Aardgas vs Warmtepomp

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Beste, ik wil mijn bestaande electrische accumulatie luchtverwarming renoveren (verwijderen). Een optie is om aardgas aan te sluiten (nog geen aanwezig) en luchtvervarming via condenserende modulerende ketel. Een andere optie is lucht/lucht warmtepomp. Maar hier ben ik nog niet helemaal van overtuigd. Voor de warmtepomp zouden we dan wel een dubbele premie ontvangen, dus qua kost is er geen verschil. Maar de vraag is of die warmtepomp zijn rendement ook haalt bij lage temperaturen (zoals nu).

De installateur gaf ook de mogelijkheid tot aardgas in combinatie met een warmtepomp, dus beide systemen die elkaar ondersteunen. Maar geniet ik dan ook nog van een premie? Weet iemand dit? En is zulke combinatie aan te raden?

Reacties

Een lucht/luchtwarmtepomp?  Hoeveel ruimtes moet je dan verwarmen?  Elke ruimte dan zo'n warmtepomp?

Wat is de isolatie waarde van je huis?  Misschien eerst dat aanpakken?

Lucht/lucht ja, de warme lucht komt via een (bestaand) kanalensysteem dan in elke ruimte terecht via roosters in de vloer. 

Het huis is redelijk geïsoleerd, maar geen top natuurlijk, het is geen nieuwbouw. 

Dit raad ik af.  Een warmtepomp icm lucht verwarming geeft een hoog verbruik.  Een warmtepomp werkt enkel goed bij lage temperatuur afgifte zoals vloerwarming.  Dus de warmtepomp zou ik echt schrappen.

Ik zou trouwens die luchtverwarming er ook uitgooien en radiatoren plaatsen en dit icm een gasketel.

De elektriciteitsprijs gaat alleen maar stijgen wegens grote investeringen die nog dienen te gebeuren.  Gas daarentegen zou de komende jaren constant blijven of zelfs zakken!

In ieder geval, kies voor gas, idealieter eerst een grondige renovatie dmv extra isolatie en plaatsing van radiatoren.

Bedankt voor de reactie! We zouden opteren om de luchtverwarming dus enkel op een gasketel te laten werken, eventueel met één of twee radiatoren in de living, maar het is niet echt handig om overal radiatoren te plaatsen, daarom zouden wij de luchtverwarming willen behouden, op gas dus. Zal dit qua verbruik dan ook meer zijn dan verwarming via radiatoren? 

Luchtverwarming verbruikt meer dan radiatoren.  Bovendien zorgt luchtverwarming voor bijkomende onaangename tocht en stof. Ken zelf ook familie die hun verwarming naar radiatoren hebbeb omgebouwd.

.  Vloerverwarming is dan nog eens beter, maar dan geef ik eerder de voorkeur aan extra isolatie en radiatoren.

Heeft uw installateur reeds een systeem voorgesteld? Heeft u daar documentatie van? Airco/WP op deze manier inbouwen is niet echt traditioneel. Als klant zou ik op zijn minst een referentie willen van de leverancier van iemand waar ze een gelijkaardig systeem geïnstalleerd hebben en ik zou met die personen willen spreken. Alleen al het feit dat dit niet vaak gedaan wordt zou kunnen tot gevolg hebben dat de leverancier er onvoldoende ervaring mee heeft, wat mogelijks tot problemen leidt.

 

Mvg,

Jurgenµ

je zou de premie zelfs op de combinatie van beide systemen krijgen.
Het wordt trouwens vaker gedaan: een gasketel voor viresweer want dan neemt de efficiëntie van een warmtepomp snel af (tenzij een geothermische: een zgn. aard-water-warmtepomp). En de lucht-lucht of lucht-water-warmtepomp voor warmere buitentemperaturen...
Of je beide systemen gaat installeren is ook een vraag van de grootte van het huidige verbruik (grootte van de woning en bewoningstijden) of dit 't investeren waard is. Ook het niveau van isolatie heeft hierop een grote invloed. Want bij een zeerlage-energiewoning is het stookseizoen erg veel korter en ga je nauwelijks moeten stoken tijdens het tussenseizoen waar de warmtepomp volop besparend is, hoewel de aanschaf van een lucht-lucht-warmtepomp heel miniem is.
Als het huis maar matig geïsoleerd is, is zo'n lcht-luchtwarmtepomp een goeie zaak. Tot het koud wordt met nachtvorst. En bij sneeuw zoals op 30/12/2014 krijg je met die warmtepomp alleen je huis niet meer warm, tenzij het een passiefhuis zou zijn.
.
Wat je ook beslist, van die eledctrisxhe accumulatie afstappen is zeker een gouden zaak zowel financiee als voor het milieu.

Ik vind het eigenlijk zonde om te investeren in installaties als de woning niet optimaal geïsoleerd en luchtdicht is, in ieder geval voor zover haalbaar bij een bestaande woning. Als die mogelijkheden benut zijn is het tijd om passende installaties te kiezen.

Ik sluit mij hierbij aan. 

Spijtig genoeg zie je nog steeds woningen die gebouwd worden met minder isolatie (minder dan 10cm, veel glas) en slechte compactheid.  Hierna wordt er dan beroep gedaan op WP, zonneboilers of PV om die verrekte E-peil naar beneden te trekken.  En dan is men "groen" bezig!

Ook heel wat bestaande woningen zijn moeilijk optimaal te krijgen voor LT verwarming, met al die dakkapellen, uitsprongen, spaanse villa's, dikwijls met inpandige garages enz...  Een zoektocht naar een geschikte oude woning om deze budgetvriendelijk naar een LEW (dmv isolatie) te krijgen is niet makkelijk!

Griet en Stefan: ik moet soms huilen bij sommige nieuwbouw van een paar jaar geleden, ben heel blij dat de verplichte normen eindelijk wat door de (isolatie)beugel kunnen...
.
Ik ga ervan uit dat elke woning deftig KAN nageïsoleerd worden. Als men echt WIL. Ik zeg niet dat het overal gemakkellijk is, en ieder huis en budget moet apart bekeken hoever men hiermee gaat en hoelang men erover gaat doen....
Vele ecobouwers deden dit reeds en stelden zelfs hun woning open. Men laat zich maar al te vaak wijsmaken en dan nog door zgn vakmensen dat LEW en ZLEW iets is voor nieuwbouw en renovatie naar passiefhuis al helemaal niet kan.
Daarom dat ik steeds aanraad fasegewijs te werken en liever 1 fase grondig en intussen een volgende fase een jaar of meer uit te stellen, tot de premies en energiebesparing van die fase je een volgende stap toelaat. Want eenmaal een fase uitgevoerd en daarna estetisch afgewerkt, komt men er in geen 10jaar meer op terug om nog dikkere of efficiëntere isolatie te plaatsen...
.
Mijn huis heeft zelfs uitsprongen, erkers/loggia's, betonbalkon, betonnen zijluifel, kelder, en aangebouwd aan 1 kant en toch wil ik bewijzen dat het zelfs hier kan. Om bestaande patronen en overtuigingen te doorbreken. Omdat renoveren van het bestaande woningpatrimonium van voor 1970 zich loont en zeker wat tussen '70 en '85/90 opgetrokken is zwak geïsoleerd en nog teveel jaren op de sloophamer moet wachten en intussen nodeloos energieverspillend...

Gelukkig zijn er normen, want wat ik al heb gezien in het Gentse... Nieuwbouw met 4 cm isolatie (ongeveer zo dik als mijn duim) met dan een dakterras met een gigantisch schuifraam... Lijkt me toch eerder het minimum dan. Of nog schrijnender: op het UZ Gent zijn ze een nieuwbouw aan het plaatsen waar vanaf volgend semester de snijzaal zal zijn. Het is een betonconstructie met rond de 6 cm isolatie, een spouw en gevelstenen. Daarnaast lopen de raakvlakken over de verdiepingen heen. Iets wat elk mens toch weet dat dat zwak geïsoleerd is. Kortom, een nieuwbouw openbaar gebouw dat op de ballen trekt als het aankomt op isolatie. Maar ja, ze hebben de noem nageleefd zeker? Moest men nu zeggen dat ze een houten gevel voorzagen welke makkelijk en goedkoop weg te halen is om bij te isoleren eenmaal ze geld hebben, nee hoor, direct bakstenen metsen. Dat mensen bouwen volgens de minimum vereisten, is in sommige gevallen te begrijpen bij beperkt budget. Maar een openbaar gebouw welke subsidies krijgt? Die mochten toch wat meer toon aangevend zijn als ze binnenkort willen beginnen met de BEN woningen als norm te nemen...

Waar komen eigenlijk die denkpistes vandaan dat je met een WP je huis niet zou kunnen verwarmen bij vriesweer en een isolatie van tientallen cm dik? Als je dagelijks 25°C de klok rond wil stoken in een kast van een huis waarschijnlijk
niet maar bij normale binnentemperaturen en niet meer ruimte dan nodig om comfortabel te leven?

Hier spreekt de praktijk dit toch tegen hoor.

Split WP systeem (W/L in alle ruimten en L/L in de slaapkamers).
En dit zelfs zonder vloerverwarming. LT convectoren in leefruimte en doorgangsruimten, (overgedimensioneerde) buizenradiator in badkamer en airco units (voor noodgevallen) in slaapkamers.

En dit bij een minimale tot redelijke isolatie (van 4 cm pur tot 26 cm rotswol).

De WP van 8kW verwarmt het hele huis (met uitzondering van de garage) en voorziet nog eens het dagelijks SWW voor 2-3 personen (200 liter vat).

In 2014 was het totaal energieverbruik (dus niet alleen van de WP) 2772 kWh. Ik weet ook wel dat 2014 geen referentiejaar was
en het dit jaar meer zal zijn (maar er is nog buffer en uitwijkbuffer genoeg voorzien dus geen probleem).

Maar de voorbije week (bijna aanhoudend vriesdweer) moest de uitwijkbuffer ook nog niet aangesproken worden gezien het verbruik nog altijd ruim onder het (zelfvoorzienend) schema zit.

Ter info: de ingebouwde elektrische weerstand is softwarematig continue uitgeschakeld. De stilstandverliezen van het SWW vat bedragen 3°C/12 uur (gemeten bij geen afname SWW en een opslagvattemp van 42°C, een ruimtetemp standplaats vat van 13.5°C en een buitentemp van -2°C). Opwarmtijd van 17°C (na afname) tot 44°C 2 uur (buitentemp meer dan 5°C) tot 4 uur (buitentemp minder dan 3°C)

 

 

 

 

2772 kWh totale energieverbruik? Ik denk dat er iets niet klopt met je meting dan... Zelfs niet met een SPF van 20...

Dan heb ik geluk dat de Ferrarismeter bij mij blijkbaar stuk is in mijn voordeel.

De COP/SPF meet ik niet want daar heb ik in praktijk niets aan. Alleen goed voor reclamedoeleinden en statistici. Alleen de totale verbruikcijfers van de energie (Hoeveel dient er jaarlijks betaald te worden voor de energierekening? En dat is tot de invoering van de netvergoeding steeds 0 geweest, zonder zelfs gebruik te moeten maken van de 'gratis' kWh en bovendien met een jaarlijkse extra'schenking' aan de DNB om tegen vol tarief door te verkopen aan de buren en/of hun netverliezen zonder kosten weg te werken).

Ik kan alleen maar weergeven wat Eandis (de lokale DNB die instaat voor de verwerking van de metergegevens) er jaarlijks van maakt. En zolang dat niet in mijn nadeel is hoor je mij niet klagen :-).

De afzonderlijke maandcijfers staan trouwens in een ander topic keurig weergegeven.*

Om duidelijk te zijn had ik ook al aangegeven dat het hier om het verbruik van het non referentiejaar 2014 gaat (als ik me nog goed herinner slechts twee of drie dagen ietsjes onder het vriespunt).

Daarom dat ik ook de verbruikcijfers (ter vergelijking) van jan 2015 heb meegegeven zodat ik in 2015 waarschijnklijk iets boven de 3000 kWh zal uitkomen. (En zolang het niet boven de 5000 kWh is is er geen 'probleem').  

Ik kan ook nog meegeven dat vanaf het vriespunt ik de sturing naar het SWW uitschakel tussen 21:00 uur en 10:00 uur.
Dit om te vermijden dat de WP bij vriestemp voortdurend de stilstandverliezen wil goedmaken en dan warm water wil aanmaken aan 45°C (wat dodelijk is voor het WP-verbruik bij minder dan 0°C - de back up heater moet dan trouwens bijspringen). De CV-convectoren in de leefruimte starten op bij een watertemp van 27°C (anders slaat de DBE sturing niet aan, in de andere ruimten is er natuurlijke convectie of overgedimensioneerde radiator, dan is er bij lagere aanvoertemp ook al verwarming) en zijn nog niet boven de 35°C moeten gaan (meestal is het tussen de 27-30°C als de buitentemp boven de 3°C blijft).  

Voor het comfort maakt dit niets uit gezien het SWW 's morgens nog warm genoeg is voor 2-3 douches en het SWW vat terug opgewarmd is tegen de tijd dat er terug gebruik van gemaakt moet worden.

*De link hier knippen en plakken lijkt me vreemd genoeg niet te lukken maar het is maar een paar stations terug.

Ter vergelijking: het huishoudelijk verbruik was voorheen (zonder LED en met een joekel van een Amerikaanse combi diepvriezer/ijskast 1500 kWh op jaarbasis + ong. 1500 liter stookolie voor de CV en het SWW (voor een, op de vernieuwde ramen na, slecht geïsoleerde woning van de late jaren 50 van de vorige eeuw.
 

 

 

Dat is inderdaad mogelijk

maar vertel eens verder

 Je woont aan de kust ? Je hebt een haard ? Uw huis staat op de zon georienteerd met 40m2 ramen ? Je hebt een zonnebuffervat die verwarmingsondersteuning doet ? 

Nee, bijna niets van dit alles.
De woning staat op de grens van de provincie Antwerpen en Vlaams-Brabant. (Oost,west en noord omgeven door bomen en op het zuiden een open waterpartij van 50x20 meter. Tegen de westgevel ligt dan nog een terras dat enkel open is op het zuiden en op het noorden en westen is afgeschermd door een aarden wal en uiteraard op het oosten door de westgevel).

Er is geen haard maar wel een speksteenkachel met WW voor het SWW. Maar die zit niet in de E-cijfers van 2014 want tot op heden nog nooit gebruikt.
De speksteenkachel heeft eigenlijk maar twee doeleinden:
1. Bij lange aanhoudende vorst een aangename stralingswarmte genereren en de WP wat ontzien. Maar tot nu toe, bij gebrek aan echte koude dus nog niet nodig gehad. En gezien de komende netvergoeding gaan we eerst onze eigen opgewekte elektriciteit  maar verbruiken ipv hem weg te geven (gratis de overschot weggeven geen probleem mee tot nu toe maar er voor betalen en dan nog eens weggeven was er net over).
2. Een psychologische back up gezien de ganse energievoorziening nu op een PV installatie draait (incl. de L/W WP). En je weet maar nooit wat voor ongein de overheid in de (nabije) toekomst nog voor grappige regeltjes uit haar mouw tovert om dat onderuit te halen. Dus wou ik niet op één paard wedden en een alternatieve energiebron in eigen beheer achter de hand hebben nu de vloeren en oude chape toch uitgebroken waren (en het hout is overigens gratis uit eigen kweek). 

Het is een vrijstaande woning met alleen een gelijkvloer en een simpele rechthoek van 14x 8 meter (waarvan de lange gevel naar het zuiden en het noorden is gericht). In de noordgevel staan maar 2 zeer kleine ramen (badkamer en garage). De noordgevel wordt wel extra geïsoleerd met 10 cm pir en een zwevende afwerklwand van 2.5 cm thermowood. (Maar dit is ook niet in de cijfers van 2014 meegerekend want wordt pas deze maand geplaatst).
De leefruimte (keuken-living zijn één geheel) werd zo ingericht dat de noordzijde hiervan volledig met kasten is bedekt (de keuken dus) en de zuidzijde een groot schuifraam heeft (met dubbel 0.8 glas, net zoals de andere kleinere ramen). Maar dit raam is slechts 3 x 2 meter dus bijlange geen 40 m² :-). Alle ramen hebben ook houten draailuiken (en het zuidelijk gericht schuifraam een dubbele rolpoort) die in de winter de wind tegen houden en in de zomer perfect werken (zonder E-kosten) tegen oververhitting (het wordt nooit warmer dan 22°C in volle zomer door te spelen met deze luiken. In het voor- en najaar blijven deze luiken natuurlijk volledig open tijdens het daglicht en vangen extra warmte door de lafge stand van de zon. Om een idee te geven, vorig WE was het aan de noordzijde 2°C en aan de zuidzijde tegen de gevel 20°C tussen11:00 en 14:00 uur.
Door de plafonds bewust laag te houden (230 cm, scheelt ook weer in te verwarmen ruimte want minder m³ per m²) en geen verdieping is er ook aan de zuidzijde op het warmst van de dag geen rechtstreekse instraling maar wel in de winter en tussenseizoenen door een lagere zonnestand.

Wat ook helpt is dat ik 'mottig' word in een verwarmd huis van 25°C (of gewoon in slaap val :-) ).
De nachttemperatuur is nu 16°C (in 2014 was dat 15°C) en als ik alleen thuis ben de dagtemperatuur (6-22) 17°C.
De dagen dat de partner of kinder(en) door de dag thuis zijn is dat 18°C (6-17) - 19°C (17-22) - 17°C (22-24).
Bij extern bezoek mag hij bij uitzondering op 21°C.
In 2014 ging hij ook nog op 16°C als er niemand thuis was maar dat blijft vanaf 01/01/2015 op 17°C.

Zoals gezegd hebben alle houten ramen dubbel 0.8 glas (nog net op de valreep beschikbaar bij de renovatie door 6 maand vertraging in de schrijnwerkerij want er was eigenlijk 1.0 gepland).
De vloer heeft maar 4 cm pur (Dikker ging niet want minder dan 230 cm plafondhoogte was geen zicht meer , vandaar o.a. ook geen vloerverwarming maar daar was ik toch al geen voorstander van. En dieper graven kon ook niet want onder de oude chape bleken welfsels te zitten met maar 20-30 cm vrije ruimte onder welke niet toegankelijk was).
De spouw zat al opgevuld met 4 cm EPS. Daar was dus geen navulling meer mogelijk (met uizondering van de extra 10 cm uitwendig aangebracht met extra 2.5 cm houten wand doorlopend op de noordzijde).
Op het plafond (er werd niet geïsoleerd onder het zadeldak maar rechtstreeks op de zoldervloer) lag al 6 cm rotswol. Deze werd verwijderd, een dampscherm aangebracht en een extra laag van 20 cm aangebracht zodat de ganse plafondopp. met 26 cm rotswol werd afgedekt (met uitzondering van de badkamer waar eigenlijk 46 cm opligt om de 'overschotjes' op te gebruiken.

 

De leidingverliezen van het SWW warm water werden zo klein mogelijk gehouden doordat alle leidingen in de vloer in de pur van de vloerisolatie liggen, het SWW vat vlak naast de hydro binnenunit van de WP staat, de badkamer aan de andere zijde van de muur staat waartegen het SWW vat staat en aan de andere muurzijde van de badkamer de spoelbak van de keuken staat. De warmwaterleidingen kruisen dus ondergronds ook geen enkele andere ruimte dan de badkamervloer waardoor het ev. verlies naar boven toe niet echt een verlies is maar 'gerecupereerd' wordt in de badkamer. Maatregelen die eigenlijk niet veel kosten en twee keer doen besparen: weining materiaal (zeer korte leidingen)  en weinig opp. voor verlies bij doorstroming. Het verste WW punt ligt ong. 3 meter van het SWW vat.