Hulp bij opbouw en luchtdicht maken schuin dak

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Zit met een aantal vraagje betreffende de opbouw van mijn te renoveren dak!

In bijlage heb ik een schetsje gemaakt van hoe het er normaal gaat uitzien.

Echter zit ik nog met een aantal vragen.

Zoals, dien ik nog een extra dampscherm te plaatsen en zo ja waar in de structuur. huidige situatie is dus pannen, panlatten, onderdak ( kunststof witte platen), onderbalken, en kepers. Eerst en vooral dacht ik eraan om alle witte platten aan elkaar te kleven verbinden met een goede tape.( welke raden jullie mij aan voor deze toepassing?)

Vervolgens zou ik tussen de onderbalken 2 lagen styrodur plaatsen en deze aftapen op deze onderbalken.(welke raden jullie mij aan voor deze toepassing?)

Vervolgens ben ik zinnes om tussen de kepers ekotherm pir platen van 14cm met 2 zijden alu te plaatsen en de naden te dichten met alutape.(welke raden jullie mij aan voor deze toepassing?)

Vervolgens komt er een osb plaat tegen als afwerking.( tevens tussen de kepers)

Wat zijn jullie adviezen?

Reacties

Het afkleven van de naden van het onderdak is in elk geval zinvol om de winddichting van buitenuit te verbeteren. Als tape zou ik hiervoor Tescon Vana van Proclima of iets dergelijks gebruiken. Eerst voor de veiligheid extra na te vragen bij Proclima of dat volledig compatibel is met de onderdakplaten. Ken je de productnaam van de platen om te achterhalen welk materiaal het is ?

 

In een houten dakstructuur ben ik persoonlijk niet geneigd om harde kunststofplaten te gaan gebruiken voor de dakisolatie: Het is zeer moeilijk en eigenlijk onmogelijk om alle naden tussen de isolatieplaten en de houten elementen voldoende te doen aansluiten. Dat is enkel mogelijk als je alle naden gaat opspuiten met PUR-schuim: erg onecologisch en het kost je een fortuin...

Kies liever voor soepele materialen: glas- of rotswol, of natuurlijke materialen op basis van nagroeibare materialen zoals houtvezel, papiervezel, vlaswol, enz... Het zijn allemaal materialen die zich netjes aanspannen tegen de houten kepers en gordingen, als je ze tenminste iets breder snijdt dan de afstand tussen het hout.

Die aansluiting is echt essentiëel om luchtstromen te vermijden: ze veroorzaken warmteverlies, brengen condensvocht met zich mee, op termijn nefast voor het hout.

 

Denk aan een volledig luchtdicht dampscherm aan de binnenzijde, zodat warme binnenlucht niet in of tussen de isolatie kan doorstromen, ook hier weer om warmteverliezen en interne condensatie en houtrot te vermijden.

Als dampscherm kies je hier best voor een dampvariabel dampscherm (Intello+ van Proclima / Vario KM duplex van Isover / ...) omdat de kunststof onderdakplaten hoogstwaarschijnlijk weinig of niet dampopen zijn: Als er vocht in de houtconstructie geraakt kan het niet naar buiten uitdrogen, enkel naar binnen in warme periodes.

in theorie moet je dampopen naar buiten toe werken

Dus

 - vezelplaat buiten op de draagbalken

 - een soort glaswol/rotswol/cellulose tussen de draagbalken

 - en uw PIR tussen uw kepers

 - finaal uw Aluminium Dampscherm moet uw PIR dampdicht maken...

Maar

in uw opstelling zonder dampscherm... heb je inderdaad condensatie in de winter tussen die twee isolatielagen

http://www.u-wert.net/berechnung/u-wert-rechner/?&d0=1.25&mid0=23879&d1…

hier zie je dat het dampscherm essentieel is

http://www.u-wert.net/berechnung/u-wert-rechner/?&d0=1.25&mid0=23879&d1…

 

had je gewoon glaswol genomen, dan moet je zelfs niet eens afdichten...

http://www.u-wert.net/berechnung/u-wert-rechner/?&d0=1.25&mid0=23879&d1…

en buitenaf moet je afwerken terug met een dampvariabel dampopen scherm

http://www.u-wert.net/berechnung/u-wert-rechner/?&d0=1.25&mid0=23879&d1…

 

 

Zelf zou ik ook liever een dampopen opbouw kiezen, dampdicht is meestal alleen het isolatiemateriaal maar niet de aansluitingen.

 

De ideale opbouw van binnen naar buiten:

- afwerking Gyproc 12,5mm

- houten regels 44x44 hoh 334mm haaks op gordingen met daartussen 40mm vochtbufferende isolatie (hennep, vlas, houtvezel)

- variabele damprem (Proclima Intello+ od Isover Vario KM Duplex UV)

- gordingen 71x221 met daartussen vochtbufferende isolatie 200mm

- kepers 60mm haaks op gordingen met daartussen vochtbufferende isolatie 60mm

- onderdakplaat (bijv. Celit 4D, Steico universal, Pavatex Isolair)

- tengellatten, panlatten en dakpannen

Die 30cm isolatie lijkt misschien erg veel maar je gaat dat de komende decennia bijzonder waarderen: altijd een aangenaam klimaat onder het dak (slaapkamers?), zomer en winter... (en een lage energierekening).