Isolatie binnenzijde warm dak

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Dag iedereen,

*** Er zijn al veel topics over verschenen, maar ik heb mijn gading er nog niet in gevonden, vandaar volgende vraag:

Ons huis heeft 2 aanbouwen met plat dak van telkens 10 m² , 1 boven living // 1 boven keuken.

Deze hebben volgende opbouw:

* EPDM

* PIR 12 cm

* dampscherm

* OSB

* roostering

(eind-fase: gyproc-plafond op latten aan roostering)

Ik lees en hoor bijna overal dat het uit den boze is om nog extra te isoleren tussen de roostering om vochtproblemen te vermijden. Aangezien de ruimte tussen OSB en gyproc gemiddeld 20 cm zal bedragen, lijkt het mij anderzijds vreemd om deze ruimte volledig open te laten en steeds mee te verwarmen en vraag me af of de akoestiek er niet onder zal lijden (of speelt het klankkast effect vooral van boven naar onder, bij belopen ruimtes?).

Een bevriend dakwerker wist me te zeggen dat het WTCB aanraadt:

Rd binnen-isolatie = max. 1/3 Rd dak

Rd PIR 12 cm = 4.40  =>  Rd binnen = 1.5

Aldus raadde hij me Pavaflex 6 cm (Rd 1.58) aan, te bevestigen tegen de OSB-plaat, wat me geen slecht idee leek gezien de vochtbestendigheid en akoestische eigenschappen van houtvezel. Wat is jullie gedacht? Moet ik nog een intelligent dampscherm voorzien tussen gyproc en isolatie? (ik denk hierbij vooral aan de keuken) Indien ja, moet ik het dampscherm dan volledig laten aansluiten tegen die dunne laag pavaflex en zo ook mijn balken inpakken? (dampscherm neemt dan de vorm van een 'square wave' aan, als het ware)

*** Off-topic: voor de akoestische isolatie van mijn plafonds in de slaapkamer (roostering van 15x6 cm) dacht ik aan Rockflex 224 16 cm (R 4.55) ; mijn dakwerker tipte me Thermohennep Combi Jute (R 4), wat me qua vochtbestendigheid wel aanstaat aangezien ik mijn zolder met niet-geïsoleerd dak pas in een latere fase zal verbouwen. Heeft er iemand ervaring met Thermohennep als het op akoestiek aankomt? (warmte-isolatie is quasi gelijk en zal uiteindelijk toch voorzien worden door een nieuw dak)

Alvast bedankt,

Sebastiaan

Reacties

beste Sardoniz,
ik heb zelf alles in platdak (1 groot + 1 klein) en heb heel wat uren gestoken in het bouwbiologisch gedrag naar vocht/condens toe bij  na-isoleren.
Men raadt d'office altijd een warm dak aan, dus een dak bovenop de dakvloer langs buiten geïsoleerd. Omdat je hoezeer je je best doet bij je zogenaamd koud dak, je dampscherm aan de binnenkant nooit helemaal dicht kan aanbrengen. En zelfs als nog dicht, dan nog komt condens te zitten in je dakstructuur en je dakhout hierdoor kan rotten.
Wat wel kan onder strikte voorwaarden is een duo-dak = hybride-dak. Dat is een warm dak gecombineerd met tussen de balken isoleren. De voorwaarde is dat minstens 3/5 (liefst meer) van je totale isolatiewaarde bovenop je dakvloer ligt. zodat het dauwpunt zich nooit in die onderste isolatielaag tussen de balken bevindt... en vooralsnog een intelligent dampscherm gebruikt zoals een Intello(plus) van Proclima. Dat wordt dus rekenwerk (een benaderende "Glaser"berekening kan je doen op www.u-wert.net)

Die 3/5 betekent dat Rd (buiten) = 1,5x Rd (binnen) heb ik op meerdere plaatsen gevonden. tot hier toe nooit die 1/3 waarde die ik enkel mondeling vernam en meestal uit de mond van aannemers...
Je dakopbouw is al met moderne materialen (EPDM, dampscherm) en je wil tussen de roostering met nog modernere en recentere technologieën (vochtregulerend isolatiemateriaal en een intelligent dampscherm).

Ik heb mijn berekening voor mijn dak op perfect deze 1,5 verhouding gedaan en bekom geen dauwwater (condens) in de dakstructuur. Bij jouw zou dit ongeveer een 12cm  hennep of houtwolplaat. en ja, dat dampscherm moet aansluitend en dus zonder luchtlaag tegen je Pavatex/Steico/Homatherm aangebracht worden...