die uitkijken op de smalle steeggang. Achter het huis staat een magazijntje. Over de volleige langte van de andere kant van de steeg staat een halopen hal.

Gevolgen:
- de oorspronkelijke indeling en ramen (raampje , deurtje van de steeg) is weg , ook andere elementen zijn verdwenen (vb. de regenwaterput is een beerput geworden)
- het is en blijft een oud werkmanshuis maar de oorspronkelijke charme van kleine huisjes is weg

misschien spijtig maar daardoor kunnen we het ook makkelijk over ons hart krijgen om het huis goed in te pakken met isolatie.

We merkten dat het achterhuis charme heeft (anders hadden we het niet gekocht) maar toch koudere muren, ramen en daken dan we verwacht hadden. Een architecte van de Woonwijzer (www.woonwijzer.be)ging de vochtigheid van de muren na + de staat van het huis na als tweede huid.

De conclusies:
- We hebben overal last van opstijgend vocht
- Het vocht stijgt hoger op dan normaal (zouten, dunnere, oudere muren)
- Onderkappen of inspuiten is nodig.
- Enkel klas op vervangen door HR-glas
- Elektriciteit aanpassen
- Na - isolatie is interessant
Kortom de verwachte dingen.

M'n plannen en vragen:
- Ik denk dat ik best start met onderkappen (ik kan quasi overal aan de buitenmuren - de achterbuur van de steeg is aan grote hal)

kan dat ook in de winter - kan dat ook door cellenglas te integreren in de muur?

- na - isolatie:
* muren:
eerste idee was lattenwerk met isolatieplaten en daarna afwerking met crepi maar nu lees ik dat een nieuwe isolatie mert opblaasbare kussens de eerste prijs van NIBE haalt (vooral wegens transport) en lijkt me dit interessant omdat ik zo weinig mogelijk ruimte van de smalle steeg wil innemen + ook rond ramen en dorpels liefst wat plaats vrijhoudt.

Zijn er al ervaringen met dat soort isolatie (thermosheets)?

Indien ik toch best kies voor isolatieplaten - pak ik dan ook best het raamgebinte en de dorpels helemaal mee in?

* vloeren:
de ruimtes zijn voor twee derde onderkelderd en er liggen oude stenen koude vloeren.

Kies ik best voor ondervloerisolatie (vlokken of zo) of voor isolatie op de vloer (we denken eraan nieuwe houten vloeren bovenop de bestaande vloer te leggen)

* dak:
de zolder zijn nu mooi afgewerkt door de timmerman die het huis vroeger bezat - hij isoleerde het dak ook maar slechts met 6 cm en dat is voelbaar.

Kies ik best voor na-isolatie door dak te laten afhalen en nieuw onderdak + isolatie te laten steken of is toch best vanbinnenuit te isoleren (zowel energetisch als practisch)

- HR - glas:
de timmerman stak overal zelfgemaakte ramen waar wel ruimte is voor HR - glas. ik zou er nu al mee beginnen maar heb wat bang dat het vocht in huis dat nu elke morgen echt druppelt van de ramen dan op de muren gaat condenseren.

Best even wachten met HR - glas steken tot de muren geïsoleerd zijn of nu al aanpakken?

beste groeten,
dirk van regenmortel