Auto ombouwen tot elektrische wagen?

Beste,
Ik heb zitten rondkijken op google, youtube enzo. Elektrische wagens zijn in België niet aan redelijke prijzen te krijgen. Ik dacht dus: waarom bouw ik geen gewone, oude, kapotte wagen om tot elektrisch voertuig. Rondgekeken, is redelijk eenvoudig om te doen, prijzen zijn aan de hoge kant maar doenbaar in mijn opzicht. Ik zag enkele video's van mensen die stap voor stap hun omvorming tonen. Ze praatten wel over bepaalde eisen van hun overheid dus ik wilde dit even checken voor ons kleine landje:

http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/1335
Daar wordt uitgelegd dat je het simpelweg niet kan doen. Dan komt bij mij de vraag: waar zijn we mee bezig???
In Australië bouw je je wagen om, laat je hem controleren op de normen die ze stellen en hup je kan de baan op. Waarom kan dit hier niet? Politici die met "belangrijkere zaken" bezig zijn of iets anders?
Waarom gaat dit alles in godsnaam zo traag? De batterijtechnologie gaat voorruit maar het lijkt alsof de rest van de wereld (België toch) stil staat...
Ik weet het; waar haal je die elektriciteit dan? Simpelweg met zonne-energie en windmolens is dat wel doenbaar denk ik (iedereen kan thuis een klein stationnetje installeren en de energie die eventueel te kort komt via de huidige kernenergie opvangen)
De trage "tankbeurten" zijn geen probleem, snachts is er toch energie-overschot? Ik vind het ook niet nodig dat ik mijn wagen in 5 minuten of minder kan opladen..
Op reis gaan kunnen we met de trein wel doen (je koopt toch geen wagen omdat hij 2x per jaar 1000km kan afleggen?)
Waar wachten we dan nog op?

Thema's:

Geachte,
In 1998 was dit wel mogelijk.
Een Opel Corsa omgebouwd, laten homologeren door de invoerder, verzekerd, jaarlijks laten keuren, en dan gereden tot de batterijen versleten waren (loodbatterijen - 5000 km mee gereden).
Gezien de kost van de batterijen en de ouderdom van de wagen heb ik geen nieuwe batterijen meer gekocht.
Veel succes met uw project
 

Dus je denkt dat dit nog steeds mogelijk is?

Is de wetgeving veranderd sinds 1998 ? Bevraag het eens.
Enkele basiscriteria die ik in '98 heb gehanteerd :
- de auto mag niet méér wegen dan toegelaten (maximaal toelaatbaar gewicht op voor- en achteras mag nooit overschreden worden incl. passagiers) -> weegbewijs kunnen voorleggen
- het motorvermogen mag niet méér zijn dan de oorspronkelijke motor -> motorgegevens kunnen voorleggen
- de ophangpunten van de motor mogen niet aangepast worden -> controle door de invoerder
- het koetswerk (= dragende constructie) mag niet aangepast worden -> idem
- de rem- en stuurbekrachtiging moet gegarandeerd blijven -> idem
- de max. snelheid mag niet overschreden worden
- de auto mag ook niet te traag rijden (60km/h max was OK in 1998)
- alle electrische geleiders >12V moeten afgeschermd zijn tegen directe aanraking
Veel succes.

"Ik zag enkele video's van mensen die stap voor stap hun omvorming tonen."
 
kan je mij heel wat zoekwerk besparen en de betreffende url's hier op de site zetten aub
 
jan

@jan: http://www.youtube.com/watch?v=83_Zig2vZlQ&feature=channel_page
Dit is een lange serie (20 video's ongeveer). Die kerel kent niets van automechaniek enzo dus hij legt het allemaal uit hoe hij het deed. Is in het Engels maar het is zeer nuttig.

De volgende link is leuk om te zien hoe andere mensen hun auto/brommer/fiets ombouwden:
http://evalbum.com/
http://evalbum.com/2759
Op bovengaande site wordt ook duidelijk dat een elektrische wagen het gewone dagelijkse verkeer (inclusief autosnelweg) kan vervangen
Ben je ook van plan om een wagen om te zetten?
Ik ben momenteel nog te jong (en naief) om er aan te kunnen beginnen maar het moment dat ik er 1tje ombouw komt dichterbij :D

 ik rijd op dit moment met een audi A2 1.2 tdi 3L op 100% PPO
het is een volledige aluminium chasis dus eigenlijk zo goed als onverslijtbaar
ik zit er over te denken om van deze een hybride te maken of gewoon volledig om te bouwen tot EV
ik zit wel met een gerobotiseerde versnellingsbak dus het gaat niet direct gemakkelijk zijn om de motor te vervangen door een electro
ik zou ook natuurlijk kunnen gaan voor naafmotoren maar die voeren het onafgeveerd gewicht op wat nadelig is voor het veercomfort en wegligging
 
jan

 Misschien is dit wel interessant: http://www.autoblog.nl/archive/2008/12/02/combinatievoordeel-michelin-active-wheel-systeem
Gewoon de motor buitenzwieren en batterijen gebruiken van A123 systems Nanophospate
http://www.a123systems.com/technology

De prijzen van de A123 accu's zijn niet van de poes ...

zijn er nog mensen die hier goed van op de hoogte zijn.
ben hier namelijk zeer geintereseert in.
@molenman waar ben je aan die info geraakt en hoe gaat dat in zijn werk dat laten homologeren door de invoerder
 

Miiike,
U stuurt een schrijven of telefoneert naar de invoerder van de wagen die U wenst om te bouwen.  Volgens mij kun je zijn gegevens terugvinden via internet of een officiële garage die het automerk vertegenwoordigd.
In mijn geval diende men aan volgende gegevens indachte te houden :
- rembekrachtiging moet behouden worden
- maximaal toelaatbaar gewicht op voortrein en achtertrein mag niet overschreden worden
- geen aanpassingen doorvoeren aan het zelfdragend koetswerk
- motorophangpunten behouden
- 70km/h moet mogelijk zijn na ombouw
- naakte onderdelen onder spanning mogen niet aanraakbaar zijn
- alle veiligheidsvoorzieningen van de originele wagen mogen niet aangepast worden
 

dag Molenaar,
 
ik heb dit in Belgie reeds gedaan en geen toelating gekregen.
 
laat me anders weten welk merk hiervoor toestemming geeft
 
dank u

kurt,
 
In mijn geval was het een Opel Corsa.  Toelating gekregen anno 1998 !

Kurt,
Guido De Padt heeft in december een vraag gesteld in de senaat m.b.t. dit probleem:
http://senat.be/www/?MIval=/Vragen/SVPrintNLFR&LEG=5&NR=97&LANG=fr
Ik had graag eens met je gesproken i.v.m. elektrische ombouw en aandrijfsystemen (woon zelf in Maarkedal).
Met vriendelijke groeten.

Het zal goedkoper zijn te wachten op de Nissan Leaf en afgeleide Nissan/Renault modellen of de Mitsubishi iMIEV. De Mini E en Smart ED zullen ook geen jaren meer op zich laten wachten. Dit zijn natuurlijk volwaardige auto's met relatief normale zitplaatsen en prestaties. Het hangt er van af wat je wilt:
-elektrische golfkar-achtige auto: DC-motor met lood-accu's. Reken op 80km/u topsnelheid en 60km bereik voor type VW Golf2 of Opel Corsa. Doenbaar voor €6000.
-volwaardige wagen: AC asynchrone frequentiegestuurde motor met LiPOFe (A123) batterijen of LiPO cellen met afzonderlijk celmanagement. Reken 120km/u of meer en 150-200km bereik. Doenbaar voor €20000.
Om je de homologatie-miserie te besparen kun je beter je auto (of tenminste papieren en chassisplaatje) als oldtimer laten inschrijven. Er gelden dan wel beperkingen in gebruik maar zolang je auto remmen, een stuur, lichten en een klaxon heeft raakt ie door de keuring.
Ik heb dit enkele jaren geleden onderzocht en wat ik me als knelpunten herinnerde was:
-thermisch management Lipo's is complex.
-stuur-en rembekrachtiging zijn problematisch: allemaal op te lossen maar ten koste van complexiteit en bereik.
-binnenverwarming in de winter is nagenoeg onbestaand wegens hoog rendement motor = weinig warmteproductie.
-vermogen snelladers (minder dan 8u) is fenomenaal! bvb; 50kWh batterij laden in 4u = 12,5kW!
-kost laders niet onderschatten: beetje deftige lader kost algauw €4000.
Je kunt kosten drukken door:
-NiMH-batterijen uit oude Toyota Prius halen. Deze heeft 3kWh capaciteit. Prius bestaat ondertussen al 10jaar, je vindt er zeker in sloperijen. Bovendien zijn deze accu's goed bestand tegen misbruik (slecht laden/ontladen, geen celmonitoring of management, etc...)
-asynchrone motoren worden echt overal gebruikt in de industrie. Voor de hand liggend merk is Siemens. Mss kan je eentje op de kop tikken? Nadeel is dan weer dat deze motoren niet slijten waardoor ze hun waarde goed behouden...
-frequentieregelaar slopen uit een elektrische vorkheftruck, tenminste als je het vermogen voldoende vindt.
-één enkel voltage aanhouden voor al je systemen: DC-DC transformatoren zijn erg kostelijk.
-misschien beginnen met scooter of moto? In dat geval kan je je richten naar de modelbouwmarkt. Het klinkt onnozel maar er bestaan redelijk zware accu's, regelaars en synchrone motoren waarmee je al iets kunt aanvangen op een scooter of lichte moto.
-nog goedkoper?: elektrische fiets opvoeren: grotere accu, motor herwinden om vermogen op te voeren, regelaar onafhankelijk van trappers etc...
Als hobby project kan dat wel tellen maar brandstofkosten ga je er niet mee besparen.
Veel succes!
 

Dag Nils,
 
indien we een auto kunnen verbouwen die een max snelheid heeft van 80km/u  en 80 km ver met 1 lading dan zou dit voor de meeste mensen kunnen volstaan als 2de wagen .
 
om de kosten te sparen werken met loodbatterijen welke betrouwbaar ,betaalbaar en recycleerbaar zijn.
tevens zou ik ook voor simpele sturingen kiezen (uit de heftruckwereld welke al vele jaren bestaan) i.p.v. ingewikkelde controllers welke de automerken nu gebruiken.Terug naar basic zou ik zeggen.gewone schakelaars en niet te veel tralala.
 
dit zou dan te goede komen aan onderhoudskosten
 
 

Met alle respect voor de doorgedreven ideeën om ecologisch te rijden, maar gekker moet het toch niet worden.
Als elke DIY binnenkort zijn auto's gaat ombouwen, dan zal het mooi worden qua veiligheid op de weg.  Dat die goedkeuring er eenmalig mss ooit eens gekomen is in 1998 is één ding : we zijn nu wel ondertussen 2010. Alles maar dan ook alles is Europees geregeld qua typegoedkeuring, dus een importeur gaat zomaar niet even een auto met compleet aangepaste aandrijflijn goedkeuren én er zijn handtekening onder zetten. Er is enkel een mogelijkheid om een eenmalige typegoedkeuring te bekomen via de FOD mobiliteit.  Als zelfs in de USA labiele mensen met een Prius al beweren dat de auto spontaan gasgeeft en blijft accellereren, dan gaat een importeur niet zo'n zelf ineengeprutst electro voertuig goedkeuren.

met alle respect ook voor jouw mening Johan maar als er een paar firma's zijn die wagens ombouwen tegen een aanvaardbare prijs dan kunnen de fabrikanten de voorziene subsidies niet bijrekenen in hun verkoopprijs.
 
dus stel een voertuig kost 30000 euro en in Belgie zouden ze hierop bv 5000 euro subsidies geven op wat voor een manier ook dan mag de prijs in de toonzaal geen 35000 euro bedragen.
dit is trouwens ook zo geweest met zonnepanelen!
ik zou ook niet liever hebben dat ze een betaalbare wagen op de markt brengen (prijzen vanaf 10000 euro)maar niet zoals ze nu hebben of denken te hebben aan +30000 euro.
 

kurt,
80km/h en 80km actieradius met loodbatterijen -> gelet op de energiedichtheid van loodbatterijen is dit geen haalbare kaart.
 
r3inhout
bezie de ombouw als een 'proffesionele' hobby.  Dat de Prius niet reageert op de gaspedaal is eigen aan de doorgedreven electronica.  Een elektromechanische veiligheid of een kraantje om de brandstof dicht te draaien doet wonderen.

dag Molenman,
 
ik heb zelf een vw buggy apal omgebouwd en haal met loodbatterijen deze afstand bij ongeveer deze snelheid.
ik kan nog een en ander doen om zuiniger om te springen dus denk ik dat zelfs 100km haalbaar is
 
voertuig weegt maar 720kg (dit gaat niet met een voertuig van 1500kg)
 
voertuig is te zien op www.transenergy.be
 
groetjes

Dag Kurt,
 
heb zelf als hobby een ford modeo omgebouwd naar EV en heb hetzelfde probleem als jij schetst: geen goedkeuring om op de weg te komen en hulp van Ford moet ik niet verwachten.
Er wordt hier in Lommel wel voor een fortuin een oplaadstrook voorzien in het wegdek voor inductief opladen van de auto's maar een simpele keuring daar denken ze niet aan, wat is er mis met een gewoon stopcontact, auto's staan immers gemiddeld 20u per dag stil in de buurt van een gebouw.
Ik ben nu bezig met de piste van een kitcar, schijn te kunnen want daar is de invoerder degene die er voordeel bij heeft dat hij veel kits verkoopt, al zet je er pedalen in, zal hem een zorg zijn.
Als je wil kunnen we eens kijken of we elkaar niet kunnen verder helpen, laat maar een berichte terug.
 
Mvgr
Jaak Gerits
jaak.gerits@alchemich.be
 
 
 

Kurt,
 
Mooi werk, ik zie dat je Optima Yellow Top batterijen hebt gebruikt.  Deze zijn vrijuit de beste loodbatterijen die te verkrijgen zijn maar enkele malen duurder dan de 'semi-tractie' batterijen.
Waar rijdt deze wagen momenteel ?

ik rij er met rond in Gavere bij Gent
 
wagen rijdt super en vind het jammer dat ik als garagehouder geen andere lichte wagens mag of kan ombouwen
 
zou graag zo een smart maken voor demonstraties
 
groetjes
 

hey
 
ik heb een smart roadster coupé als 2 de wagen er zou die graag laten ombouwen al het de mooite waard is, indien  je er ooit aan begint laat het gerust weten;  woon in gent

kurt,
 
Ik zal mij eens bevragen bij een vriend van mij die werkzaam is bij de Belgische invoerder van Smart.
Groeten,

Dag Molenman,
 
dit is heel mooi van jou!
 
mijn werk in transenergy is mensen laten rijden met een elektrisch voertuig en ik moet zeggen van de +-300 mensen die er al met gereden hebben staan allemaal versteld van de goede rij eigenschappen van elektrisch vervoer.(van fiets tot lichte bestelwagens)
Natuurlijk weten we dat elektrisch rijden niet voor iedereen zal zijn.voertuigen enkel  voor mensen die korte afstanden afleggen .naar de toekomst toe zal die afstand wel vergroten naar +200 km maar helaas zeggen of denken de mensen nog dat dit te weinig voor hun is.
groetjes

Veel mensen haken af als ze horen dat je maar 100 km ver kunt rijden met een elektrische auto. Maar hoeveel rijden er per dag 100 km?
 
De auto onze heilige koe, is voor een groot deel van de bevolking een deel van hun vrijheid. Geven ze voor morgen goed weer springt iedereen massaal in de auto om zich naar de Kust of Ardennen te begeven. Als men dan hoort dat er maar 100km per laadbeurt kan gereden worden haakt iedereen af omdat men in de zomer ook nog eens naar Zuid Frankrijk wil rijden.
 
Maar eigenlijk staat de auto 23 uur per dag stil, dient het voor woon-werk verkeer van iets van een 15km, de zaterdag boodschappen te doen en als je eens goed rond kijkt meestal maar 1 persoon te vervoeren.
 
Wat ik wil zeggen, voor veel mensen zou een kleinere wagen met een beperkte actieradius al meer of genoeg zijn.

Bert je hebt het juist!
 
wij moeten mensen kunnen veranderen van gedachten
 
 
 

Hallo
Ik ben nieuw hier op het forum,dus zal me even voorstellen: Jos 51 jaar en een kleine ondernemer,ik woon in de buurt van Eindhoven.
Ik ben al lang geeintereseerd in het ombouwen van een conventionele auto naar electrisch,maar dan wel met het behoud van vermogen en een fantsoenlijke actieradius.
Een range extender zoals[gm] opel nu gebruikt in de nieuwe volt/amphera is[voorlopig] de enige juiste oplossing daarvoor.
Met zon range extender kan het accu vermogen wat meegetorst moet worden flink omlaag,en kan er toch gebruik gemaakt worden van krachtige motoren met behoud van een flinke actieradius.
 
Hier in nederland word je ook van het kastje naar de muur gestuurd als je een auto om wilt bouwen,je dient een licentie van goedkeuring van de fabrikant van de auto te hebben,en dan praat ik nog niet over de rest.
Jos
 

En traditionele auto is veel te zwaar en lomp om de ,per definitie, beperkte  energie van een batterij zo rendabel mogelijk om te zetten in verplaatsing. Dus een gewone auto electrisch aandrijven is energieverspilling.
Eerst moet de auto zelf veel zuinig worden, licht , aerodynamisch, klein ... en pas dan kan je aan de aandrijving denken.
Toch als je een bruikbare afstand tegen een redelijke snelheid wilt afleggen.
Ik rij nu 3 maanden met een electrische fiets. Een aanrader maar als ik lees dat 100 km ver genoeg is ....
Misschien als je naast je elektrische auto nog een gewone gezinswagen hebt om naar zee te gaan of om op vakantie te trekken . Maar dat kan toch niet de bedoeling zijn ????

wat kan gdaan is worden is een oude wagen (zonder gelijkvormigheidsattest) ombouwen
 
alle andere zijn door de wetgever zo moeilijk gemaakt dat het de moeite niet loont eraan te beginnen