Cellenbeton + Multipor of klassieke baksteen + Isolatie

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Beste, 

Hierbij de derde vraag op korte termijn.  Mijn excuses mocht het wat overdadig worden.

Eergisteren bij een architect geweest.  Hij zei me dat ik mijn muurdikte kon beperken door te werken met "cellenbeton + multipor-platen + crepie" wat zo uitkomen op +/- 30 cm, ipv "gewone klassieke baksteen + isolatie + gevelsteen" wat zou uitkomen op +/- 40 cm.  Hij zei dat de isolatiewaarde van "cellenbeton + ..." beter zou zijn en al meer zou aansluiten bij passief dan de klassieke methode.  Bovendien zou het schelen in kostprijs (bv dunnere fundering).

Ik moet zeggen dat ik zou moeten wennen aan het idee om een crepie-woning te hebben, waarin ik bovendien bij het ophangen van kasten enz speciale pluggen zou moeten gebruiken.  

Dus alvorens er over te beginnen piekeren of overleggen qua uitzicht, graag jullie mening of het een te overwegen idee is.

Groetjes

Jan

Reacties

Mocht ik herbeginnen met bouwen dan zou ik een betonnendraagstructuur zetten zoals  bij kantoorgebouwen. Je hebt dan voldoende massa maar je kan de muren toch in houtskelet zetten.

 

zo bekom je een veel sterker huis dan met gestapelde blokjes dat instaort wanneer een auto mocht binnenrijden in je woning (is onlangs nog gebeurd)

Dag Wim,

Het huis komt 30 meter van de straat, je moet hoeks binnenrijden, ik denk niet dat je mijn huis kan rammen, zelfs niet met opzet. 

Ik zou me tot de twee gestelde mogelijkheden willen beperken.

Groetjes

Jan

 

 

 

 

 

Ik heb een heel positieve ervaring met cellenbetonstenen (Ytong 06). Mijn huis is van 1977 en werd toen gebouwd met 20 cm Ytong densiteit 06, een spouw van 7 cm en een gevelsteen van 10 cm (Van de Moortele, Oudenaarde). De bewoonbare oppervlakte is 220 m2. Gedurende 25 jaar werd verwarmd met stookolie aan ongeveer 1300 liter per jaar. 

In 2006 ben ik begonnen met meerdere verbeteringswerken:

1. Dichtspuiten van de spouw met PUR (Isotrie, Drongen);

2. Winddichter maken van de ramen met goedkope plakbanden;

3. Opvullen van grotere holle ruimten in het dak met Isofloc (Demets, Oudenaarde);

4. HR+ verwarming, gemoduleerd en progrmmeerbaar met gas van Multicalor (Mechelen).

5. PUR isolatie van de 2 garagepoorten (3 cm platen).

6. Twee nieuwe Veluxen in het dak met driedubbel glas.

Gedurende de voorbije 7 jaar heb ik maandelijks mijn gasverbruik opgeschreven en heb het zien dalen met ongeveer 50%. 

De laatste 4 jaar (na alle aanpassingen) heb ik een gemiddeld gasverbruik van 615 m3 ( = 6800 Kwu). De extremen waren 424 (2013-2014) en 740 (2012-2013). Hiermee kom ik met een gemeten waarde van 31 Kwu/m2. Hiermee ben ik heel tevreden, ook omdat alle aanpassingswerken gedeeltelijk gesubsidieerd werden. Ik hen een programmeerbare thermostaat van Honneywel

Ik schrijf dit lage verbruik zeker gedeeltelijk toe aan de goed isolerende Ytong stenen. Als ik mijn hand er op leg voel ik de warmte van mijn hand. De opmerkingen dat men bijna niets kan ophangen lach ik volledig weg. Het is zelfs veel makkelijker eenvoudige dingen op te hangen. Voor heel zware dingen zoals een zitje in de inloopdouche heb ik met klassieke, degelijke plugs opgehangen en na 6 jaar is er nog geen enkel probleem geweest.

De grootste koudebronnen momenteel zijn mijn houten voordeur en de grotere ramen die uitgeven op het zuidwesten (1.5x2 m) wegens ouder dubbel glas en winddichtheid. Ik voel nog steeds de wind als het wat harder waait. Wat meer aandacht voor koudebruggen had ook gemogen, maar in 1977 was daar nog weinig sprake van. 

Als ik opnieuw zou bouwen, zou ik zeker opnieuw Ytong ( of gelijkwaardig) nemen zonder enige twijfel. De combinatie van een redelijke massa met goede isolerende eigenshappen lijkt me heel aantrekkelijk. 

Qua levenssteil zijn eerder voorzichtig maar toch gepensioneerd, dus de ganse dag meestal thuis. We gebruiken de open harrd enkel sávonds in het weekend voor de gezelligheid. 

Gemeten waarden zijn m.i veel waardevoller dan berekende waarden. 

 P.S. Ik krijg geen enkele compensatie van de firma's die ik vermeld in mijn tekst, alle documenten kunnen gecontroleerd worden als het zinvol zou zijn.

 

Ik kijk naar mijn nieuwbouwwoning  en moest daar op  een bepaalde hoek vnan het huis een autoraken, dan stort dat gewoon in langs die kant. Staat 6m van de weg.

het oogt allemaal sterk (silikaatsteen) maar gestapelde blokjes zijn niet echt sterk.

de bouwmethode met beton laat een ruile keuze toe van muuropbouw en ook geschikt voor zelfbouw (eens de stsructtuur er staat)

 

Heb je mogelijk al eens gedacht aan verloren isolerende bekisting (ICF systeem)?
Dit is een soort piepschuimlegoblok met een openeing in wat nadien opgevuld word met beton.
voordeel is dat je volledig zelf alles kan bouwen zonder zware materialen te heffen, je kan je leidingen direct meetrekken voor het betonstorten en je hebt aan zowel binnen als buitenzijde een isolatie, heel makkelijk passief huis te behalen hiermee daar je koudebrugvrij werkt.
Bekenste merken hiervan zijn euromac2 (frans merk beetje duurder)
isobriq (belgisch merk, beter uwaarden te behalen, makkelijkste bouwsysteem dmv standaar componenten)
styrostone (enkel in verdelers, ingewikkelder systeem door meerdere verschillende blokken maar wel een pak goedkoper)

Wijzelf gaan hiermee in de zomer bouwen, onze bouwgrond is nog aan het registreren maar de plannen zijn al opgemaakt. ;)

In cellenbeton hang je zware dingen op net zoals in eender welk ander huis. Met de standaard pluggen.

De enkele opbouw met crepi is volgens mij technisch veruit superieur aan de antieke (Belgische) spouwmuur.

Maar als je liever baksteen ziet, bestaan er nog altijd lijmstrips of zoiets ?