isolatiewaarde muur

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

hallo,

ik had eens een vraagje over isolatie van een muur, zodanig dat hij voldoet aan de passiefhuis norm.

In Antwerpen mag er blijkbaar maar 14cm op de buitengevel toegevoegd worden. en dat is voor het hele systeem dus ook bezetting, enz. dus schat ik dat de isolatie maar zo'n 10 cm zal zijn.

Ik heb 2 mogelijkheden: eps/xps, of pur. deze laatste isoleert wel beter, maar is duurder.

Mijn vraag: hoeveel Pur isolatie moet ik nog toevoegen aan de binnenkant van de muur om de passiefhuisnorm te halen qua isolatie? Indien dit nog een niet al te grote dikte is, zo ik gaan voor het EPS of Xps...indien te veel dan toch maar het PUR systeem....

Reacties

niemand een idee? 

 

Dat is moeilijk te zeggen, om de isolatiewaarde van uw muur te bepalen moeten alle materialen en diktes in rekening gebracht worden.

In de meeste gevallen moet je toch wel minimaal op  een isolatiedikte van 16 tot 20 cm rekenen met de best isolerende materialen,

bedankt voor de reactie! ik reken de muur zelf niet mee omdat een gemetste muur niet echt veel zal bijdragen aan isolatie , denk ik. hij is ongeveer 10cm dik.

Een buitenmuur van slechts 10 cm dikte lijkt mij bijna onmogelijk, de dunsten zijn meestal al zo'n 20 cm dik.

Sowieso, als je naar de passiefhuisnormen wil isoleren dan moet je het geheel bekiijken, het heeft dan geen zin om bijvoorbeeld een buitenmuur extreem te isoleren terwijl de rest van het huis ondermaats blijft qua isolatie, luchtdichtheid en ventilatie.

momenteel ontbreekt het me aan de middelen om alles volgens passiefhuisnorm te doen. maar ik de mogelijkheid openhouden in de toekomst. Daarom zou het handig zijn om te weten wat de exacte isolatiedikte moet zijn voor een muur.

de muur is 25cm. maar nog altijd niet veel beter qua isolatie, denk ik?

Dat de muur 25cm dik is (in plaats van de eerder gezegde 10cm) heeft wel wat effect op wat je met de muur kan aanvangen. Je hebt in deze muur veel mogelijkheid om warmte op te slaan wat het binnenklimaat heel stabiel zal maken, bij het plaatsen van binnenmuurisolatie kan je er dan ook best voor zorgen dat je de voor jou positieve eigenschappen van deze muur zo goed mogelijk behoudt. Anderzijds heeft deze dikke muur ook het nadeel dat deze snel te dik zal worden als je isolatie en afwerkingslagen gaat toevoegen, het mag niet gaan lijken alsof je in een bunker woont en je wil waarschijnlijk niet te veel binnenruimte verliezen.

 

Ik zou eerst bij de dienst ruimtelijke ordening eens navragen of de beperking van extra muurdikte aan de buitenzijde ook voor jou van toepassing is, mogelijks kan je hier of daar dikker gaan en dit geeft je meer vrijheid. 

Je moet er ook rekening mee houden dat niet alleen de isolatiewaarde van een isolatiemateriaal belangrijk is voor de keuze van een materiaal, er zijn nog vele andere eigenschappen die een rol spelen.

 

En zoals charel eerder als belangrijke reactie gaf, de buitenmuurisolatie is maar een deeltje van je passiefhuis. Maar je kan ook werken in fases, eerst de muren isolaeren en daarna de andere delen van je woning aanpassen. Zorg er dan voor dat je een goede planning maakt vooraf.

bedankt voor de reacties. Nog veel om over na te denken....

- de 14 cm-regel  waar je over spreekt van buitenisolatie is voor heel vlaanderen,niet enkel voor antwerpen. Bijkomende eis is echter dat veel gemeenten willen dat er nog minimum 1.5 meter voetpadbreedte overblijft . Meestal staat de rest van de straat vol met verkeersborden, elekkotjes,bloembakken end. dus is het aan jou om te argumenteren dat het niet aan jouw 14 cm ligt dat het voetpad te smal is.

 

- als je een isolatiesysteem neemt met pleister op de platen als afwerking, kan je wel meer dan 10 cm plaatsen.

 

- maar om van een bestaande woning een passiefhuis te maken, is meestal technisch niet mogelijk (lees : alles is mogelijk maar meestal te duur om economich verantwoord te zijn)

- waarom mik je niet op een goede LEW ? Ik kan je zeggen dat in de LEW waar ik woon (vrijstaande woning, dus rijwoning zou het nog beter moeten doen) ik een jaarlijkse gaskost heb van geen 500 euro (dit is dus verwarming/koken / san WW.voor een gezin van 4). Als je zo'n stookkost hebt  in een lew, dan zijn alle ingrepen om er een passiefhuis van te maken meestal al oneconomisch wegens terugverdientijden van 20 jaar en meer.

 

- voorbeeld van te nemen investeriingen : dakisolatie zoveel mogelijk (25-30 cm ), gevel 12 cm, hoogrendementbeglazing (0.8 tegenwoordig in dubbel glas, driedubbel is overshooting), kleine gascondensatieketel, eventueel balansventilatie (als je de rest van je woning wat luchtdicht krijgt), eventueel wat PV-paneeltjes en je hebt je LEW

 

- de 14cm regel gaat niet over het voetpad, het gaat over isolatie vanaf de 1ste verdieping. het trottoir is idd te smal om daar ook te isoleren.

 

-Ik zal praktisch gezien naar een LEW gaan, en later eventueel nog wat doorzetten naar een hoger niveau. daarom wil ik dit nu al niet hypotheceren door te licht te isoleren.

 

-mijn glas is al 3dubbel, 0.6. :-) 

 

- ventilatie is nog een punt waar ik serieus over aan het nadenken ben. Ik zit in het centrum van de stad, de buitenlucht lijkt me daar ook niet te zuiver te zijn. Heb al een paar hoopvolle experimenten gezien met luchtdichte gebouwen en planten om de lucht te zuiveren....enkel de waterafvoer moet nog opgelost worden.

buitenlucht is sowieso zuiverder dan binnenlucht. Beste is een ventilatiesysteem met filter op. Maar bij renovatie geeft dat redelijk wat denkwerk op, je zou het al slim moeten wegwerken (denk aan ingebouwde kast of dergelijke) en zelfs dan nog zou het niet altijd praktisch zijn.

 

3dubbelglas in een oude woning? muur van 25 cm baksteen? ik zie hier veel mogelijke vochtproblemen aankomen! eerst en vooral: werk dampopen langs minstens 1 kant van de bestaande muur, zo kan die toch nog iets 'ademen'. Tenzij u een vochtwering gaat plaatsen in de muur, en zelfs dan is het nog risicovol om beide kanten af te sluiten met dampdichte isolatie.

 

14 sm isolatie: nu ben ik echt benieuwd, dus u gaat dan enkel de bovenverdieping langs buiten bij-isoleren dan? als dat het geval is: veel succes, het rendement van dat bij-isoleren is dan 5% doordat de muur zo een grote koudebrug zou vormen, tenzij u hem thermisch zou onderbreken, maar dat lijkt me helemaal niet praktisch. Lijkt me allessinds een grote kost met weinig opbrengst. Dan investeert u misschien best gewoon in een volwaardige binnen-isolatie. Maar veel hangt af van wat is toegestaan (stel dat ge die muur van het 1ste openbreekt en vervangt door een isolerende baksteen met isolatie tegen, is een groot stuk koudebrug opgelost).

 

Ik denk dat dit geen project is om te starten zonder het plan eerst volledig te hebben uitgedokterd.

Inderdaad, de onderste 2m van de buitengevel niet of nauwelijks isoleren, en de rest 12cm is pure waanzin.

Je zit dan met een gigantische koudebrug en een hoop weggesmeten geld.

Als je dan ook nog eens langs binnen isoleert, dan heb je mogelijk een recept voor stevige vochtschade in die muur.