Opvullen van rookkanaal met Argex-korrels (of alternatief): nodig of niet?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Hallo iedereen,

Wij gaan volgende week onze nieuwe kachel plaatsen, een Nestor Martin Premium TQH43.
Deze komt te staan in onze woning met bestaand rookkanaal. Deze schouw is opgebouwd uit keramische potten met een afmeting van 45cm x 45cm. Dit rookkanaal is uiteraard veel te groot voor onze kachel, daarom zullen wij een vaste enkelwandige inox-buis trekken in bestaande schouw. De buis heeft een diameter van 18cm.

Nu is de vraag of het aangewezen / nodig is om de schouw nog bijkomend op te vullen met Argex-korrels?

Volgens installateur "wordt dat heden ten dage niet meer gedaan".

Maar omdat het rendement van de nieuwe kachels steeds hoger is, en de uitlaattemperatuur steeds lager, zou ik geen risico's willen nemen en toch gaan opvullen. Mijn doel is uiteindelijk om een zo goed mogelijke trek te creëren.

Wat denken jullie hiervan? Toch opvullen met korrels of niet nodig?

En is Argex-korrels de beste manier? Of zijn er ondertussen betere alternatieven?

Alvast bedankt voor jullie reacties,
Mvg,
Floris

Reacties

 

 

Is uw nieuwe ketel een condensatieketel? Vraag dan aan uw installateur of de ketel geen geforceerde afvoer van de verbrandingsrook heeft. Dan hangt ge niet af van de trek in de schouw.  Zulke inoxbuis dient vooral om de condensatie op te vangen. Anders loopt ge het gevaar dat het vocht op de schouw neerslaat en zo in het huis binnenkomt. Bij een condensatieketel loopt het condenswater terug naar de ketel en kan daar opnieuw verdampen.

 @pierre:

Het gaat over een kachel.

 

@Floris:

Opletten met opvullen met Argex korrels naast een buis. Gebruik geen flexibel, enkel een vaste (stevige) buis van inox. Door de druk en het uitzetten/krimpen kan een flexiebel plat worder gedrukt doordat de argex begint te zakken. Gebruik dus een vaste buis met voldoende wanddikte.

 

is het een houtkachel?

zo ja zou het dan niet doen gewoon bij 45x45 houden

Floris,

 

Wij zitten met een vergelijkbare situatie. Wij hebben wel een dubbele flexibele buis moeten steken omdat een vaste inoxbuis niet in de schouw paste. Ook onze installateur zegt dat isolatie van de schouw niet nodig is. (hij vertelde dat het zelfs niet meer mocht vanwege gezondheidsrisico's. Maar daar heb ik mijn grote twijfels over.

Ik kijk het nu een stookseizoen aan. Mocht het echt problemen geven dan kan ik de schouw nog altijd volstorten.

 

Henri

 Een flexibel (ook dubbelwandig) is niet gemaakt om krachten op te vangen van materialen dat er tegen gestort worden tegen zijn buitenwand. Als je dat doet is het om problemen vragen (inzakken, toenijpen,...)

 

Een flexibel is en blijft een  bijkomende oplossing en wordt teveel gebruikt uit gemakzucht.

@iedereen: bedankt voor jullie reactie.

@bertvdg: wij gebruiken zeker geen flexibel. Ik heb aangedrongen om een vaste inox-buis te gebruiken omdat deze kwalitatief beter zijn, langere levensduur & gladder aan de binnenkant. (door onze rechte schouw kunnen wij deze ook relatief makkelijk installeren)

@henri: ik merk dat installateurs dit vaak niet meer willen doen, denk vooral uit gemakzucht of uit onwetendheid. Ik wil geen risico's nemen & een zo goed mogelijke trek, vandaar dat ik zelf blijf aandringen om op te vullen.

@wilvandekempen: waarom zou jij dan geen inox-kanaal steken? 45x45 is veel te groot = schouw warmt niet op = slechte trek. Ben benieuwd naar jouw argumenten, want ik zie geen onderbouwing die dat kan verklaren?

hoi floris

ja ik vroeg of het een hout kachel was, heb zelf een speksteenkachel en stook met hout mijn schouw moest minimaal 25x25 zijn en die trekt als een gek bij mij ouders stoken we ook met kachel en die schouw is ook groot nooit problemen mee gehad,in de garage heb ik hout kachel staan met een te kleine afvoer aan rookgassen dus gaf problemen als ik de kachel meer zuurstof gaf kon het niet verzetten en kwam rook binnen en slechte verbranding je schouw gaat buiten flink roken door te slechte verbranding,ik heb ook van die vuurvaste kanalen en rond die kanalen heb ik rondom 5cm arex met cement pap gedaan, die cement pap is voor de stevigheid word een vaste massa maar goed ook want naderhand met de kachel te plaatsen moesten we nog een gat maken anders zou er alles eruit rollen van die arex bolletjes,(maar is het een houtkachel?) een schouw kan nooit te groot zijn zeker voor een houtkachel,maar je mag van mij wel een inox kanaal steken maar die kost al iets denk ik en je ziet er niets van vind eigelijk weggegooid geld,en trek gaat je altijd hebben want warme lucht stijgt altijd op,

Beste Wil,

Ik geloof best dat jouw speksteenkachel het goed doet met een grote schouw. Maar hetgeen je zegt over een schouw: die kan niet groot genoeg zijn: dat staat eigenlijk volledig haaks op de theorie achter een schouw.

Een te grote schouw is een schouw die slecht opwarmt, bijgevolg minder trek. Een schouw mag idd niet te klein zijn, maar zeker ook niet te groot. Eigenlijk moet een schouw in zijn volledige vorm even groot blijven, in mijn geval 180mm.

Wij hebben met onze bestaande schouw problemen omdat deze gewoon te groot is (en dat is dan met hang-openhaard, die geeft nog een pakt warmte door naar de schouw, onze nieuwe kachel heeft een rendement van 81%, dus de uitlaatgassen zijn minder warm = minder opwarming van de schouw = minder goede trek).

En dat warme lucht altijd stijgt is correct, maar dat is veel te kort de boch volgens mij. Idem dat een schouw nooit groot genoeg kan zijn. Sorry, maar dat geloof ik niet.

Floris,

In principe is er altijd trek zolang er maar een temperatuurverschil is tussen de schouw boven  en de schouw beneden (daar waar de kachel staat).

Als je een inzethaard met een laag rendement de hele dag zou laten branden, dan zou de schouw boven een bijna even hoge temperatuur als beneden hebben waardoor de trek minder wordt. Maar over het algemeen geldt; hoe langer het rookkanaal, hoe beter de trek.

Je schrijft dat een enkelwandige inoxbuis steviger is dan een flexibele inoxbuis. Dit klopt ten dele. Een dubbelwandige flexibele inoxbuis is steviger dan een enkelwandige flexibele inoxbuis. Een dubbelwandige heeft ook aan de binnenkant een gladde uitvoering, welke een enkelwandige niet heeft.

Maakt je schouw een knik op een bepaalde hoogte, wat je nogal eens bij oudere huizen ziet, dan is het werken met een normale inoxbuis niet mogelijk. Of je zou de schouw weg moeten kappen en met bochten moeten gaan werken. En dan alles terugmetselen, stucken/afwerken. Dat betekent dan ook dat bij het vernieuwen van de inox buis (in de toekomst) je opnieuw alles moet wegkappen. En dat lijkt me een kostbare zaak. Als je schouw de nodige ruimte heeft kan je ook een dubbele geisoleerde inoxbuis laten plaatsen. Dan hoef je niets te isoleren. Deze buizen zijn echter wel erg duur.

Zoveel er installateurs zijn, zoveel meningen over het al dan niet isoleren van de schouw. Dat zelfde geldt over het gebruik van aspirateurs op de schouw. Je kan de isolatie zelf gemakkelijk aanbrengen (als je op dak durft te klimmen). Dus nadien aanbrengen kan altijd. 

 

 

 

 

wil

max. 16 kW (nominaal 12 kW) en een schouw van 45*45?  beter je mond houden over dingen waar je niks van afweet!  dit zou misschien nog net lukken als de schouw maar een meter of 2 is. 

hans d

zeker met houtstook zou ik flexibels (ook gladde) afraden, dan nog liever even de schouw open kappen en vaste bochten gebruiken.  een schouw steek je toch liefst maar 1 keer!

hans d

 

 

henri-6

 

"In princiep is er altijd trek zolang er maar een temperatuursverschil is schouw boven en de schouw beneden."

 

In feite klopt dat niet. Er zal altijd wel een temperatuursverschil zijn tussen beneden en boven omdat de rookgassen onderweg afkoelen. Hoe minder afkoeling, des te beter zal de schouw trekken. Wat is hier van belang: dat is de gemiddelde luchttemperatuur in de schouw. Deze temperatuur bepaalt het gemiddeld soortelijk gewicht van de lucht in de schouw. Als de schouw warm is, is het gewicht van de kolom lucht in de schouw, en dus ook de druk aan de voet van de schouw, kleiner dan het gewicht van eenzelfde kolom buitenlucht, dat ook de luchtdruk buiten bepaalt. Het verschil tussen beiden doet de schouw trekken.

 

 Vandaag bij de bouwhandelaar langs geweest.

Ik ga de schouw opvullen met vermiculiet, volgens de handelaar duidelijk een betere keuze dan argex. Kleinere schilfers, goede isolatie en neemt zo geen vocht op.

Zak van 100l kost ongeveer een 15 euro.

 

En wat sommigen  hier posten is (sorry voor het woordgebruik) werkelijk onzin. Het is altijd beter je schouw goed te isoleren voor de trek en condens!

hoi floris

een schouw doe goed trek heeft, heeft geen condens en is niet vochtig.jij vroeg toch informatie en nu is het ineens onzin en ga je naar een bouwhandelaar en die is nu de god bij jouw?wat kom je dan hier je tijd verprutsen?sorry hoor.

Hallo,

is naast het temperatuursverschil in de schouw, de wind bovenaan de schouw ook niet verantwoordelijk voor de trek in de schouw ?

Ik heb vorige winter toen ik aan de schouw werkte in mijn onverwarmde huis gemerkt dat er ook stevige trek was hoor, en de temperatuur binnen was even warm (even koud) als buiten.

Papiertjes werden meegezogen en kwamen er bovenaan terug uit...

 

groeten,

 

Yannick

 Venturi-effect heeft ook een invloed op de schouwtrek, dat klopt.

 

 

Dat is juist. Bezie het reglement maar waarin de hoogte van de schouw wordt bepaald voor ventilatiesystemen Q en C. Ze moet minstens 0,50 m boven het dak uitsteken, en dan hangt het er nog van af hoever ze van de nok staat. Maar met venturi mag ze iets korter zijn. Op 0,50 m afstand zou de uitgang van de schouw zich in een neutrale zone moeten bevinden, buiten de invloed van teveel onderdruk of turbulenties met terugslag.