aansluiting haard op centrale verwarming en sanitair water

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Hallo iedereen, Ik en mijn vriendin zijn begonnen aan een grondige renovatie van ons huis. We zouden graag het volgende plaatsen (zie hieronder).

We vroegen ons af of dit een goede haalbare manier is aangezien we nog nergens zo'n installatieschema zijn tegengekomen.

Toelichtingen centrale verwarming met haard:

Vereisten:

-constante temperatuur in de kamers (niet schommelend door het gebruik van de haard, die zijn warmte moet kwijt geraken aan de ruimte)

-direct warm sanitair water door “boiler”

-de haard kan zonder problemen pas later geplaatst of geliquideerd worden.

Toelichtingen tekening:

- de haard zelf beschikt over 2 circuits :

                * onderste: bedoeld voor het opwarmen van sanitair water

                *Bovenste bedoeld voor de verwarming

-het bovenste circuit is voorzien van 2 geautomatiseerde kleppen, mogelijke scenario’s:

                * er is warmte nodig en de haard brand niet: de verwarming krijgt zijn warmte rechtstreeks   van de ketel

                *er is warmte nodig en de haard brand: de retour van de verwarming gaat langs de haard

                *er is warmte nodig en de haard heeft het buffervat boven de 65 graden gebracht maar de    haard is al afgekoeld onder de 80 graden : de retour van de varwarming gaat langs het          buffervat.

                *er is geen warmte nodig en de haard brand, vanaf het water in de haard 90 graden   bereikt, treed de pomp in werking en warmt de haard het buffervat op

- de ketel houd het buffervat bovenaan constant op 60 graden. (voor direct warm water te kunnen verkrijgen.)

-het buffervat zou 1000 liter zijn. Zodat de kwaliteit van het water niet slecht wordt, maar dat het toch voldoende groot is voor het opslagen van de warmte van de haard.

-bacteriën vormen geen dreiging aangezien het water steeds “ververst wordt” en dat het water bovenaan 60 graden of meer is.

Extra’s die niet op de tekening staan:

Automatisch vulsysteem bij het circuit van de haard

Overdrukveiligheden bij de haard

De warmwater utgang van het onderste circuit zou beter boven de ingang van het bovenste circuit staan, maar hierdoor zou de tekening  onduidelijker worden.

Elektrisch schema:

Onderste circuit: pomp aanslaan eens het water in de haard de 90 graden heeft bereikt

Bovenste circuit:* pomp aanslaan eens het water in de haard de 90 graden heeft bereikt tenzij de thermostaat het signaal geeft om bij te verwarmen

*klep 1 normaal stand : verbonden met gasketel

Omslagen als de haard 90 graden is of als het buffervat warmer is dan 65 graden

*kleppen 2 en 3: normaal stand: haard verbonden met buffervat

Omslagen van buffervat naar verwarming als het buffervat warmer is als 65 graden en de haard kouder dan 80 graden

Omslagen van haard naar verwarming als de haard 90 graden is

Opmerkingen:

Evenwichtsfles nodig voor de circuits met kleppen ?  (voor de druk gelijk te houden)

In plaats van een spiraal voor de gasketel en één voor de haard, 1 spiraal voor het drinkwater en de rest in het buffervat, dit zou goedkoper zijn, maar da is er minder warm sanitair water.

Haard: http://www.lbge.be/details.asp?language=nl&productID=188329

 

alvast bedankt voor jullie bedenkingen

Reacties

Ik denk dat je in de eerste plaats eens terecht moet bij de fabrikant van de kachel.
Belangrijk is de veiligheid in dit verhaal, hoe zorg je dat je installatie niet ontploft?

Vertel misschien ook eens hoeveel energie je nodig hebt. Dan kunnen we begrijpen in hoeverre dit allemaal zin heeft.

Wat me ook verbaast is dat je praat over een haard. Niet over een kachel. Een haard heeft van zich zo een laag rendement dat ik er niet aan zou beginnen.

De boiler waarover je praat is een hygiëne boiler. Zoek daar eens op, geeft misschien nog extra info.

Misschien moet je ook een vertellen wat je doel is: zoveel mogelijk verwarmen met kachel, kachel eens aan voor de gezelligheid....

Walter

-De leverancier van de kachel levert de nodige veiligheden mee, (3 overdrukventielen van 1.5 bar, dus als het water in de haard te warm wordt gaat dit weg via 1 van de overdrukventielen naar een afvoer, het water in de kachel wordt dan terug aangevuld met koud stadswater via een automatisch vulsysteem) bovendien kan ik via een display de temperatuur constant zien.

-De hoeveelheid energie is moeilijk te bepalen: we zijn nu nog maar met 2 maar er kunnen later kinderen bij komen, buitentemperatuur, verbruik sanitair water,... kan zeer variërend zijn.

-Ik zou in geen geval een groter buffervat of kachel nemen wegens plaatsgebrek. 

-Ik zou willen voorzien dat ik zonder de kachel mijn huis kan verwarmen. zodat ik de kachel niet direct hoef aan te kopen, (mijn loodgieter gaat dus berekenen hoeveel kw ik nodig heb voor mijn gasketel). Maar later zou ik dus de kachel willen aansluiten en zo zoveel mogelijk besparen op mijn gas rekening. (hout kan ik zo goed als gratis krijgen)

-Excuses voor mijn fout woordgebruik, ik bedoelde kachel in plaats van haard. (zie link van de leverancier)

-De hygiëne boiler met de juiste aansluitingen heb ik intussen gevonden. :) (is wel vrij kostelijk)

Ik vroeg me vooral af of volgens jullie dit een correcte en haalbare aansluitingsschema is (of er misschien een andere goedkopere/betere manier is)

Rudie

Rudi,
Het probleem met verwarming is niet dat een ketel te klein zal zijn, maar eerder te groot.

Je gaat degelijk renoveren. Dus ook degelijk isoleren? Met de juiste isolatie is je gasfactuur niet meer dan 500euro per jaar. Wil je daarvoor al die moeite doen met de houtkachel?

Ivm je schema: ik zie het nut niet van 2 warmtewisselaars in de kachel. Dat is 2 keer kans op problemen. Als je 2 zones in de buffer wil warm houden doe je het best met een sturing naar die 2 zones lijkt me.
Maar anderzijds, 2 zones houDen in de buffer lijkt me maar zinvol in een echt grote buffer. Bv vanaf 2000l. Bij kleinere denk ik dat invloed van beide zones in de buffer te groot is op elkaar.

. Walter

Walter,

Inderdaad de verwarmingsketel zal te groot zijn eens de kachel in werking is, weinig aan te doen aangezien het financieel niet haalbaar zal zijn om beide direct aan te kopen.

We gaan inderdaad degelijk renboveren, de vloer, plafond wordt degelijk geïsoleerd.

De muren kunnen we langs buiten niet isoleren, er is niet overal een spouwmuur, dus die kunnen we ook niet isoleren en langs binnen kan er minimaal geïsoleerd worden aangezien we anders te veel plaats verliezen. Dus vrezen we nog voor een vrij groot warmteverlies langs de muren.

Misschien is het de investering niet waard, ik kan eens een raming proberen maken hoeveel gas/euro het me zou besparen tegen over hoeveel de instalatie mij zou kosten. 

de bovenste warmtewisselaar kan ik inderdaad liquideren.

 

Bedankt voor de snelle reactie's!

Rudie

 

Rudie,
Die gevelisolatie niet te snel opgeven. Desnoods de gevelsteen weghalen.
Je doet zo een grote werken maar 1 maal. Nu idd financieel misschien pijnlijk maar als je binnen 15 jaar terugkijkt op je verbouwing kan ik je nu al zeggen wat je liever wel had uitgevoerd.
In mijn beleving is eerst zorgen dat de isolatie in orde is het allebelangrijkste (en je zit dan ook op een eco forum:-)).
Met een 160euro/m2 zou je gevelsteen kunnen weghalen, isoleren en pleisteren. En kan je gebruik maken van een subsidie die wel zeer zinvol is. Waar een wil is, is een weg zou ik zeggen....
Walter

ik ebk dat ik weet welke houthaard dat je bedoeld, en ik heb nogal way bedenkingen bij dit systeem.  telkens de maximumtemperatuur bereikt wordt gaat het c.v.-water geloosd worden en krijg je vers drinkwater in je c.v., d.w.z. telkens opnieuw kalk en zuurstof, de twee voornaamste oorzaken van waterzijdige  problemen bij c.v.

overigens, met het woord haard is niks mis mee, een kachel heeft geen water.

wat de grootte van het buffervat betreft is een goede regel 50 lt inhoud per kW vermogen van je haard.

een hygiëne- of stratificatieboiler is een goede oplossing, zeker bij zonne-energie, maar als buffer voor een houthaard is de oplossing met 1 spiraal voor sanitair water een goedkopere en betere oplossing volgens mij.

Inderdaad, waarom altijd die technieken kerstboom?

Kleppen, 1000l vat en kachel en daar dan nog eens een gasketel bovenop.  Mannen toch: keep it simple.  Al die prullekes vraagt onderhoud en storingen!  Dat kost toch allemaal massas geld?  Alleen uw installateur is er blij mee, want hij heeft lekker veel verdiend op uw kap!

Alles is dubbel voorzien bij u: en gas en hout, dus ook dubbel onderhoud.

Kies voor een simpele cv doorstromer op gas.  En met het uitgespaarde geld ben je al een eind ver in uw gevelrenovatie van walter hierboven!

We hebben een sorrtgelijk systeem geïnstalleerd van Spartherm. Er wordt minimaal warmte aan de woonruimte afgegeven. Dat werkt prima. Boven de haard/stoof staat een ingebouwde ketel die verwarmd wordt. Als het water daarin warm is, worst het getransporteerd naar het buffervat. We hebben het nog niet intensief benut, maar het lijkt me een prima investering. Wat echter gecompliceerder lijkt is het proper maken van de warmtewisselaars, ik ben daar nog niet aan toe, maar dat lijkt me niet evident.

Is een prima technologie. Als mijn hout eindelijk droog is, ga ik het intensief benutten en dan zal onze warmtepomp gevoelig minder draaien;

Stuur maar een pm als je nog vragen hebt